FF:PAN110 ICT vzdělávání - Informace o předmětu
PAN110 Informační a komunikační technologie ve vzdělávání I
Filozofická fakultapodzim 2010
- Rozsah
- 1/1. 4 kr. Ukončení: z.
- Vyučující
- doc. Mgr. Jiří Zounek, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Lucie Škarková, Ph.D. (pomocník) - Garance
- prof. PhDr. Milan Pol, CSc.
Ústav pedagogických věd – Filozofická fakulta - Rozvrh
- Út 11:40–13:15 L11
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
- Mateřské obory/plány
- Andragogika (program FF, N-PD)
- Cíle předmětu
- Předmět se zaměřuje na problematiku využití multimediálních výukových programů ve vzdělávání. Multimediální programy jsou nahlíženy v obecné rovině nejen jako výukové pomůcky či prostředky ve škole, ale i v jiných formách vzdělávání a učení. Východiskem pro úvahy o možnostech (a omezeních) využití těchto moderních pomůcek je zejména evaluace jednotlivých multimediálních programů. Studenti používají v rámci svých seminárních projektů různých evaluačních technik, aby dokázali co nejpřesněji identifikovat vlastnosti daného výukového programu. Sekundárním cílem je pak zpřesňování a rozvoj evaluačních technik.
- Osnova
- Úvod do problematiky (zdroje, vymezení tématu apod.) Moderní výukové prostředky (didaktická technika) a jejich využití ve výuce ICT ve vzdělávání (obecně-teoretický pohled) ICT ve škole a školním vzdělávání a v práci učitele ICT ve vzdělávání dospělých Výzkum v oblasti ICT
- Literatura
- ZOUNEK, Jiří. ICT a prostředí podporující učení a vyučování v současné české škole. In Pedagogický výzkum: reflexe společenských potřeb a očekávání? Olomouc: Katedra pedagogiky s celoškolskou působností PF Univerzity Palackého, ČAPV, 2005, s. 362-365. ISBN 80-244-1079-6. info
- Výukové metody
- vysvětlení zadání seminárních projektů (projektová výuka); společná práce studentů na projektech; prezentace a diskuze o výsledcích projektů;
- Metody hodnocení
- Seminární projekt v písemné podobě; Prezentace v hodině; Písemná zpráva;
- Informace učitele
- ADELSBERGER, H., H., COLLIS, B., PAWLOWSKI, J., M. (ed). Handbook on Information Technologies for Education and Training. Berlin, Heidelberg, New York 2002. BAUMGARTNER, P., PAYR, S. Lernen mit Software. Innsbruck, Wien, München 1999. GRIMUS, Margerete. eLearning eTeaching eDucation. Ein Aspekt einer neuen Lernkultur. Brno Wien: Paido, 2003. ČERNOCHOVÁ, M., KOMRSKA, T., NOVÁK, J. Využití počítače při vyučování. Praha: Portál 1998. HENDRICKS, W. Neue Medien in der Sekundarstufe I und II: Didaktik, Unterrichtspraxis. Berlin 2000. HLADIŠ, Petr. Knihovna volně šiřitelných výukových programů. Brno: Masarykova univerzita, Fakulta informatiky, 2001. Diplomová práce. KALHOUS, Zdeněk, OBST, Otto. Školní didaktika. Praha: Portál, 2002. MAREŠ, Jan, ČIŽINSKÝ, Daniel. Hypertext, hypermédia možnosti využití ve škole. Pedagogika, 1998, roč. 48, č. 3, s. 243-256. SKALKOVÁ, Jarmila. Obecná didaktika. Praha: ISV, 1999. SKALKOVÁ, Jarmila. Využívání médií jako didaktického prostředku v procesu školního vyučování. Pedagogika, 2002, roč. 52, č. 4, s. 455-462. ZOUNEK, Jiří. Multimédia a škola. Pomáhají multimédia při výuce? Computer, 2001, roč. 8, č. 23, s. 6 - 8. ZOUNEK, Jiří. Počítač, Internet a multimédia v práci učitele. In Novotný, Petr, Pol, Milan (ed.). Vybrané kapitoly ze školní pedagogiky. Brno 2002. s. 61-73. PRŮCHA, Jan. Učebnice: Teorie a analýza edukačního média. Brno: Paido, 1998. HAUSNER, Milan. Metody pro práci s multimédii I. [cit. 2000-09-08]. Dostupný z: . HAUSNER, Milan. Metody pro práci s multimédii II. [cit. 2000-09-11]. HLADIŠ, Petr. Jak poznáme dobrý výukový program? [cit. 2000-11-27].
- Další komentáře
- Předmět je vyučován každoročně.
- Statistika zápisu (podzim 2010, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/phil/podzim2010/PAN110