FF:PBSNPA6 Educational evaluation - Course Information
PBSNPA6 Educational evaluation
Faculty of ArtsSpring 2016
- Extent and Intensity
- 1/1. 5 credit(s). Type of Completion: zk (examination).
- Teacher(s)
- prof. PhDr. Milan Pol, CSc. (lecturer)
- Guaranteed by
- doc. Mgr. Petr Novotný, Ph.D.
Department of Educational Sciences – Faculty of Arts
Contact Person: Ivana Klusáková
Supplier department: Department of Educational Sciences – Faculty of Arts - Timetable
- Tue 15:50–17:25 C33
- Course Enrolment Limitations
- The course is only offered to the students of the study fields the course is directly associated with.
The capacity limit for the course is 25 student(s).
Current registration and enrolment status: enrolled: 0/25, only registered: 0/25 - fields of study / plans the course is directly associated with
- Social Education and Counselling (programme FF, N-PD)
- Course objectives
- The aim is to introduce students into the foundations of educational evaluation, to define and characterize main concepts and approaches of educational evaluation, to offer an insight into main areas of educational evaluation, and this way to achieve understanding of these issues by students. The focus will be on main areas of educational evaluation as follows: evaluation of educational needs, evaluation of educational programs, evaluation of textbooks, evaluation of the teaching process, evaluation of educational millieu, evaluation of educational results, evaluation by means of standards, evaluation of effects of education, evaluation of school effectiveness, evaluation on the basis of indicators, evaluation of educational research.
- Syllabus
- Introduction to evaluation in education - essence, importance, main forms
- Evaluation of educational needs
- Evaluation of educational programs
- Evaluation of textbooks
- Evaluation of instruction
- Evaluation of educational environment
- Evaluation of educational results
- Evaluation of education by means of standards
- Evaluation of effects of education
- Evaluation of school effectiveness
- Evaluation on the basis of indicators
- Evaluation of educational research
- Literature
- required literature
- HORA, Ondřej, Miroslav SUCHANEC and Martin ŽIŽLAVSKÝ. Evaluační výzkum (Evaluation Research). 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2014, 112 pp. ISBN 978-80-210-6886-5. info
- JANÍK, Tomáš and Karolína PEŠKOVÁ. Školní vzdělávání: od podmínek k výsledkům (School education: from contexts to results). Online. Brno: Masarykova univerzita, 2014, 263 pp. Pedagogický výzkum v teorii a praxi, svazek 33. ISBN 978-80-210-6823-0. Available from: https://dx.doi.org/10.5817/CZ.MUNI.M210-6823-2014. Čítárna Munispace info
- JANÍK, Tomáš, Petr NAJVAR and Milan KUBIATKO. Kvalita kurikula a výuky: výzkumné přístupy a nástroje (Quality of curriculum and instruction: research approaches and tools). Online. 1. elektron. vydání. Brno: Masarykova univerzita, 2013, 245 pp. Pedagogický výzkum v teorii a praxi. ISBN 978-80-210-6398-3. Available from: https://dx.doi.org/10.5817/CZ.MUNI.M210-6398-2013. Čítárna Munispace info
- JANÍK, Tomáš, Jan SLAVÍK, Vladislav MUŽÍK, Josef TRNA, Tomáš JANKO, Veronika LOKAJÍČKOVÁ, Eva MINAŘÍKOVÁ, Jindřich LUKAVSKÝ, Jiří SLIACKY, Zuzana ŠALAMOUNOVÁ, Simona ŠEBESTOVÁ, Naďa VONDROVÁ and Pavel ZLATNÍČEK. Kvalita (ve) vzdělávání: obsahově zaměřený přístup ke zkoumání a zlepšování výuky (Quality in Education: content focused approach to analysing and improving instruction). 1. dotisk 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2013, 434 pp. Syntézy výzkumu vzdělávání, Svazek 1. ISBN 978-80-210-6349-5. info
- CHVÁL, Martin, Hana KASÍKOVÁ and Josef VALENTA. Posuzování rozvoje kompetence k učení ve výuce. Vydání první. Praha: Univerzita Karlova v Praze, nakladatelství Karolinum, 2012, 112 stran. ISBN 9788024620572. info
- POL, Milan. Škola v proměnách. 1. vydání. Brno: Masarykova univerzita, 2007, 194 stran. ISBN 9788021044999. info
- POL, Milan, John MACBEATH, J. SCHRATZ, D. MEURET and L. JAKOBSEN. Serena aneb autoevaluace škol v Evropě (Serena: school selfevaluation in Europe). Žďár nad Sázavou: Fakta, 2006, 226 pp. ISBN 80-902614-8-5. info
- recommended literature
- Torrance, H. Educational assesment and evaluation. London: Routledge, 2013.
- PRŮCHA, Jan. Pedagogická evaluace : hodnocení vzdělávacích programů, procesů a výsledků. Vyd. 1. V Brně: Masarykova univerzita, 1996, 166 s. ISBN 8021013338. info
- Pedagogická evaluace v podmínkách současné české školy :sborník referátů ze 4. konference České asociace pedagogického výzkumu konané ve dnech 3.-4. července 1996 v Olomouci. Vyd. 1. Olomouc: Česká asociace pedagogického výzkumu, 1996, 219 s. ISBN 80-902250-6-3. info
- Teaching methods
- lectures, seminars, classroom discussions, individual and group projects, homeworks, readings
- Assessment methods
- Type of instruction: lecture and seminar, at the end written test (exam)
- Language of instruction
- Czech
- Further Comments
- Study Materials
The course is taught annually.
- Enrolment Statistics (Spring 2016, recent)
- Permalink: https://is.muni.cz/course/phil/spring2016/PBSNPA6