PGM510 Česká vzdělávací politika

Filozofická fakulta
jaro 2024
Rozsah
1/1/0. 6 kr. Doporučované ukončení: z. Jiná možná ukončení: zk.
Vyučující
prof. PhDr. Milada Rabušicová, Dr. (přednášející)
Mgr. Martin Majcík, Ph.D. (přednášející)
doc. Mgr. Martin Sedláček, Ph.D. (přednášející)
Garance
doc. Mgr. Martin Sedláček, Ph.D.
Ústav pedagogických věd – Filozofická fakulta
Kontaktní osoba: Mgr. Kateřina Zelená
Dodavatelské pracoviště: Ústav pedagogických věd – Filozofická fakulta
Rozvrh
každý sudý čtvrtek 10:00–11:40 B2.21, kromě Čt 18. 4.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.

Předmět si smí zapsat nejvýše 20 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 8/20, pouze zareg.: 0/20
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Kurz Česká vzdělávací politika navazuje na povinný kurz Vzdělávací politika. Z témat, jež jsou řešena v povinném kurzu, vybírá ta, která jsou aktuální či problematická z hlediska jejich řešení v rámci praktické vzdělávací politiky, a současně na která nebylo dost prostoru v povinném kurzu. Témata budou představena a diskutována na základě evropského kontextu a konkrétní situace v ČR. I když základní osnova je stanovena, ve výběru témat je zohledněn zájem studentů, jenž mohou studenti formulovat vždy na začátku semestru. Z toho vyplývá, že témata budou do značné míry variabilní. Součástí kurzu bude diskuse o dílčích aktuálních tématech vzdělávací politiky s oporou o průběžné sledování sdělovacích prostředků a webových portálů k tématice školství a vzdělávání (Academia, Edu-in, Scio, …).
Výstupy z učení
identifikovat samostatně klíčové téma praktické vzdělávací politiky; poukázat na aktuální problém praktické vzdělávací politiky; porozumět zájmům klíčových aktérů praktické vzdělávací politiky; analyzovat různé úrovně praktické vzdělávací politiky (makro, mezo, mikro); prezentovat vlastní názor na klíčové téma či problém praktické vzdělávací politiky a v diskusi jej obhájit; argumentovat v zájmu rovných vzdělávacích příležitostí
Osnova
  • (1) Otázka rovných vzdělávacích příležitostí v evropském kontextu (2) Otázka rovných vzdělávacích příležitostí v českém vzdělávacím systému (3) Kompozice všeobecného a kvalifikačního vzdělávání v evropském a českém vzdělávacím prostoru (4) Organizace vyššího sekundárního vzdělávání a způsoby jeho ukončování (česká maturita jako jedna z variant) (5) Modely preprimárního vzdělávání jako realizace různých modelů sociální a vzdělávací politiky (6) Modely financování terciárního vzdělávání (otázka školného) (7) Modely učitelské přípravy (8) Dostupnost vyššího vzdělání versus „překvalifikovanost“ (9) Mezinárodní měření vzdělávacích výsledků (PISA) (10...)Otevřená témata podle zájmu studentů
Literatura
    doporučená literatura
  • TOTH, Daniel. Lisabonská strategie a strategie Evropa 2020. Vyd. 1. Praha, 2010, 213 s. ISBN 978-80-87415-05-4. info
    neurčeno
  • Nerovnosti ve vzdělávání : od měření k řešení. Edited by Petr Matějů - Jana Straková - Arnošt Veselý - Josef Basl. Vyd. 1. Praha: Sociologické nakladatelství (Slon), 2010, 495 s. ISBN 9788074190322. info
Výukové metody
diskuse, prezentace individuálních seminárních projektů, skupinové hodnocení
Metody hodnocení
zpracování a prezentace individuálního seminárního projektu, aktivní podíl na skupinových diskusích
Informace učitele
Matějů, P., Straková, J (Eds). (Ne) rovné šance ve vzdělání, vzdělanostní nerovnosti v České republice. Praha: Academia, 2006. ISBN 80-200-1400-4. Matějů, P., Straková, J., Veselý, A. (Eds.) Nerovnosti ve vzdělávání. Od měření k řešení. Slon: Praha, 2010. ISBN:978-80-7419-032-2. Kasíková, H., Straková, J. (Eds.) Diverzita a diferenciace v základním vzdělávání. Karolinum: Praha, 2011. ISBN ISBN 978-80-246-1911-8. Straková, J., Veselý, A. Eds. (2013) Předpoklady úspěchu v práci a v životě: výsledky mezinárodního výzkumu dospělých OECD PIAAC. Praha: DZS. Greger, D., Simonová, J., Straková, J. (Eds.) (2015). Spravedlivý start. Nerovné šance v předškolním vzdělávání a při přechodu na základní školu. Praha: Pedagogická fakulta UK. Straková, J. (2016). Mezinárodní výzkumy výsledků vzdělávání. Metodologie, přínosy, rizika a příležitosti. Praha: Univerzita Karlova v Praze – Pedagogická fakulta. Strategie Evropa 2020 (http://www.msmt.cz/vyzkum-a-vyvoj/strategie-evropa-2020). Strategie vzdělávací politiky ČR do roku 2020 (http://www.vzdelavani2020.cz/images_obsah/dokumenty/strategie-2020_web.pdf) Strategie vzdělávací politiky ČR do roku 2020 – analytický podklad (http://www.vzdelavani2020.cz/images_obsah/dokumenty/analyticky-podklad_web.pdf) Walterová, E., Černý, K., Greger, D., Chvál, M. Školství – věc (ne)veřejná? Názory veřejnosti na školu a vzdělávání. Praha: Karolinum, 2010. ISBN 978-80-246-1882-1.
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2022, jaro 2023, jaro 2025.
  • Statistika zápisu (nejnovější)
  • Permalink: https://is.muni.cz/predmet/phil/jaro2024/PGM510