PřF:Z7150 ICT in Geography Education - Course Information
Z7150 ICT in Geography Education
Faculty of ScienceAutumn 2006
- Extent and Intensity
- 1/2. 3 credit(s) (plus extra credits for completion). Type of Completion: k (colloquium).
- Teacher(s)
- prof. RNDr. Petr Dobrovolný, CSc. (lecturer)
RNDr. Vladimír Herber, CSc. (lecturer)
Mgr. Miloš Bukáček (seminar tutor)
Mgr. Alois Michálek (seminar tutor)
Mgr. Bc. Eduard Pataki (seminar tutor) - Guaranteed by
- RNDr. Vladimír Herber, CSc.
Department of Geography – Earth Sciences Section – Faculty of Science
Contact Person: RNDr. Vladimír Herber, CSc. - Timetable
- Tue 17:00–17:50 Z1
- Timetable of Seminar Groups:
- Prerequisites (in Czech)
- Předpokládá se znalost následujících disciplín: Statistické metody v geografii, Geoinformační technologie, Dálkový průzkum Země.
- Course Enrolment Limitations
- The course is only offered to the students of the study fields the course is directly associated with.
- fields of study / plans the course is directly associated with
- Upper Secondary School Teacher Training in Biology (programme PřF, N-BI)
- Upper Secondary School Teacher Training in Geography and Cartography (programme PřF, M-GR)
- Upper Secondary School Teacher Training in Geography and Cartography (programme PřF, N-GK)
- Upper Secondary School Teacher Training in Mathematics (programme PřF, N-MA)
- Course objectives (in Czech)
- Předmět se zabývá využitím současných komunikačních technologií v geografickém vzdělávání. Teoretická část obsahuje dva základní bloky. První je orientován na využití volně přístupných internetových zdrojů pro výuku základních geografických disciplin. Jsou prezentovány současné možnosti získávání, analýzy a vizualizace geografických dat. Je podán přehled zdrojů prostorově lokalizovaných dat a programového vybavení.
- Syllabus (in Czech)
- V praktické části studenti samostatně řeší úkoly podle vzorových cvičení jejich náplní je práce s databázemi geografických dat prostřednictvím jednoduchých dotazovacích jazyků (např. IRIS), tvorba tématických map (VISITview). Cvičení jsou zaměřena především na problematiku globálních změn a globálního mapování v základních geografických disciplínách (např. klimatologie, hydrologie, geomorfologie s aplikacemi na geografické vzdělávání). Druhý blok je orientován na praktické využívání geoinformačních technologií (GT) při prezentaci současných problémů v globálním, regionálním i místním měřítku: Jsou prezentovány možnosti využívání GT v geografickém vzdělávání a dále při řešení vybraných problémů z oblasti základních geografických disciplín Praktická cvičení využívají technologií GIS a dálkového průzkumu Země. Jednotlivá cvičení jsou vytvořena s důrazem na samostudium a individuální formy výuky.
- Literature
- WAHLA, Arnošt. Geografické, kartografické a geoinformatické vzdělávání s podporou webových zdrojů informací. Vyd. 1. Ostrava: Ostravská univerzita, 2006, 75 s. ISBN 8073681439. info
- ZOUNEK, Jiří. Využití internetu v učitelské praxi (The use of the internet in teachers practice). In Raadce učitele. Praha: Raabe, 2003, p. 1-26, 28 pp. Raadce učitele. ISBN 80-86307-04-2. info
- PARKINSON, Claire L. Earth from above :using color-coded satellite images to examine the global environment. Sausalito, Calif.: University Science Books, 1997, xiii, 175. ISBN 0-935702-41-5. info
- HAGGETT, Peter. Geography : a global synthesis. 1st pub. Harlow: Prentice Hall, 2001, xxi, 833. ISBN 0582320305. info
- HARRIES, John E. Earthwatch the climate from space. Chichester: John Wiley & Sons, 1994, 216 s. ISBN 0-13-223843-8. info
- Assessment methods (in Czech)
- Předmět je ukončen zápočtem, kromě účasti na výuce, studenti odevzdají v e stanovených termínech protokoly-výsledky řešení jednotlivých úloh, a dále na konci semestru odevzdají celosemestrální práci, vypracovanou podle pokynů vyučujících.
- Language of instruction
- Czech
- Further Comments
- The course is taught annually.
- Enrolment Statistics (Autumn 2006, recent)
- Permalink: https://is.muni.cz/course/sci/autumn2006/Z7150