PřF:E3020 Soft-skills III - Věd myšlení - Informace o předmětu
E3020 Soft-skills III - Vědecké myšlení
Přírodovědecká fakultapodzim 2022
- Rozsah
- 0/1/0. 1 kr. (plus ukončení). Ukončení: z.
- Vyučující
- Mgr. Peter Šebej, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Jakub Urík, Ph.D. (přednášející) - Garance
- prof. RNDr. Jakub Hofman, Ph.D.
RECETOX – Přírodovědecká fakulta
Kontaktní osoba: Mgr. Peter Šebej, Ph.D.
Dodavatelské pracoviště: RECETOX – Přírodovědecká fakulta - Rozvrh seminárních/paralelních skupin
- E3020/01: Út 8:00–8:50 D29/252-RCX1, P. Šebej, J. Urík
E3020/02: St 8:00–8:50 D29/252-RCX1, P. Šebej, J. Urík - Předpoklady
- Obecné znalosti a přehled na úrovni maturity. Předchozí absolvování kurzu E2020 nebo analogického může být výhodou. Obecný zájem o vědu je výhodou.
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
- Mateřské obory/plány
- Biomedicínská bioinformatika (program PřF, B-MBB)
- Epidemiologie a modelování (program PřF, B-MBB)
- Životní prostředí a zdraví (program PřF, B-ZPZ)
- Cíle předmětu
- Cílem předmětu je získat povědomí o konceptu a metodách vědecké práce. Kritické myšlení, schopnost postavit falzifikovatelnou hypotézu a způsob jejího ověření jsou široce diskutovány jako základ soudobé vědy. V technické rovině se budeme zabývat experimentem, výsledky, jejich analýzou a následném přetavení v souvislý odborný text.
- Výstupy z učení
- Po absolvování kurzu budou studenti schopni:
- Orientovat se v soudobé vědě a její metodologii.
- Navhrnout jednoduchý experiment, který poskytne relevantní a reproducibilní výsledky.
- Poznat běžné logické chyby a předcházet jim.
- Jasně argumentovat v psané i mluvené formě. - Osnova
- 1. Úvod – představení předmětu, syllabu a podmínek ukončení. Role univerzity ve vzdělávání a vědě.
- 2. Co je a co není věda. Pozorování, experiment. Kumulativní a sebeopravný charakter.
- 3. Vývoj kritického a vědeckého myšlení. Filosofické pozadí vědy.
- 4. Kognitivní zkreslení, limity lidské psychiky. Váha faktů ve vědě a v běžném životě. Dunning-Krugerův efekt, syndrom podvodníka a další příklady kognitivního zkreslení.
- 5. Stavba argumentu. Využití argumentů v komunikaci. Dialog, diskuse, debata, polemika, propaganda. Příklady logických a argumentačních pochybení (faulů).
- 6. Analýza argumentační struktury pomocí argumentačních map.
- 7. Moderovaná diskuse na dané téma.
- 8. Vědecká práce – formulace hypotézy, verifikovatelnost, falzifikovatelnost. Základy vědecké metodologie. Pozorování vs. Experiment.
- 9. Experiment a jeho plánování, příprava a provedení. Sběr dat, vliv na měření, zpracování dat. Kritické hodnocení dat, kvalita, chyby.
- 10. Zápočtová soutěžní debata. Argumentační esej.
- Literatura
- doporučená literatura
- KUHN, Thomas S. The structure of scientific revolutions. Edited by Ian Hacking. Fourth edition. Chicago: The University of Chicago Press, 2012, xlvi, 217. ISBN 9780226458113. info
- POPPER, Karl R. Logika vědeckého bádání. Translated by J. C. B. Mohr. 1. vyd. Praha: Oikoymenh, 1997, 617 s. ISBN 8086005453. info
- neurčeno
- SYNEK, Miloslav, Pavel MIKAN a Hana VÁVROVÁ. Jak psát bakalářské, diplomové, doktorské a jiné písemné práce. 3., přeprac. vyd. Praha: Oeconomica, 2011, 61, [8]. ISBN 9788024518190. info
- BRADBURY, Andrew. Jak úspěšně prezentovat a přesvědčit. 2. vyd. Brno: Computer Press, 2007, viii, 109. ISBN 9788025116227. info
- KOHOUT, Jaroslav. Rétorika : umění mluvit a jednat s lidmi. 4. dopl. vyd. Praha: Management Press, 2002, 169 s. ISBN 8072610724. info
- POPPER, Karl R. The logic of scientific discovery. London: Routledge, 2001, 479 s. ISBN 041507892X. info
- The demon-haunted world : science as a candle in the dark. Edited by Carl Sagan. New York: Ballantine Books, 1996, xv, 457. ISBN 0345409469. info
- Výukové metody
- seminář a diskuse o probíraných tématech, přednáška, případně cvičení na počítačích,
- Metody hodnocení
- Zápočet je udělen za účast na moderované diskusi, samostatně napsanou argumentační esej na zadané téma nebo účast na soutěžné debatě, a docházku alespoň 75%. Hodnocení je uděleno v poslední hodině v semestru.
- Navazující předměty
- Další komentáře
- Předmět je vyučován každoročně.
- Statistika zápisu (podzim 2022, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/sci/podzim2022/E3020