M8501 Didaktika matematiky 1

Přírodovědecká fakulta
jaro 2009
Rozsah
2/2/0. 3 kr. (příf plus uk plus > 4). Ukončení: k.
Vyučující
doc. RNDr. Jaromír Šimša, CSc. (přednášející)
RNDr. Jiří Herman, Ph.D. (cvičící)
RNDr. Pavel Šišma, Dr. (cvičící)
Garance
doc. RNDr. Eduard Fuchs, CSc.
Ústav matematiky a statistiky – Ústavy – Přírodovědecká fakulta
Rozvrh
Út 13:00–14:50 M2,01021
  • Rozvrh seminárních/paralelních skupin:
M8501/01: St 10:00–11:50 M3,01023, P. Šišma
M8501/02: Po 18:00–19:50 M3,01023, J. Herman
Předpoklady
M4502 Matematická analýza 3 && M6520 Algebra 2 && M4522 Geometrie 3
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Kurz 1 přednášek věnovaný systematickému výkladu teorie vyučování matematiky na středních školách. V jeho první části budou posouzeny některé obecné otázky, jako je význam matematického vzdělávání, specifické rysy výuky matematiky a její metodické zvláštnosti. V další části kurzu budou z didaktického pohledu posouzena jednotlivá témata středoškolské matematiky v rozsahu platných osnov tříd gymnázií se všeobecným zaměřením. Teoretický výklad logické struktury pojmů a poznatků bude doplňován četnými ukázkami řešení vzorových úloh. Pozornost bude též věnována doplňkovým formám práce učitele s talentovanými žáky. Na konci kursu 2 by mel byt student teoreticky připraven k výuce matematiky na středni škole z hlediska jejího obsahu i forem praktické výuky.
Osnova
  • Systematický úvod do didaktiky matematiky.
  • Význam matematického vzdělávání.
  • Specifické rysy výuky matematiky.
  • Problémy matematické výuky na jednotlivých typech škol z hlediska různých cílů podle zaměření školy a z hlediska různé intelektuální úrovně studentů.
  • Kontrola a hodnocení znalostí studentů.
  • Metody řešení matematických úloh.
  • Didaktická příprava studentů na výklad následujících matematických témat na střední škole: Základní množinové pojmy, Úvod do matematické logiky, Důkazy, Úplná matematická indukce, Základy teorie čísel, Číselné obory.
Literatura
  • Cyklus učebnic: Matematika pro gymnázia. Praha: Prometheus, 1990-1995.
  • Hejný Milan a kol. Teória vyučovania matematiky 2. Bratislava: Slovenské pedagogické nakladateĺstvo, 1989, 554 s.
Metody hodnocení
Přednáška 2 hodiny týdně, cvičení 2 hodiny týdně. Kolokvium na základě individuálního vystoupení s výukovým projektem na cvičení.
Navazující předměty
Informace učitele
Pro kolokvium jsou nutná dvě vystoupení na cvičení: první je 20minutovou simulovanou výukou na střední škole, druhým referát na zadané téma z tématických okruhů.
Další komentáře
Předmět je vyučován každoročně.
Nachází se v prerekvizitách jiných předmětů
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2008 - akreditace, jaro 2011 - akreditace, jaro 2000, jaro 2001, jaro 2002, jaro 2003, jaro 2004, jaro 2005, jaro 2006, jaro 2007, jaro 2008, jaro 2010, jaro 2011, jaro 2012, jaro 2012 - akreditace, jaro 2013, jaro 2014, jaro 2015, jaro 2016, jaro 2017, jaro 2018, jaro 2019.