PřF:M8501 Didaktika matematiky 1 - Informace o předmětu
M8501 Didaktika matematiky 1
Přírodovědecká fakultajaro 2009
- Rozsah
- 2/2/0. 3 kr. (příf plus uk plus > 4). Ukončení: k.
- Vyučující
- doc. RNDr. Jaromír Šimša, CSc. (přednášející)
RNDr. Jiří Herman, Ph.D. (cvičící)
RNDr. Pavel Šišma, Dr. (cvičící) - Garance
- doc. RNDr. Eduard Fuchs, CSc.
Ústav matematiky a statistiky – Ústavy – Přírodovědecká fakulta - Rozvrh
- Út 13:00–14:50 M2,01021
- Rozvrh seminárních/paralelních skupin:
M8501/02: Po 18:00–19:50 M3,01023, J. Herman - Předpoklady
- M4502 Matematická analýza 3 && M6520 Algebra 2 && M4522 Geometrie 3
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
- Mateřské obory/plány
- Matematika se zaměřením na vzdělávání (program PřF, B-MA)
- Učitelství matematiky pro střední školy (program PřF, M-MA)
- Učitelství matematiky pro střední školy (program PřF, M-SS)
- Učitelství matematiky pro střední školy (program PřF, N-MA)
- Učitelství matematiky pro střední školy (program PřF, N-SS)
- Cíle předmětu
- Kurz 1 přednášek věnovaný systematickému výkladu teorie vyučování matematiky na středních školách. V jeho první části budou posouzeny některé obecné otázky, jako je význam matematického vzdělávání, specifické rysy výuky matematiky a její metodické zvláštnosti. V další části kurzu budou z didaktického pohledu posouzena jednotlivá témata středoškolské matematiky v rozsahu platných osnov tříd gymnázií se všeobecným zaměřením. Teoretický výklad logické struktury pojmů a poznatků bude doplňován četnými ukázkami řešení vzorových úloh. Pozornost bude též věnována doplňkovým formám práce učitele s talentovanými žáky. Na konci kursu 2 by mel byt student teoreticky připraven k výuce matematiky na středni škole z hlediska jejího obsahu i forem praktické výuky.
- Osnova
- Systematický úvod do didaktiky matematiky.
- Význam matematického vzdělávání.
- Specifické rysy výuky matematiky.
- Problémy matematické výuky na jednotlivých typech škol z hlediska různých cílů podle zaměření školy a z hlediska různé intelektuální úrovně studentů.
- Kontrola a hodnocení znalostí studentů.
- Metody řešení matematických úloh.
- Didaktická příprava studentů na výklad následujících matematických témat na střední škole: Základní množinové pojmy, Úvod do matematické logiky, Důkazy, Úplná matematická indukce, Základy teorie čísel, Číselné obory.
- Literatura
- Cyklus učebnic: Matematika pro gymnázia. Praha: Prometheus, 1990-1995.
- Hejný Milan a kol. Teória vyučovania matematiky 2. Bratislava: Slovenské pedagogické nakladateĺstvo, 1989, 554 s.
- Metody hodnocení
- Přednáška 2 hodiny týdně, cvičení 2 hodiny týdně. Kolokvium na základě individuálního vystoupení s výukovým projektem na cvičení.
- Navazující předměty
- Informace učitele
- Pro kolokvium jsou nutná dvě vystoupení na cvičení: první je 20minutovou simulovanou výukou na střední škole, druhým referát na zadané téma z tématických okruhů.
- Další komentáře
- Předmět je vyučován každoročně.
- Nachází se v prerekvizitách jiných předmětů
- Statistika zápisu (jaro 2009, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/sci/jaro2009/M8501