Diskusní fórum k přijímacímu řízení 2020 - Discussion forum
Náhradný termín prípravných kurzov k TSP
Dobrý den, v tomto případě bude nejlepší, když se obrátíte přímo na kolegy z ESF, kteří mají organizaci kurzů na starosti. Kontakt je Mgr. Anna Jančíková, DiS. na adrese anna.jancikova@econ.muni.cz.TSP 2018 - varianta 05, otázka č. 39 / 60.
Dobrý den, mohla bych poprosit o radu nebo odkaz na vysvětlení, abych mohla dojít ke správnému výsledku? Absolutně nechápu... Mockrát děkujiJe třeba se podívat vždy odděleně na jednotlivé trojice tvrzení. Např. z možnosti a) jde o následující:
1. Nejsem lékař.
3. Jestliže nejsem lékař, pak nejsem sportovec.
5. Nejsem lékař nebo jsem sportovec.
Tato tvrzení se vzájemně nevylučují. Z tvrzení 1 víme, že nejde o lékaře. Z tvrzení 3 se navíc dozvíme, že nejde ani o sportovce. A páté nám to potvrdí, není z předcházejícími ve sporu. Všechna tvrzení tedy mohou být pravdivá současně. Možnost a) tudíž není správnou odpovědí.
Analogicky postupujeme i u ostatních možností. V případě možnosti d) máme následující tvrzení:
1. Nejsem lékař.
3. Jestliže nejsem lékař, pak nejsem sportovec.
4. Jsem sportovec nebo jsem lékař.
Z tvrzení 1 a 3 víme, že nejsem lékař ani sportovec. Dle tvrzení 4 však mohu být buď sportovec, nebo lékař. Tato tvrzení tedy nemohou platit současně. Nalezli jsme správnou odpověď.
Dobrý den,
v případě možnosti a) tvrzení 3. říká, že pokud nejsem lékař, nejsem ani sportovec - chápu to správně?
V tom případě pokud tvrzení 5. říká nejsem lékař nebo jsem sportovec, tak je s 3. tvrzení ve sporu, protože nemůžu být sportovec aniž bych nebyl lékařem.
Dobrý den,
pokud jedno tvrzení (3.) říká, že jestliže nejsem lékař, pak nejsem sportovec, a druhé (5.) říká, že BUĎ nejsem lékař, NEBO jsem sportovec, tvrzení se vzájemně nevylučují. Vyjdu-li z druhého tvrzení a z toho, že nejsem lékař, vím z prvního tvrzení, že nejsem ani sportovec. Pokud si z druhého tvrzení vezmu, že jsem sportovec, pak mi první tvrzení neřekne současně s druhým nic nového navíc. Daná tvrzení nejsou ve sporu.
Tvrzení, že pokud nejsem lékař, nejsem ani sportovec (3.), neznamená, že jsem-li sportovcem, musím být také lékařem.Analytické myšlení 2017, příklad 33
Dobrý den,vůbec si nevím rady s řešením tohoto příkladu. Prosím o radu, jak postupovat. Děkuji
TSP 2019 - varianta 02, příklad 31/60
Dobrý den,chtěla bych se zeptat, proč u tohoto příkladu není správná odpověď e), tedy že si nemůže koupit 3 polštáře různé barvy? Nepodařilo se mi najít možnost, kdy by si mohla koupit polštáře více než dvou barev. Zároveň by mě zajímalo, proč je v rozporu se zadáním možnost b)? Asi některou z podmínek chápu jinak, než je myšlená.
Děkuji za dovysvětlení.
Nikol Schimmerlová
TSP 2019 - Varianta 03, príklad 37/60
Dobrý deň,
pri tejto otázke mi nie je jasné na základe čoho je práve odpoveď E považovaná za pravdivé tvrdenie a odpoveď B za nepravdivé.
Vedeli by ste mi vysvetliť, prečo je správna odpoveď B? Mne vždy vychádza, že na základe zadania priemerná rýchlosť oboch áut musí byť rovnaká a na správnu odpoveď mi sedí len mnou označené E.
ad e) z grafu je vidět, že Ctiborovi zabere cesta Z→L jednu hodinu, kdežto Alexovi bude stejná cesta trvat 20/60 + (40-20)/20 = 1/3 + 1 = 1 h 20 min. To znamená, že v nějaké chvíli musel Ctibor Alexe předjet (ze začátku měl Alex zřejmě náskok).
Ad b) průměrná rychlost se počítá jako celková dráha lomená celkovým časem.
Kdežto v případě Alexe dostaneme
tedy tvrzení v b) neplatí.
TSP 2017 - varianta 03, otázka č. 39
Dobrý deň, vedel by mi prosím niekto vysvetliť riešenie pri tomto príklade s grafom?Ďakujem.
Předpokládejme, že žáků bylo 100, jak napovídají malé grafy (ale lze použít i prosté x).
Alespoň 0 získali všichni.
Pouze 0 získali ti, kteří nezískali alespoň 1 = rozdíl mezi sloupci je 25.
Pouze 1 získali ti, kteří nezískali právě 0, ale ani alespoň 2 = 25
Sledujeme tedy rozdíly mezi sloupci a dostaneme:
0 = 25
1 = 25
2 = 15
3 = 25
4 = 10
Úloha číslo 9
Dobrý den, potřebovala bych poradit jak řešit úlohu číslo 9.Pro čísla A a B platí: 5=<A=<12 -18<B=<-12
Co platí pro číslo C=A-B?
a) -13<C=<0
b) -24=<C<13
c) 13=<C<24
d) -6<C=<24
e) 17=<C<30
Dekuji za pomoc
Nejdřív si určite, kterým hodnotám může být rovno A a B
Pro A to bude 5–12
Pro B to bude (-17)–(-12)
Správná odpověď je e), protože zápis rovnice odpovídá jistě vlastnostem C.
Matematik by asi přišel na nějaké rychlejší a jednodušší řešení, ale je to jednoduché, uděláte čtyři kroky podle vzoru: a b c => (a+b) (b+c) atd
Pro a), to je:
0 x 0 x 0 => x + x + x + x => 2x + 2x + 2x => 4x + 4x => 8x
Pokud x=112, pak je dělitelné 8 beze zbytku.
TSP 2019, varianta 1, Úloha 20
Dobrý den,
V zadání zní, Find x= the original number of students attending the school.
Těch je na začátku zadání 200, ale správná odpověď je zaznačena jako e) 220.
Zadání se ptá na originální počet žáků = počet žáků před zadáním úlohy.
Můžete prosím potvrdit? Předem děkuji.
120/100=1.2, což neodpovídá úloze 55%/45%=11/9.
________________
a - počet chlapců, b - počet dívek. Máme soustav rovnic: a/b=40%/60%=2/3, (a+20)/b=45%/55%=9/11. 3a=2b, 11a+220=9b. První rovnici tak vynásobíme jedenácti, druhou třemi. Dostáváme: 33a=22b, 33a+660=27b. Sečteme rovnice: 5b=660. b=132, a=2*132/3=88. Takže počet žáků je 132+88=220.
Úloha 13/varianta 10 (2019)
Jak prosím postutpovat při této úloze? Děkuji za odpovědA a B jsou libovolné cifry 1,..., 9 (mohou být i stejné). Určete rozdíl největšího a
nejmenšího možného čtyřciferného čísla, které může vzniknout jako výsledek
výpočtu s otazníky (tj. čísla ???5 pod čarou).
A A B
· A
_______
? ? ? 5
a) 8 840 b) 6 200 c) 5 550 d) 7 950 e) 8 950
15/varianta 10 (2019)
Prosím o vysvětlení, jak postupovat zde, děkuji.
Libovolně dlouhá posloupnost celých čísel se mění ve směru šipky vždy následujícím způsobem:(a b c . . . x y z) −→ (a − b b − c . . . x − y y − z)
Například:
(2 1 3 4) −→ (1 − 2 − 1) −→ (3 − 1) −→ (4)
Z následujících posloupností vyberte tu, z níž nemůže vzniknout po čtyřech
krocích výsledek (112) pro žádné celé číslo α.
a) (α 0 α 0 α)
b) (α α α 0 α)
c) (α 0 α 0 0)
d) (α 0 α α α)
e) (α α α 0 0)
Např. v a) postupně dostaneme
(α 0 α 0 α) → (α -α α -α) → (2α -2α 2α) → (4α -4α) → (8α),
no a když bude na začátku α=112/8=14, tak číslo 112 nakonec získáme.
Naopak v e) dostaneme
(α α α 0 0) → (0 0 α 0) → (0 -α α) → (α -2α) → (3α),
takže α=112/3 by mohlo dát ve výsledku (112), ale 112/3 není celé číslo.
Správná odpověď je tedy e).
31/varianta 10 (2019)
Prosím o vysvětlení postupu řešení, děkuji.Výkony strojů A a B jsou v poměru 2 : 5, výkony strojů B a C jsou v poměru
3 : 1 (v tomto pořadí).
Vyberte nepravdivé tvrzení.
a) Všechny tři stroje dohromady vykonají za půl hodiny víc práce než stroj B
za hodinu.
b) Stroj B vykoná za hodinu víc práce než stroje A a C dohromady.
c) Stroje A a B dohromady vykonají za 15 minut víc práce než stroj C za hodinu.
d) Stroje B a C dohromady vykonají za 20 minut víc práce než stroj A za hodinu.
e) Výkony strojů A a C jsou v poměru 6 : 5 (v tomto pořadí)
Mějme za základní objem práce hodinový výkon B=1, pak A za hodinu udělá práci rovnou 2/5 B a C za hodinu práci rovnou 1/3 B. Nyní jde jen o sčítání, násobení a porovnání zlomků.
a) B za hodinu vyrobí 1. Všechny tři stroje za půl hodiny vyrobí 1/2 * (2/5+1+1/3) = 1/2*(21/15) = 21/30 < 1, tedy půlhodinový výkon A+B+C je menší než hodinový výkon B (nepravdivé tvrzení)
b) B za hodinu vyrobí 1. A a C za hodinu vyrobí 2/5+1/3 = 11/15 < 1 (pravda)
c) 1/4 (A+B) = 1/4 (2/5+1) = 1/4 (7/5) = 7/20; srovnání 7/20 a 1/3 je 21/60 a 20/60, stroje A+B tedy za 15 min vykonají více než stroj C za hodinu (pravda)
d) 1/3 (B+C) = 1/3 (1+1/3) = 1/3 (4/3) = 4/9; srovnání je pak 20/45 a 18/45, B a C tedy spolu za 20 min vykonají víc než A za celou hodinu (pravda)
e) (2/5):(1/3) = (2/5)*(3/1) = 6/5 (pravda)úloha č. 9/2018
Prosím opět o pomoc s tímto příkladem.S libovolným číslem x se nerovná 2 můžeme provést operaci
•x = (3x − 5) : (2 − x).
Která z následujících hodnot nemohla vzniknout jako výsledek provedení operace •x pro žádné číslo x?
a) −5 b) 0 c) 3 d) −5/2 e) −3
a) Hledáme, jestli existuje x takové, že (3x-5)/(2-x) = -5 a vyřešením dostaneme x=5/2, to není správná odpověď.
b) Stejně jako v a) řešíme (3x-5)/(2-x) = 0, což má řešení x=5/3.
...
Až pak v e) máme rovnici (3x-5)/(2-x) = -3, což upravíme na, další úpravou dostaneme -5 = -6 a to určitě nemmá řešení. Správná odpověď je e).
Jiná možnost by byla řešit to jako rovnici s parametrem.