Přechod na menu, Přechod na obsah, Přechod na patičku
     

G. Mechanika

část G01–G04


G01 Parabolická dráha ve sportu

Parabolická dráha je nejčastějším případem dráhy těžiště buď sportovcova těla nebo letícího předmětu, je-li možno zanedbat odpor vzduchu (viz kapitola I01 – Mezní rychlost pádu). Jsou to tyto případy:

běžec nebo skokan ve fázi letu (ničeho se nedotýká)

koule v lehké atletice (ostatní nářadí nikoliv)

míče s velkou mezní rychlostí na krátké dráze.

V ostatních případech, kdy odporem vzduchu rychle klesá rychlost, (stolní tenis, badminton) se musí počítat dráha jako balistická.

Nejsložitější případy, kdy pohyb ovlivňuje i vztlak vzduchu (hod diskem, skok na lyžích), nedovolují přesnější výpočet dráhy vůbec.

Rovnici dráhy pro vztah mezi souřadnicemi y = f(x) odvodíme nejsnadněji z parametrických rovnic, v nichž parametrem je čas t:


vodorovná souřadnice

x=v.\cos{\alpha}.t

svislá souřadnice

y=h+v.\sin{\alpha}.t-0,5.g.t^2

kde

            v … počáteční rychlost (m/s)

            a … počáteční úhel dráhy

            h … výška počátečního bodu dráhy (m)

            t … čas (s)

            g … gravitační zrychlení (9,80665 m2/s)


Čas z první rovnice

t=\frac{x}{v}.\cos\alpha

dosadíme do druhé a tím jej vyloučíme:

y=h+v.\sin\alpha.\frac{x}{v.\cos\alpha}-4,9033.\frac{x^2}{(v.\cos\alpha)^2}
=h+x.\tan\alpha-4,9033.\frac{x^2}{(v.\cos\alpha)^2}
=c+b.x+a.x^2

Porovnáním posledních dvou rovnic bude

c=h
b=\tan\alpha
=a=\frac{-4,9033}{(v.\cos\alpha)^2}

Pro určitou parabolickou dráhu známe většinou tři dvojice souřadnic těžiště těla nebo míče x, y: pro začátek dráhy, pro místo, blízké středu dráhy a pro konec dráhy (většinou dopad). Z těchto dvojic je snadné vypočítat činitele a, b, c metodou nejmenších čtverců a posledními vzorci vypočítat

\alpha=\arctan{b}
v=(\frac{-4.9033}{a.\cos^2{\alpha}})^{1/2}

Zajímá-li nás vrchol dráhy, dané rovnicí y = ax2 + bx + c, použijeme derivaci, kterou položíme rovnu 0:

y'=2.a.x+b=0

Odtud pak

x_m=\frac{-b}{2a}
y_m=a.x_m^2+b.x_m+c

Známe-li počáteční rychlost v, jejíž směr je dán úhlem a, pak vodorovná rychlost je vx = v · cos a, a z vodorovné délky dráhy x3 můžeme počítat dobu letu: T = x3 / vx. Pro basketbal je zajímavý i směr dráhy při dopadu. Určíme jej ze složek rychlosti vy, vx kde vy = v · sin a – 9,80665. T, a vodorovná rychlost vx = v · cos a se prakticky nemění. Pak úhel dopadu

\tan\alpha=\frac{v_y}{v_x}=\frac{(v.\sin\alpha-9.80665.T)}{v.\cos\alpha}

Program, který ze tří vložených dvojic souřadnic vypočítá všechny zde uvedené veličiny je tento:

PRINT: PRINT
DATA 0,2.2,1.7,5,3.225,3.05
FOR w = 1 TO 3: READ x, y: PRINT x, y: NEXT w
RESTORE
a:
READ x, y: ON ERROR GOTO b
d = d + x: k = x * x: e = e + k: f = f + x * k: g = g + k * k
h = h + y: i = i + x * y: j = j + y * k: n = n + 1: GOTO a
b:
l = e – d * d / n: m = i – d * h / n: o = f – d * e / n: p = j – e * h / n
q = g – e * e / n: r = l * q – o * o: a = (p * l – m * o) / r
b = (m * q – p * o) / r: c = (h – b * d – a * e) / n
PRINT "a,b,c="; a; " "; b; " "; c
u = ATN (b): v = SQR (-4.905 / (a * COS (u) * COS (u)))
PRINT "alfa,v0="; u * 57.29578; " "; v
xm = -b / (2 * a): ym = (a * xm + b) * xm + c
PRINT "xm,ym="; xm; " "; ym
RESTORE: FOR w = 1 TO 5: READ x: NEXT w
t = x / (v * COS (u)): PRINT "T="; t
be = ATN ((v * SIN (u) – 9.81 * t) / (v * COS (u)))
PRINT "uhel dopadu="; be * 57.29578
c:
INPUT "x="; x: y = (a * x + b) * x + c: PRINT "y="; y: GOTO c
END

Poslední část od labelu c dovoluje regresní výpočty bodů trajektorie.

Příklad:

skok vysoký přes laťku ve výšce 2.35 bude mít DATA:
xy
01.3
1.62.4
3.51.0

Dostaneme:

a,b,c= -0.406954 1.33827 1.3
alfa,v0 = 53.339032° 5.800937 m/s
xm,ym = 1.644688 m, 2.400812 m, T=1.008141 s, beta= -59.71058°

Pro správné zobrazení animace musíte mít nainstalovaný Adobe Flash Player 8.0 nebo vyšší.

Příklad:

skok daleký 7.8 m může mít DATA:
xy
01.3
41.8
7.80.45

Výsledky:

a,b,c = -0.061572 0.371288 1.3
alfa,v0 = 20.369397° 9.520739 m/s
xm,ym = 3.015069 m, 1.859730 m, T=0.873911 s, beta= -42.035856°

Pro správné zobrazení animace musíte mít nainstalovaný Adobe Flash Player 8.0 nebo vyšší.

Příklad:

vrh koulí 20 m:
xy
02.2
106
200

Výsledky:

a,b,c = -0.049 0.87 2.2
alfa,v0 = 41.023° 13.26 m/s
xm,ym= 8.877 m, 6.06 m, T= 1.999 s, beta = -55.9°

Pro správné zobrazení animace musíte mít nainstalovaný Adobe Flash Player 8.0 nebo vyšší.

Pro správné zobrazení animace musíte mít nainstalovaný Adobe Flash Player 8.0 nebo vyšší.

Příklad:

trestný hod v basketbalu:
xy
02
2.14
4.2253.05

Výsledky:

a,b,c=-0.331228 1.647960 2.0
alfa,v0= 58.75° 7.418 m/s
xm,ym = 2.48765 m, 4.05 m, T = 1.0979 s, beta= -55,55°

G02 Optimální počáteční úhel parabolické dráhy

Z parametrických rovnic parabolické dráhy

x=v.t.\cos\alpha
y=h+\frac{v.t.\sin\alpha.g.t^2}{2}

můžeme eliminovat čas t = x / (v · cos a) a dostaneme vztah mezi x, y:

y=h+\frac{x.\sin\alpha}{\cos\alpha}-\frac{g.x^2}{2.v^2.cos^2\alpha}

V místě dopadu x = L, y = 0:

0=h+\frac{L.\sin\alpha}{\cos\alpha}-\frac{g.L^2}{2.v^2.cos^2\alpha}

Násobením 2 · v2 · cos2a dostaneme

2.h.v^2.\cos^2\alpha+2.L.v^2.\sin\alpha.\cos\alpha=g.L^2

S trigonometrickou identitou 2 · sina · cosa = sin 2a

2.h.v^2.\cos^2\alpha.L.v^2.\cos{2\alpha}=g.L^2

Maximum délky L je funkcí počátečního úhlu a a najdeme je derivováním poslední rovnice podle a:

-4.h.v^2.\cos\alpha.\sin\alpha+2.L.v^2.\cos{2\alpha}=0
h.\sin{2\alpha}=L.\cos{2\alpha}
\tan{2\alpha}=\frac{L}{h}

Optimální úhel

\alpha=0,5\arctan{\frac{L}{h}}

Tento vzorec byl použit k výpočtu následující tabulky pro vrh koulí:

h(m) L(m)
10 12 14 16 18 20 22 24
2 39,3 40,3 40,9 41,4 41,8 42,1 42,4 42,6
2,1 39,1 40 40,7 41,3 41,7 42 42,3 42,5
2,2 38,8 39,8 40,5 41,1 41,5 41,9 42,1 42,4
2,3 38,5 39,6 40,3 40,9 41,4 41,7 42 42,3
2,4 38,3 39,3 40,1 40,7 41,2 41,6 41,9 42,1

Z tabulky vyplývá pravidlo:

Čím větší délka vrhu a menší výška počátečního bodu, tím více se optimální úhel blíží 45°.


V literatuře najdeme vzorce pro výpočet optimálního úhlu, je-li známa počáteční rychlost v, kterou ale nutno měřit.

Lampe uvádí vzorec

\alpha_{opt}=\arcsin{\frac{v}{\sqrt{2.(v^2+g.h)}}}

Townend

\alpha_{opt}=0,5.\arccos{\frac{g.h}{v^2+g.h}}

Závěrem je nutné poznamenat, že jediný případ parabolické dráhy je vrh koulí, protože u něj můžeme zanedbat odpor vzduchu. U ostatních hodů je rychlost příliš vysoká a dráha příliš dlouhá, takže je balistická, tzn. vlivem odporu vzduchu o něco zkrácená oproti parabolické.


Literatura

  1. Kopřiva J.: Optimální úhel hodů a vrhů. TPTV 16, 1968, 4, s. 251
  2. Lampe E.: Mathematik und Sport. 1956, B. G. Teubner, Leipzig, s. 16
  3. Townend M. S.: Mathematics in sport. 1984, Ellis Horwood, Chichester, s. 45.


G03 Parabolická dráha a měření času

V kapitole G01 jsme stanovili parametry parabolické dráhy ze souřadnic 3 bodů této dráhy. Při televizních přenosech nebývá možné stanovit souřadnice druhého bodu někde uprostřed dráhy, zato je snadné změřit dobu letu koule nebo dálkaře. Pokud je dosažena přesnost kolem 0,01 sek, můžeme použít následující metodu. Potřebujeme znát vodorovnou délku parabolické dráhy (měřený výsledek u koule, výsledek dálkaře, korigovaný na sklon při odrazu a dopadu), pokles těžiště během letu H0 a trvání letu. Pak plyne z Pythagorovy věty (obr. G03)

(v.T)^2=(\frac{1}{2}.g.T^2-H_0)^2+L^2
Obr. G03: Podklad pro aplikaci Pythagorovy věty
Obr. G03: Podklad pro aplikaci Pythagorovy věty

Odtud počáteční rychlost

v^2=\frac{\sqrt{(4,905.T^2-H_0)^2+L^2}}{T}

vodorovná složka rychlosti

v_x=\frac{L}{T}

počáteční úhel dráhy

a=\arccos{\frac{v_x}{v}}

Pro počítače bez arc cos

p=\frac{v_x}{v}

a počáteční úhel

a=\arctan{\frac{\sqrt{1-p^2}}{p}}

Použijeme program v Qbasicu:

INPUT "H0=";H
a:
INPUT "L,T="; L,T
vx=L/T
v=SQR((4.905*T*T-H0)^2+L*L)/T
p=vx/v
a=ATN(SQR(1-p*p)/p)*57.296
PRINT "v,alfa=";v,a
GOTO
Příklad 1:

vítěz ve vrhu koulí na OH 1988 Ulf Timmerman (NDR) měl při vrhu délky L= 22,02 m naměřen čas T = 1,97 s. Pro výšku počátečního bodu H0 = 2,3 m dostaneme v = 14,04 m/s a úhel 37,24°. Optimální úhel podle G02 je 42,02° a pro něj by byl vrh dlouhý L = 22,276 m, tedy o 0,25 m delší.
Příklad 2:

na mistrovství světa 1987 v Římě skočili do dálky
Carl Lewis (USA) L=8,67 m, T=0,89 s, v=10,418 m/s, a=20,75°
Robert Emmjan (SSSR) L=8,49 m, T=0,97 s, v=8,934 m/s, a=27,57°
(před výpočtem byla délka korigována na vodorovnou dráhu těžiště o dL=0,8 m,
pokles těžiště odhadnut na 0,7m)

Ze srovnání rychlostí a úhlů vyplývá známá skutečnost, že Lewis byl sprinterský skokan do dálky, a Emmjan odrazový.

G04 Dostředivá a odstředivá síla

V případě rychlého křivočarého pohybu (běh, rychlobruslení, cyklistika a motocyklové závody, lyžování, hod diskem nebo kladivem apod.) musí existovat dostředivá síla, protože jinak by pohyb byl lineární (Newtonův I. zákon). Avšak Newtonův III. zákon říká, že musí ke každé akci existovat reakce, a tou je odstředivá síla. Výpočet obou těchto sil je poměrně jednoduchý. Z obr. G04 lze odvodit následující vztahy:

v_2=v_1+d_v
r_2=r_1+d_r
\frac{d_v}{v}=\frac{d_r}{r}
Obr. G04: Podklad pro aplikaci odvození vzorců
Obr. G04: Podklad pro aplikaci odvození vzorců

Pak

d_v=\frac{v}{r.d_r}

a dělením dt

a_r=\frac{d_v}{d_t}=\frac{v.d_r}{r.d_t}=\frac{v^2}{r}

Je-li radiální zrychlení ar, pak dostředivá síla je

F_r=m.a_r=\frac{m.v^2}{r}=m.w^2.r

kde úhlová rychlost

w=\frac{v}{r}

Odstředivá síla je

F_c=-F_r
Příklad:

běžec s rychlostí v = 10 m/s v zatáčce s r = 31,8 m a hmotností m = 75 kg musí vytvořit dostředivou sílu F = 75 · 102 / 31,8 = 235,8 newtonů a musí se naklonit směrem do středu zatáčky s úhlem a = arc tan(F / m · g) = 17,77° ke svislé rovině.

Mimořádně velké úhly musí mít motocyklový závodník v zatáčce malého poloměru při vysoké rychlosti:

poloměr (m)
km/h m/s  50 75 100 150 200
100 27,77 57,57 46,37 38,18 27,7 21,4
120 33,33 66,19 56,5 48,57 37,06 29,5
140 38,89 72,04 64,06 57,04 45,8 37,6
160 44,44 75,06 69,6 63,6 53,3 45,2
180 50 78,9 73,6 68,58 59,5 51,9
200 55,56 81 76,6 72,37 64,5 57,5

Tyto úhly musí být vzaty v úvahu při konstrukci pneumatik, stupaček a obrysu motocyklu.

autor: Ing. Josef Kopřiva, recenzent: Mgr. Martin Sebera, Ph.D. |
Fakulta sportovních studií, Masarykova univerzita |
Návrat na úvodní stránku webu, přístupnost |
Stránky Fakulty sportovních studií MU
| Technická spolupráce:
| Servisní středisko pro e-learning na MU
| Fakulta informatiky Masarykovy univerzity, 2011

Technické řešení této výukové pomůcky je spolufinancováno Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky.