část G01–G04
Parabolická dráha je nejčastějším případem dráhy těžiště buď sportovcova těla nebo letícího předmětu, je-li možno zanedbat odpor vzduchu (viz kapitola I01 – Mezní rychlost pádu). Jsou to tyto případy:
běžec nebo skokan ve fázi letu (ničeho se nedotýká)
koule v lehké atletice (ostatní nářadí nikoliv)
míče s velkou mezní rychlostí na krátké dráze.
V ostatních případech, kdy odporem vzduchu rychle klesá rychlost, (stolní tenis, badminton) se musí počítat dráha jako balistická.
Nejsložitější případy, kdy pohyb ovlivňuje i vztlak vzduchu (hod diskem, skok na lyžích), nedovolují přesnější výpočet dráhy vůbec.
Rovnici dráhy pro vztah mezi souřadnicemi y = f(x) odvodíme nejsnadněji z parametrických rovnic, v nichž parametrem je čas t:
vodorovná souřadnice
svislá souřadnice
kde
v … počáteční rychlost (m/s)
a … počáteční úhel dráhy
h … výška počátečního bodu dráhy (m)
t … čas (s)
g … gravitační zrychlení (9,80665 m2/s)
Čas z první rovnice
dosadíme do druhé a tím jej vyloučíme:
Porovnáním posledních dvou rovnic bude
Pro určitou parabolickou dráhu známe většinou tři dvojice souřadnic těžiště těla nebo míče x, y: pro začátek dráhy, pro místo, blízké středu dráhy a pro konec dráhy (většinou dopad). Z těchto dvojic je snadné vypočítat činitele a, b, c metodou nejmenších čtverců a posledními vzorci vypočítat
Zajímá-li nás vrchol dráhy, dané rovnicí y = ax2 + bx + c, použijeme derivaci, kterou položíme rovnu 0:
Odtud pak
Známe-li počáteční rychlost v, jejíž směr je dán úhlem a, pak vodorovná rychlost je vx = v · cos a, a z vodorovné délky dráhy x3 můžeme počítat dobu letu: T = x3 / vx. Pro basketbal je zajímavý i směr dráhy při dopadu. Určíme jej ze složek rychlosti vy, vx kde vy = v · sin a – 9,80665. T, a vodorovná rychlost vx = v · cos a se prakticky nemění. Pak úhel dopadu
Program, který ze tří vložených dvojic souřadnic vypočítá všechny zde uvedené veličiny je tento:
PRINT: PRINT
DATA 0,2.2,1.7,5,3.225,3.05
FOR w = 1 TO 3: READ x, y: PRINT x, y: NEXT w
RESTORE
a:
READ x, y: ON ERROR GOTO b
d = d + x: k = x * x: e = e + k: f = f + x * k: g = g + k * k
h = h + y: i = i + x * y: j = j + y * k: n = n + 1: GOTO a
b:
l = e – d * d / n: m = i – d * h / n: o = f – d * e / n: p = j – e * h / n
q = g – e * e / n: r = l * q – o * o: a = (p * l – m * o) / r
b = (m * q – p * o) / r: c = (h – b * d – a * e) / n
PRINT "a,b,c="; a; " "; b; " "; c
u = ATN (b): v = SQR (-4.905 / (a * COS (u) * COS (u)))
PRINT "alfa,v0="; u * 57.29578; " "; v
xm = -b / (2 * a): ym = (a * xm + b) * xm + c
PRINT "xm,ym="; xm; " "; ym
RESTORE: FOR w = 1 TO 5: READ x: NEXT w
t = x / (v * COS (u)): PRINT "T="; t
be = ATN ((v * SIN (u) – 9.81 * t) / (v * COS (u)))
PRINT "uhel dopadu="; be * 57.29578
c:
INPUT "x="; x: y = (a * x + b) * x + c: PRINT "y="; y: GOTO c
END
x | y |
---|---|
0 | 1.3 |
1.6 | 2.4 |
3.5 | 1.0 |
x | y |
---|---|
0 | 1.3 |
4 | 1.8 |
7.8 | 0.45 |
x | y |
---|---|
0 | 2.2 |
10 | 6 |
20 | 0 |
x | y |
---|---|
0 | 2 |
2.1 | 4 |
4.225 | 3.05 |
Z parametrických rovnic parabolické dráhy
můžeme eliminovat čas t = x / (v · cos a) a dostaneme vztah mezi x, y:
V místě dopadu x = L, y = 0:
Násobením 2 · v2 · cos2a dostaneme
S trigonometrickou identitou 2 · sina · cosa = sin 2a
Maximum délky L je funkcí počátečního úhlu a a najdeme je derivováním poslední rovnice podle a:
Optimální úhel
Tento vzorec byl použit k výpočtu následující tabulky pro vrh koulí:
h(m) | L(m) | ||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
10 | 12 | 14 | 16 | 18 | 20 | 22 | 24 | ||
2 | 39,3 | 40,3 | 40,9 | 41,4 | 41,8 | 42,1 | 42,4 | 42,6 | |
2,1 | 39,1 | 40 | 40,7 | 41,3 | 41,7 | 42 | 42,3 | 42,5 | |
2,2 | 38,8 | 39,8 | 40,5 | 41,1 | 41,5 | 41,9 | 42,1 | 42,4 | |
2,3 | 38,5 | 39,6 | 40,3 | 40,9 | 41,4 | 41,7 | 42 | 42,3 | |
2,4 | 38,3 | 39,3 | 40,1 | 40,7 | 41,2 | 41,6 | 41,9 | 42,1 |
Z tabulky vyplývá pravidlo:
Čím větší délka vrhu a menší výška počátečního bodu, tím více se optimální úhel blíží 45°.
V literatuře najdeme vzorce pro výpočet optimálního úhlu, je-li známa počáteční rychlost v, kterou ale nutno měřit.
Lampe uvádí vzorec
Townend
Závěrem je nutné poznamenat, že jediný případ parabolické dráhy je vrh koulí, protože u něj můžeme zanedbat odpor vzduchu. U ostatních hodů je rychlost příliš vysoká a dráha příliš dlouhá, takže je balistická, tzn. vlivem odporu vzduchu o něco zkrácená oproti parabolické.
V kapitole G01 jsme stanovili parametry parabolické dráhy ze souřadnic 3 bodů této dráhy. Při televizních přenosech nebývá možné stanovit souřadnice druhého bodu někde uprostřed dráhy, zato je snadné změřit dobu letu koule nebo dálkaře. Pokud je dosažena přesnost kolem 0,01 sek, můžeme použít následující metodu. Potřebujeme znát vodorovnou délku parabolické dráhy (měřený výsledek u koule, výsledek dálkaře, korigovaný na sklon při odrazu a dopadu), pokles těžiště během letu H0 a trvání letu. Pak plyne z Pythagorovy věty (obr. G03)
Odtud počáteční rychlost
vodorovná složka rychlosti
počáteční úhel dráhy
Pro počítače bez arc cos
a počáteční úhel
Použijeme program v Qbasicu:
INPUT "H0=";H
a:
INPUT "L,T="; L,T
vx=L/T
v=SQR((4.905*T*T-H0)^2+L*L)/T
p=vx/v
a=ATN(SQR(1-p*p)/p)*57.296
PRINT "v,alfa=";v,a
GOTO a
V případě rychlého křivočarého pohybu (běh, rychlobruslení, cyklistika a motocyklové závody, lyžování, hod diskem nebo kladivem apod.) musí existovat dostředivá síla, protože jinak by pohyb byl lineární (Newtonův I. zákon). Avšak Newtonův III. zákon říká, že musí ke každé akci existovat reakce, a tou je odstředivá síla. Výpočet obou těchto sil je poměrně jednoduchý. Z obr. G04 lze odvodit následující vztahy:
Pak
a dělením dt
Je-li radiální zrychlení ar, pak dostředivá síla je
kde úhlová rychlost
Odstředivá síla je
Mimořádně velké úhly musí mít motocyklový závodník v zatáčce malého poloměru při vysoké rychlosti:
v | v | poloměr (m) | ||||
---|---|---|---|---|---|---|
km/h | m/s | 50 | 75 | 100 | 150 | 200 |
100 | 27,77 | 57,57 | 46,37 | 38,18 | 27,7 | 21,4 |
120 | 33,33 | 66,19 | 56,5 | 48,57 | 37,06 | 29,5 |
140 | 38,89 | 72,04 | 64,06 | 57,04 | 45,8 | 37,6 |
160 | 44,44 | 75,06 | 69,6 | 63,6 | 53,3 | 45,2 |
180 | 50 | 78,9 | 73,6 | 68,58 | 59,5 | 51,9 |
200 | 55,56 | 81 | 76,6 | 72,37 | 64,5 | 57,5 |
Tyto úhly musí být vzaty v úvahu při konstrukci pneumatik, stupaček a obrysu motocyklu.
Technické řešení této výukové pomůcky je spolufinancováno Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky.