Většina sportovců patří k typům s dominujícími tělesnými vlastnostmi. Naproti tomu matematika bývá zajímavá jen pro malý počet lidí převážně duševního typu. Averse sportovců vůči matematice je dobře známá. Proto je téma i název knihy určitým způsobem rozpor. Protože však sporty a zejména světové rekordy dosáhly velmi vysoké úrovně, není další zlepšování možné jen praktickými metodami, a ve všech sportech je nezbytný teoretický přístup k problémům sportovní techniky, tréninku i závodů. Roste podíl měření a zpracování údajů, naštěstí jsme v době, kdy vývoj počítačů a jejich dostupnost dovolují a usnadňují použití matematických metod, zejména statistiky.
Starší knihy o matematice ve sportu byly pro tehdejší nedostatek informací z měření, filmování a snímání televizním záznamem věnovány pouze teoretickým úvahám a výpočtům, vzdáleným praxi a skutečnosti. Dnes velké množství informací nejen můžeme, ale i musíme zpracovávat matematickými metodami, které převádí data na ukazatele, umožňující nalézt souvislosti a vztahy, z původních dat nevyplývající.
Tato kniha se snaží ukázat použití matematických metod ve sportu, spojit praxi sportu s matematikou v poměrně větším rozsahu od elementární statistiky až po diferenciální rovnice druhého řádu. Právě ty jsou jedním z nejabstraktnějších nástrojů k popisu sportovní techniky.
Značná část knihy byla iniciována problémy studentů a učitelů tělesné výchovy a proto doufáme, že kniha bude praktičtější a méně akademická, nežli podobné starší i novější knihy o matematice ve sportu, jejichž seznam následuje.
Kniha se snaží ukázat použití matematiky sportovnímu teoretikovi, trenérovi nebo i sportovci, a dát příklady pro vyučování matematiky nebo mechaniky, které by mohly být zajímavější pro žáky a studenty, protože jsou ze sportu.
Programy jsou napsány v QBasicu, protože tento jazyk je volně přístupný, (tzv. freeware), poměrně "malý" (okolo 325 kB i s nápovědou), dobře vyjadřuje algoritmus úlohy a proto jej lze snadno přeložit do jiných jazyků. Mnohé problémy lze řešit v profesionálních programech jako Excel, Statistica, SPSS, MAPLE, Matlab a pod, které jsou ale většinou drahé nebo nejsou k dispozici, pokud nechceme porušit autorská práva. Navíc neřeší některé speciální požadavky, takže jsou nutné programy, stavěné "na míru" v programovacích jazycích. Programování je v dnešních systémech (Windows apod.) zanedbáno, protože většina dnešních použití počítačů je zaměřena na zpracování textu a hry.
Doufáme, že kniha poslouží jako sbírka příkladů, jak užívat matematiku ve sportu a programovat jednodušší úlohy.
Technické řešení této výukové pomůcky je spolufinancováno Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky.