Přechod na menu, Přechod na obsah, Přechod na patičku

Centralizace a koordinace filmového průmyslu v okupované Evropě

Povinná četba

Martin, Benjamin George: „European Cinema for Europe!“ The International Film Chamber, 1935–42. In: Welch, David – Vande Winkel, Roel (eds.): Cinema and the Swastika. The International Expansion of Third Reich Cinema. New York: Palgrave Macmillan, 2007
Přístupné pouze studentům kurzu

Doplňující četba

Ufa-Lehrschau – výstava studia Ufa v Babelsbergu, zahájená v roce 1936. Předcházela založení Německé filmové akademie o dva roky později.

Literatura

  • Havelka, Jiří: Filmové hospodářství v zemích českých a na Slovensku 1939 až 1945. Praha: Čs. Filmové nakladatelství, 1946
  • Macek, Václav – Paštéková, Jelena: Dejiny slovenskej kinematografie. Martin: Osveta, 1997
  • Winkel, Roel Vande – Welch, David (eds.): Cinema and the Swastika. The International Expansion of Third Reich Cinema. New York: Palgrave Macmillan, 2007
  • Zajicek, Edward: Poza ekranem. Polska kinematografia w latách 1896 – 2005. Warszawa: Filmoteka narodowa, 1992

Dobové texty

Mezinárodní kongres v Berlíně.
Český filmový zpravodaj 15, 1935, č. 15, s. 1–5

Obrazový materiál

Generální gouvernement
Generální gouvernement
(zdroj: US Holocaust Memorial Museum)
Mapa okupované Evropy
Mapa okupované Evropy
(zdroj: Mazower, Mark: Hitlerova říše. Nacistická vláda v okupované Evropě. Brno: Jota, 2009)

Videa

Tanec s císařem
(Tanz mit dem Kaiser; Georg Jacoby, 1941)
Egy éjszaka Erdélyben
(Frigyes Bán, 1941)
Heimkehr
(Gustav Ucicky, 1941)

Kontrolní otázky

  • Kdy a jak vznikla společnost Wien-Film?
  • Kdo a kdy natočil film Heimkehr, jaký byl propagandistický účel tohoto filmu?
  • Jaké filmy a za jakých podmínek vznikaly ve Slovenské republice?
  • Jaké cíle měla první Mezinárodní filmová komora?
  • Čím se druhá Mezinárodní filmová komora, založená v roce 1941, lišila ve svých cílech a výsledcích od té předchozí?
  • Jak se ve válečných letech vyvíjel maďarský filmový průmysl a jaký byl jeho vztah k Německu?
  • Jak se projevila německá okupace na struktuře a organizaci filmového průmyslu např. ve Francii, Norsku nebo Lucembursku?