Přechod na menu, Přechod na obsah, Přechod na patičku

Filmová distribuce v Německé říši a v okupovaných zemích

Povinná četba

Ross, Corey: Media and the Making of Modern Germany. Mass Communications, Society, and Politics from the Empire to the Third Reich.
Oxford: Oxford University Press, 2008, s. 355–379
Přístupné pouze studentům kurzu

Literatura

  • Bednařík, Petr: Pražská kina za protektorátu. In: Olga Fejtová – Václav Ledvinka – Jiří Pešek (eds.): Documenta Pragensia XXVI – Evropská velkoměsta za druhé světové války. Praha: Archiv hlavního města Prahy a Scriptorum, 2007, s. 327–342
  • Führer, Karl Christian: Two-Fold Admiration: American Movies as Popular Entertainment and Artistic Model in Nazi Germany, 1933-39. In: Corey Ross – Karl Christian Führer (eds.), Mass Media, Culture and Society in Twentieth-Century Germany. Basingstoke – New York: Palgrave Macmillan, 2006, s. 97–112
  • Havelka, Jiří: Filmové hospodářství v zemích českých a na Slovensku 1939 až 1945. Praha: Čs. filmové nakladatelství, 1946
  • Schiweck, Ingo: “[…] weil wir lieber im Kino sitzen als in Sack und Asche.” Der deutsche Spielfilm in den besetzten Niederlanden 1940-1945. Münster – New York – München – Berlin: Waxmann, 2002
  • Stahr, Gerhard: Volksgemeinschaft vor der Leinwand? Der nationalsozialistische Film und sein Publikum. Berlin: Verlag Hans Theissen, 2001
  • Štábla, Zdeněk: Data a fakta z dějin čs. kinematografie 1896-1945, sv. 4. Praha: Československý filmový ústav, 1990
  • Winkel, Roel Vande – Jönsson, Mats – Sørensen, Lars-Martin – Sørenssen, Bjørn: German Film Distribution in Scandinavia during World War II. Journal of Scandinavian Cinema 2, 2012, č. 3, s. 263–280
  • Winkel, Roel Vande: Ohm Krüger’s Travels: A Case Study in the Export of Third-Reich Film Propaganda. Historical Reflections 35, 2009, č. 2, s. 108–124

Dobové texty

Filmový kurýr 37, 15.9.1939: Hrací řády pro český film v Čechách a na Moravě

Obrazový materiál

Zákaz vstupu židovskému obyvatelstvu do kina
Zákaz vstupu židovskému obyvatelstvu do kina
(zdroj: Židovské muzeum v Praze)
Gaufilmstelle
Gaufilmstelle
Jan Havran – poloha brněnských kin v roce 1941
Přístupné pouze studentům kurzu

Videa

Wunschkonzert für die Wehrmacht Wunschkonzert
(Eduard von Borsody, 1940)
Die große Liebe
(Rolf Hansen, 1942)
Zarah Leander zpívá „Ich weiß, es wird einmal ein Wunder geschehen“
Ohm Krüger
(Hans Steinhoff, 1941)

Kontrolní otázky

  • Jaký byl vztah filmu, rozhlasu a nahrávacího průmyslu v Německu v průběhu války? Uveďte některé příklady vzájemných vazeb
  • Jak se změnila struktura filmového programu po nástupu nacismu v Německu a které z těchto změn se uplatnily v Protektorátu Čechy a Morava?
  • Porovnejte situaci v Německu a v Protektorátu Čechy a Morava z hlediska: počtu distribuovaných filmů a zastoupení národních produkcí; pozice hollywoodské kinematografie; role dabingu; regulace vstupného; pozice filmových půjčoven.
  • Co to byly tzv. hrací řády – jaká pravidla stanovovaly, co bylo jejich cílem?
  • Uveďte některé změny, ke kterým došlo v zemích severní Evropy nebo v Belgii v období 2. světové války, a srovnejte je se změnami v Protektorátu Čechy a Morava.