Přechod na menu, Přechod na obsah, Přechod na patičku

Populární kultura, žánrový film a filmové hvězdy

Povinná četba

O´Brien, Mary-Elizabeth: Nazi Cinema as Enchantment: The Politics of Entertainment in the Third Reich.
Rochester – Suffolk: Camden House, 2004, s. 161–206
Přístupné pouze studentům kurzu

Literatura

  • Bonnell, Andrew G.: Melodrama for the Master Race: Two Films by Detlef Sierck (Douglas Sirk). Film History 10, 1998, č. 2, s. 208–218
  • Fox, jo: Filming Women in the Third Reich. London – New Delhi – New York – Sydney: Bloomsbury, 2000
  • Hake, Sabine: Popular Cinema of the Third Reich. Austin: University of Texas Press, 2001
  • Heins, Laura: Nazi Film Melodrama. Urbana – Chicago – Springfield: University of Illinois Press, 2013
  • Kreimeier, Klaus: Od Heny Portenové k Zarah Leanderové. Filmové žánry a žánrový film v době výmarské republiky a za nacismu. Film a doba 1–2, 1996, s. 20–25
  • Lowry, Stephen: Movie Reception and Popular Culture in the Third Reich. Contextualization of Cinematic Meanings in Everyday Life. In: Imbert Schenk – Margrit Tröhler – Yvonne Zimmermann (eds.): Film – Cinema – Spectator: Film Reception. Marburg: Schüren, 2010, s. 213–227
  • Lowry, Stephen: Der Ort meiner Träume? Zur ideologischen Funktion der NS-Unterhaltungsfilm. Montage/AV, 3/2/1994, s. 55–72
  • Lowry, Stephen: Heinz Rühmann – The Archetypal German. In: Tim Bergfelder – Erica Carter – Deniz Göktürk (eds.), The German Cinema Book. London: BFI, 2002, s. 81–89
  • O´Brien, Mary-Elizabeth: Nazi Cinema as Enchantment: The Politics of Entertainment in the Third Reich. Rochester – Suffolk: Camden House, 2004
  • Rentschler, Eric: The Ministry of Illusion: Nazi Cinema and Its Afterlife. Harvard: Harvard University Press, 1996
  • Ross, Corey: Radio, Film and Morale: Wartime Entertainment between Mobilization and Distraction. In: Pamela E. Sweet – Corey Ross – Fabrice d´Almeida (eds.), Pleasure and Power in Nazi Germany. Basingstoke: Palgrave, 2011, s. 154–174
  • Witte, Karsten: Visual Pleasure Inhibited: Aspects of the German Revue Film. New German Critique 24/25, 1981/82, s. 238–263

Obrazový materiál

Zarah Leander

Zarah Leander
Zarah Leander
Zarah Leander
Zarah Leander
Zarah Leander
Zarah Leander
Zarah Leander
Zarah Leander

Marika Rökk

Marika Rökk
Marika Rökk

Carl Raddatz

Carl Raddatz
Carl Raddatz
Carl Raddatz

Heinz Rühmann

Heinz Rühmann
Heinz Rühmann

Kristina Söderbaum

Kristina Söderbaum
Kristina Söderbaum
Kristina Söderbaum
Kristina Söderbaum
Kristina Söderbaum
Kristina Söderbaum

Willi Forst, Lilian Harvey, Willy Fritsch

Willi Forst, Lilian Harvey, Willy Fritsch

Hans Albers

Hans Albers

Johannes Heesters

Johannes Heesters

Videa

Příběhy slavných – Lída Baarová; 18.00, 24.30
(Vladimír Just, Stanislav Motl, Pavel Taussig)
Hitlerovy ženy: Magda Goebbels
(26.45 min. – Lída Baarová)
Das Leben kann so schön sein
(Rolf Hansen, 1938)
Dobrodružství barona Prášila
(Münchhausen; Josef von Báky, 1943)
Májová bowle
(Die Feuerzangenbowle; Helmut Weiss, 1944)
Dvojí život krásného Karla
(Die Umwege des schönen Karl; Carl Fröhlich, 1938)
La Habanera
(Detlef Sierck, 1937)
Tenkrát
(Damals; Rolf Hansen, 1943)
Její oběť
(Opfergang; Veit Harlan, 1944)
Žena mých snů
(Die Frau meiner Träume; Georg Jacoby, 1944)
Robert a Bertram
(Robert und Bertram; Hans A. Zerlett, 1939)
Kaučuk
(Kautschuk; Eduard von Borsody, 1938)

Kontrolní otázky

  • Kolik vzniklo v nacistickém Německu hraných filmů, kolik z nich bylo otevřeně politických, jaké žánry byly nejvíce zastoupené?
  • Jakou sociální funkci a ideologickou roli mohly zábavní žánrové filmy mít?
  • Jaký typ hvězdy představoval Heinz Rühmann, jaké narativní motivy se v jeho filmech nejčastěji objevovaly?
  • Jaké jsou stylistické, narativní a ideologické rysy německého revuálního filmu?
  • Jak je reprezentována žena v melodramatu nacistického období, jak tyto strategie reprezentace souvisejí s dobovými sociálními a politickými preferencemi?