Divácké preference v Protektorátu Čechy a Morava
(případová studie: kina a diváci v protektorátním Brně)
Povinná četba
Bryant, Chad: Praha v černém. Nacistická vláda a český nacionalismus.
Praha: Argo 2012, s. 11-16, 21-35, 71-92, 127-134, 180-189.
Přístupné pouze studentům kurzu
Doplňující četba
Prezentace – Data o návštěvnosti
přístupné pouze studentům kurzu
Literatura
- Bryant, Chad: Praha v černém. Nacistická vláda a český nacionalismus. Praha: Argo 2012
- Dassanowsky, Robert von: Between Resistance and Collaboration: Austrian Cinema and Nazism Before and During the Annexation, 1933–45. In: Roel Vande Winkel – David Welch, Cinema and the Swastika. The International Expansion of Third Reich Cinema. Basingstoke – New York: Palgrave Macmillan 2007, s. 58–71
- Koura, Petr: Swingová mládež a nacistická okupační moc v protektorátu Čechy a Morava. Disertační práce, Praha: Karlova univerzita 2010
- Lowry, Stephen: Ideology and Excess in Nazi Melodrama: The golden City. New German Critique, 74, 1998, s. 125–149
- Pištora, Ladislav: Filmoví návštěvníci a kina na území České republiky. Od vzniku filmu do roku 1945. Iluminace 8, 1996 (4), s. 35–60
- Schiweck, Ingo: Dutch-German Film Relations under German Pressure and Nazi Occupation, 1940–45. In: Roel Vande Winkel – David Welch (eds.), Cinema and the Swastika. The International Expansion of Third Reich Cinema. Basingstoke – New York: Palgrave Macmillan 2007, s. 207–219
- Stahr, Gerhard: Volksgemeinschaft vor der Leinwand? Der nationalsizialistische Film und sein Publikum. Berlin: Verlag Hans Theissen 2001
Obrazový materiál
Hans Albers ve filmu La Paloma
(Große Freiheit Nr. 7; Helmut Käutner, 1944)
Zarah Leanderová
Kouzelná svatební noc
(Romantische Brautfahrt; Leopold Hainisch, 1944)
Lázeň na mlatě
(Das Bad auf der Tenne; Volker von Collande, 1942/43)
Lehká kavalerie
(Leichte Kavallerie; Werner Hochbaum, 1935)
Dobrodružství barona Prášila
(Münchhausen; Josef von Báky, 1943)
Tanec s císařem
(Tanz mit dem Kaiser; Georg Jacoby, 1941)
Videa
Zlaté město
(Die goldene Stadt; Veit Harlan, 1942)
Dům u jezera
(Immensee; Veit Harlan, 1943)
Tak hrával šraml
(Schrammeln; Wienfilm; Géza von Bolváry, 1944)
Opereta
(Operette; Willi Forst, 1940)
Vídeňská krev
(Wiener Blut, Willi Forst, 1942)
Tanečnice Janina
(Hallo Janine!; Carl Boese, 1939)
La Paloma
(Große Freiheit Nr. 7; Helmut Käutner, 1944)
Kontrolní otázky
- Jak se proměňovala celková návštěvnost kin v období protektorátu a jaké to mělo příčiny?
- Jak můžeme měřit popularitu filmů v období protektorátu?
- Které filmy byly nejnavštěvovanější? Jak se měnila návštěvnost českých a německých filmů a proč?
- Které zahraniční hvězdy byly u českého publika nejoblíbenější a proč?