Přechod na menu, Přechod na obsah, Přechod na patičku

Žánry v české protektorátní kinematografii

Povinná četba

Klimeš, Ivan: Národně obranné tendence v hraném filmuza protektorátu. Iluminace 1, 1989, č. 1, s. 53–76
Přístupné pouze studentům kurzu

Doplňující četba

Protektorátní produkce

Literatura

  • Klimeš, Ivan: Národně obranné tendence v hraném filmu za protektorátu. Iluminace 1, 1989, č. 1, s. 53–76
  • Štábla, Zdeněk: Data a fakta z dějin čs. kinematografie 1896-1945, sv. 4. Praha: Československý filmový ústav, 1990
  • Havelka, Jiří: Filmové hospodářství v zemích českých a na Slovensku 1939 až 1945. Praha: Čs. filmové nakladatelství, 1946
  • Havelka, Jiří: České filmové hospodářství 1939. Praha: Knihovna Filmového kurýru, 1940
  • Havelka, Jiří: České filmové hospodářství 1940. Praha: Knihovna Filmového kurýru, 1941
  • Havelka, Jiří: České filmové hospodářství 1941. Praha: Knihovna Filmového kurýru, 1942
  • Janáček, Pavel: Literární brak. Operace vyloučení, operace nahrazení, 1938–1951. Brno: Host, 2004
  • Kašpar, Lukáš: Český hraný film a filmaři za protektorátu. Propaganda, kolaborace, rezistence. Praha: Libri, 2007
  • Doležal, Jiří: Česká kultura za protektorátu. Školství, písemnictví, kinematografie. Praha: NFA, 1999
  • Mastný, Vojtěch: Protektorát a osud českého odboje. Praha: Eurolex Bohemia, 2003
  • Feinbergová, Melissa: Dumplings and Domesticity: Women, Collaboration, and Resistance in the Protectorate of Bohemia and Moravia. In: Nancy M. Wingfield – Maria Bucur (eds.), Gender and War in Twentieth-Century Eastern Europe. Bloomington: Indiana University Press, 2006, s. 95–110
  • Feinbergová, Melissa: Elusive Equality. Gender, Citizenship, and the Limits of Democracy in Czechoslovakia, 1918-1950. Pittsburgh: University of Pittsburgh Press, 2006
  • Večeřa, Pavel: Od politického národa ke kulturnímu společenství. Reflexe identity českého národa na stránkách vybraných tištěných médií v Protektorátu Čechy a Morava (1939–1945). Masmediálna komunikácia a realita I: Masmédia a sociálna konštrukcía reality: Masmédia a kultúrna identita. Trnava: Fakulta masmediálnej komunikácie UCM, 2009. s. 415–432
  • Med, Jaroslav: Literární život ve stínu Mnichova. Praha: Academia, 2011
  • Mocná, Dagmar: „Červená knihovna“ v českém filmu třicátých let. Iluminace, 1995, č. 2, s. 53–99

Obrazový materiál

Jarmila Kšírová
Jarmila Kšírová
(Štěstí pro dva, 1940)
Veselá bída
Veselá bída
(Miroslav Cikán, 1939)
Štěstí pro dva
Štěstí pro dva
(Miroslav Cikán, 1940)
Okénko do nebe
Okénko do nebe
(Gina Hašler, 1940)
Přítelkyně pana ministra
Přítelkyně pana ministra
(Vladimír Slavínský, 1940)
Madla zpívá Evropě
Madla zpívá Evropě
(Václav Binovec, 1940)
Eva tropí hlouposti
Eva tropí hlouposti
(Martin Frič, 1939)
Maskovaná milenka
Maskovaná milenka
(Otakar Vávra, 1940)
Preludium
Preludium
(František Čáp, 1941)

Videa

Filmové žně ve Zlíně, 1941

Kontrolní otázky

  • Co požadovala soudobá kritika i filmové kruhy od filmové tvorby, jaký byl jejich postoj k populární literatuře a filmu, k tzv. červené knihovně?
  • Crazy-comedy: kterým filmům dobová kritika připsala tuto žánrovou nálepku, jak tyto filmy hodnotila, co je spojovalo?
  • Operetní filmy: kterým filmům dobová kritika připsala tuto žánrovou nálepku, jak tyto filmy hodnotila, co je spojovalo?
  • Jaký byl postoj protektorátních úřadů k jazzové a swingové hudbě, ve kterých filmech se tato hudba objevila?
  • Jaké detektivní filmy byly natočeny, jaký postoj k nim zaujímala filmová kritika?
  • Jak byla v (melo)dramatických filmech reprezentována žena ve vztahu k práci a rodině? Uveďte příklady.