Výzkum v ošetřovatelství

Formulování a vymezení výzkumného problému a otázky výzkumu

 

  • student definuje výzkumný problém a otázky výzkumu
  • student formuluje výzkumný problém a otázky výzkumu
  • student schematicky vymezuje výzkumný problém a otázky výzkumu
  • student se orientuje v odborných doporučených zdrojích a využívá doporučenou literaturu
  • student akceptuje význam formulace a vymezení výzkumného problému
EditRegion9

Terminologie

klíčová slova výzkumný problém
  výzkumná otázka

 

Výzkumný problém se nevymezuje lehce, vyžaduje určitou zkušenost a přehled. Vzniká postupně a prochází myšlenkovými úvahami. Nedozrálé nápady obyčejně vedou k neúspěchu. Stanovení výzkumného problému si vyžaduje dobrou orientovanost v problematice, (Gavora, P.).

Postup formulace výzkumného problému

seznámení s dosavadními výsledky a stavem výzkumu v oblasti

diskuse ideje s kolegy

prostudování literatury o problému

Chyby, kterých se výzkumník dopouští při formulaci výzkumného problému nejčastěji

A) Jedna z nejčastějších chyb, které se výzkumník při formulaci dopouští, je velmi široké vymezení výzkumného problému.

Např.: „Otázky komunikace ve společnosti“
„Společnost“ zahrnuje je velmi širokou oblast. Slovo „otázky“ je nekonkrétní. Zužování výzkumného problému může probíhat postupně.

 

B) Dalším poměrně častým nedostatkem je stanovení tématu a ne výzkumného problému.

Autor pouze pojmenuje oblasti, které má v úmyslu zkoumat, ale nestanoví, co by chtěl zkoumat. Příklad:

„Stravování diabetiků.“ Stravování diabetiků je sice hodnotné téma, ale nelze z tématu vyčíst, co konkrétně bude zkoumáno.

C) Nedostatkem je stanovení problému, který není hodnotný a smysluplný.

Zkoumání takového problému neprohlubuje poznání problematiky a nepřináší žádné nové informace.

Příklad: „Usnadňuje včasná rehabilitace návrat nemocného do domácího prostředí.“
O pozitivní odpovědi na otázku není možno pochybovat, proto nemá význam věnovat čas a úsilí jejím dokazováním.

D) Nedostatkem je stanovení problému, který je příliš jednoduchý a triviální.

Obecně lze říci, že problém, na který můžeme jednoduše odpovědět „ne“ nebo „ano“ není výzkumným problémem.

Typy výzkumných problémů, (Bártlová, S.)

Volba typu výzkumného problému do určité míry předurčuje výzkumné a statistické metody, které budou dále použity. Existují tři typy výzkumným problémů: deskriptivní, relační a kauzální.

Deskriptivní typ výzkumného problému

Deskriptivní typ výzkumného problému hledá odpověď na otázku „jaké to je“. Popisuje situaci, stav nebo výskyt určitého jevu. Obvykle se používá jako výzkumná metoda pozorování, dotazník nebo rozhovor.

Příklad:
"Jak vypadá typický den diabetika?"
"Jaké jsou postoje rodičů dětí trpících nevyléčitelnou chorobou k všeobecným sestrám a lékařům?"

Relační typ výzkumného problému

Relační neboli vztahové výzkumné problémy dávají do vztahu jevy nebo činitele. Ptáme se, zda existuje vztah mezi zkoumanými jevy a jak je těsný.

Příklad:
"Jaký je vztah mezi užíváním omamných látek jednotlivce a socioekonomickým statusem rodiny?"
"Jaký je vztah mezi délkou praxe všeobecných sester a schopností adaptace na novém pracovišti."

 

Kauzální typ výzkumného problému

Kauzální typ výzkumného problému zjišťuje kauzální (příčinné) vztahy. Zjišťuje příčinu, která vedla k určitému důsledku.

Příklad:
"Je nedirektivní komunikační přístup efektivnější pro vytvoření pozitivních postojů studentů k vyučujícím než direktivní?"

Při kauzálních výzkumných problémech se nejčastěji využívá, jako metoda realizace výzkumu, experiment. U jedné ze zkoumané skupiny studentů se použije direktivní komunikační přístup, u druhé skupiny studentů nedirektivní komunikační styl. Pokud při nedirektivním přístupu dosáhli studenti lepší (rychlejší, apod.) postoj k vyučujícímu než při direktivním komunikačním přístupu, pak můžeme říci, že komunikační styl je příčinnou těchto změn.

Je důležité znát, že hypotézy se stanovují jen pro relační a kauzální výzkumné problémy. Hypotéza je totiž předpověď o vztahu mezi dvěma proměnnými.

Výzkumný problém (Kutnohorská, J.)

Výrok formulovaný ve formě otázky. Tázací věta nebo výrok, který se nejčastěji ptá: Jaký existuje vztah mezi dvěma nebo více proměnnými?

 

Volba výzkumného problému z hlediska:
(Žiaková, K).

Při formulaci vlastního výzkumného problému dodržujeme následující zásady:
(Žiaková, K).

 

Problém formulujeme jasně, jednoznačně a konkrétně, pokud možno v tázací formě. Tázací formamá v sobě stimulační potence a často pomůže výzkumníkovi vyjasnit další cestu. Většina výzkumným problémů se dá přeformulovat do tázací formy.

 

Problém musí být ověřitelný. Otázky, které nejsou ověřitelné, nelze ve výzkumu zkoumat.

BÁRTLOVÁ, S, SADÍLEK, P., TÓTHOVÁ, V., Výzkum a ošetřovatelství, 1. Vyd., Brno: NCO NZO, 2005. ISBN 80-7013-416-X.

GAVORA, P., Úvod do pedagogického výzkumu. Brno: Paido, 2000. ISBN 80-85931-79-6.

JAROŠOVÁ, D., Výzkum v ošetřovatelství, Ostravská univerzita, Zdravotně sociální fakulta, [on-line]. 2006. Dostupný z WWW: http://projekty.osu.cz/mentor/II-vyzkum%20v%20osetrovatelstvi.pdf. [cit. 2012-9-15].

KOZIEROVÁ, B., ERBOVÁ, G., OLIVIEROVÁ, R. Ošetrovatelstvo 1., Martin: Osveta, 1995. ISBN 80-217-0528-0.

PELIKÁN, J. Základy empirického výzkumu pedagogických jevů. Praha. Karolinum, 1998. ISBN 978-80-246-1265-2

TAYLOR, C., LILLIS, C., LeMONE, P. [online]. Fundamentals of Nursing. Lippincrott, 1989. Dostupný z WWW: http://mefanet.lfp.cuni.cz/. [cit. 2012-10-15].

The Research Assistant, Formulating a Research Question [online]. Danya International, Inc., Dostupný z WWW: <http://www.theresearchassistant.com/tutorial/2.asp. [cit. 2012-12-27].

ŽIAKOVA, K., Ošetřovateltvo – teoría a vecký výskum, Martin: Osveta, 2003. ISBN 80-8063-131-X.

PROCVIČOVÁNÍ UČIVA
ZPĚT NAHORU
LITERATURA