Výzkumný proces a jeho fáze
klíčová slova | hypotéza |
proměnné | |
výzkumný problém | |
výzkumná otázka | |
fáze výzkumu | |
dedukce - proces usuzování, jímž se z obecného tvrzení, chápaného jako zákon, vyvozují vlastnosti pro daný případ. (Kutnohorská, J.) | |
indukce - umožňuje dospívat od dílčích, partikulárních pozorování k zákonu, který by platil obecně, pro všechny objekty uvažovaného druhu. (Kutnohorská, J.) |
Proměnné
- V kontextu kvantitativního výzkumu jsou pojmy a konstrukty nazývány proměnnými.
- Proměnná je vlastnost, která nabývá různých hodnot – jsou ji přiřazovány čísla (hmotnost těla, tělesná teplota) nebo hodnoty (pohlaví, kouření). (Jarošová, D.)
a) nezávisle proměnná
- trvalá vlastnost (jev), nemění se v průběhu výzkumu a je příčinou nebo podmínkou vzniku jiné vlastnosti (jevu), např. smyslové poruchy, nervové onemocnění, bytové problémy (kouření).
b) závisle proměnná
- vlastnost, která je výsledkem (důsledkem) působení nezávisle proměnné, mění se, změna je na základě analýzy jevu předvídána, např. četnost pádů u seniorů (ca plic).
c) Skrytá proměnná (intervenující)
- zprostředkovává podmínky, které ovlivňují vztah závisle a nezávisle proměnné a je obtížné je přímo pozorovat, např. strach (vzduch)
Příklad: Závislé a nezávislé proměnné v ošetřovatelském výzkumu
![]() |
Jak ovlivní preventivní intervence (aktivity, fyzioterapie, edukace) úroveň ADL a IADL u seniorů v DP? Jak ovlivňuje bolest výraz obličeje a pláč novorozence? |
Heterogenita a homogenita souboru |
Heterogenní soubor - základní atributy zkoumané skupiny jsou velmi odlišné (např. nerovnoměrné rozdělení dle věku /18-65 let/, pohlaví, různé druhy onemocnění u respondentů)
|
Data
Data | Vybrané informace získané během zkoumání; |
Kvantitativní data | jsou uváděny v numerických hodnotách - v číselné podobě(např. škála bolesti 1-10, skóre ADL, počet 10x, 20 kg); (Kutnohorská) |
Kvalitativní data | jsou obvykle vyprávěnými popisy. Jsou získávána např. rozhovorem s účastníky s velmi podrobným zápisem o chování účastníka v přirozených podmínkách nebo z informacemi z jeho soukromého deníku. (Kutnohorská) |
Příklad: Kvantitativní data
![]() |
Číselné charakteristiky pozorovaného jevu, např. rozměry, cena, váha... Počet pádů u hospitalizovaných seniorů za poslední tři měsíce. |
Výzkumný problém
- Výzkumník přesně formuluje, co chce zkoumat, koho chce zkoumat, kdy a v jakých situacích.
Výzkumný cíl
- Výsledek, ke kterému chce výzkumník ve výzkumu dojít.
Výzkumná otázka
- Konstatuje specifickou otázku, která se týká výzkumného problému a na kterou hledá výzkumník odpověď;
- souvisí s ujasňováním výzkumného problému, představuje dílčí prvky problému;
- je to způsob, jakým výzkumník uvažuje o daném tématu z jeho vlastního hlediska;
- dobré výzkumné otázky většinou začínají obecným problémem, který je postupně zužován na zcela konkrétní téma zkoumání, (Bártlová, S) .
- Dříve než...
- Než začnete se samotným výzkumem, ptejte se sami sebe:
- Znám literaturu v dané oblasti dobře? Jaké jsou zde důležité (již řešené) problémy či otázky?
- Může moje práce vyplnit nějaké „bílé místo“?
- Existuje již nějaký podobný dokončený výzkum nebo studie?
- Jde o „horké téma“?
- Bude moje práce mít na danou oblast vliv?
Hypotéza
- Je určité tvrzení, předpokládaná odpověď na výzkumné otázky, které jsou formulovány tak, aby se daly jednoznačně potvrdit nebo vyvrátit;
- podrobné informace ke stanovení hypotéz naleznete v modulu č.4.
Příklad: Výzkumná otázka
![]() |
„Jaký je vztah mezi .... ? Jaká je nejlepší cesta k ... ? Co se stane, když ... ?“ |
Fáze ošetřovatelského výzkumu
Průběh ošetřovatelského výzkumu se obvykle dělí do několika základních výzkumných etap nebo fází. Jde o pomyslně ohraničené úseky, ve kterých lze jasně specifikovat a vymezit pracovní vstupy a výstupy. Přestavují relativně ucelené, samostatné části výzkumu. Jednotlivé výzkumy se mohou lišit v posloupnosti jednotlivých činností. , (Bártlová, S)
Základní schéma postupu:
1. Přípravná fáze
- Výsledky následujících fází jsou vždy ovlivňovány a podmíněny precizností postupu uplatňovaného ve fázi předchozí - velmi důležitá je zejména fáze přípravná - její podcenění může vést k závažným chybám v dalším postupu.
Základní fakta společenské reality
- Při empirickém šetření musíme brát v úvahu některé fakta sociální reality:
- Výzkum nereprodukuje přímo skutečnost, ale odpovídá na otázky, které mu výzkumník o sociální skutečnosti klade.
- Každé poznání vysvětluje pouze určitou část, nikoliv skutečnost celou.
- Velká část sociálních jevů je určována a ovlivňována nekonečně velkým počtem nejrůznějších determinant.
- Zákonitosti v oblasti sociálních jevů mají jen pravděpodobnostní charakter.
- Řada jevů je bezprostředně nepostižitelná a nevyjádřitelná (Bártlová, S).
Základem přípravné fáze je většinou výzkumné zadání a její náplní je rozpracování vstupních dispozic. Jde o upřesnění a rozvedení tématu, jeho teoretického podložení. Navržení výzkumných nástrojů a technik, zpracování informací, popř. formy konečných výstupů, vypracování organizačního plánu a výzkumného harmonogramu, (Kozierová, B.).
Základním aspektem výzkumu je správné postavení problému, neboť převážná část jeho řešení spočívá v uvědomění si toho, co chceme zkoumat.
Volba výzkumného problému z hlediska:
(Žiaková, K).
Při formulaci vlastního výzkumného problému dodržujeme následující zásady:
(Žiaková, K).
Problém formulujeme jasně, jednoznačně a konkrétně,
pokud možno v tázací formě.
Problém musí být ověřitelný. Otázky, které nejsou
ověřitelné, nelze ve výzkumu zkoumat.
Projekt ošetřovatelského výzkůmu přípravná fáze (Kutnohorská, J.) |
Osnova přípravy projektu: 1. Námět a výzkumný problém |
2. Dosavadní stav poznání | |
3. Cíl a hodnota výzkumu | |
4. Předmět výzkumu | |
5. Zkoumaný soubor | |
6. Metody a techniky | |
7. Zpracování | |
8. Organizační zabezpečení | |
9. Využití výsledku výzkumu |
Stav poznání (Kutnohorská, J.)
- Naším úkolem před realizací samotného výzkumu je získat co nejvíce informací a poznatků, vztahující se k danému tématu:
- Jaké poznatky jsou známy a co ještě nebylo poznáno.
- Mám k dispozici odpovídající rozsah odborné literatury?
- Spolehlivé informace z oblasti ošetřovatelského výzkumu nenalezneme nejen v tištěných odborných zdrojích, ale také v internetových databázích jako např.: CINAHL, MEDLINE, BiblioMedica a další.
CINAHL (Cumulative Index to Nursing and Allied Health Literature) zpřístupňuje přes 450 000 záznamů o článcích v anglickém jazyce z oblasti ošetřovatelství, publikovány od roku 1982. http://www.ebscohost.com/public/the-cinahl-database
MEDLINE obsahuje okolo 11 milionů záznamů citací a abstrakt celosvětové lékařské literatury včetně výzkumu.
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/
Naší pozornosti by neměly unikat ani významné časopisy, týkající se ošetřovatelského výzkumu:
- Nursing Research (ISSN 0029-6562) - Internacional Nursing Review (ISSN 0020-8132)
- The Nursing Clinics of North America (ISSN 0029-6465) - Annual Review of Nursing Research (ročenka)
-
Revue ošetřovatelstva a laboratorných metodík (ISSN 1335-5090) - Ošetřovatelství (Teroe a praxe modernho ošetřovatelství, ISSN 1212-723X)
Na základě prostudované literatury jsme schopni vytvořit teoretický rámec výzkumného projektu.
2. Sběr a zpracování empirických dat (Kutnohorská, J.)
- Po stanovení a vypracování projektu výzkumu následuje fáze shormažďování potřebných údajů.
- Sběr dat spočívá v co nejobsáhlejším a nejpečlivějším zachycení informací příslušnými technikami. Tato činnost probíhá plánovitě a uspořádaně.
- Při zpracování dat se kontroluje úplnost a použitelnost údajů v dotazníkových protokolech, vyřazují se neúplné formuláře.
- Získaná data se vkládají dle instrukcí do počítačových souborů (např. MS-excel) a kódují se.
- Podrobné informace ke sběru a zpracování dat naleznete v modulu č. 4.
3. Interpretace a aplikace (Kutnohorská, J.)
- Před oznámením výsledků výzkumu musí být výsledky systematicky uspořádány a interpretovány.
- Interpretace (vysvětlení) poskytuje výsledkům výzkumu smysl a zvažuje jejich dopad v širším kontextu.
- Proces interpretace zahrnuje vysvětlování výsledků a zjištění v rámci kontextu teoretického rámce, prezentaci významných znalostí a omezení (limitace) výzkumu.
- Výzkumník musí mít výborný přehled v problematice, aby byl schopen podat podrobné a spolehlivé vysvětlení pro zjištěné výsledky.
- Výsledky výzkumu by měly být využity v reálném světě (ošetřovatelská praxe a vzdělávání). Výzkum by neměl být prováděn jen samoúčelně a měl by reflektovat požadavky a problémy praxe či vzdělávání.
- V závěrečné zprávě o výzkumu musí být doporučení jak budou výsledky rozšiřovány do ošetřovatelské praxe a k sestrám.
Struktura závěrečné zprávy není pevně dána, ale měla by splňovat základní kritéria:
Závěrečná výzkumná zpráva (Kutnohorská, J.) |
(zaměřena empiricky) |
1. Úvod |
- Úvod vystihuje podstatu a smysl realizace výzkumu, cíle práce.
- Poukazuje na historické souvislosti vývoje problému, ale současně vystihuje společenskou potřebnost a aktuálnost výzkumného problému.
2. Teoretická část |
- Teoretická část výzkumné zprávy se věnuje popisu a diskusi o dosažené úrovni stavu současného řešení a poznání daného problému z pohledu odborné literatury.
3. Empirická část |
- V empirické části výzkumník vysvětluje problém, cíl a hypotézy výzkumu. Operacionalizuje (vysvětluje/definuje) předmět zkoumání a pojmy, s nimiž bude dále pracovat. Formuje pracovní hypotézy ve vztahu k cílům a popisuje zvolenou metodologii, kterou při zkoumání využívá.
- Dále tato část zprávy obsahuje popis zkoumaného souboru, interpretaci získaných dat a jejich zpracování. Také je nutno uvést, jakým způsobem byl vybrán vzorek , zda-li náhodně či nikoli.
4. Závěry a diskuse |
- Závěr zahrnuje shrnutí všech výsledků, vztahujících se k teoretické a empirické části, uplatnění výsledků v ošetřovatelské praxi.
- Obsahuje hodnocení, zda bylo dosaženo stanovených cílů, doporučení a návrhy pro ošetřovatelkou praxi a nastínění problémů pro další řešení.
5. Literatura a použité zdroje |
- Seznam zdrojů, z kterých autor čerpal a cituje je. Postup citování a uvádění použité literatury nalezneme na internetovém odkaze:
http://is.muni.cz/do/rect/el/estud/prif/ps11/metodika/web/ebook_citace_2011.html
3. Diseminace (Kutnohorská, J.)
- V rámci diseminační fáze jsou výsledky výzkumu publikovány v podobě výzkumných zpráv, článků, publikací.
- Cílem výzkumu je zobecňování poznatků a jejich využití pro další rozvoj teorie a praxe oboru.
- Výsledky by měly být prezentovány profesionálům i širší veřejnosti.
- Verbální prezentace – semináře, konference, sympozia, kongresy, přednášky.
- Písemné prezentace – závěrečné zprávy, článek v odborném tisku, závěrečné kvalifikační práce, monografie, postery.
BÁRTLOVÁ, S, SADÍLEK, P., TÓTHOVÁ, V., Výzkum a ošetřovatelství, 1. Vyd., Brno: NCO NZO, 2005. ISBN 80-7013-416-X.
JAROŠOVÁ, D., Výzkum v ošetřovatelství, Ostravská univerzita, Zdravotně sociální fakulta, [on-line]. 2006. Dostupný z WWW: http://projekty.osu.cz/mentor/II-vyzkum%20v%20osetrovatelstvi.pdf. [cit. 2012-9-12].
KOZIEROVÁ, B., ERBOVÁ, G., OLIVIEROVÁ, R. Ošetrovatelstvo 1., Martin: Osveta, 1995. ISBN 80-217-0528-0.
KUTNOHORSKÁ, J., Výzkum v ošetřovatelství, Praha :Grada, 2009. ISSN: 8024727137.
PAVLÍKOVÁ,S., Modely ošetřovatelství v kostce. Praha: Grada Publishing, 2006. ISBN 80-247-1211-3.
PRŮCHA, J. Pedagogický výzkum. Uvedení do teorie a praxe.. Karolinum, Praha, 1995. ISBN . 80-7184-132-3.
TAYLOR, C., LILLIS, C., LeMONE, P. [online]. Fundamentals of Nursing. Lippincrott, 1989. Dostupný z WWW: http://mefanet.lfp.cuni.cz/. [cit. 2012-10-12].
The Research Assistant, Formulating a Research Question [online]. Danya International, Inc., Dostupný z www: <http://www.theresearchassistant.com/tutorial/2.asp. [cit. 2012-12-12].
ŽIAKOVA, K., Ošetřovateltvo – teoría a vedecký výskum, Martin: Osveta, 2003. ISBN 80-8063-131-X.


