Metody sběru empirických dat
Terminologie
Výzkumná metoda
Výzkumný nástroj
Validita a reliabilita výzkumného nástroje
- Výzkumná metoda je název pro proceduru, se kterou se pracuje při výzkumu. V rámci výzkumné metody používáme konkrétní výzkumný nástroj – např. dotazník, rozhovor, systém na pozorování neverbální činnosti.
- Některé výzkumné nástroje existují v „hotové“ formě a jsou připraveny přímo k použití. Pro většinu výzkumu tyto nástroje nelze použít a je nutné zhotovit nové nebo jej přizpůsobit svým záměrům.
Nejčastěji využívané výzkumné nástroje: |
pozorování |
rozhovor |
dotazník |
škálování |
obsahová analýza textu |
experiment |
Validita a reliabilita výzkumného nástroje
- Každý z výzkumných nástrojů musí splňovat podmínky validity a reliability.
Validita
- Validita znamená schopnost nástroje zjišťovat to, co opravdu zjišťovat má.
- Validita se mění v závislosti na podmínkách výzkumu.
- U výzkumných nástrojů, které výzkumník zhotovuje pro vlastní výzkumy, postačí jeho vlastní úsudek o validitě a posouzení jiným odborníkem, kolegou.
- Existuje několik druhů validity:
- Obsahová validita: stanovuje, do jaké míry je obsah zkoumaného nástroje v souladu s obsahem zjišťovaného.
- Konstruktová validita: zjišťuje výzkumný nástroj ten konstrukt, který mě zajímá? (konstruktem jsou myšleny pojmy, jako např. vědomost, dovednost, schopnost…)
- Kriteriální validita: shoda mezi výsledky výzkumného nástroje a výsledky jiného měření, provedeného podle ověřeného kritéria.
- Interní validita: vlastnost výzkumného nástroje a postupů při výzkumu.
- Externí validita: týká se toho, do jaké míry lze použít výsledy výzkumu uskutečněného v jedné situaci zevšeobecnit na jiné situace.
Reliabilita
- Reliabilita je přesnost a spolehlivost výzkumného nástroje.
- Reliabilita sama o sobě nezajišťuje dobré výzkumné výsledky, ale rovněž je nelze získat pomocí nereliabilních výzkumných nástrojů.
- Reliabilitu můžeme získat například opakováním měření nebo shodou mezi několika posuzovateli.
Metody sběru empirických dat
- Jedná se o souhrn postupů využívání některé z procedur sběru empirických dat.
- Používání techniky musí být adekvátní požadavkům spolehlivosti a platnosti konkrétního empirického výzkumu.
Porozování
- Pozorování znamená soustředěné a cílené sledování se záměrem něco poznat zjistit vyzkoumat.
- Spadá mezi základní techniky sběru informací.
- Nejčastěji se používá při studiu sociálních interakcí, postojů k práci, komunikace apod.
- Všechna zjištění musí být zachycována na magnetofon, v protokolech, denících apod.
- Technika pozorování je velmi náročná na čas a vyžaduje specifické schopnosti a dovednosti výzkumníka.
Zúčastněné a nezúčastněné pozorování
- Nezúčastněné pozorování
- Badatel pozoruje jevy, aniž se sám v pozorovaném ději angažuje, nezasahuje do dění.
- Hawthornův efekt – lidé mění své chování, pokud vědí, že jsou pozorováni.
- Každý má právo se rozhodnout, zda-li se přeje být účastněn výzkumu.
- Zúčastněné pozorování
- Výzkumník se stává určitou dobu součástí zkoumaného prostředí, (často žije několik týdnů i měsíců v dané komunitě).
- Tento způsob sběru dat využívají především sociální antropologové, etnografové a sociologové, kteří zkoumají např. životní styl, tradice, zvyklosti lokální komunity apod.
- V souvislosti se zůčastněným pozorováním vyvstává problém s etikou výzkumu, kdy výzkumník předstírá, že je účastníkem.
- Další problémy mohou nastat při nekritickém ztotožnění se s kulturou prostředí výzkumu a neschopnost objektivního náhledu výzkumníka.
Skryté a zjevné porzorování – dle vztahu pozorovatela k pozorovanému
- Skryté pozorování
- U skrytého pozorování není pozorovaný objekt uvědoměn o tom, že je pozorován.
- Výzkumník tak může zaznamenat takové projevy chování, které jsou blízké skutečnosti.
- Zjevné pozorování
- U zjevného pozorování účastníci na straně pozorovaného objektu vědí, že jsou pozorování.
- Nevýhodou může být nedostatečné přirozené chování pozorovaných objektů.
Přímé a nepřímé pozorování
- Přímé pozorování
- Přímé pozorování je sledování jevu přímo smyslovými orgány. V ošetřovatelském výzkumu je nejčastější.
- Nepřímé pozorování
- Při nepřímém pozorování zpracováváme informace, které jsme dříve zaznamenali např. na kameru. Nepřímé pozorování nám umožňuje zaznamenat jevy, které mohou být časově nedostupné při přímém pozorování.
Rozhovor- interview
- Rozhovor je soustava ústního jednání mezi tazatelem a respondentem, kdy výzkumník získává informace prostřednictvím kladených otázek, směřujících ke zjištění skutečností, vztahující se ke zkoumané realitě.
- Jde o vzájemnou interakci probíhající mezi uvedenými partnery „face to face“.
- Příznačný je jednosměrný tok informací.
- Nároky na zvládnutí této techniky se liší podle tématu, podle požadované hloubky informačního záměru, také podle typi respondentů.
- Pro záznam rozhovoru je možné použít magnetofon a nebo pořídit písemný záznam rozhovoru.
- Použití rozhovoru je vhodné pokud se jedná o významnou problematiku, když je vhodné doprovodné prostředí, když lze předpokládat přátelské klima.
- V ošetřovatelství je tato metoda velmi přínosná, protože umožňuje přímý kontakt s respondentem a výzkumník si může všímat i neverbálního vyjadřování respondenta.
Zásady vedené rozhovoru
- odhadnout složitost zkoumaného problému s ohledem na charakter respondentů (věk, vzdělání, inteligence, informovanost v dané oblasti);
- koncipiovat rozhovor jako přirozený, nenásilný dialog, kdy jedna otázka navazuje na druhou;
- počítat s narůstající únavou v průběhu rozhovoru (maximální doba rozhovoru je 1 hodina):
- motivovat respondenty vhodným vysvětlením smyslu rozhovoru;
- vytvořit přátelskou, nikoliv však příliš důvěrnou atmosféru;
- zajistit dodržení předepsaného postupu (stanovené míry standardizace, způsobu použití instrumentů)
- mít rámcově připravené odpovědi pro vysvětlení hůře pochopitelných otázek:
- používat srozumitelný jazyk blízký chápání respondenta;
- zajistit pozornost respondenta na daný problém a udržet pozornost po celou dobu rozhovoru;
- vyloučit subjektivní ovlivňovánío dpovědí.
Forma rozhovoru
- Individuální rozhovor (tazatel – respondent)
- Může probíhat buď osobně nebo telefonicky.
- Skupinový rozhovor (tazatel – skupina)
- Skupinový rozhovor se odehrává buď s náhodně nebo cíleně vybranou skupinou.
- Technika rozhovoru s cíleně zvolenou skupinou dle určitých kritérií se nazývá „focus group“.
- Tato technika shoromažďuje údaje prostřednictvím skupinové interakce, obvykle se účastní 6-12 osob a debatují o daném tématu 2-3 hodiny.
- Důležitou roli hraje moderátor, který usměrňuje debatu.
- Pokud je diskuze zaznamenávána na diktafon, je nutné na tuto skutečnost respondenty upozornit a zajistit jejich souhlas.
Standardizovaný (kategorizovaný, strukturovaný) rozhovor
- Strukturovaný rozhovor probíhá na základě předem připravených otázek, drží se předem připravené formulace a pořadí otázek.
- Tazatel musí zaujímat nestranný postoj, působit neutrálně a výroky respondenta nesmí v žádném případě hodnotit.
Nestandardizovaný (nekategorizovaný, volný) rozhovor
- Při nestandardizovaném rozhovoru jsou otázky připraveny pouze rámcově, rozvíjejícím činitelem je tazatel i respondent. Podla aktuální potřeby lze rozvíjet jednotlivé problémy do větší hloubky.
Polostandardizovaný rozhovor
- Výzkumník má připraven pouze hrubý seznam otázek.
Dotazník
- Dotazník je standardizovaným souborem otázek, jež jsou předem připraveny na formuláři.
- Je založen na nepřímém dotazování respondentů a jde spolu s rozhovorem o nejrozšířenější techniku sběru dat v ošetřovatelství.
- Pro techniku dotazníkového šetření je typické:
- Nepřítomnost výzkumníka při vyplňování formulářů
- Přiměřená znalost prostředí a nezbytnost provedení předvýzkumu
- Zásadní význam má vhodná konstrukce otázek, jde metodologicky o nejcitlivější a nejnáročnější část výzkumu.
Základní poravidla pro tvorbu otázek v dotazníku
- Musí zahrnovat všechny problémy, které zkoumáme;
- musí zaujímat celou šíři problematiky;
- musí mít dokonale promyšlenou strukturu;
- konstrukce dotazníku by měla respondenta spíše přitahovat, než-li odpuzovat;
- formulace otázek má být jasná, jednoduchá a jednoznačná. Všichni respondenti by měli otázce porozumět stejným způsobem;
- nevolte široké znění otázky, to obvykle vede k volným odpovědím;
- vyhýbejte se výrazům jako je „několik, někdy, obyčejně“, respondenti je mohou interpretovat různě;
- vyhněte se dvojitým otázkám;
- kladete jen takové otázky, na které respondent dovede odpovědět;
- otázky musí být pro respondenty smysluplné;
- vyhýbejte se předpojatým otázkám.
Dotazník se obvykle skládá ze tří částí: |
Vstupní část je složena z hlavičky, vyvětluje cíle dotazníku a motivuje respondenta k pečlivému vyplnění. |
Druhá část obsahuje vlastní položky dotazníku. Pořadí otázek nemusí být vždy tématické, obyčejně na prvích místech bývají otázky lehčí a přitažlivější, abychom respondenta ve vyplňování neodradili. V středu dotazníku uvádíme otázky těžší s méně zajímavé. Ke konci dotazníku zařadíme otázky, které mají důvěrnější chrakater. Nakonec uvádíme i otázky faktografické, protože ty nebývají tak náročné jako jiné typy otázek. |
Poslední část dotazníku obsahuje poděkování respondentovi za spolupráci. |
Typy otázek
- Dělení podle stupně otevřenosti
- Uzavřené otázky
- Uzavřená otázka nabízí připravené odpovědi, úlohou respondenta je označit vhodnou odpověď.
Příklad:
1. Považujete svou stravu za pestrou a odpovídající požadavkům zdravé výživy:- ano, určitě
- spíše, ano
- spíše, ne
- určitě ne
- nevím
- Otevřené otázky
- Otevřená otázka dává respondentovi volnost v odpovědi. Výhodou je, že neomezují respondenta a nevnucují mu volbu. Na otevřené otázky se však odpovídá obtížněji, než na uzavřené. Nevýhodou je, že otevřené otázky se hůře zpracovávají, široký sortiment odpovědí pak musí výzkumník dodatečně kategorizovat.
Příklad:
1. Co si myslíte o...? Co se podle vás stane příště? Co by se stalo, kdyby...?
- Polouzavřené otázky
- Polouzavřené otázky nejprve vyžadují odpověď a po té ještě vysvětlení v podobě otevřené otázky.
1. Souhlasíte s…?
a) ano
b) ne
c) nevím
Pokud ano, proč?
V dotazníku nemusí vystupovat jen jeden typ otázek, naopak střídá-li se více typů, zlepšuje to pozornost a vyvádí respondenta ze stereotypu.
Filtrační otázky
Filtrační otázky eliminují respondenty, kteří z objektivních i subjektivních důvodůnemohou odpovědět na otázku následující.
Příklad:
Máte děti?
a) ano
b) ne
Následující otázka je určena pouze rodičům.
Kontrolní otázky
Klademe v případě, kdy potřebujeme ověřit pravdivost odpovědí.
Škály
- Škála je forma otázky, kterou žádáme respondenta, aby řadil zkoumaný problém na určité kontinuum.
- Kontinuum může být vyjádřeno různým způsobem:
Verbálně
Příklad:
a) velmi líbil
b) líbil
c) nemohu se vyjádřit
d) nelíbil
e) velmi nelíbil
Číselně
Příklad:
1 = velice se mi líbí, 2 = dost se mi líbí ….atp.
Graficky - respondent zaznamenává odpověď přímo na osu nebo úsečku.
Příklad: Vizuální analogová škála
Možné je také využití obrázků, které vyjadřují pocity respondenta, když hodnotí například svou bolest.
- Validita jednotlivých typů otázek
- Faktografické otázky mají vysokou validitu, na otázky typu věk, bydliště, zaměstnání, odpovídají respondenti přesně.
- Nižší validitu mají otázky týkající se postojů, názorů, zájmů apod.
- Délka dotazníku
- Délka dotazníku je kompromisem mezi požadavkem výzkumníka a schopnostmi a zájmem respondentů.
- Jaké má být přesná délka dotazníku a počet otázek je těžké zevšeobecnit, ale jeho vyplňování by nemělo trvat déle než třičtvrtě hodiny. U dotazníků zasílaných poštou by to nemělo být déle jako 15 minut.
- Návratnost dotazníků
- Návratnost dotazníků je poměr počtu distribuovaných dotazníků k počtu vyplněných a vrácených dotazníků. Za požadovanou minimální návratnost dotazníkového výzkumu se považuje 75 %.
- Průvodní dopis
- V průvodním dopise výzkumník vysvětluje, z jakých důvodů se obrací na respondenta, prosí jej o vyplnění dotazníku a o jeho vrácení.
Dobrý den,
jsem studentkou magisterského studia, prezenční formy oboru Ošetřovatelská péče v gerontologii na Lékařské fakultě Masarykovy univerzity. Obracím se na Vás s prosbou o vyplnění anonymního dotazníku, který bude podkladem k diplomové práci, v níž se zabývám výživovými zvyklosti seniorů. Odpovídejte prosím pravdivě, dotazník je anonymní a konkrétní výsledky nebudou zveřejněny.
Za upřímné odpovědi a vyplnění dotazníku předem děkuji.
Jana Nováková
jananovakova@gmail.cz
Experiment
- Experiment je metodou výzkumu, která záměrným vyvoláním určitých jevů, umožňuje kontrolu jejich účinku na jiné jevy a kritickým zhodnocením výsledků umožňuje objasnit jejich povahu.
- Podstata spočívá v umělém vyvolání určité žádoucí situace.
- Pro potřeby experimentu je obvykle nutné sestavit dvě skupiny: experimentální a kontrolní.
Rozlišujeme základní typy experimentů: |
Klasický experiment - klasický experiment je prováděn v laboratorních podmínkách, kdy využívá jedné experimentální a druhé kontolrní skupiny. Obě skupiny jsou pozorovány a měřeny. |
Klinický experiment - u klinického experimentu zachováváme stejné vnější podmínky, ale nelze zachovat podmínky vnitřní. Probíhá mezi srovnávacími skupinami. Často pomocí klinického experimentu probíhá výzkum léčiv. Pevnou součástí klinického výzkumu je etická komice. |
Přirozený experiment - situaci navozujeme uměle, užívá se tam, kde přenesení do laboratirních pomínek „umrtvuje“ proces. |
Studium dokumentů - obsahová analýza dokumentů
- Studium dokumentů je klasická metoda založená na analýze jakýchkoliv dokumentů, které nebyly vytvořeny za účelem výzkumu.
- Jedná se o dokumenty psané, tištěné, zachycené na zvukových nosičích, videozáznamech, ale i fotografiích.
- V ošetřovatelství můžeme obsahovou analýzu zaměřit na zdravotnickou dokumentaci (lékařské a ošetřovatelské záznamy) nebo na dokumenty zdravotnického managementu.
- Obsahovou analýzu lze použít:
- chceme-li srovnání s minulou dobou, jinou zemí, kde vlastní výzkum nemůžeme provést;
- když je potřeba ověřit nějaké údaje;
- při studiu historie zkoumaných jevů.
Kasuistika – případová studie (case study)
- Kasuistika se řadí ke kvalitativním metodám výzkumu, jde o výzkum na vzorku jedné osoby nebo situace.
- V ošetřovatelství jde o popis konkrétního případu určitého onemocnění, je důležitým zdrojem poznání nemoci ve speciálních případech.
- Obsahuje zpravidla rodinnou a osobní anamnézu, diagnózu,prognózu, příslušné ošetřovatelské postupy, jejich průběh a výsledky, analýzu, interpretaci a závěr.
Kvantitativně a kvalitativně orientovaný výzkum
- Nelze jednoznačně říci, který z metodologických postupů v ošetřovatelství použít.
- Volba postupu závisí na samotném výzkumníkovi, který by měl vycházet z konkrétního záměru výzkumu, výzkumné otázky a povahy dat, které je možné získat.
- Toto rozhodování by mělo být jako první krok řešení problému.
Zásadní rozdíly v kvalitativním a kvantitativním přístupu:
- kvantitativně orientovaný výzkum má deduktivní charakter, kvalitativní výzkum má převážně induktivní zaměření
- kvalitativní výzkum je orientován holisticky, člověk či nějaká událost je zkoumán v celé své šíři a možných rozměrech, oproti tomu kvantitativní výzkum je reduktivním zkoumáním, výzkumník zkoumá pouze oddělenou část celku
- charakter dat kvalitativního výzkumu je nenumerický, v kvantitativním mají numerickou podobu
- ve kvantitativním výzkumu je výzkumník konstruktérem situace, kdežto v kavalitativním výzkumu není
Hlavní zanaky kvalitativního výzkumu:
- Otevřenost – výzkumník je „ otevřený“ vůči zkoumaným osobám;
- plán výzkumu se dotvářejí až během samotného výzkumu;
- subjektivita – dochází k částečné identifikaci výzkumníka se zkoumaným jevem;
- procesuálnost – v průběhu výzkumu se mění jeho jednotlivé prvky;
- reflexivita – schopnost výzkumníka reagovat na nečekané momenty;
- zaměření se na případ – každý výzkumný proces věnuje pozornost jednotlivým případům;
- historicita a kontextuálnost – snaha pochopit jevy a chování v jejich historickém kontextu;
- iterativní heuristika – v kvalitativním výzkumu vzájemně prostupují jednotlivé etapy výzkumu; analýza obvykle začíná již ve fázi sběru dat a získané výsledky tak ovlivňují následný sběr dat;
- kvalitativní výzkum představuje subjektivní přístup k interpretaci životních zkušeností;
- jde o subjektivní pojetí a interpretování lidské činnosti, kdy analýza informací probíhá intuitivním způsobem;
- výsledků kvalitatitvního výzkumu se nedosahuje pomocí statistických postupů;
- v kvalitativním výzkum jde o intenzivní a dlouhodobý kontakt výzkumníka se zkoumaným prostředím nebo životní situací. Tyto situace se týkají každodenního života jedinců nebo skupin.
- V kvalitativním výzkumu se spíše hovoří o vědeckých otázkách, než-li o cílech a hypotézách.
- Vědecká otázka se formuluje slovy jako: „objevit, porozumět, hledat…“
- Výsledkem výzkumu je spíše popis, než-li určení, kvantifikace nebo srovnání.
- Otázky jsou v průběhu výzkumu často reformulovány.
- Kvalitatitvní metodologie je nejvíce uplatňována v humanitních vědách jako je fenomenologický, etnografický, hermeneoutický, kazuistický a jiný výzkum.
Rozhovor č.1
Rozhovor č.2
Rozhovor č.3
ENGLER, V., Stručné základy zdravotnické statistiky pro posluchače LFH UK, 1. vyd., Státní pedagogické nakladatelství Praha, 1989, ISBN 17-029-89.
FARKAŠOVÁ, D., a kol. Výskum v ošetrovatelstve. Martin: Vydavetelstvo Osveta. 2002. 88 s. ISBN: 80- 8063 – 111-5.
GREENHALGH, T., Jak pracovat s vědeckou publikací - Základy medicíny založené na důkazu, přeložil Hořčička M., Janout V., 1. vyd. Praha: Grada Publishing. 2003. ISBN: 80-247-0310-6.
HENDL, J., Kvalitativní výzkum. Praha: Portál. 2005. 408 s. ISBN 80-7367-040-2.
KOMENDA, S. Úvod do metodologie zdravotnického výzkumu. UP, Olomouc, 1995. ISBN 80-7067-667-1
KOMENDA, S. Vypočitatelná náhoda. UP, Olomouc, 2000. ISBN neuvedeno
PRŮCHA, J. Pedagogický výzkum. Uvedení do teorie a praxe.. Karolinum, Praha, 1995. ISBN . 80-7184-132-3. TVRDÍK, J. Základy statistické analýzy dat. OU, Ostrava, 1998. ISBN: 80-7042-770-1.


