Výzkum v ošetřovatelství

Metody sběru empirických dat

 

  • student definuje metody sběru empirických dat
  • student zopakuje metody sběru empirických dat
  • student schematicky navrhne metodu sběru empirických dat

Terminologie
Výzkumná metoda
Výzkumný nástroj
Validita a reliabilita výzkumného nástroje

  • Výzkumná metoda je název pro proceduru, se kterou se pracuje při výzkumu. V rámci výzkumné metody používáme konkrétní výzkumný nástroj – např. dotazník, rozhovor, systém na pozorování neverbální činnosti.
  • Některé výzkumné nástroje existují v „hotové“ formě a jsou připraveny přímo k použití. Pro většinu výzkumu tyto nástroje nelze použít a je nutné zhotovit nové nebo jej přizpůsobit svým záměrům.

 

Nejčastěji využívané výzkumné nástroje:
pozorování
rozhovor
dotazník
škálování
obsahová analýza textu
experiment

Validita a reliabilita výzkumného nástroje

  • Každý z výzkumných nástrojů musí splňovat podmínky validity a reliability.

Validita

  • Validita znamená schopnost nástroje zjišťovat to, co opravdu zjišťovat má.
  • Validita se mění v závislosti na podmínkách výzkumu.
  • U výzkumných nástrojů, které výzkumník zhotovuje pro vlastní výzkumy, postačí jeho vlastní úsudek o validitě a posouzení jiným odborníkem, kolegou.
  • Existuje několik druhů validity:
  • Obsahová validita: stanovuje, do jaké míry je obsah zkoumaného nástroje v souladu s obsahem zjišťovaného.
  • Konstruktová validita: zjišťuje výzkumný nástroj ten konstrukt, který mě zajímá? (konstruktem jsou myšleny pojmy, jako např. vědomost, dovednost, schopnost…)
  • Kriteriální validita: shoda mezi výsledky výzkumného nástroje a výsledky jiného měření, provedeného podle ověřeného kritéria.
  • Interní validita: vlastnost výzkumného nástroje a postupů při výzkumu.
  • Externí validita: týká se toho, do jaké míry lze použít výsledy výzkumu uskutečněného v jedné situaci zevšeobecnit na jiné situace.

Reliabilita

  • Reliabilita je přesnost a spolehlivost výzkumného nástroje.
  • Reliabilita sama o sobě nezajišťuje dobré výzkumné výsledky, ale rovněž je nelze získat pomocí nereliabilních výzkumných nástrojů.
  • Reliabilitu můžeme získat například opakováním měření nebo shodou mezi několika posuzovateli.

Metody sběru empirických dat

  • Jedná se o souhrn postupů využívání některé z procedur sběru empirických dat.
  • Používání techniky musí být adekvátní požadavkům spolehlivosti a platnosti konkrétního empirického výzkumu.

Porozování

  • Pozorování znamená soustředěné a cílené sledování se záměrem něco poznat zjistit vyzkoumat.
  • Spadá mezi základní techniky sběru informací.
  • Nejčastěji se používá při studiu sociálních interakcí, postojů k práci, komunikace apod.
  • Všechna zjištění musí být zachycována na magnetofon, v protokolech, denících apod.
  • Technika pozorování je velmi náročná na čas a vyžaduje specifické schopnosti a dovednosti výzkumníka.

Zúčastněné a nezúčastněné pozorování

  • Nezúčastněné pozorování
  • Badatel pozoruje jevy, aniž se sám v pozorovaném ději angažuje, nezasahuje do dění.
  • Hawthornův efekt – lidé mění své chování, pokud vědí, že jsou pozorováni.
  • Každý má právo se rozhodnout, zda-li se přeje být účastněn výzkumu.
  • Zúčastněné pozorování
  • Výzkumník se stává určitou dobu součástí zkoumaného prostředí, (často žije několik týdnů i měsíců v dané komunitě).
  • Tento způsob sběru dat využívají především sociální antropologové, etnografové a sociologové, kteří zkoumají např. životní styl, tradice, zvyklosti lokální komunity apod.
  • V souvislosti se zůčastněným pozorováním vyvstává problém s etikou výzkumu, kdy výzkumník předstírá, že je účastníkem.
  • Další problémy mohou nastat při nekritickém ztotožnění se s kulturou prostředí výzkumu a neschopnost objektivního náhledu výzkumníka.

Skryté a zjevné porzorování – dle vztahu pozorovatela k pozorovanému

  • Skryté pozorování
  • U skrytého pozorování není pozorovaný objekt uvědoměn o tom, že je pozorován.
  • Výzkumník tak může zaznamenat takové projevy chování, které jsou blízké skutečnosti.
  • Zjevné pozorování
  • U zjevného pozorování účastníci na straně pozorovaného objektu vědí, že jsou pozorování.
  • Nevýhodou může být nedostatečné přirozené chování pozorovaných objektů.

Přímé a nepřímé pozorování

  • Přímé pozorování
  • Přímé pozorování je sledování jevu přímo smyslovými orgány. V ošetřovatelském výzkumu je nejčastější.

 

  • Nepřímé pozorování
  • Při nepřímém pozorování zpracováváme informace, které jsme dříve zaznamenali např. na kameru. Nepřímé pozorování nám umožňuje zaznamenat jevy, které mohou být časově nedostupné při přímém pozorování.

Rozhovor- interview

  • Rozhovor je soustava ústního jednání mezi tazatelem a respondentem, kdy výzkumník získává informace prostřednictvím kladených otázek, směřujících ke zjištění skutečností, vztahující se ke zkoumané realitě.
  • Jde o vzájemnou interakci probíhající mezi uvedenými partnery „face to face“.
  • Příznačný je jednosměrný tok informací.
  • Nároky na zvládnutí této techniky se liší podle tématu, podle požadované hloubky informačního záměru, také podle typi respondentů.

 

  • Pro záznam rozhovoru je možné použít magnetofon a nebo pořídit písemný záznam rozhovoru.
  • Použití rozhovoru je vhodné pokud se jedná o významnou problematiku, když je vhodné doprovodné prostředí, když lze předpokládat přátelské klima.
  • V ošetřovatelství je tato metoda velmi přínosná, protože umožňuje přímý kontakt s respondentem a výzkumník si může všímat i neverbálního vyjadřování respondenta.
  •  

Zásady vedené rozhovoru

  • odhadnout složitost zkoumaného problému s ohledem na charakter respondentů (věk, vzdělání, inteligence, informovanost v dané oblasti);
  • koncipiovat rozhovor jako přirozený, nenásilný dialog, kdy jedna otázka navazuje na druhou;
  • počítat s narůstající únavou v průběhu rozhovoru (maximální doba rozhovoru je 1 hodina):
  • motivovat respondenty vhodným vysvětlením smyslu rozhovoru;
  • vytvořit přátelskou, nikoliv však příliš důvěrnou atmosféru;
  • zajistit dodržení předepsaného postupu (stanovené míry standardizace, způsobu použití instrumentů)
  • mít rámcově připravené odpovědi pro vysvětlení hůře pochopitelných otázek:
  • používat srozumitelný jazyk blízký chápání respondenta;
  • zajistit pozornost respondenta na daný problém a udržet pozornost po celou dobu rozhovoru;
  • vyloučit subjektivní ovlivňovánío dpovědí.

Forma rozhovoru

  • Individuální rozhovor (tazatel – respondent)
  • Může probíhat buď osobně nebo telefonicky.

 

  • Skupinový rozhovor (tazatel – skupina)
  • Skupinový rozhovor se odehrává buď s náhodně nebo cíleně vybranou skupinou.
  • Technika rozhovoru s cíleně zvolenou skupinou dle určitých kritérií se nazývá „focus group“.
  • Tato technika shoromažďuje údaje prostřednictvím skupinové interakce, obvykle se účastní 6-12 osob a debatují o daném tématu 2-3 hodiny.
  • Důležitou roli hraje moderátor, který usměrňuje debatu.
  • Pokud je diskuze zaznamenávána na diktafon, je nutné na tuto skutečnost respondenty upozornit a zajistit jejich souhlas.

 

Standardizovaný (kategorizovaný, strukturovaný) rozhovor

  • Strukturovaný rozhovor probíhá na základě předem připravených otázek, drží se předem připravené formulace a pořadí otázek.
  • Tazatel musí zaujímat nestranný postoj, působit neutrálně a výroky respondenta nesmí v žádném případě hodnotit.
Loading the player ...

 

Nestandardizovaný (nekategorizovaný, volný) rozhovor

  • Při nestandardizovaném rozhovoru jsou otázky připraveny pouze rámcově, rozvíjejícím činitelem je tazatel i respondent. Podla aktuální potřeby lze rozvíjet jednotlivé problémy do větší hloubky.

 

Polostandardizovaný rozhovor

  • Výzkumník má připraven pouze hrubý seznam otázek.

Dotazník

  • Dotazník je standardizovaným souborem otázek, jež jsou předem připraveny na formuláři.
  • Je založen na nepřímém dotazování respondentů a jde spolu s rozhovorem o nejrozšířenější techniku sběru dat v ošetřovatelství.

 

  • Pro techniku dotazníkového šetření je typické:
  • Nepřítomnost výzkumníka při vyplňování formulářů
  • Přiměřená znalost prostředí a nezbytnost provedení předvýzkumu

 

  • Zásadní význam má vhodná konstrukce otázek, jde metodologicky o nejcitlivější a nejnáročnější část výzkumu.

Základní poravidla pro tvorbu otázek v dotazníku

  • Musí zahrnovat všechny problémy, které zkoumáme;
  • musí zaujímat celou šíři problematiky;
  • musí mít dokonale promyšlenou strukturu;
  • konstrukce dotazníku by měla respondenta spíše přitahovat, než-li odpuzovat;
  • formulace otázek má být jasná, jednoduchá a jednoznačná. Všichni respondenti by měli otázce porozumět stejným způsobem;
  • nevolte široké znění otázky, to obvykle vede k volným odpovědím;
  • vyhýbejte se výrazům jako je „několik, někdy, obyčejně“, respondenti je mohou interpretovat různě;
  • vyhněte se dvojitým otázkám;
  • kladete jen takové otázky, na které respondent dovede odpovědět;
  • otázky musí být pro respondenty smysluplné;
  • vyhýbejte se předpojatým otázkám.
Dotazník se obvykle skládá ze tří částí:
Vstupní část je složena z hlavičky, vyvětluje cíle dotazníku a motivuje respondenta k pečlivému vyplnění.
Druhá část obsahuje vlastní položky dotazníku. Pořadí otázek nemusí být vždy tématické, obyčejně na prvích místech bývají otázky lehčí a přitažlivější, abychom respondenta ve vyplňování neodradili. V středu dotazníku uvádíme otázky těžší s méně zajímavé. Ke konci dotazníku zařadíme otázky, které mají důvěrnější chrakater. Nakonec uvádíme i otázky faktografické, protože ty nebývají tak náročné jako jiné typy otázek.
Poslední část dotazníku obsahuje poděkování respondentovi za spolupráci.

 

Typy otázek

  • Dělení podle stupně otevřenosti

 

  • Uzavřené otázky
  • Uzavřená otázka nabízí připravené odpovědi, úlohou respondenta je označit vhodnou odpověď.
    Příklad:
    1. Považujete svou stravu za pestrou a odpovídající požadavkům zdravé výživy:
    • ano, určitě
    • spíše, ano
    • spíše, ne
    • určitě ne
    • nevím
  • Otevřené otázky
  • Otevřená otázka dává respondentovi volnost v odpovědi. Výhodou je, že neomezují respondenta a nevnucují mu volbu. Na otevřené otázky se však odpovídá obtížněji, než na uzavřené. Nevýhodou je, že otevřené otázky se hůře zpracovávají, široký sortiment odpovědí pak musí výzkumník dodatečně kategorizovat.
    Příklad:
    1. Co si myslíte o...? Co se podle vás stane příště? Co by se stalo, kdyby...?

 

  • Polouzavřené otázky
  • Polouzavřené otázky nejprve vyžadují odpověď a po té ještě vysvětlení v podobě otevřené otázky.
    1. Souhlasíte s…?
    a) ano
    b) ne
    c) nevím
    Pokud ano, proč?
    V dotazníku nemusí vystupovat jen jeden typ otázek, naopak střídá-li se více typů, zlepšuje to pozornost a vyvádí respondenta ze stereotypu.

Filtrační otázky

Filtrační otázky eliminují respondenty, kteří z objektivních i subjektivních důvodůnemohou odpovědět na otázku následující.
Příklad:
Máte děti?
a) ano
b) ne
Následující otázka je určena pouze rodičům.

Kontrolní otázky
Klademe v případě, kdy potřebujeme ověřit pravdivost odpovědí.

Škály

  • Škála je forma otázky, kterou žádáme respondenta, aby řadil zkoumaný problém na určité kontinuum.
  • Kontinuum může být vyjádřeno různým způsobem:

Verbálně
Příklad:

a) velmi líbil

b) líbil

c) nemohu se vyjádřit

d) nelíbil

e) velmi nelíbil

Číselně
Příklad:

1 = velice se mi líbí, 2 = dost se mi líbí ….atp.

Graficky - respondent zaznamenává odpověď přímo na osu nebo úsečku.
Příklad: Vizuální analogová škála

Možné je také využití obrázků, které vyjadřují pocity respondenta, když hodnotí například svou bolest.

  • Validita jednotlivých typů otázek
  • Faktografické otázky mají vysokou validitu, na otázky typu věk, bydliště, zaměstnání, odpovídají respondenti přesně.
  • Nižší validitu mají otázky týkající se postojů, názorů, zájmů apod.

 

  • Délka dotazníku
  • Délka dotazníku je kompromisem mezi požadavkem výzkumníka a schopnostmi a zájmem respondentů.
  • Jaké má být přesná délka dotazníku a počet otázek je těžké zevšeobecnit, ale jeho vyplňování by nemělo trvat déle než třičtvrtě hodiny. U dotazníků zasílaných poštou by to nemělo být déle jako 15 minut.

 

  • Návratnost dotazníků
  • Návratnost dotazníků je poměr počtu distribuovaných dotazníků k počtu vyplněných a vrácených dotazníků. Za požadovanou minimální návratnost dotazníkového výzkumu se považuje 75 %.

 

  • Průvodní dopis
  • V průvodním dopise výzkumník vysvětluje, z jakých důvodů se obrací na respondenta, prosí jej o vyplnění dotazníku a o jeho vrácení.

Dobrý den,
jsem studentkou magisterského studia, prezenční formy oboru Ošetřovatelská péče v gerontologii na Lékařské fakultě Masarykovy univerzity. Obracím se na Vás s prosbou o vyplnění anonymního dotazníku, který bude podkladem k diplomové práci, v níž se zabývám výživovými zvyklosti seniorů. Odpovídejte prosím pravdivě, dotazník je anonymní a konkrétní výsledky nebudou zveřejněny.
Za upřímné odpovědi a vyplnění dotazníku předem děkuji.

Jana Nováková
jananovakova@gmail.cz

 

Experiment

  • Experiment je metodou výzkumu, která záměrným vyvoláním určitých jevů, umožňuje kontrolu jejich účinku na jiné jevy a kritickým zhodnocením výsledků umožňuje objasnit jejich povahu.
  • Podstata spočívá v umělém vyvolání určité žádoucí situace.
  • Pro potřeby experimentu je obvykle nutné sestavit dvě skupiny: experimentální a kontrolní.
Rozlišujeme základní typy experimentů:
Klasický experiment - klasický experiment je prováděn v laboratorních podmínkách, kdy využívá jedné experimentální a druhé kontolrní skupiny. Obě skupiny jsou pozorovány a měřeny.
Klinický experiment - u klinického experimentu zachováváme stejné vnější podmínky, ale nelze zachovat podmínky vnitřní. Probíhá mezi srovnávacími skupinami. Často pomocí klinického experimentu probíhá výzkum léčiv. Pevnou součástí klinického výzkumu je etická komice.
Přirozený experiment - situaci navozujeme uměle, užívá se tam, kde přenesení do laboratirních pomínek „umrtvuje“ proces.

 

Studium dokumentů - obsahová analýza dokumentů

  • Studium dokumentů je klasická metoda založená na analýze jakýchkoliv dokumentů, které nebyly vytvořeny za účelem výzkumu.
  • Jedná se o dokumenty psané, tištěné, zachycené na zvukových nosičích, videozáznamech, ale i fotografiích.

 

  • V ošetřovatelství můžeme obsahovou analýzu zaměřit na zdravotnickou dokumentaci (lékařské a ošetřovatelské záznamy) nebo na dokumenty zdravotnického managementu.

 

  • Obsahovou analýzu lze použít:
  • chceme-li srovnání s minulou dobou, jinou zemí, kde vlastní výzkum nemůžeme provést;
  • když je potřeba ověřit nějaké údaje;
  • při studiu historie zkoumaných jevů.

Kasuistika – případová studie (case study)

  • Kasuistika se řadí ke kvalitativním metodám výzkumu, jde o výzkum na vzorku jedné osoby nebo situace.
  • V ošetřovatelství jde o popis konkrétního případu určitého onemocnění, je důležitým zdrojem poznání nemoci ve speciálních případech.
  • Obsahuje zpravidla rodinnou a osobní anamnézu, diagnózu,prognózu, příslušné ošetřovatelské postupy, jejich průběh a výsledky, analýzu, interpretaci a závěr.

Kvantitativně a kvalitativně orientovaný výzkum

  • Nelze jednoznačně říci, který z metodologických postupů v ošetřovatelství použít.
  • Volba postupu závisí na samotném výzkumníkovi, který by měl vycházet z konkrétního záměru výzkumu, výzkumné otázky a povahy dat, které je možné získat.
  • Toto rozhodování by mělo být jako první krok řešení problému.

Zásadní rozdíly v kvalitativním a kvantitativním přístupu:

  • kvantitativně orientovaný výzkum má deduktivní charakter, kvalitativní výzkum má převážně induktivní zaměření
  • kvalitativní výzkum je orientován holisticky, člověk či nějaká událost je zkoumán v celé své šíři a možných rozměrech, oproti tomu kvantitativní výzkum je reduktivním zkoumáním, výzkumník zkoumá pouze oddělenou část celku
  • charakter dat kvalitativního výzkumu je nenumerický, v kvantitativním mají numerickou podobu
  • ve kvantitativním výzkumu je výzkumník konstruktérem situace, kdežto v kavalitativním výzkumu není

Hlavní zanaky kvalitativního výzkumu:

  • Otevřenost – výzkumník je „ otevřený“ vůči zkoumaným osobám;
  • plán výzkumu se dotvářejí až během samotného výzkumu;
  • subjektivita – dochází k částečné identifikaci výzkumníka se zkoumaným jevem;
  • procesuálnost – v průběhu výzkumu se mění jeho jednotlivé prvky;
  • reflexivita – schopnost výzkumníka reagovat na nečekané momenty;
  • zaměření se na případ – každý výzkumný proces věnuje pozornost jednotlivým případům;
  • historicita a kontextuálnost – snaha pochopit jevy a chování v jejich historickém kontextu;
  • iterativní heuristika – v kvalitativním výzkumu vzájemně prostupují jednotlivé etapy výzkumu; analýza obvykle začíná již ve fázi sběru dat a získané výsledky tak ovlivňují následný sběr dat;

 

  • kvalitativní výzkum představuje subjektivní přístup k interpretaci životních zkušeností;
  • jde o subjektivní pojetí a interpretování lidské činnosti, kdy analýza informací probíhá intuitivním způsobem;
  • výsledků kvalitatitvního výzkumu se nedosahuje pomocí statistických postupů;
  • v kvalitativním výzkum jde o intenzivní a dlouhodobý kontakt výzkumníka se zkoumaným prostředím nebo životní situací. Tyto situace se týkají každodenního života jedinců nebo skupin.

 

  • V kvalitativním výzkumu se spíše hovoří o vědeckých otázkách, než-li o cílech a hypotézách.
  • Vědecká otázka se formuluje slovy jako: „objevit, porozumět, hledat…“
  • Výsledkem výzkumu je spíše popis, než-li určení, kvantifikace nebo srovnání.
  • Otázky jsou v průběhu výzkumu často reformulovány.
  • Kvalitatitvní metodologie je nejvíce uplatňována v humanitních vědách jako je fenomenologický, etnografický, hermeneoutický, kazuistický a jiný výzkum.

 

 

Rozhovor č.1

Loading the player ...

 

 

Rozhovor č.2

Loading the player ...

 

 

Rozhovor č.3

Loading the player ...

 

ENGLER, V., Stručné základy zdravotnické statistiky pro posluchače LFH UK, 1. vyd., Státní pedagogické nakladatelství Praha, 1989, ISBN 17-029-89.

FARKAŠOVÁ, D., a kol. Výskum v ošetrovatelstve. Martin: Vydavetelstvo Osveta. 2002. 88 s. ISBN: 80- 8063 – 111-5.

GREENHALGH, T., Jak pracovat s vědeckou publikací - Základy medicíny založené na důkazu, přeložil Hořčička M., Janout V., 1. vyd. Praha: Grada Publishing. 2003. ISBN: 80-247-0310-6.

HENDL, J., Kvalitativní výzkum. Praha: Portál. 2005. 408 s. ISBN 80-7367-040-2.

KOMENDA, S. Úvod do metodologie zdravotnického výzkumu. UP, Olomouc, 1995. ISBN 80-7067-667-1

KOMENDA, S. Vypočitatelná náhoda. UP, Olomouc, 2000. ISBN neuvedeno

PRŮCHA, J. Pedagogický výzkum. Uvedení do teorie a praxe.. Karolinum, Praha, 1995. ISBN . 80-7184-132-3. TVRDÍK, J. Základy statistické analýzy dat. OU, Ostrava, 1998. ISBN: 80-7042-770-1.

PROCVIČOVÁNÍ UČIVA
ZPĚT NAHORU
LITERATURA