cíle lze však členit a klasifikovat i podrobněji (Kádner):
individuální – snaha o osobní rozvoj a uplatnění jedince (antika, humanismus a reformace, J.Locka a J:J. Rousseaua a F.Nietzscheho)
sociální – zaměření k zapojení člověka do společnosti, tak aby byl schopen uvědoměle a kvalifikovaně plnit své sociální funkce; vychovat jedince co nejvíce prospěšného společnosti (Aristoteles, Platon, Helvétius, Lindner, Drtina a Masaryk)
je nutné aby ve výchově byly zastoupeny oba cíle
materiální / informativní – orientace na osvojení konkrétní učební látky důležité pro zvládnutí teoretických i praktických úkolů (fakta, konkrétní vědomosti, dovednosti, návyky)
formální / formativní – zaměření na rozvoj schopností člověka, učební látka chápána jako prostředek formálního rozvoje vychovávaného (duševní schopnosti,, myšlení žáků, paměť, logické usuzování, fantazie)
obecné – společný veškeré výchově, shrnuje specifické cíle týkající se konkrétních dovedností, vědomostí, návyků a utváření postojů a potřeb spjatých s oborem; plnění těchto cílů je zaměřeno na celou populaci
odborné / specifické – speciální konkretizací obecných cílů; osvojování vědomostí, dovedností a návyků, které jsou nezbytné pro výkon určité profese
adaptační – vedou člověka k přizpůsobení se stávajícím podmínkám
anticipační – výchovné působení orientováno k budoucím potřebám jedince i společnosti
teoretické – zaměření na vytvoření systému vědomostí
praktické cíle – uplatnění teoretických vědomostí v praktickém životě, rozvíjení dovedností a návyků
autonomní / vnitřní – vycházejí od jednotlivce a jsou produktem jeho potřeb a vůle; stanovuje si je sám jedinec
heteronomní / vnější – stanoví jiní činitelé (stát, skupina, vychovatel, rodiče ad.); je nutné aby vychovávaný tyto cíle přijal za vnitřní
někdy ještě připojovány další dva cíle (Pařízek):
hodnotové – zdroj v potřebách a zájmech lidí (hodnotová orientace člověka)
operační – klasifikace lidských činností (pracovní, sociální, zdravotní, výchova dětí, vzdělávací) které si má jedinec osvojit
další možné dělení (Svobodová)
Učení je skryté bohatství – dokument vydaný celosvětovou organizací UNESCO
vytýčeny záměry pro utváření společnosti v 21.století
učit se poznávat – rozvíjet dovednosti potřebné k učení a získávání znalostí
učit se jednat – žáci si osvojují sociální role a získávají žádoucí postoje
učit se být – žáci se mají naučit rozumět své vlastní osobnosti, podpora individuality
učit se žít společně – učit se žít s ostatními – škola připravuje žáky na život ve společnosti, aby uměli spolupracovat, pomáhat druhým
Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání (RVP ZV)
cíle a klíčové kompetence, které shrnují vědomosti, dovednosti, schopnosti, postoje a hodnoty které má škola rozvíjet
umožnit žákům osvojit si strategii učení
podněcovat žáky k tvořivému myšlení, logickému uvažování a řešení problémů
vést žáky k všestranné komunikaci
rozvíjet schopnost spolupracovat a respektovat výsledky práce
připravovat žáky k schopnosti projevovat se jako svobodná a zodpovědná osobnost
utvářet u žáků potřebu projevovat pozitivní city v chování, jednání a prožívání životních situací
učit žáky aktivně rozvíjet a chránit své fyzické, duševní a sociální zdraví
vést žáky k toleranci a ohleduplnosti k druhým
pomáhat žákům poznávat a rozvíjet své reálné schopnosti a možnosti
na základě vytýčených cílů jsou formulovány v RVP ZV klíčové kompetence
kompetence k učení
kompetence k řešení problémů
kompetence komunikativní
kompetence sociální a personální
kompetence občanské
kompetence pracovní
za nejklíčovější pro problematiku cílů výchovy lze považovat kompetence k učení
výukový cíl
kvalitativní a kvantitativní změny u žáků v oblasti kognitivní, afektivní a psychomotorické, kterých má být dosaženo v procesu výuky
zamýšlený výsledek učební činnosti, ke kterému učitel se žáky směřuje
požadavky na výukové cíle:
komplexnost
vzdělávací (kognitivní) cíle
výchovné (afektivní) cíle
výcvikové (psychomotorické) cíle
soudržnost
cíle jednotlivých druhů škol
cíle jednotlivých předmětů
cíle jednotlivých ročníků
cíle jednotlivých tématických celků
cíle jednotlivých témat
cíle jednotlivých vyučovacích hodin
kontrolovatelnost
požadovaný výkon (co musí žák umět)
podmínky výkonu (jak žák realizuje – sám, skupina)
norma výkonu (kolik úloh vyřešit, s jakým počtem chyb)
přiměřenost
stanovit cíle dostatečně náročně, ale zároveň splnitelné pro žáka
realizuje se pomocí Bloomovy taxonomie cílů – kategorie cílů:
znalost (zapamatování) – znovuvybavení znalostí a jejich reprodukce, aktivní slovesa pro vymezení cíle – definovat, opakovat, reprodukovat,…
aplikace – transfer učení do situací pro žáka nových, akt. slovesa – aplikovat, uvést vztah mezi…, navrhnout, řešit,…
analýza – schopnost rozlišit významné údaje od méně významných či nevýznamných, akt. slovesa – analyzovat, provést rozbor, rozlišit,…
syntéza – schopnost žáka skládat části v celek, umět vyhledávat části z různých pramenů a skládat je do nových útvarů, akt. slovesa – syntetizovat, skládat, shrnout
hodnocení – schopnost posoudit hodnotu myšlenek, dokumentů, způsobů řešení, akt. slovesa – obhájit, posoudit, zhodnotit,…
členění cílů někdy pojímáno pouze jako pomocné, cíle mají být pojímány soustavně a jednotně
z tohoto hlediska dělíme cíle na:
subjektivně-objektivních vztahů (cíle vnější a vnitřní)
obsahu (cíle celkové a dílčí)
rozsahu (cíle obecné, konkrétní a jedinečné)
hierarchie (cíle nadřazené a podřazené)
pedagogického zřízení (cíle strategické, taktické a operativní)
náročnosti (cíle maximální, optimální, minimální)
realizovatelnosti (cíle nerealizovatelné, obtížně realizovatelné, reálné a snadno uskutečnitelné)
závaznosti (cíle obecně závazné, výběrově závazné a nezávazné)
nejobecnější, globální cíl – nejzákladnější představa o vychovávané osobnosti
dílčí cíle – vzdělávací a výchovné požadavky, obsahy znalostí a vlastností, požadavky na osobní rozvoj jednotlivých složek výchovy
cíle formativní a institucionální – konkrétní výchovné a vzdělávací instituce, jejich dokumentace a normy
cíle individuální
učitel pracuje s cíly ve všech fázích výuky (při projektování // plánování, v přípravné fázi hodiny, na počátku vyučovací hodiny, v jejím průběhu i na konci vyučovací hodiny)
současné cíle výchovy zaměřeny na plnohodnotný, svobodný rozvoj jedince jako osobnosti aktivní, se schopností rychlého a pružného rozhodování a dalšího seberozvoje
v ČR cíle výchovy podmíněny Ústavou České republiky, výchovné cíle v textu školského zákona z roku 1990