Přechod na menu, Přechod na obsah, Přechod na patičku
     

Výchovné prostředky


  • výchova se uskutečňuje za pomoci různých a rozmanitých prostředků působících jak intencionálně (přímo, záměrně), tak funkcionálně (nepřímo, pro vychovávaného jedince bezděčně)
  • výchovné prostředky chápeme jako jeden z činitelů výchovně-vzdělávacího procesu, zprostředkující působení pedagoga na výchovný objekt (STOJAN, M.)
  • základním prostředkem intencionální výchovy bývá označováno vyučování
  • klasifikaci výchovných prostředků můžeme rozlišit dle autora (STOJAN; BLÍŽKOVSKÝ; SVOBODOVÁ, ŠMAHELOVÁ; HORÁK; JŮVA)
  • každý z autorů pojímá prostředky odlišně, lze však nalézt i podobnosti
  • dělení výchovných prostředků dle BLÍŽKOVSKÉHO
    • soustava výchovně-vzdělávacích činitelů
    • soustava výchovně-vzdělávacích obsahů
    • soustava výchovně-vzdělávacích metod a prostředků
    • samotné výchovné prostředí
  • dělení výchovných prostředků dle STOJANA
    • materiální – vše co po stránce materiální a technické pomáhá realizovat výchovné cíle
    • nemateriální – organizační formy výchovy a způsoby práce v těchto formách
  • dělení výchovných prostředků dle SVOBODOVÉ a ŠMAHELOVÉ
    • širší pojetí
    • užší pojetí
  • širší pojetí výchovných prostředků (prostředky nemateriální povahy)
  • formy výchovy
    • výchova školní – vyučování a výchova ve školním prostředí
    • výchova mimoškolní – organizace a zájmové skupiny, zájmové studium, zájmové kroužky, veřejná výchova, veřejné sdělovací prostředky
    • výchova rodinná – výchova rodinou, harmonické vztahy mezi rodiči a dětmi
    • sebevýchova – identifikace, sebepoznání, autoregulace a zpětná vazba
  • organizační formy vzdělávání
    • přednášky, kurzy, semináře, projekty, skupinová a individuální práce, hromadná práce při frontálním vyučování, kooperativní vyučování, exkurze, vycházky
  • výchovné metody
    • přesvědčování, vzor, ideál, příkazy, pravidla, hodnocení, ocenění, tresty, odměny, pomoc, spolupráce, hraní rolí, dramatizace, inscenace
  • vyučovací metody
    • metody slovní, názorně demonstrační, praktická činnost žáků, hra, inscenace a dramatizace, opakování a procvičování, metody diagnostické a klasifikační
  • pedagogické principy (zásady)
    • cílevědomost, názornost, soustavnost a systematičnost, aktivnost, uvědomělost, jednota výchovného působení, emocionálnost
  • vzdělávací obsahy
    • obsah teoretické a praktické výuky, obsah výchovy mimo vyučování, sebevzdělávací programy
  • výchovné prostředí
    • pedagogické využívání životního prostředí k výchovným cílům, prostředí výchovných a vzdělávacích institucí, pedagogicky adaptované prostředí
  • lidé
    • osoby, které se v oblasti výchovy a vzdělávání uplatňují jako výchovní činitelé - užší pojetí výchovných prostředků (prostředky materiální povahy)
  • výukové pomůcky
    • knih, sešity, učebnice, schémata, obrazy, grafy, pokusné a laboratorní vybavení, mapy, tabule, křída, houba, psací potřeby, CD, DVD, filmy, počítačové programy
  • didaktická technika
    • zařízení a přístroje – zpětný projektor, dataprojektor, počítač, kamera, CD a DVD přehrávač, televize a video, vizualizér, multifunkční zařízení
  • dělení výchovných prostředků dle HORÁKA a KOLÁŘE
  • výchovné instituce
    • rodina, škola a školská soustava jako celek, školská zařízení (družina, škola v přírodě, domov mládeže, školní knihovna, školní jídelna), výchovné poradenství, dětské a mládežnické organizace různého zaměření, hromadné sdělovací prostředky, kulturní instituce, zájmové organizace, církevní organizace, sportovní a tělovýchovné organizace, „fandění“, skupiny a kolektiv ve škole, masová zábava
  • organizační formy výchovné práce
    • skupinová práce, individuální práce, hromadné působení, společná práce vychovatele a vychovávaných, práce na projektech, problémové situace a jejich společné řešení
  • výchovné prostředky, kterými působí škola
    • obsah vzdělávání, vzdělávací program školy, kvalifikace a schopnosti učitelů, kolektiv žáků a jeho složení, kolektiv učitelů, systém a kvalita řízení školy, materiální vybavení školy, vyučování, hygienická situace, architektonické uspořádání školy, spolupráce školy a veřejnosti, komunikace učitelů a žáků, hodnocení, autorita učitelů, vztahy učitelů a žáků
  • autoři pak uvádí ještě druhé možné dělení na prostředky nemateriální a materiální
  • nemateriální prostředky
    • organizační formy, metody práce, vyučování, hra, práce, pedagogicky adaptované prostředí, umění
  • materiální prostředky
    • výchovné situace, budovy, prostory, učebny, dílny, laboratoře, knihovny, materiální a technické vybavení školy, pomůcky, nástroje, nářadí, didaktická technika, vyučovací pomůcky
  • dělení výchovných prostředků dle JŮVY
  • využívá schéma výchovných prostředků v jehož rámci vyděluje osm základních výchovných prostředků:
Dělení výchovných prostředků dle Jůvy

vyučování

  • systematická výchovně-vzdělávací činnost ve vyučovací jednotce, při které dochází k rozvoji žákových vědomostí, dovedností a schopností
  • podle počtu jedinců účastnících se výchovně-vzdělávacího procesu dělíme vyučování na:
    • individuální vyučování – může vycházet z žákových výchovných předpokladů, je ekonomicky nákladné, ale vhodné pro dosažení vysokých cílů za relativně krátkou dobu
    • hromadné vyučování – skupinové vyučování, není schopno plně respektovat individuální předpoklady a zvláštnosti každého jedince, umožňuje však vzájemné pozitivní ovlivňování žáků

pedagogicky adaptované prostředí

  • přírodní i společenské prostředí působící na rozvoj jedince, ať již pozitivně nebo negativně
  • musí být záměrně přizpůsobeno výchovným cílům, prostředí samo většinou působí funkcionálně
  • nejvyšší stupeň pedagogické adaptace dosahujeme v prostředí pedagogické instituce
  • výchovnými činiteli v takovémto prostředí jsou materiální vybavení a sociální atmosféra
  • pokud některé z komponent pedagogického prostředí vstupují do rozporu s výchovnými cíli, působí tento nesoulad jako faktor, který paralyzuje výchovné snahy

hromadné sdělovací prostředky

  • vliv masmédií nelze podceňovat, je však nutné si uvědomovat, že ovlivňují pozitivně i negativně výchovně-vzdělávací proces
  • vychovávají jak intencionálně (pořady vytvořené se záměrem vychovávat a vzdělávat), tak funkcionálně (jakékoliv jiné pořady bez záměru vychovávat a vzdělávat, ale přesto jedince pozitivně či negativně ovlivňující
  • intencionální výchova je uskutečňována pořady věnovanými dalšímu vzdělávání
  • funkcionální výchova je uskutečňována samotným výběrem obsahu, přístupem k jevům a problémům, formou podání a hodnocení

práce

  • stále významnější výchovný činitel, shrnuje jak práci fyzickou, tak také práci psychickou
  • výchovně působit může zejména hodnotou pracovního produktu, hodnotou pracovního prostředí ale i samotným pracovním procesem (organizovaným, soustavným, důsledným, houževnatým)
  • výchovný účinek práce je vyšší se společenskou významností práce a jejím ocenění a kvalitnější se zvyšující se úrovní pracovní techniky a pracovních pomůcek

hra

  • rozhodující úloha tohoto výchovného prostředku je v předškolním věku, její roli však nelze opomenout ani v pozdějším věku dítěte
  • i v pozdějším věku se hra podílí na dalším rozvoji různých stránek osobnosti
  • moderní pedagogika využívá formy hry zejména při výchově a vzdělávání i v netradičních oblastech

umění

  • umění obohacuje svými prostředky (umělecká díla a tvůrčí umělecké činnosti) poznání v oblasti společenské, světonázorové, politické a mravní, napomáhá k tvorbě pozitivní hodnotové orientace
  • moderní pedagogika zapojuje umění do svých prostředků a estetická výchova se stává rovnocennou a významnou složkou každé účinné výchovy, oproti dřívějšímu pojetí estetické výchovy jako spíše předmětu „odpočinkového“ charakteru

sport a tělovýchovná aktivita

  • neodmyslitelná součást výchovných prostředků
  • základy tělovýchovy v našich podmínkách sokolské hnutí a pánové Tyrš a Fűgner
  • tyto prostředky napomáhají rozvoji zdraví, fyzické zdatnosti a obratnosti, smyslu pro kolektiv i obecně morální a estetické kultivaci osobnosti, napomáhají také tvorbě správné hodnotové orientace a hodnotového žebříčku
  • v oblasti vrcholového sportu zejména problematika dopingu a fair-play

kolektiv

  • organizovaná skupina jedinců, která má jasný cíl své činnosti i vnitřní dělbu úkolů a funkcí
  • výchovné působení kolektivu je dáno jeho veřejným míněním
  • toto veřejné mínění pedagog musí poznat a dokázat pozitivně vést a ovlivňovat
  • na veřejné mínění kolektivu působí pedagog dvěma způsoby:
    • přímo – vysvětlování, zhodnocení i docenění určitých názorů, postojů i forem chování
    • nepřímo – prostřednictvím jedinců získaných pro své záměry (tvořících aktiv)
otevrit odpovednik

Otázky

  • Co je to intencionální a funkcionální výchova?
  • Co jsou to výchovné prostředky?
  • Jak dělíme formy výchovy?
  • Co řadíme mezi výukové pomůcky?
  • Co patří mezi výchovné instituce?

Literatura

  • HORÁK, J., KOLÁŘ, Z. Obecná pedagogika. Ústí nad Labem: UJEP, 2004.
  • JŮVA, V. sen. a jun. Úvod do pedagogiky. Brno: Paido, 1999.
  • JŮVA, V. et al. Základy pedagogiky (pro doplňující pedagogické studium). Brno: Paido, 2001.
  • PAŘÍZEK, V. Obecná pedagogika. Praha: SPN, 1991.
  • POSPÍŠIL, R., VLČKOVÁ, K. Úvod do pedagogiky. ELPORTÁL, Brno: MU Brno, 2006. s. 88. ISSN 1802-128X. https://is.muni.cz/auth/elportal/studovna.pl. 1.
  • PRŮCHA, J. Moderní pedagogika. Praha: Portál, 1997.
  • PRŮCHA, J., WALTEROVÁ, E., MAREŠ, J. Pedagogický slovník. 3. rozšířené vydání. Praha: Portál, 2001.
  • STOJAN, M. Přehled obecných pedagogických kategorií. 2. doplněné vydání. Brno: Akademické nakladatelství CERM, 2003.
  • SVOBODOVÁ, J., ŠMAHELOVÁ, B. Kapitoly z obecné pedagogiky. Brno: MSD, 2007.
Mgr. Radek Pospíšil |
Pedagogická fakulta, Masarykova univerzita |
Nahoru, návrat na úvodní stránku webu, přístupnost |
| Technická spolupráce:
| Servisní středisko pro e-learning na MU
| Fakulta informatiky Masarykovy univerzity, 2009  

Technické řešení této výukové pomůcky je spolufinancováno Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky.