Pojetí výchovy a její hlavní rysy
- rozdílná pojetí pedagogiky rozdílnými autory, velmi složité orientovat se v nich
Typologie pojetí pedagogické vědy (Průcha)
- Z hlediska účelovosti
- pedagogika jako normativní teorie
- pedagogika jako explorativní a explanační teorie
- Z hlediska předmětu
- pedagogika jako teorie výchovy
- pedagogika jako teorie edukační reality
- Z hlediska postavení mezi vědami
- pedagogika jako věda filozofující
- pedagogika jako věda sociální
- pedagogická teorie nedospěla k jednotnému, přesně definovanému chápání svých ústředních pojmů
Pojetí z hlediska názorových skupin autorů (Svobodová, Šmahelová)
- autoři akcentující roli pedagoga nebo společnosti (Lindner, Kádner)
- autoři akcentující osobnost žáka ve výchově (Rousseau, Montessori, Key, Steiner)
- autoři hledající těžiště v interakci pedagoga a vychovávaného (humanistická, moderní, současná pedagogika)
Jednostranný pohled na výchovu (Blížkovský)
- varuje před jednostranností výchovy
- pedeutocentrický model – vše podřízeno vůli vychovatele
- pedocentrický model – vše podřízeno vychovávanému
- teleocentrický model – přeceňuje roli výchovného cíle
- technocetrický model – preferuje výchovné prostředky, metody, postupy
- funkcionální model – zahrnuje do výchovy neznámé vlivy zprostředkované vnitřními i vnějšími podmínkami života
Další pojetí výchovy (Horák, Kolář)
- intuitivní pojetí – zobecnění individuálních a skupinových zkušeností vychovatele i vychovávaného
- výchova jako předmět vědy – výchova jako předmět pedagogiky
- výchova jako konkrétní společenská činnost – slouží k ovlivňování chování, jednání jednotlivce a dosažení změn ve společnosti
- výchova jako zvláštní druh socializace – záměrné formování osobnosti člověka na rozdíl od nezáměrných vlivů
- výchova jako adaptace na stávající podmínky a anticipace toho co bude – přizpůsobení se aktuálnímu stavu a předvídán // předcházení dalšímu vývoji
Základní pojmy pedagogiky
- výchova i vzdělávání se v české pedagogické teorii používají souběžně
- výchova – činnost, která ve společnosti zajišťuje předávání „duchovního majetku“ z generace na generaci; je hlavní složkou procesu socializace (= lidský jedinec se v průběhu života zespolečenšťuje); záměrné působení na osobnost jedince s cílem dosáhnout změn v různých složkách osobnosti
- výchova intencionální (přímá) – bezprostřední působení pedagoga na jedince
- výchova funkcionální (nepřímá) – rozvoj osobnosti ovlivňován vhodně adaptovaným prostředím
- vzdělání – specifická edukace, která je obvykle dlouhodobá a institucionalizovaná, realizují ji profesionální edukátoři a je obvykle legislativně vymezena co do svého průběhu a produktu
- vzdělávání – proces záměrného a organizovaného osvojování poznatků, dovedností, postojů aj., typicky realizovaný prostřednictvím školního vyučování
- edukační realita – úsek objektivní skutečnosti v níž probíhají nějaké edukační procesy
- edukační proces – činnost lidí, při níž se nějaký subjekt učí a jiný subjekt mu toto učení zprostředkovává
- edukační prostředí – je dáno fyzikálními podmínkami, zúčastněnými subjekty a jejich psychosociálními vztahy, prostředí v němž probíhá edukační proces
- školní edukace – souhrnně pokrývá jak výchovu, tak vzdělávání v pojetí standardní pedagogické teorie
Pedagogika jako normativní teorie
- otázka účelovosti pedagogiky „K čemu vlastně pedagogika slouží?“
- normativní účelovost pedagogiky → pozor však na přecenění (ztrácí vědecký charakter, stává se metodikou správné výchovy)
- v povaze pedagogiky, jakožto teorie vycházející z praxe a praxi (kromě jiného) sloužící, musí být zakotvena určitá složka předpisovosti, normovanosti, ideálu a vzoru
- zprostředkující, instrumentální role pedagogiky
Pedagogika jako explorativní a explanační teorie
- pedagogika je explorativní teorie → je založena na výzkumu a na poznatcích jím produkovaných
- pedagogika je explanační teorie → slouží k identifikaci a objasňování jevů edukační reality, poskytuje výklad o struktuře a fungování těchto jevů (zkoumá + objasňuje)
- nejlépe posuzováno při porovnání tradiční pedagogiky a pedagogiky moderní
- tradiční pedagogika
- vytvářena z koncepcí předních teoretiků
- jsou přesvědčeni o vhodnosti // žádoucnosti určitých principů a modelů edukace a vytvářejí teoretické konstrukce o tom, jaká má edukace být, jak má být ve školách realizována
- tyto konstrukty však mají vadu, jelikož jim chybí opora v realitě běžné edukace, nejsou opřeny o konkrétní výzkumné poznatky
- moderní pedagogika
- není pro ni prioritní vytváření teoretických koncepcí o ideální výchově, nýbrž se snaží objasňovat reálné jevy edukace, její fungování a to pomocí exaktních výzkumných procedur
- zásadní je poznávání a vysvětlování edukační reality, nikoliv přímo její přetváření
- pedagogika se neobejde ani bez teorie, ani bez výzkumu, má-li být skutečnou vědou
Využití pedagogiky
- oblast školství – prioritní oblast, výkonné subjekty čerpají z pedagogiky
- oblast mimoškolního vzdělávání – vzdělávání mimo formální školský systém = pedagogika volného času, pedagogika vzdělávání dospělých (agogika, andragogika, gerontagogika)
- oblast ekonomického rozhodování – ekonomie vzdělávání
- oblast sociální politiky – ekonomie vzdělávání, sociologie výchovy, vzdělávací politika
- oblast pomáhajících profesí – sociální pedagogika
- oblast samotné vědy – vědecké poznání
- pedagogika produkující vědecké poznatky o edukačních jevech, procesech a konstruktech má široké pole využívání
- praktická využitelnost pedagogiky je hlavní silou, která zapříčinila, že pedagogická věda se v průběhu minulých desetiletí rozvíjí a nabývá stále více na významu
Obecné rysy výchovy
- výchova je vždy konkrétní povahy a byla a je determinována (určena a vymezena)
- naše současná výchova je historicky podmíněný model, odpovídající podmínkách české demokratické společnosti
- výchovu chápeme jako jeden z významných činitelů rozvoje společnosti vedle činitelů ekonomických, morálních a kulturních
- je nezbytně nutné uvědomovat si dělení výchovy dle míry intencionality na záměrnou a nezáměrnou
Charakteristické rysy I. – permanentní, univerzální a mnoho-
stranně orientovaná (Jůva)
- permanentní charakter – výchova je dlouhodobým, celoživotním cyklem, kterým prochází vychovávaný jedinec
- skladba výchovy – preprimární, primární, sekundární, terciární, celoživotní výchova a vzdělávání (andragogika), univerzita třetího věku (gerontagogika)
- předpokládá organicky propojit dvě základní formy výchovy, tedy výchovu druhým jedincem (heteroedukaci) a sebevýchovu (autoedukaci)
- univerzální charakter – dotýká se každého prakticky v každé životní situaci
- výchova je určená všem (zdravý, postižený, nadaný jedinec)
- s proměnami světa souvisí internacionalizace a globalizace výchovy, tedy orientování výchovy na problémy globální povahy a překonávání uzavřenosti výchovy
- projevuje se:
- mezinárodní dohody v oblasti výchovy a vzdělávání
- společné mezinárodní edukativní projekty
- mezinárodní výměna učitelů a studentů
- globální tématika ve VP a tvorba mezinárodních učebnic
- postupné mezinárodní uznávání kvalifikačních certifikátů
- srovnávání edukativních výsledků v různých zemích
- konkrétní mezinárodní projekty – TEMPUS, ERASMUS, EURYDICE, PHARE, LINGEA
- pluralita výchovných cílů a obsahů, výchovných forem, metod a prostředků
- jeví se potřeba určité integrace dílčích výchovných procesů → zdůrazňuje se při spolupráci školy a rodiny
- významným integračním činitelem hodnotová orientace
- každá výchovná aktivita má svou rovinu globální, teritoriální a individuální; ve všech těchto rovinách probíhají neustále procesy diferenciační i integrační se snahou o optimalizaci výchovného efektu
- mnohostranná orientace – výchova se snaží připravit jedince pro základní sociální role
- rozvíjí zároveň základní fyzické a psychické kvality jedince
- dvoustránkovitost pedagogického procesu (termín vzdělávání pojímán jako výchova v užším slova smyslu)
- mnohostranně orientovat znamená rozvíjet jedince v jednotlivých oblastech kultury
- pedagogika hovoří o několika složkách (komponentech, součástech, druzích) výchovy:
- výchova světonázorová
- výchova tělesná
- výchova jazyková, vědecká a ekologická
- výchova estetická
- výchova technická, ekonomická a pracovní
- výchova morální, právní a politická
Charakteristické rysy II. – je uváděno více rysů = podrobnější typologie (Svobodová, Šmaholová)
- permanentní charakter
- propojení autoedukace a heteroedukace
- dynamičnost a cykličnost - univerzální a komplexní charakter
- internacionální a globální charakter
- mnohostrannost výchovy
- pluralita a integrace
- hodnotová orientace
propojení autoedukace a heteroedukace – jedinec nejprve vzděláván jinými osobami, směřuje však k sebevýchově a sebevzdělávání; snaha propojovat tyto dva procesy co nejdříve a co nejefektivněji
dynamičnost a cykličnost – výchova je otevřená a vychází co se průběhu týče z předchozích výsledků, které se v další edukační činnosti projevují
internacionální a globální charakter – výchova musí mít mezinárodní a celosvětový charakter, vzdělávací instituce spolu musejí spolupracovat
pluralita a integrace – možnost volby vlastní vzdělávací cesty, ale i slučování, sjednocování, spojování dílčích výchovných procesů
hodnotová orientace – hodnotový obsah výchovy v závislosti na historické etapě, v které se výchovný proces nachází
Otázky
- Definujte pojem výchova.
- Co znamená tzv. „intencionální působení výchovy“?
- V jakých oblastech se pedagogika využívá?
- Jmenujte tři základní rysy výchovy.
- Vysvětlete pojem školní edukace.
Literatura
- BLÍŽKOVSKÝ, B. Systémová pedagogika pro studium a tvůrčí praxi. Ostrava: Amosium servis, 1992.
- HORÁK, J., KOLÁŘ, Z. Obecná pedagogika. Ústí nad Labem: UJEP, 2004.
- JŮVA, V. sen. a jun. Úvod do pedagogiky. Brno: Paido, 1999.
- JŮVA, V. et al. Základy pedagogiky (pro doplňující pedagogické studium). Brno: Paido, 2001.
- POSPÍŠIL, R., VLČKOVÁ, K. Úvod do pedagogiky. ELPORTÁL, Brno: MU Brno, 2006. s. 88. ISSN 1802-128X. https: // is.muni.cz/auth/elportal/studovna.pl.
- PRŮCHA, J. Moderní pedagogika. Praha: Portál, 1997.
- PRŮCHA, J. Přehled pedagogiky. Praha: Portál, 2000.
- PRŮCHA, J., WALTEROVÁ, E., MAREŠ, J. Pedagogický slovník. 3. rozšířené vydání. Praha: Portál, 2001.
- SVOBODOVÁ, J., ŠMAHELOVÁ, B. Kapitoly z obecné pedagogiky. Brno: MSD, 2007.