Dílo recenzoval:
doc. PhDr. Stanislav Střelec, CSc.
Pedagog – požadavky, kompetence
pedagog (rodič, učitel, vychovatel) je ve výchovně-vzdělávacím procesu činitelem, který nese společenskou odpovědnost za jeho účinnost a úspěšnost
pedagog koncipuje obsah výchovně-vzdělávací činnosti ve shodě s pedagogickými dokumenty, provádí diagnózu
vychovatel – rodič, učitel, mistr, vedoucí tábora, kroužku nebo oddílu, vychovatelka v družině nebo domově mládeže, trenér, sbormistr, lektor, instruktor, školitel, farář
pedagogický pracovník – učitel, ředitel, zástupce ředitele, vychovatel ve školských zařízeních, mistr, pracovník pedagogického centra a pedagogicko-psychologické poradny
pedeutologie – teorie zabývající se problematikou povolání učitele
úkoly současného pedagoga → odpovědnost za plný rozvoj jedinců, za jejich přípravu pro základní sociální role, za utváření stránek osobnosti, za jejich rozvoj z hlediska výchovných složek
takovéto úkoly kladou nároky na odborné i charakterové kvality pedagoga, na jeho přípravu a mnohostranný rozvoj
v praxi jsou častým jevem velké rozdíly mezi jednotlivými učiteli (vynikající pedagogičtí pracovníci X učitelé a vychovatelé rozporuplní ve svém morálním a lidském profilu)
pedagogická teorie odhaluje, klasifikuje a hodnotí významné stránky pedagogovy osobnosti
základní kvality, které by měly charakterizovat pedagogickou osobnost:
pedagogova hodnotová orientace
pedagogovo vzdělání všeobecné i odborné
edukátorova pedagogická erudice (dovednosti)
pedagogovy osobnostní rysy a charakter
pedagogova hodnotová orientace
jedině osobnost rozvinutá z hlediska demokratických ideálů, s humanitním a vlasteneckým přesvědčením má naději, že očekávané hodnoty přenese i na svěřené jedince, že bude schopna mnohostranně vychovávat a orientovat jedince
vzdělání pedagogického pracovníka
rozsáhlá oblast, učitel totiž musí být vzdělán nejen v oboru a pedagogice, ale je u něj nutný také všeobecný přehled
základem je hluboké všeobecné vzdělání a hluboký rozhled filozofický, politický, vědecký a kulturní
máme-li žádat všeobecné vzdělání po žácích, neměli by se žáci u svých pedagogů setkávat s jednostrannou a úzce odbornou vzdělanostní orientací
dochází často k pedagogickému paradoxu → jednostranně orientovaný učitel se snaží plně a mnohostranně rozvíjet žáky – to však není možné
požadavek teoretického i praktického odborného vzdělání v oboru, kterému člověk vyučuje
pedagog však musí být vzdělán v oboru, který má vyučovat
podmínkou úspěšné výchovy není jen pedagogovo všeobecné a odborné vzdělání, ale zároveň hluboké pedagogické vzdělání (dějiny výchovy, obecná pedagogika, filosofie výchovy,pedagogická psychologie, pedagogická sociologie, školní hygiena, didaktika, teorie jednotlivých výchovných složek, metodika odborných jednotlivých oborů)
pedagog musí umět podat látku, dokázat definovat cíle, volit metody a postupy
edukátorova pedagogická erudice
integrální součást vzdělávání → praktické pedagogické, didaktické a metodické dovednosti a návyky umožňující přenést poznatky do bezprostřední výchovné praxe
komunikativní dovednosti – pedagogův kontakt s vychovávaným jedince, interakce
organizátorské dovednosti – správné řízení výchovně-vzdělávací činnosti
rétorické dovednosti – povyšující kulturu pedagogického působení
v některých případech se setkáváme také s dovednostmi diagnostickými
rysy pedagogovy osobnosti a charakter
tvořivost (kreativita) – schopnost neustále hledat nové, neuspokojovat se s dosavadní úrovní
zásadový morální postoj – pedagogovo myšlení, cítění a chování v duchu demokratismu, humanismu a vlastenectví
pedagogický optimismus – pevné přesvědčení o účinnosti pedagogického působení
pedagogický takt – ukázněnost v jednání se žáky, schopnost sebeovládání se
pedagogický klid – schopnost pracovat soustředěně, trpělivě vysvětlovat problematiku až k úplnému pochopení
pedagogické zaujetí – pedagogická angažovanost, klidný a aktivní pedagogův přístup k látce, práci i žákům samotným
hluboký přístup k žákům – láska k žákům projevené v kvalitě pedagogické práce, ve snaze co nejvíce poznann, zacpal;t žáky
přísná spravedlnost – požadavek nenechat nedostatky, přestupky bez povšimnutí a opravení, potrestání; nepreferovat mezi žáky
sebereflexe – důležitý činitel v pedagogově rozvoji a zkvalitňování výchovně-vzdělávacího působení
charakter – vztah člověka k lidem, ke společnosti, k práci, učení a hře, k sobě samému (otevřenost, obětavost, svědomitost, cílevědomost, odpovědnost, vytrvalost, skromnost, zdvořilost)
existuje i jiné pojetí požadavků na osobnost učitele
fyzická odolnost, zdraví, psychická vybavenost
zdraví životní styl, pohyblivost, obratnost
požadavky na všeobecné vzdělání
kulturní, politický, vědecký a filozofický rozhled; komunikativní dovednosti, jazyková kultura, znalost světového jazyka, informatiky
požadavky na odborné vzdělávání
celoživotní vzdělávání, konzultace s odborníky, účast na kurzech, seminářích, konferencích, workshopech
požadavky na pedagogické a psychologické vzdělání
základy mravní a ekologické výchovy, dovednosti a schopnosti didaktické, rétorické, organizátorské a diagnostické
požadavky na osobnostní rysy a vlastnosti pedagoga
pedagogický optimismus, takt, klid, nadhled, trpělivost, spravedlnost, smysl pro humor, hodnotová orientace, kreativita, schopnost reagovat na měnící se podmínky, získání autority
kvalifikace – způsobilost pro vykonávání určitého povolání nebo pro sjednaný druh pracovní činnosti; pedagog kvalifikace dosahuje většinou studiem na odpovídající vysoké škole
aprobace – způsobilost učitele vyučovat na určitém stupni nebo typu školy či určitým vyučovacím předmětům; většinou získaná v průběhu praxe a práce na základní škole
pedagogická způsobilost – způsobilost, kterou může jedinec získat jedinec doplňujícím pedagogickým studiem na pedagogické fakultě
ve VVP nepůsobí většinou pedagogický pracovník izolovaně, ale v rámci celé skupiny učitelů, vychovatelů i dalších odborných pracovníků
požadavky na jednotlivce jsou platné i pro celé pedagogické kolektivy
v kolektivním působení se pozitivní kvality jednotlivce buďto umocňují, anebo naopak oslabují či přímo paralyzují
výchova z hlediska interakce a druhů = postavení pedagoga ve výchovném procesu
definovány Pracovním řádem zaměstnance nebo Zákonem 29/1984 Sb.
- odborné vedení hodiny - autorita, kázeň, reflexe vlastní činnosti
- služby, dozory ve škole - vedení předepsané dokumentace
- příprava na vyučování - odborná péče o kabinety, sbírky, knihovny
- porady svolané ředitelem školy - opravování písemných a grafických prací žáků
- třídní schůzky, konzultační hodiny - třídní učitel a jeho činnosti
- studium, sledování literatury, účast na kurzech, školeních
- pedagogické a psychologické zvládnutí situace i obsahu, hodnocení žáků
- vytváření edukačního klimatu třídy a školy
- spolupráce s ostatními pedagogickými pracovníky a výchovným poradcem
požadavky na pedagoga
odborné vzdělání
osobnostní rysy
hodnotová orientace
všeobecné vzdělání
sociální předpoklady
kompetence učitele (PRŮCHA, J.)
připravenost učitele vyrovnat se s nároky, které jsou na pedagoga kladeny
využíván pojem profesní kompetence – ukládají zvládat vyučovací problémy s novými cíli, učivem i metodami; zvládat problémy se vztahem k žákům i k jejich individuálnímu vedení a vztahy s partnery mimo školu
kompetence odborně předmětové → vědecké základy podmínkami
kompetence psychodidaktické → podmínky pro učení
kompetence komunikativní → vztah k dětem, světu i dospělým
kompetence organizační a řídící → schopnost plánovat a projektovat svou činnost
kompetence diagnostická a intervenční → jak žák myslí, cítí, jedná a proč
kompetence poradenské a konzultativní → vztahy k rodičům
kompetence reflexe vlastní činnosti → činnost jako předmět analýzy, umět vyvodit důsledky
další dělení kompetencí
komunikační
motivační
prezentační
diagnostické
organizační
kompetenci shrnuty i v Rámcovém vzdělávacím programu pro základní vzdělávání
klíčové dovednosti (KYRIACOU, CH.)
plánování a příprava
realizace vyučovací jednotky
řízení vyučovací jednotky
klima třídy
kázeň
hodnocení prospěchu žáků (diagnostika)
reflexe vlastní práce a evaluace (autodiagnostika)