Dílo recenzoval:
doc. PhDr. Stanislav Střelec, CSc.
Podmínky výchovy
výchova = subjekto-subjektový proces, pedagog – žák (není pasivní), má v sobě sebeutvářecí prvek
podmínky výchovy jsou determinanty procesu výchovy, vedení, kultivace i utváření lidí
podmínky výchovy jsou nesčetné, mimořádně diferencované i vzájemně propojené
chceme-li jednotlivce plně rozvíjet, musíme jej také dostatečně dobře znát, je nutné znát aktivity jedince a životní prostředí v němž žije
mezi podmínky výchovy jsou často řazeny i osobnosti, které se na výchově podílejí, dále věci a předmětné okolnosti
podmínky výchovy jsou charakterizovány celkovou dosaženou úrovní života a životního prostředí vychovávaných i vychovatelů
podmínky výchovy jsou dány tím, co existuje, včetně zjevných i skrytých možností
teoreticky spadá pod tento pojem celá mimovýchovná realita a z výchovy vše, kromě jejích cílů a prostředků
podmínky výchovy jsou východiskem, a do jisté míry i výsledkem výchovy
je třeba rozlišovat mezi následujícími pojmy:
okolí – souhrn všech vnějších podmínek přírodních i sociálních bez ohledu na to, zda jsou pro člověka zdrojem vývojových podnětů nebo nejsou
prostředí – omezujeme jen na okolní jevy, které mají pro určitého člověka nějakou subjektivní hodnotu účinkující jako podnět na něž nevědomě i vědomě reaguje
orientace na podstatné podmínky výchovy směřuje k objevování základních příčin pedagogických úspěchů i neúspěchů
je třeba rozlišovat příčiny hlavní od příčin vedlejších
vědeckým zjišťováním podmínek výchovy se zabývá pedagogická diagnostika
za použití diagnostických metod (ústní a písemné zkoušky, rozbor učební činnosti, analýza výkonu, test, rozhovor) dospívá k pedagogické diagnóze žáka
taxonomie podmínek výchovy je předpokladem taxonomie výchovných cílů a prostředků
Dělení podmínek výchovy:
vnější podmínky
vnitřní podmínky
vnější podmínky výchovy tvoří sociální i přírodní okolnosti, za nichž výchova probíhá, vliv existujícího životního prostředí na vychovávané
osobnosti, dosažená úroveň života, životní prostředí vychovatelů i vychovávaných, formativní vlivy sociálního a přírodního prostředí
podmínkami výchovy jsou čas, velikost školy a její vybavení, pravidla spojená s klimatem školy, kurikulum, učebny, jejich materiální vybavení, pomůcky, hřiště, dílny, laboratoře, knihovna, jídelna, učivo, řízení výchovného procesu, třída žáků chápaná jako sociální skupina, vyučujíc
faktory politické, ekonomické, vědecké, kulturní, duchovní, zdravotní i demografické
životní prostředí člověka je částí reality, se kterou jsou lidé v praktické duchovní interakci
prostředí kultivuje člověka tím více, čím uvědoměleji a aktivněji člověk kultivuje své životní prostředí
přehled nejdůležitějších faktorových polí životního prostředí člověka:
sféra vztahů „lidé-příroda“ – člověk i prostředí se musí vyvíjet ve vzájemní interakci a nesmí se vzájemně poškozovat
1.1 vztahy „lidé-abiosféra“ – interakce člověka s neživou přírodou
1.2 vztahy „lidé-biosféra“ – interakce člověka se živou přírodou
sféra vztahů „lidé-výsledky lidské aktivity“ – má formativní těžiště v uspokojování i kultivování lidských materiálních i duchovních potřeb
sféra vztahů „lidé-lidé“ – zahrnuje faktory sociální a osobnostní, je formativně nejvýznamnější složkou životního prostředí člověka
3.1 „lidé-širší sociální prostředí“ – světová populace, společenství kontinentů
3.2 „lidé-užší sociální prostředí“ – vrstevníci, známí, studijní skupiny
3.3 osobnostní faktory – interakce dvou lidí a vztahy člověka k sobě samému
výchovné prostředí – stimuluje zdravý a plný rozvoj člověka; je možné i potřebné využívat je výchovně; nejedná se jen o upravené byty, ale zejména o žádoucí hodnoty, sociální vztahy
vnější podmínky výchovy dále třídíme na:
přírodní a společenské
objektivní a subjektivní
věcné a osobní
materiální a duchovní
obecné a konkrétní
pedagogický zřetel k obecným cílům a kulturním potřebám by nebyl nic platný, kdybychom jej nedokázali aktuálně a regionálně konkretizovat, kdybychom zanedbávali kultivaci vztahů žáků k prostředí, jejich bydlišti, škole a životu
účinná výchova žádoucích vztahů člověka ke skutečnosti musí postupovat od blízkého ke vzdálenému (pedagogický princip J.A.Komenského)
složky novodobého životního prostředí
rodina
skupina
hromadné sdělovací prostředky
vnitřní podmínky výchovy tvoří komplexně pojatá dosažená úroveň vychovávaných jednotlivců i skupin
vnitřní podmínky výchovy určitých edukantů tvoří:
fyzické (tělesné) a psychické (duševní) předpoklady jedince (vrozené, získané vlastnosti žádoucí i nežádoucí)
veškeré výchovně vzdělávací výsledky
výsledky jejich dosavadního pedagogicky nezáměrného utváření
jsou dány vlohami a dispozicemi člověka
vnější podmínky, dané dosaženou úrovní vývoje životního prostředí, a vnitřní podmínky, dané dosaženou úrovní vývoje vychovávaných, se vzájemně složitě ovlivňují a podmiňují
pro pochopení chování člověka je nutné poznat vnější i vnitřní podmínky života
obecně rozlišujeme podmínky:
eufunkční – pozitivní formativní vlivy i účinky životního prostředí i životních zkušeností vychovávaných
neutrální – formativní účinky s vlivem ryze neutrálním
disfunkční – představují všechny formativní účinky, které jsou převážně rušiví, negativní
další členění podmínek výchovy (HORÁK, KOLÁŘ In SVOBODOVÁ, ŠMAHELOVÁ):
podmínky biologické povahy
týkají se vychovávaného jedince a vnitřní struktury a stavu jeho osobnosti, řadíme sem:
vnitřní podmínky (dědičné faktory, zdravotní stav, biorytmus)
vnější vlivy přírodního prostředí a jeho zpětný vliv na člověka
předpoklady vývoje jedince dané dědičností
biologická struktura jedince
biologické mikro a makro prostředí
zdravotní stav
hygienické podmínky života
způsob uspokojování základních životních potřeb
podmínky psychické povahy
označují úroveň psychických procesů a vlastností vychovávaného, patří sem:
konkrétní stav a úroveň žáků (učitel ho zná a stává se podmínkou)
úroveň poznávacích procesů a kvalita dosavadního poznání
vlohy, schopnosti, nadání, talent, temperament
emocionalita, emoční inteligence
volní a charakterové vlastnosti
potřeby, motivace, aspirace, zájmy
podmínky sociální povahy
zabývají se užším i širším společenským prostředím, které vychovávaného jedince obklopuje (mikro a makro prostředí), zařazujeme sem:
konkrétní uspořádání společnosti po stránce politické, ekonomické, kulturní a právní
převládající hodnoty, které řídí chování lidí
sociální struktura společnosti
převládající životní styl a tradice
sociální skupiny ovlivňující vychovávaného
pedagogická teorie a praxe by se měla více podílet nejen na poznávání, ale i na přetváření podmínek současné výchovy
výchovu charakterizuje mnohem více snaha o překonávání dosažené úrovně života než přizpůsobování se stávajícím poměrům
výchova sama je nenahraditelnou podmínkou života člověka
humanizace podmínek výchovy
rozlišovat celou škálu podmínek výchovy od relativně snadno změnitelných
neopomínat ani podmínky obtížněji a těžce změnitelné
stabilní životní a výchovné podmínky (nedokážeme uspokojivě ovlivňovat) › aktivní životní pozice lidí vůči podmínkám jejich života není ovšem ani zda bez nadějí
jedna ze základních příčin nízké účinnosti výchovy je nedostatečné poznávání, využívání a přetváření současných podmínek výchovy
pedagogická diagnostika – zjišťování, identifikování a hodnocení úrovně rozvoje žáka (žáků) jako výsledku výchovného a vzdělávacího působení; při diagnostikování se zjišťuje, jaký je žák v daném momentu (etapě) výchovy a vzdělávání a zda jeho vlastnosti (stav rozvoje) jsou v souladu s očekáváním (s cíli a záměry výchovy a vzdělávání)
utvářejí-li člověka jeho aktivity, zkušenosti i sociálně přírodní okolnosti, třeba dávat lidskou podobu celému lidskému životu i světu