Přechod na menu, Přechod na obsah, Přechod na patičku
     

Předmět pedagogiky – výchova, význam pedagogiky


Předmět pedagogiky

  • předmětem pedagogiky je výchova; předmětem pedagogiky jakožto vědy je edukační realita, edukační procesy a edukační konstrukty
  • výchovu v protikladu k vlivům prostředí chápeme jako záměrné působení na rozvoj jedince začínající v rodině a postupně se stávající záležitostí profesionálních pedagogických pracovníků
  • pedagogika bývá často chápána pouze jako věda zabývající se jen výchovou dorůstajících jedinců (dřívější pojetí pedagogiky)
  • v současnosti však pedagogika zaujímá místo vědy o permanentní výchově, o celoživotní výchově dětí, mládeže i dospělých (agogika, andragogika, gerontagogika) – výchova má permanentní charakter, začíná narozením jedince a končí jeho smrtí
  • dříve byla výchova také chápána a směřována jen k výchově zdravých jedinců → zcela nesprávné pojetí
  • výchova jak normálních jedinců, tak i výchova jedinců postižených (univerzální charakter)
    • pomáhá pedagogice hlouběji odhalit zákonitosti výchovy i adekvátní principy, formy a metody výchovy obecně platné s přihlédnutím k aplikaci k jedincům s postižením
  • v tradičním povědomí se výchova obvykle spojuje s péčí o jednotlivce nebo relativně malé sociální skupiny
  • v současnosti se pedagogika stále více soustřeďuje na celospolečenské výchovné problémy, na výchovu ve společnosti jako celku a její dílčí formy
  • týká se to výchovy ve školských zařízeních, výchovy mimoškolní zajišťované společenskými organizacemi, kulturními institucemi i hromadnými sdělovacími prostředky, výchova uskutečňovaná na pracovištích a výchova rodinná a sebevýchova (autoedukace)
  • výchova v různých abstrakčních rovinách:
    • výchova v určité oblasti – vědecké, technické, umělecké i v další oblasti
    • výchova v určitém oboru – konkrétnější, jednotlivé obory – matematika, historie
  • pedagogika řeší výchovu na všech úrovních → čím konkrétnější úroveň výchovy, tím více narůstá interdisciplinárního přístupu za integrální funkce pedagogické teorie, kategorií, zákonitostí a principů
  • pedagogika jako věda má za úkol především popsat pedagogické jevy a klasifikovat je podle různých kritérií
    • jde o popis jevů minulých i současných protože sociální jevy je třeba zkoumat v historickém kontextu
  • významným krokem je srovnávání, vyhodnocování a zobecňování pedagogických jevů → formulace výchovných cílů, výchovných principů, výchovných forem, metody a prostředků
  • odhaluje dílčí i obecné pedagogické zákonitosti a nabývá schopnosti modelovat pedagogický systém – svůj obsah předmětu čerpá z výsledků pedagogického bádání:
    • z hlediska rozsahu řešení problematiky – pedagogické monografie a díla syntetické povahy
    • z hlediska poměru ke každodenní pedagogické praxi – práce teoretické a práce s praktickým posláním (knihy, studie, články, pedagogické slovníky a pedagogické encyklopedie)

Význam pedagogiky

  • teoretický význam pedagogiky spočívá v odhalování zákonitostí výchovy a důležité úlohy v rozvoji jedince i v životě společnosti
  • pedagogika poskytuje rozbor výchovy ve všech věkových údobích a v nejrůznějších vzdělávacích a výchovných zařízeních
  • pedagogika provádí a podává srovnávací analýzu různých výchovných systémů, jejich cílů, forem, metod a prostředků
  • pedagogika umožňuje hledat optimální výchovně-vzdělávací koncepci pro danou společnost
  • závěry jsou využívány jako východiska výchovné a školské politiky státu
  • praktický význam pedagogiky spočívá v poskytování nepřeberného množství podnětů pro všechny školské i výchovné pracovníky, pro rodiče i pro další pracovníky zabývající se výchovnými problémy alespoň okrajově
  • praktická pedagogická činnost vyžaduje, aby k teoretickému pedagogickému vzdělávání přistoupil také aktivní a kladný vztah ke společnosti, pro kterou vychováváme, k lidem, které vychováváme, i kladný vztah k samotné pedagogické práci
  • pedagogický pracovník si musí osvojit mnoho důležitých pedagogických dovedností a návyků umožňujících aplikaci teoretických závěrů pedagogických věd v každodenní výchovné a vzdělávací praxi
  • rozlišujeme šest sfér aplikací pedagogických poznatků:
    • v oblasti školství (všech typů škol)
    • v oblasti mimoškolního vzdělávání (organizace a instituce, výchova v rodině)
    • v oblasti ekonomického rozhodování (poměr počtu učitelů a žáků)
    • v oblasti sociální politiky (kteří absolventi budu mít lepší uplatnění na trhu práce)
    • v oblasti pomáhajících profesí (nemocnice, domovy mládeže, důchodců)
    • v oblasti samotné vědy (vědecké bádání interdisciplinárně provázáno)
  • důležité je skloubení teorie s praxí
  • k teoretickému pedagogickému vzdělání musí přistoupit aktivní a kladný vztah ke společnosti, pro kterou vychováváme, kladný vztah k samotné pedagogické práci
  • pedagog si musí osvojit mnoho důležitých pedagogických dovedností a návyků
otevrit odpovednik

Otázky

  • Jak je výchova chápána dnes a jak byla chápána dříve?
  • Jaký je hlavní význam pedagogiky?
  • Definujte pojem výchova.
  • Na koho je v současnosti výchova zaměřena?
  • Jaké čtyři formy výchovy rozlišujeme?

Literatura

  • GRECMANOVÁ, H., HOLOUŠOVÁ, D. Obecná pedagogika I. Olomouc: Hanex, 1999.
  • JŮVA, V. sen. a jun. Úvod do pedagogiky. Brno: Paido, 1999.
  • POSPÍŠIL, R., VLČKOVÁ, K. Úvod do pedagogiky. ELPORTÁL, Brno: MU Brno, 2006. s. 88. ISSN 1802-128X. https: // is.muni.cz/auth/elportal/studovna.pl.
  • PRŮCHA, J. Moderní pedagogika. Praha: Portál, 1997.
  • PRŮCHA, J., WALTEROVÁ, E., MAREŠ, J. Pedagogický slovník. 3. rozšířené vydání. Praha: Portál, 2001.
  • SVOBODOVÁ, J., ŠMAHELOVÁ, B. Kapitoly z obecné pedagogiky. Brno: MSD, 2007.
Mgr. Radek Pospíšil |
Pedagogická fakulta, Masarykova univerzita |
Nahoru, návrat na úvodní stránku webu, přístupnost |
| Technická spolupráce:
| Servisní středisko pro e-learning na MU
| Fakulta informatiky Masarykovy univerzity, 2009  

Technické řešení této výukové pomůcky je spolufinancováno Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky.