Dílo recenzoval:
doc. PhDr. Stanislav Střelec, CSc.
Pedagogické principy
pedagogické principy obecně
nejobecnější požadavky, normy, pravidla vyplývající ze zákonitostí výchovně vzdělávacího procesu a optimalizující výchovně-vzdělávací činnost; výchovně-vzdělávací zásady ovlivňující efektivitu vzdělávací činnosti
formulací pedagogických principů se zabýval např. Jan Amos Komenský, Johann Heinrich Pestalozzi, Adolf Diesterweg, Konstantin Dmitrijevič Ušinskij, Herbert Spencer, John Dewey
pedagogické principy mají obecnou platnost v oblasti výchovně-vzdělávacího působení na mládež (i dospělé)
pohled na historický vývoj pedagogických principů
vznik a vývoj pedagogických principů lze zasadit už do období antiky, postupně se principy dále vyvíjely a vývojem prochází i v současnosti
období antiky – Platón, Quintilianus, Aristoteles › soustavnost výchovné práce, aktivnost vychovávaného jedince, přiměřenost obsahu, forem i metod výchovně-vzdělávací činnosti
období renesance – Francois Rabelais, Thomasso Campanella › aktivita a samostatnost jedince
Vittorino da Feltre, Michal de Mantaigne, Francis Bacon › samostatné poznávání, samostatné posuzování, samostatná tvůrčí činnost
Jan Amos Komenský › zakladatel moderního pojetí pedagogických principů, jeho formulace a principy jsou využívány i v současnosti
principy názornosti, soustavnosti, uvědomělosti, přiměřenosti a všestrannosti
slavné Komenského postuláty – „Nic není v rozumu, co neprošlo dříve smysly“; „Od blízkého k vzdálenému, od jednoduchého ke složitému“
novodobá pedagogika › autoři volí z dříve vytvořených principů, protože některé principy mohou izolovaně vést k jednostrannosti výchovy
Jean Jacques Rousseau › oslabení momentu systematičnosti
Johan Heinrich Pestalozzi › princip soustavnosti, nově princip výchovného vyučování jako požadavek stálého spojování vzdělávání s mravní výchovou jedince; pokračovatelé Johan Friedrich Herbart, Friedrich Fröbel
Adolf Diesterweg › princip výchovy ve shodě s přírodou, princip výchovy ve shodě s kulturou, princip samostatnosti
Konstantin Dmitrijevič Ušinskij › přiměřenost výchovy, soustavnost, názornost, aktivnost a samostatnost, trvalost, výchovný ráz vyučování, řídící úloha učitele
Lev Nikolajevič Tolstoj › princip aktivity a tvořivosti
Herbert Spencer › kritizuje odtržení výchovy od základních sociálních funkcí
John Dewey › motivace, aktivizace (nebezpečí jednostrannosti)
pedagogický reformismus a alternativní pedagogika › přiměřenost výchovy, přiměřenost cílů, obsahu, podmínek i prostředků, princip aktivity, samostatnosti a individuálního přístupu k vychovávanému jedinci
existencialistická pedagogika › emotivní prvky ve výchově
postmodernismus › pluralitní vidění a chápání skutečnosti
Existuje několik pojetí a dělení pedagogických principů
základní pedagogické principy (Jůva)
dle této typologie rozeznáváme celkem devět základních pedagogických principů
cíle přiměřeně objasnit a vysvětlit vychovávanému jedinci (skupině)
neujasnění vede ke ztrátě pedagogické práce, smyslu a významu této práce
pedagog musí vědět, čeho chce ve výchově dosáhnout
žáky by pro tuto činnost měl dostatečně motivovat a dodržet pravidla postupu cílů
je velmi obtížné v konkrétním výchovně-vzdělávacím procesu rozvíjet skutečně plně a mnohostranně
Princip soustavnosti a systematičnosti
veškeré výchovné podněty musí být uspořádány do systému umožňujícího osvojování v logickém pořádku
pedagogovo působení i činnost vychovávaného jedince musí být co nejsoustavnější
učivo musí tvořit logický systém
z této zásady vyplývají požadavky na vytvoření zdůvodněného systému vyučovacích předmětů, výběr a systematizaci učiva, tvorby systematického pracovního režimu pedagogické instituce a dosažení systematického pracovního postupu a jeho návaznosti na jiné předměty
Princip aktivnosti
samostatná činnost jedince musí být preferována
cílem je aktivizovat poznávací, citové a volní procesy žáka
je nutné se opírat o zájem vychovávaného jedince a stimulovat jej vhodnou motivací
pedagoga soustavně vede žáka k aplikaci a praktickému využívání získaných vědomostí a dovedností
učitel vychází ze žákovy aktivity, přemýšlení, poznávání, činností a zkušeností
moderní pedagogika usiluje o rozvoj tvůrčího přístupu jedince ke skutečnosti
Princip názornosti
je třeba vycházet ze smyslového nazírání předmětů a jevů skutečnosti a z jejich obrazů
opírat se o dosavadní představy a zkušenosti vychovávaného jedince
systematicky rozvíjet nazírací a představovací schopnosti
zlaté pravidlo vyučování, je nutno vycházet z přímého názoru jedince
je třeba postupovat od příkladů k formulaci pravidel a jejich ověření v praxi
v praxi se uplatňuje jako nazírání předmětů a jevů v přirozených podmínkách, nazírání trojrozměrných a dvojrozměrných pomůcek, motorická názornost, schématická a symbolická názornost (grafy), sledování filmů a televizních pořadů, názornost pedagogovy mluvy
Princip uvědomělosti
učivo se ve vědomí žáka má odrážet ve formě jasných představ přesných pojmů, soudů a úsudků
zkoumané jevy musí vychovávaný promýšlet a vystihovat jejich podstatu
získané vědomosti pak správně vyjadřovat i jazykově
žák má pochopit úlohu získaných vědomostí a dovedností a správně a tvořivě jich v praxi používat
vychovávaný jedinec rozumí požadavkům na něj kladených a chápe jejich důležitost
pedagog se zaměřuje na vyloučení mechanického osvojování skutečnosti, pouhé memorování
Princip trvalosti
jednou osvojené vědomosti, dovednosti a zájmy se musí vychovávanému jedinci stát trvalým majetkem
v praxi je často podmiňováno pouze opakováním a procvičováním
v první řadě však důsledkem zachování předchozích základních principů (přiměřené pracovní tempo, vhodný výběr učiva a emotivnost výchovné práce, vztah vychovávaného k vychovateli)
Princip přiměřenosti
obsah, formy a metody výchovy musí být v souladu s věkovou vyspělostí a dosavadní úrovní jedince (ať už věkovou nebo vzdělanostní)
je třeba zachovávat základní pravidla pedagogického postupu:
od blízkého k vzdálenému, od známého k neznámému, od konkrétního k abstraktnímu, od snadného a jednoduchého k obtížnějšímu a složitějšímu
pedagog musí znát věkové a individuální zvláštnosti vychovávaného jedince – je důležité zjišťovat stav dosavadních vědomostí a dovedností (využití pedagogické diagnostiky)
dodržovat individuální a diferencovaný přístup k jedinci a učivo vždy volit přiměřeně náročné
Princip emocionálnosti (radostnosti)
pedagog musí u vychovávaného jedince probouzet adekvátní citové prožitky
opírat se o tyto prožitky
udržovat trvale radostnou tvůrčí atmosféru
žáci by měli mít radost, že něco nového poznávají
radostná nálada zvyšuje výkon, zlepšuje výsledky práce a snižuje pocit únavy
týká se všech činitelů pedagogického procesu (pedagoga i vychovávaného jedince)
Princip jednotnosti (jednoty) výchovného působení
jednota v požadavcích i přístupech všech učitelů a vychovatelů
jde o spolupráci mezi vychovateli, učiteli a rodiči, organizacemi a institucemi
učitel i žák si musí zachovat vzájemnou úctu, respekt a toleranci
na základě vzájemných dohod udržovat jistý pedagogický konsenzus
další pedagogické principy (Svobodová, Šmahelová)
k výše uvedeným pedagogickým principům se v rozvíjející koncepci připojují ještě princip vědeckosti, princip spojení školy se životem, princip úcty ke každému člověku, princip demokratického vztahu mezi vychovatelem a vychovávaným a princip opírání se o kladné vlastnosti vychovávaného
Princip vědeckosti
v průběhu výchovného procesu musí být všechny informace vědecky podložené
nutný respekt náboženských a duchovních tradic jedince
- je nutné dodržovat maximální možnou toleranci k jiným názorům
Princip spojení školy se životem
nutná tvorba souvislostí mezi výchovným působením a životní realitou
spojení teorie s praxí
žák musí mít možnost získané poznatky využít v praxi
ve výchovném procesu řeší situace, s kterými se setká v reálném životě
Princip úcty ke každému člověku
k výchově je nutné přistupovat s úctou a vážností ke každému jedinci bez rozdílu
každého jedince je nutno si vážit, pomáhat mu, důvěřovat mu
je třeba vést k sebeúctě a sebedůvěře a minimalizovat pocity sebepodceňování
Princip demokratického vztahu mezi vychovatelem a vychovávaným
demokratická interakce mezi vychovatelem a vychovávaným jedincem založená na empatii a vzájemné důvěře
podmínkou dobré vztahy a radostná atmosféra
učitel a žák jsou ve výchovně-vzdělávacím procesu partnery
spolupráce, kooperace, podílení se na rozhodování, zachování pravidel
Princip opírání se o kladné vlastnosti vychovávaného
vychovatel by se měl opírat o kladné stránky a pozitivní vlastnosti vychovávaného jedince
pedagog musí motivovat vyzvedáváním kladných vlastností
negativní stránky vychovávaného musí vychovávající citlivě potlačovat
pedagogické principy alternativního školství
alternativní a inovativní školy uplatňují alternativní pedagogické principy, které vychází z koncepce alternativního školství
Princip svobody
žák má mít ve škole co největší svobodu ve svém jednání a chování
tato svoboda však má být vymezena pravidla, na jejichž tvorbě se žáci podílí
Princip činnosti a tvořivé aktivity
žáci se mají co nejtvořivěji a nejaktivněji podílet na výchovně-vzdělávacím procesu
tvořivost a aktivita jedince je možná pouze za předpokladu dobré motivace a přesvědčení žáků o učinnosti a uplatnitelnosti v reálném životě
Uplatňování a konkrétní využívání pedagogických principů
uplatnění nalézají pedagogické principy ve výchovně-vzdělávacím procesu
koncipování a plánování výchovně-vzdělávacího procesu › využití principů cílevědomosti, systematičnosti, aktivnosti, uvědomělosti, trvalosti, přiměřenosti
organizační, materiální a personální zabezpečení výchovně-vzdělávacího procesu › dobrý pedagog vždy spojuje výchovu s potřebami života, využití principů uvědomělosti, spojení školy se životem
samotný výchovně-vzdělávací proces
nástroje objektivního posouzení výchovně-vzdělávacího procesu
při posuzování a hodnocení si klademe otázku nakolik je daná činnost cílevědomá, nakolik si pedagogové i vychovávaní uvědomují cíle, využití principů cílevědomosti, uvědomělosti, soustavnosti a systematičnosti, přiměřenosti
otázky směřující k těmto kategoriím by si měl pravidelně klást každý pedagog, učitel, vychovatel, ředitel, inspektor