Dílo recenzoval:
doc. PhDr. Stanislav Střelec, CSc.
Systémové pojetí pedagogiky
Typologie systémového pojetí pedagogické vědy – Průcha
několik druhů dělení dle těchto hledisek:
z hlediska účelovosti
pedagogika jako normativní teorie
pedagogika jako explorativní a explanační teorie
z hlediska předmětu
pedagogika jako teorie výchovy
pedagogika jako teorie edukační reality
z hlediska postavení mezi vědami
pedagogika jako věda filozofující
pedagogika jako věda sociální
komplexní pojetí výchovy
respektuje její mnohostrannou úplnost, pojímá výchovu a vzdělávání v dimenzi celoživotní i celospolečenské
výchovu dětí a mládeže spojuje s výchovou dospělých, řadíme sem výchovu veřejnou, rodinnou, sebevýchovu i sebevzdělávání, celoživotní charakter výchovy
výchova je záležitostí každého člověka, výchovných činitelů, společnosti
bez uplatňování komplexního a systémového pojetí výchovy nelze výchovně-vzdělávací soustavu realizovat
soustava komplexního pojetí výchovy má dva základní znaky:
prvním znakem je celistvý, vědecky podložený zřetel k harmonickému rozvíjení osobnosti, sociálních vztahů i společnosti (včetně jejich přírodního prostředí)
komplexní přístup ke skutečnosti vyžaduje nejen všestranné poznání, je návodem k jednání skutečně kultivujícímu
druhým znakem je orientace na hlavní hybné články vývoje daného celku v zájmu optimalizace výchovy
teoretickým základem je obecná teorie systémů
pojem soustava
centrem pozornosti vědy jako celku je výzkum struktury, funkce a vývoje celistvých komplexů reality
soustavou rozumíme jakýkoli komplex vzájemně se ovlivňujících elementů
systémový přístup využívá všeho, co věda neshromáždila a shromažďuje
za soustavu pokládáme obecně jakýkoliv účelově definovaný komplex element (komponent, prvků, částí, činitelů, jevů) spjatých vzájemnými vztahy v prostoru a čase
hlavní funkcí výchovně vzdělávací soustavy je rozvoj subjektu, svobodné harmonické rozvíjení dětí, mládeže i dospělých
jednotlivé systémy – Blížkovský
soustavu tvoří dva základní elementy – objekt (předměty, zákonitosti = O) a subjekt (lidé = S)
zákonité vztahy typu O – O, tj. vztahy mezi dvěma objekty
v biosféře, abiosféře, fyzikální, chemické zákonitosti bez vlivu člověka
zákonité vztahy typu S – O, tj. vztahy mezi subjekty a objekty věcné povahy
vztahy lidé – příroda, lidé – materiální výsledky jejich aktivity
zákonité vztahy typu S – S, tj. vztahy mezi dvěma subjekty
společenské vztahy lidé – lidé (mezilidské vztahy)
vzdělávání postrádá konkretizaci nové hodnotové orientace na tvořivost, humanitu, racionalitu, demokracii a další všelidské hodnoty
školní výchova je příliš oddělována i izolována od kultivace životního prostředí a celkového funkcionálního vnějšího i vnitřního utváření osobností a skupin
rozmanitá podoba redukce a jednostranné pojetí cílů a obsahu výchovy
harmonické rozvíjení osobnosti se zužuje na jeho jednotlivé stránky, složky a části (přeceňuje nebo podceňuje se ta či ona dimenze výchovy)
výchovu nelze omezovat na vnější působení na lidi (má mimořádné možnosti sebevzdělávání, sebevýcviku, sebevýchovy i tvůrčí seberealizace)
celospolečenská povaha výchovy bývá omezována resortně, institucionálně i organizačně
celoživotní povaha výchovy bývá zužována na výchovu dorůstajících generací, dětí a mládeže
vzdělávání dospělých se podceňuje, je však součástí výchovně-vzdělávacího procesu (agogika, andragogika, gerontagogika)
celodenní dimenzi výchovy brzdí podceňování výchovy mimo vyučování, nekvalitní vedení zájmových aktivit a organizací, nedostatečná kultivace činnosti lidí v jejich volném čase
jednotlivé postuláty výchovy nabývají svůj konečný smysl teprve podle své polohy a úlohy ve výchovné soustavě, jejich pedagogická funkce se mění v závislosti na místě i čase, v kterém daný prvek vystupuje v celkovém výchovně-vzdělávacím procesu
vývojové fáze systémového pojetí výchovy
objevování systémových elementů a dílčích vztahů výchovy
modelování celistvých struktur a obrazů výchovy, objevování zákonitostí vývoje výchovně-vzdělávacího systému
překážka širšího uplatňování i výraznějšího poznávacího přínosu přístupu v pedagogických výzkumech › nedostatečná teoretická příprava
modelování
vedoucí metoda systémového přístupu ke skutečnosti, poskytuje možnost vyzkoušet praktick
dobrý model není jen cestou k hlubšímu poznání, ale i spolehlivým mostem mezi vědou a praxí
podstatou výchovy kultivace osobnosti člověka, jejího světa, cílevědomé utváření uvědomělého, aktivního a tvůrčího vztahu člověka ke světu
dělení modelu výchovy do pěti sfér:
sféra reality lidského světa zahrnuje
abiosféra
biosféra
antroposféra (životní prostředí člověka)
harmonický rozvoj člověka možný uvnitř komplexních subjektově-objektových vztahů
mnohostranné, poznávací i hodnotící vztahy představují zdroj cílů, prostředků a podmínek výchovy
sféra širšího sociálního prostředí
určitá aglomerace, region, národ, stát, větší společenství, klima, způsob života ad.
sféra užšího sociálního prostředí a utváření určitých lidí
utváří individuální i skupinové lidské zvláštnosti, hlavním polem socializace osobnosti personalizace společnosti
v každé situaci nelze rozlišit formativní vlivy neutrální, disfunkční (negativní) a eufunkční (kultivujcí)
sféra výchovně-vzdělávací soustavy
výchovně-vzdělávací soustavu členíme prostorově, časově i podle hledisek pedagogických
procesuální hledisko:
výchovně-vzdělávací stupně – gradace vzdělávání, typy škol a vzdělávání dle věku
výchovně-vzdělávací cykly a situace – cyklus školního roku, porovnání situace ve třídě na začátku a na konci školního roku
výchovně-vzdělávací akty – pochvala student a její účinnost nebo neúčinnost
sféra elementů a dílčích relací výchovy
jednotlivé či neúplné prvky výchovy a jejich vztahy
subjekt výchovy – uvědomělý tvůrce, nositel a realizátor výchovných záměrů
objekt výchovy – adresát, příjemce i interpret a spolutvůrce ve výchovném procesu
podmínky výchovy – dány úrovní života a životního prostředí vychovávaných, tím co již bylo výchovou dosaženo, tím co tvoří východisko dalších pedagogických snah
vnější podmínky – úroveň životního prostředí, sociální a přírodní okolnosti, vliv prostředí
vnitřní podmínky – úroveň vychovávaných jednotlivců i skupin, vlastnosti, zkušenosti
cíl výchovy – objevené a vědomě zvolené pedagogické možnosti, čeho má být dosaženo, cíle poskytují výchovně vzdělávací výsledky
výchovné prostředky – každá vnitřní i vnější podmínka využitelná k dosažení vytýčených cílů
nesystémové pojetí výchovy – Blížkovský, Svobodová, Šmahelová
jednostranné pojetí výchovy, tři druhy:
dvoupólový model
dialog mezi pedagogem a vychovávaným jedincem, vztahy mezi partnery ve výchově jádrem pedagogické problematiky
třípólový model
vztah mezi učitelem, žákem a učivem = didaktický trojúhelník
čtyřpólový model
relativně úplný, ale statický a uzavřený; vztahy mezi učitelem, žákem, učivem a okolnímu světu
funkce výchovy
plný rozvoj lidské osobnosti, rozvíjet všechny ve všem všestranně – Jůva
příprava k sociálním rolím
nejtypičtější sociální role – občan, pracovník, ochránce a tvůrce životního prostředí, partner a rodič, účastník kulturního života, uživatel hodnot, uživatel volného času, účastník dopravy
rozvoj základních kvalit osobnosti
subjektivní kvality, které se ve výchovném procesu rozvíjejí
dvoustránkovitost výchovy – vzdělávání a výchova v užším slova smyslu
rozvíjíme vědomosti, schopnosti, návyky, postoje ke skutečnosti, zájmy a potřeby, chování
rozvoj v kulturních oblastech
plný rozvoj jedince znamená orientovat ho v oblastech kultury
výchova světonázorová; jazyková, vědecká a ekologická; technická, ekonomická a pracovní; mravní, právní, politická; estetická; tělesná
pohyb proměnných cílů, prostředků a podmínek výchovy je současně i jejich vzájemným koloběhem
podstata úsilí o výchovně-vzdělávací soustavu (VVS) › znovuobnovování a optimalizace vztahů objektů a subjektů výchovy a vztahů podmínek, cílů a prostředků výchovy
optimalizace výchovně-vzdělávacího procesu předpokládá uvědomělou součinnost pedagogické teorie i praxe
pojetí výchovy směřuje k poznání a optimalizace výchovně-vzdělávací činnosti
význam metodologický › vymezuje povahu i specifičnost pedagogického myšlení a jednání a pedagogického přístupu ke skutečnosti
specifičnost pedagogického myšlení a jednání je v komplexní odpovědnosti za rozvíjení člověka
v popředí zájmu pedagoga stojí vztahy mezi subjekty a objekty, proměny v procesu výchovy člověka i sociálních skupin