Dějiny hudby - romantismus
Novoromantismus – Wagner, Smetana
![]() |
Cíl: seznámit se s dalšími skladateli novoromantismu Richardem Wagnerem a Bedřichem Smetanou, včetně jejich díla. |
![]() |
Anotace: Pátá kapitola kurzu se věnuje dalším dvěma skladatelům novoromantismu, kteří mají velký význam pro světovou i českou hudbu. Richard Wagner vynesl útvar opery na vrchol evropské hudby, když ji spojil se svou geniální schopností inovativního melodického a harmonického myšlení, symfonickou hudbou, doprovázející nebývale dramaticky operní děj a ideou svého Gesamtkunstwerku, všechny druhy umění obsahujícího uměleckého díla. Bedřich Smetana má význam zejména pro novodobou českou národní hudbu, které přinesl svou orchestrální, operní, komorní a klavírní tvorbou vzory a současně mezinárodní uznání. Smetana byl nadšený novoromantik a silně se zajímal o skladby Liszta a Wagnera. Zároveň však byl přemýšlivým, samostatně uvažujícím hudebníkem, nadaným velkou dávkou citu a dobrého vkusu. Proto nešel v programní hudbě do extrémů a dokázal ji uchránit od bezobsažnosti a beztvarosti. B. Smetana zapojil českou romantickou hudbu úspěšně do tehdejšího hlavního proudu evropského hudebního umění. |
![]() |
Klíčová slova: opera, symfonická báseň, Gesamtkunstwerk, Richard Wagner, Bedřich Smetana |
![]() |
Čas potřebný k prostudování kapitoly: 60 minut. |
Smetanovo spojení s Wagnerem v této kapitole je logické, protože největším dílem Smetanovým jsou vedle jeho symfonických básní opery, a při jejich tvorbě mu byl Wagner jako vzor i srovnání mocnou oporou. Smetana sdílel s novoromatiky jejich přesvědčení o ideálním poslání hudby jako univerzálního umění, jehož prostřednictvím je možno sdělovat i jiné než hudební obsahy. Ale v šestidílném cyklu symfonických básní Má vlast se již částečně navrátil k prvotnímu poslání hudby, kterým je uspokojovat či umocňovat citový život člověka znějícími tóny a jejich souzvuky, kdy slovo (ve formě zpívaného či mluveného textu, ale také operního nebo oratorního děje, mimohudebního obsahu apod.) je nikoli na prvním, ale až na druhém místě. |
![]() |
Námět k zamyšlení: přemýšleli jste někdy o tom, zda se Vám na hudbě líbí ona sama nebo spíše její souhra s dalšími vjemy, třeba obrazovými (např. v opeře, ve filmu)? Jste spíše auditivním nebo audiovizuálním typem posluchače / posluchačky? Je pro Vás při poslechu Vaší oblíbené hudební skupiny, zpěvačky apod. důležité, jak hudebníci vypadají a co říkají, co si myslí? Nebo je pro Vás hlavní, jestli se Vám líbí jejich hudba? Vztah hudby a mimohudebních vlivů v uměleckém díle bylo přesně to, co kdysi řešil Wagner se Smetanou, je to však otevřená výzva i pro dnešní dobu. |
![]() |
Do
roku 1832
spadá také vznik první opery
R. Wagnera, i když
nedokončené, s názvem Hochzeit
(Svatba). První operou
dokončenou se staly Die Feen (Víly) z let
1833–1834. Libreta
k těmto hudebně-dramatickým dílům, stejně
jako ke všem
svým dalším operám, vytvořil
skladatel sám. Na počátku r. 1833
nastoupil
Wagner na své první divadelní působiště – stal se sbormistrem ve
Würzburgu. Následovala
práce hudebního ředitele pro divadelní společnost
z Magdeburku, která přes
léto vystupovala ve městě Bad Lauchstädt. V tomto divadelním
souboru
potkal Wagner svou budoucí manželku, herečku Minnu Planerovou.
V březnu
1836 proběhla v magdeburském divadle premiéra nové Wagnerovy opery Das
Liebesverbot (Zákaz lásky), podle
Shakespearovy komedie Measure For Measure.
Jelikož divadelní společnost, kde Wagner s Minnou
působili, zanikla, odjela
Minna v létě r. 1836 z Magdeburgu za novým hereckým
angažmá do Berlína
a poté do Königsbergu,
Wagner ji následoval. 24.9.1836 se
v Königsbergu
konala jejich svatba
a Wagner se zde stal 1.4.1837 hudebním
divadelním
ředitelem. Po brzkém bankrotu divadla však byl nucen
přijmout již
v červnu
1837 podobné
místo v Rize.
Mezitím došlo ke krachu také
v jeho
manželství, protože Minna odcestovala s jiným mužem zpět do
Německa, po
několika měsících se však k Wagnerovi, tentokrát do Rigy,
navrátila. V Rize
začal Wagner pracovat na své opeře Rienzi.
Mladí manželé však byli opět pronásledováni nepřízní osudu a
kvůli
nejrůznějším pracovním nepříjemnostem se Wagner po čase rozhodl, že
Rigu opustí
a zkusí se uplatnit v kulturním centru tehdejšího světa,
kterým byla
Paříž. Aby
unikli věřitelům, navíc se zabavenými pasy, museli Wagner se
svou
ženou uprchnout z Rigy potají. V červenci 1839 se tak
ocitli na
palubě nevelké obchodní lodi, která je měla dopravit do Anglie, odkud
chtěli
pokračovat do Francie. V Londýně měli být asi za sedm dní, ale
kvůli
rozbouřenému moři jim to trvalo více než třikrát déle, dokonce
s neplánovaným mezipřistáním v jižním Norsku. Tento
dobrodružný, ale
také strach nahánějící zážitek, našel později svůj odraz ve
Wagnerově opeře
Bludný
Holanďan, která vznikala
během
francouzského pobytu. V Paříži
(září 1839 – duben 1842)
byly
zklamány
Wagnerovy naděje na jevištní uvedení Zákazu
lásky, Rienziho
nebo Bludného Holanďana.
Wagner se živil zhotovováním klavírních výtahů z oper
a drobnou žurnalistikou,
ale trpěl
bídou a dokonce se dostal do takových finančních potíží, že mu
hrozilo
vězení pro dlužníky. 29.6.1841 přišla zpráva z Drážďan o
přijetí Rienziho,
v dubnu 1842
se proto Wagner a jeho žena mohli vydat na cestu
zpět do
vlasti.
Premiéra Rienziho v drážďanském dvorním divadle (20.10.1842) byla velkým úspěchem a vedení divadla proto rozhodlo o uvedení Bludného Holanďana. Jeho premiéra (2.1.1843) již sice tolik slavná nebyla, ale přesto zajistila skladateli místo druhého kapelníka, s povinností komponování hudby pro dvorní příležitosti, což ho prozatím finančně zajistilo. Drážďanská léta znamenala pro Wagnera období úspěchů a pracovní i manželské pohody. 19.10.1845 byla v Drážďanech premiérována opera Tannhäuser, v dubnu 1848 byl dokončen Lohengrin a měl být rovněž uveden ve dvorním divadle. Wagner se ovšem začal v revolučním roce 1848 projevovat politicky a to pro něj mělo mít osudné následky. Lohengrin byl škrtnut z plánu a na jaře r. 1849, po porážce májového povstání v Drážďanech (3.–9.5.1849), musel Wagner pro své vztahy s povstalci a pro své veřejně projevované pokrokové postoje z města uprchnout. Po zastávce u F. Liszta ve Výmaru (Liszt tam v r. 1850 uvedl premiéru Lohengrina) zamířil slavný skladatel do Švýcarska.
Tímto útěkem započala dlouhá neklidná etapa Wagnerova života, během níž se definitivně rozpadlo jeho manželství s Minnou, aby později vzniklo jiné, s Lisztovou dcerou Cosimou. Wagner pobýval během svého švýcarského exilu převážně v Curychu, vydržován velkorysými přáteli a příznivci, v první řadě obchodníkem O. Wesendonckem a jeho ženou Mathildou. Podnikal cesty do jiných zemí, psal hudbu i literární díla. V těchto letech počínají vznikat opery z tetralogie Prsten Nibelungův a (na základě lásky k Mathildě Wesendonckové) Tristan a Isolda. V srpnu 1858 odešel Wagner, poté, co jeho Minna Wagnerová ztropila skandál kvůli manželově náklonnosti k Mathildě Wesendonckové, do Benátek, kde psal 2. jednání Tristana, jehož 3. dějství dokončil v srpnu 1859 v Luzernu. V březnu 1861 byl za skandálních poměrů v Paříži uveden Tannhäuser (opera byla vypískána najatou klakou). Od srpna 1861 dohlížel Wagner ve Vídni na nastudování Tristana, v únoru 1862 se usadil v Biebrichu u Mohuče (Mainz) a pracoval na opeře Mistři pěvci norimberští.
V roce 1863 byl Wagner na finančně úspěšném zájezdu v Rusku, po návratu následovaly koncerty v různých městech Evropy, také v Praze. Vídeň uvedení Tristana nakonec pro obtíže s nastudováním odmítla, Wagner se tam však na čas usadil a žil nákladným životem, což ho donutilo v březnu 1864 z Vídně uprchnout před dluhy. V té době byl finančně na mizině a nikdo z jeho přátel mu již více nechtěl půjčit, včetně Wesendoncka. Se svou ženou Minnou se mezitím definitivně rozešel (1862) a ta se vrátila do Drážďan, kde v r. 1866 zemřela. V této kritické situaci se stalo 3.5.1864 něco, co je známo pouze z pohádek: Wagner byl písemně pozván bavorským králem Ludvíkem II. do Mnichova, obdržel od něj skvělou roční rentu a objednávku na dokončení operní tetralogie Prsten Nibelungův. Král také vyrovnal veškeré skladatelovy dluhy.
Proti Wagnerovi se v Bavorsku zanedlouho postavily vlivné reakční síly, které byly ve skutečnosti nepřátelsky naladěny proti samotnému králi. Přesto se však podařilo 10. 6. 1865 pod taktovkou H. v. Bülowa v Mnichově uskutečnit premiéru Tristana a Isoldy. Následoval však opět střet skladatele s nepřejícími lidmi a Wagner byl kvůli němu, a také kvůli svému – čím dál tím větší společenskou nevoli vzbuzujícímu vztahu s Cosimou von Bülow – v prosinci téhož roku donucen Bavorsko opustit. Po několika měsících pobytu v jižní Francii, po zprávě o úmrtí Minny v Drážďanech, odjel Wagner znovu do Švýcarska, kde si pronajal vilu v Tribschenu na okraji Luzernu u tamního jezerního komplexu. V Tribschenu ho začala navštěvovat a později (1868) s ním trvale bydlet Cosima, která si Wagnera po rozvodu s von Bülowem (červenec 1870) vzala v srpnu 1870 v Luzernu za manžela.
Mezitím byli
v roce 1868
v Mnichově
poprvé uvedeni Mistři pěvci norimberští.
V následujících
dvou letech byly tamtéž provedeny na příkaz Ludvíka II., avšak proti
vůli
Wagnera, první dva díly tetralogie Prsten
Nibelungův – 1869 Rheingold
(Rýnské
zlato) a 1870
Die Walküre
(Valkýra). Jejich
tvůrce se posléze rozhodl zbudovat v Bayreuthu místo pro
svůj festival
a celá
rodina se tam proto z Tribschenu během roku 1872 odstěhovala.
Wagner se
usilovně snažil získat pro svůj odvážný projekt peníze, ale výsledky
nenaplnily
očekávání. Situaci zachránil – jako už tolikrát – Ludvík II., který
navíc daroval
peníze na zbudování Wagnerova bayreuthského domova, vily Wahnfried,
kam se rodina v dubnu 1874 nastěhovala. Díky
finančním darům bavorského krále mohlo vzniknout v Bayreuthu
zcela nové,
specielně pro uvádění Wagnerových oper navržené divadlo se
skvělou
akustikou,
dnes proslulý Richard-Wagner-Festspielhaus.
V něm se konal v roce 1876 první
bayreuthský festival,
s premiérou Prstenu Nibelungova ve
dnech 13., 14., 16. a 17. srpna. Úroveň
představení sice
nenaplnila
Wagnerovy ambiciózní představy, i tak byl ale umělecký a
společenský úspěch
kompletního představení všech čtyř oper Prstenu
obrovský. Festival však skončil obřím finančním deficitem,
jehož krytí
zůstalo Wagnerovou příští starostí. Neúspěšné shánění peněz ho přivedlo
nejenom
k myšlenkám o nevděčnosti německého národa, ale i
k úvahám o emigraci
do Spojených států amerických. V poslední chvíli dluhy
festivalu zaplatil
opět Ludvík II ze státní pokladny.
V následujících letech pracoval skladatel v Bayreuthu na své poslední opeře Parsifal, zároveň zajížděl kvůli svým narůstajícím zdravotním potížím opakovaně za teplejším podnebím do Itálie. Parsifal byl dokončen v lednu 1882 na Sicílii a v témže roce v červenci byl poprvé hrán na druhém ročníku Bayreuthských slavností. V září 1882 odjel skladatel se svou rodinou do Benátek, kde se k nim připojil také otec Cosimy – Franz Liszt. 25. prosince dirigoval Wagner jako dárek k narozeninám své ženy v benátském divadle La Fenice svou Symfonii C dur. 13. února 1883 skladatel při literární práci zemřel na zástavu srdce, oslabeného neustávajícím tvůrčím a organizačním vypětím. Jeho ostatky byly převezeny do Bayreuthu a pohřbeny na zahradě vily Wahnfried.
Wagnerova hudba ovlivnila nejenom zbytek 19. století, ale celé následující dějiny evropské hudby. Wagner se stal dalším velkým reformátorem opery po Monteverdim a Gluckovi. Jeho monumentální jevištní hudebně-dramatická díla začínají od Bludného Holanďana rezignovat na tradiční schéma recitativ-árie. Zpěv a zvláštní, ariózní druh recitativu, který tvoří melodičtější variantu později Schönbergem vyvinutého Sprechgesangu (Schönberg: Pierrot Lunaire, 1912, skladatel však užívá termínu Sprechstimme), se v nich spojuje s hudbou do jednoho hudebního proudu, ve kterém orchestr přebírá úlohu vlastního vypravěče děje. Zvuk Wagnerova operního orchestru začíná mít čím dál více symfonický charakter, po vzoru vrcholných symfonií, orchestrálních předeher a symfonických básní Beethovena, Schuberta, Mendelssohna, Berlioze a Liszta. Orchestr je u Wagnera velkoryse obsazen, jeho největší zvláštností je tzv. wagnerovská tuba.
Skladatel pracuje velmi soustředěně s motivickým a tematickým materiálem, příznačnými motivy (Leitmotiv) charakterizuje jednotlivé postavy, děje, symboly a pojmy vystupující v operách a jejich kombinací dosahuje rafinovaného zhutnění hudebních významů. Verš není symetrický, nerýmuje se, vzniká tak „hudební próza“. Ta, kombinovaná s „nekonečnou melodií“ orchestru a deklamatorním charakterem zpěvní linie, vycházející z intonačního spádu němčiny, výrazně odlišuje wagnerovské opery od doposud běžného operního typu. Od Prstenu lze u Wágnera hovořit o hudebním dramatu, které má proměnlivou, volnou formu. Velkou roli u Wagnera hraje symbolika, spojená zejména s germánskou mytologií. Její užívání jako základu libret činí ze skladatele také předního představitele německé národní hudby. Propojení různých druhů umění v jednom operním představení vytváří princip Gesamtkunstwerku, univerzálního uměleckého díla.
Z hudebně-teoretického hlediska je nejzajímavější Wagnerova inovace harmonie, zejména v Prstenu a v Tristanovi. Neustálé modulace, alterace, důmyslně použité průtahy, enharmonické změny, to vše narušuje dosavadní postupy při rozvádění disonancí do konsonancí a velmi komplikuje ustálené chápání harmonického průběhu hudby z hlediska jejího tradičního tonálně-funkčního systému. Legendárním se stal tzv. „tristanovský akord“, který spolu s výše naznačenými kompozičními metodami pomáhá v opeře Tristan a Isolda navodit náladu roztouženého očekávání lásky, současně svými disonantními, po rozvedení dychtícími tóny souzní s bolestným napětím, obsaženým v milostném ději opery.
Hudba Tristana neprodlévá dlouho
v jedné tónině a neustále se
někam harmonicky „stěhuje“, přelévá. Absencí jasného tonálního centra
se proto zdá, jako
by byla
bez začátku
a bez konce, tak jako se nám zdá být bez konce např. otevřené
moře nebo vesmír (jeho konec současná věda dosud skutečně neobjevila). Wagner tak hudebně vyjadřuje princip nekonečnosti
pravé, ideální lásky.
Wagnerův styl se stal vzorem nejenom pro našeho B. Smetanu (Dalibor, Libuše), ale i pro mnoho jiných skladatelů, např. pozdního romantika R. Strausse. Wagnerův symfonismus integroval do své hudby i G. Mahler. Bez Wagnera není myslitelná podoba monumentální filmové hudby 20. a 21. století. Mnoha pozdějším hudebníkům však naopak připadal jeho hudební styl příliš nabubřelý a komplikovaný, celkově málo "hudební" (je pravda, že melodie bývá u Wagnera často méně výrazná než harmonie, orchestrace a celkový dramatický účinek). Wagnerův zjev rozdělil německou hudbu na „wagneriány“ (např. A. Bruckner, H. Wolf) a „antiwagneriány“ (jejich mluvčím se stal hudební kritik a estetik E. Hanslick, přítel J. Brahmse).
Wagnerova
inklinace k antisemitismu a okázalému velikášství
zaujala ve 20.
století A. Hitlera a jeho nacionálně-socialistické hnutí,
které
z Wagnera učinilo ideálního hudebního tvůrce propagujícího
vzorovým
způsobem základní myšlenku nacismu – vedoucí úlohu germánské rasy
v dalším
rozvoji lidstva. Hitler býval též nadšeným hostem hudebního festivalu
v Bayreuthu. Tohoto ideologického nánosu je dnes již Wagnerova
hudba do
značné míry prostá a její obdivovatelé na ní oceňují především její
citovost,
mystiku, dynamičnost i snivost, také národní charakter, tedy typické
znaky
romantické hudby. Geniální je Wagnerovo bohaté harmonické myšlení,
důstojně
reprezentující tuto tradičně silnou stránku německé hudby. Ve
Wagnerových
operách hraje často závažnou roli láska,
v jejíž sílu věřil i
v osobním životě a již nutně potřeboval jako inspiraci pro své
umění. Velmi
oblíbené jsou předehry
oper R. Wagnera, uváděné často jako
samostatná
čísla orchestrálních koncertů. Vyprodaná představení na Wagnerově operním festivalu v bavorském Bayreuthu navštěvují každé léto tisíce hudebních nadšenců.
Dílo:
Scénická díla: všechna libreta ke svým operám si napsal Richard Wagner
Některá
jiná hudební díla:
Výběr
z literární tvorby:
|
Jedním z R.
Wagnera a F. Liszta byl Bedřich
Smetana (1824–1884).
Ten je všeobecně
vnímán
a známý jako zakladatel české hudební národní
školy,
zatímco o jeho příslušnosti k hudebnímu
novoromantismu ví spíše jenom
odborníci. B. Smetana začal významněji promlouvat do vývoje české hudby
kolem
konce první poloviny 19. století, která byla v českých zemích
obdobím
politické stagnace. V té době byla česká společnost částečně
poněmčena a Smetana
po dlouhá desetiletí korespondoval pouze německy (první jeho známý
česky psaný
dopis je z 23. 12. 1856, kdy sděloval svým rodičům do
Nového Města
nad Metují své dojmy z cesty do Göteborgu), protože tak musel
komunikovat
i ve školách, na kterých studoval. Česká hudba nedosáhla
v tomto období
úspěchů srovnatelných s 18. stoletím. Buď stagnovala ve stínu
přežívajících tradic vídeňského klasicismu, nebo se snažila vyrovnávat
importovaným raným klasicismem. Až pražské koncerty Berlioze a Liszta
ve 40.
letech 19. století přinesly více vzruchu do stojatých českých hudebních
vod,
později zapůsobil také neodolatelný příklad R. Wagnera, pod
jehož
částečným vlivem Smetana vytvořil některé ze svých prvních oper,
především Dalibora a Libuši.
Bedřich Smetana se narodil 2. 3. 1824 v Litomyšli. Byl jedenáctým dítětem svých rodičů z celkem osmnácti. Smetanova maminka, Barbora (1791–1864), rozená Lynková, byla třetí ženou jeho otce, Františka Smetany (1777–1857). Ten byl sládkem, který si postupně pronajímal pivovary v různých městech v Čechách a rodina se často stěhovala. Proto také mladý B. Smetana navštěvoval postupně školy v Litomyšli, Jindřichově Hradci, Jihlavě, Německém (Havlíčkově) Brodě a Praze. Do Prahy přijel v roce 1840 koncertovat F. Liszt a pod dojmem ohlasu jeho vystoupení (není doloženo, že by Smetana byl na některém z Lisztových recitálů přítomen) se Bedřich Smetana rozhodl věnovat hudbě. V ten okamžik ale zakročil otec a odvezl Bedřicha do Plzně, kde chlapec dostudoval na gymnáziu pod dohledem svého o 23 let staršího bratrance F. J. Smetany, jenž byl na škole profesorem. V Plzni Smetana rozvinul své přátelství s Kateřinou Kolářovou, kterou znal již z Jindřichova Hradce, a která se později stala jeho první ženou.
Během
žákovských a studentských let Bedřich Smetana hrál na housle a na
klavír a
skládal menší skladbičky, převážně taneční. Z těch nejstarších
je
nejznámější klavírní Lousina polka (1840).
Po ukončení gymnázia, od října 1843, začal devatenáctiletý
B. Smetana
žít v Praze, ovšem vyjma počáteční peněžní výpomoci již bez
hmotné podpory
své rodiny, která v tu dobu bydlela v Růžkových Lhoticích (mezi
Pelhřimovem a Vlašimí). Paní Kolářová, matka Smetanovy kamarádky
Kateřiny, která se v létě 1843 se svým mužem a celou rodinou
přestěhovala
též do
Prahy, Smetanu přivedla do hudební
školy slepého Josefa
Proksche,
a budoucí
autor Mé vlasti u něj začal studovat hudební teorii a kompozici.
Ředitel
pražské konzervatoře Kittl
pak Bedřichovi sehnal místo hudebního
učitele ve
šlechtické rodině
Thunů (Smetana k nim nastoupil 18. 1. 1844), což
vyřešilo jeho existenční starosti. Studium u
Proksche
bylo
v pravém slova smyslu Smetanovou konzervatoří a ten
z něj čerpal
inspiraci a řemeslnou jistotu po celý život. V roce 1847 se
B. Smetana setkal u
Thůnů
s Robertem a
Clarou Schumannovými. Ti přátelsky
vyslovili posudek
o jeho klavírní Sonátě g moll a doporučili mu studium J. S. Bacha. Rok
předtím
(1846)
koncertovali v Praze Berlioz
a Liszt a
je pravděpodobné, že
jejich
vystoupení Smetana navštívil.
V roce 1847 Smetana odešel od Prokše i od Thunů (jeho učitelské místo u nich zaujala Kateřina Kolářová), aby se pokusil nastoupit na samostatnou uměleckou dráhu. Po poznání svízelů takové cesty a v nejvyšší finanční nouzi se zoufalý Smetana odvážil v dopise požádat na jaře r. 1848 o peněžní výpomoc tehdy již světoznámého klavíristu a skladatele F. Liszta, s tím, že si chce v Praze založit hudební ústav. Zároveň poprosil Liszta o přijetí a vytištění jeho Charakteristických skladeb (Six morceaux caractéristiques), op. 1. Liszt během několika dní Smetanovi přátelsky odepsal, a i když mu neposkytl peníze, přislíbil vydání zaslaných skladeb, které nadto pochválil.
Během revolučních týdnů roku 1848 Smetana s nadšením zkomponoval několik skladeb, reagujících radostně na prožívané události. Od srpna 1848 začal v Praze provozovat svou hudební školu, což mu po roce (srpen 1849) umožnilo oženit se s Kateřinou Kolářovou a založit s ní společnou domácnost. Manželství bylo zprvu šťastné a spokojené. Hudební ústav se úspěšně rozvíjel, do rodiny postupně přibyly čtyři děti (samé dcery), skladatel pilně komponoval a koncertoval, od prosince 1850 vylepšoval rodinný rozpočet také vyučováním bývalého císaře Ferdinanda V. na Pražském hradě. Tato životní pohoda však netrvala dlouho. V letech 1854, 1855 a 1856 zemřely manželům Smetanovým dcerky Gabriela, Bedřiška a Kateřina, u jejich matky se navíc začala rozvíjet tuberkulóza. Přes Bedřichovy nesporné umělecké úspěchy (kromě řady nových kompozic to byl především jeho první samostatný koncert dne 26. 2. 1855 s premiérou Triumfální symfonie) přivedly tyto strašné rány osudy mladé manželství do krize. Smetana našel východisko v nabídce pražského pianisty A. Dreyschocka (ten 8. 8. 1856 pozval Smetanu na hostinu, pořádanou na počest Liszta, projíždějícího Prahou), aby místo něj přijal místo ředitele Filharmonické společnosti ve švédském Göteborgu. Smetana nabídku přijal, odcestoval z Prahy 11. října 1856 a do Göteborgu dorazil o pět dní později.
Pětiletý
pobyt ve Švédsku
měl na Smetanu zásadní vliv: během něj vytvořil kromě menších skladeb
tři
důležité symfonické básně, ve kterých se vyrovnal s Lisztovým
orchestrálním
symfonismem, podloženým mimohudebním programem, a osvojil si
plnohodnotně Lisztův moderní hudební jazyk, samozřejmě se zachováním
své osobitosti. Tím Smetana vystoupil na špičku soudobé evropské
skladatelské produkce. Ve Švédsku dále rozvinul bohatou
koncertní činnost. Jako klavíristavystupoval
sólově (samostatně i s orchestrem) a v komorních
seskupeních, působil jako sbormistr a dirigent. V Göteborgu
zanedlouho po svém příjezdu s místními pěveckými silami nacvičil a 16.
3. 1857 veřejně provedl Mendelssohnovo oratorium Elias, a opakoval ho tamtéž 23. 1. 1860. Později zde z větších skladeb uvedl např. další Mendelssohnovo oratorium Paul, Requiem W. A. Mozarta, Schumannovo oratorium Ráj a Peri.
Vedle toho Smetana ještě vyučoval hru na klavír, s pomocí švédské
učitelky, která přebírala starost o základní pianistické návyky žáků.
Zatímco v Praze byl Smetana opomíjeným a podceňovaným hudebníkem,
jedním z mnoha dalších, bojujících o holou existenci, v Göteborgu
dostal tvůrčí svobodu, spojenou se solidním hmotným zabezpečením a
upřímným společenským uznáním. To vše muselo blahodárněpůsobit na jeho profesní i lidské
sebevědomí. Smetana si přitom uvědomoval, že Göteborg je provinční
místo, které musí jednou opustit, chce-li v povědomí hudebního světa
proniknout výš. Přesto však právě švédská etapa Smetanova
života znamenala skladatelův zásadní přerod v suverénního hudebního
umělce evropského formátu, protože mu dala příležitost nerušeného
rozvoje jeho génia.
Po první sezóně v Göteborgu (1856–1857) a letním pobytu v Čechách, do kterých se vrátil již v květnu 1857, odjel Smetana do Švédska 3. 9. 1857 znovu, tentokrát se svou dcerkou Žofií, manželkou Kateřinou, a také se svou švagrovou, sestrou Kateřiny. Již na cestě do Švédska se rodina zastavila v Drážďanech. Smetana se tam od ní na několik dnů oddělil a odjel do Výmaru navštívit F. Liszta (4.–7. 9. 1857). Byl od něj skvěle přijat a zřejmě zde nabyl ohromnou chuť tvořit v Lisztově stylu. Příští rok Smetana a jeho choť Kateřina ve Švédsku zůstali a skladatel tam v létě 1858 dokončil symfonickou báseň Richard III., v lednu 1859 pak další žánrově podobné dílo Valdštýnův tábor. Kateřině se však začínalo zdravotně dařit stále hůř a proto bylo rozhodnuto o definitivním návratu do Čech. 17. 3. 1859 se konal koncert na rozloučenou, na 10. dubna 1859 byl stanoven odjezd, avšak na zpáteční cestě Kateřina 19. dubna 1859 v Drážďanech zemřela.
Po pohřbu
v Praze Smetana opět
navštívil Liszta
(31. 5. 1859 v Lipsku, 5.–13. 6. 1859 ve Výmaru). V červenci téhož roku potkal Smetana při návštěvě u
svého bratra
Karla svou budoucí druhou ženu – Bettinu
Ferdinandiovou. Poté
následovala další
sezóna působnosti v Göteborgu (1859–1860), během níž
zaznamenával
Smetana na svých koncertech jeden úspěch za druhým. Na repertoáru
koncertu dne
31. 3. 1860 byla mj. hrána jeho Triumfální
symfonie. Po návratu do Čech
se
Smetana 10. července 1860
v Obříšství oženil s Betty
Ferdinandiovou a
v září s ní odjel na její první a svůj poslední pobyt
do Švédska. Tam
ho zastihl tzv. Říjnový
diplom, ve kterém rakouský císař sliboval
uvolnění
dosavadního centralismu a větší ohledy na zákonodárné sněmy
jednotlivých částí
Rakouska. Ten dával naději na politické uvolnění v Čechách,
které roku
1861 skutečně přišlo. To, spolu s rostoucím steskem po vlasti, vedlo
Smetanu k rozhodnutí definitivně se vrátit domů. Mezitím byla dokončena
symfonická
báseň Hakon Jarl (24.
3. 1861), po které ještě následovaly koncerty v Göteborgu a
Stockholmu. Téměř pětileté působení Bedřicha Smetany ve Švédsku uzavřel
koncert v Göteborgu dne 10. 5. 1861. 19. května 1861 se
Smetana se
ženou Betty vrátil do Prahy a 25. září se jim narodila dcera Zdeňka. Smetana
po návratu
do Čech věděl, že chce sloužit umělecky svému národu doma, zároveň ale
musel
řešit existenční otázku. Podmínky k náležitému uplatnění byly
pro něj
prozatím v Praze ještě podobně nepříznivé jako v roce
1856. Proto
se
vydal na velkou koncertní cestu do Holandska a Porýní (říjen – prosinec
1861), která byla ovšem odměněna velkou únavou a nevelkým
výdělkem. V lednu 1862 uspořádal dva koncerty se svými skladbami v
Praze (5. ledna s orchestrem – hrál se tam mj. Richard III. a Valdštýnův tábor, 18. ledna bez orchestru),
oba opět s
neradostným finančním výsledkem. 8. března 1862 proto odjel Smetana naposledy
ve svém
životě do Göteborgu a během následujících týdnů tam absolvoval tři hojně navštívené
koncerty. Na prvním z nich, 26. 3. 1862, zahrál skladatel svou novou koncertní etudu Na břehu mořském,
kterou zkomponoval již na podzim předchozího roku (září 1861), se
záměrem prezentovat se s ní jako virtuoz na svém západoevropském
klavírním turné.
Od konce jara 1862, po posledním návratu ze Švédska do Čech, se datuje velká účast Bedřicha Smetany na rozvoji národního kulturního procesu, kterým Češi po uvolnění domácích politických poměrů po Říjnovém diplomu začali budovat v rámci Rakouska své novodobé postavení – hospodářsky, kulturně a politicky. V roce 1861 vznikl v Praze pěvecký mužský sbor Hlahol, 18. listopadu 1862 zahájilo svůj provoz Prozatímní divadlo, první zcela české divadlo v Praze, téhož roku byl založen Sokol a 9. března 1863 spolek Umělecká beseda, sdružující sekci hudební, literární a výtvarnou. Jejími vedoucími činiteli se stali Smetana, Hálek a Mánes. Od května 1864 přispíval Smetana desítkami odvážných a jasnozřivých hudebních kritik do Národních listů, o několik měsíců dříve si však také musel z ekonomických důvodů opět otevřít hudební školu (od 1. 10. 1863), tentokrát se sbormistrem Ferdinandem Hellerem, a docházel znovu vyučovat bývalého císaře Ferdinanda na Pražský Hrad.
S pomocí
a na půdě Umělecké besedy založil Smetana
v Praze tradici abonentních
filharmonických koncertů,
k nimž se spojily oba dva pražské
divadelní
orchestry: německý ze Stavovského a český z Prozatímního
divadla. První koncert
se uskutečnil na Žofíně 28. 12. 1864,
druhý a třetí tamtéž 4. 3. a 16.
5. 1865.
Na programu byla pestrá všehochuť včetně hudby autorů velkých jmen –
Mozarta,
Beethovena, Glinky, Chopina, Mendelssohna, Berlioze a – Smetany. Ten
také hrál
jako sólista Mozartova klavírního koncertu při první, prosincové akci.
I když pražské
obecenstvo ještě nebylo na podobný projekt připraveno a tyto tři
koncerty
skončily finančním schodkem, byl to počin důležitý pro budoucí hudební
vzdělanost
Pražanů a pro založení tradice uvádění náročnější hudby. Koncerty
tohoto zaměření byly opět obnoveny v r. 1869.
V dubnu 1865 podal Smetana žádost o uvolněné místo ředitele pražské konzervatoře po J. B. Kittlovi, vlastní rozhodování odpovědných orgánů se potom konalo až v příštím roce, na jaře 1866. Z 11 kandidátů, mezi nimiž byl také František Zdeněk Skuherský (1830–1892), pozdější ředitel pražské varhanické školy, a Jan Nepomuk Škroup (1811–1892, regenschori pražské katedrály sv. Víta, byl nakonec vybrán do vypsané funkce Josef Krejčí, dosavadní ředitel pražské varhanické školy a prozatímní ředitel pražské konzervatoře. Rozhodnutí výběrové komise Jednoty pro zvelebení hudby v Čechách nejvíce ovlivnil svým fundovaným a podrobným dobrozdáním z 18. 4. 1866 August Wilhelm Ambros (1816–1876), tehdejší nejlepší český hudební historik. Ambros Smetanu chválil, ale také kritizoval. Líbil se mu jako umělec, skladatel a pianista, jako vadu ale Ambros viděl Smetanovy hudební básně Valdštýnův tábor a Richard III., protože v nich Smetana napodobil programní princip Lisztova novoromantismu, o němž dr. Ambros v posudku doslova prohlásil: „Tento způsob je zásadně pochybený a má mnohé nepřátele.“ Ambros ale naopak příznivě komentoval Smetanovu operu Braniboři v Čechách, která měla čtvrt roku předtím svou pražskou premiéru, a konstatoval, že tím Smetana „projevil vskutku krásný talent“. V dalším souhrnném hodnocení Ambros také s uspokojením podotýká, že Smetana v Göteborgu „nepopustil uzdu své zřejmé zálibě pro hudební směr Lisztův a Wagnerův, nýbrž že rozvážně přihlíží k místním a časovým poměrům.“ Jenomže hned následující větou Ambros zřejmě definitivně zahradil Smetanovi v konkurzu další cestu: „Přes to zdá se ředitelství, že jeho osobnost nemá jaksi onoho důrazu, jakého vyžaduje místo tak význačné, aby mohl ústav přiměřeně representovat uvnitř i na venek.“
7. července 1865 Smetana oznámil, že přestává řídit pražský pěvecký sbor Hlahol. V srpnu téhož roku se pak zajel poklonit Lisztovi do Budapešti, kde se zúčastnil provedení Lisztova oratoria Svatá Alžběta.
Svou první operu, Braniboři v Čechách na libreto K. Sabiny, dokončil Smetana již v r. 1863. Přihlásil ji do soutěže na národní českou operu, kterou vypsal hrabě Harrach. Opera měla premiéru v Prozatímním divadle až o 3 roky později, 5. 1. 1866, provedení řídil autor, pro něhož to bylo zároveň první řízení operního představení v jeho kariéře. Po jednoznačně kladném přijetí díla obecenstvem se porota Harrachovy soutěže konečně rozhodla udělit Braniborům první cenu. 30. 5. 1866 měla premiéru další opera B. Smetany na libreto K. Sabiny, komická a lidová Prodaná nevěsta. Její původní dvě dějství rozšířil skladatel později s dalšími výstupy a hudbou na tři, a v této dnes známé podobě měla Prodaná nevěsta svou premiéru 25. 9. 1870. Po Prodané nevěstě skladatel vytvořil do nástupu své sluchové nemoci (1874) ještě Dalibora , Libuši a Dvě vdovy.
Mezitím, v roce 1866, byl Smetana povolán na základě úspěchu svých oper Braniboři v Čechách a Prodaná nevěsta, jejichž premiéry sám řídil, na místo kapelníka Prozatímního divadla. Jeho mírná, dobrosrdečná, ale pečlivá a pro hudbu zapálená povaha, a samozřejmě i jeho nezpochybnitelná odborná kompetence, mu zjednaly přízeň operního ansámblu. To se odrazilo pozitivně na kvalitě následujících produkcí uváděných pod jeho vedením. Smetana navíc sledoval i dramaturgicky a umělecky jen ty nejvyšší cíle: prvním operním představením se za jeho působení v Prozatímním divadle stal 29. 9. 1866 Čarostřelec C. M. von Webera, po něm přišla na řadu Kouzelná flétna W. A. Mozarta. V příštích letech nastudoval a uvedl opery německé (často Mozartovy, také Beethovenova Fidelia), italské (Rossini, Bellini, Donizetti, Verdi), francouzské (Auber, Boildieu, Meyerbeer, Halévy, Gounod), ruské (Glinka), polské (Moniuszko), ale i české ((Bendl, Blodek, A. Dvořák,Fibich ad.). Smetanova operní dramaturgie provozu Prozatímního divadla velmi přispěla k vyšší úrovni pražského hudebního života.
V srpnu 1874 přišla osudná sluchová choroba, kvůli které se Smetana musel vzdát místa kapelníka Prozatímního divadla. Tato krutá životní rána ho však nezlomila a on po ztrátě sluchu pokračoval v komponování, a to počátkem prací na své dnes světově nejproslulejší hudbě – cyklu symfonických básní Má vlast. Již po dokončení Libuše, v r. 1872, byla v tisku uveřejněna zpráva, že Smetana má v plánu napsat orchestrální skladby Vyšehrad a Vltava. Smetana se tehdy k jejich kompozici nedostal a začal je komponovat až v září 1874. První symfonická báseň cyklu, Vyšehrad, byla dokončena 18. 11. 1874, o necelý měsíc později (8. 12. 1874) byla hotova partitura Vltavy.
V roce
1876 se Smetana přestěhoval natrvalo k rodině lesního kontrolora Josefa Schwarze, od počátku r. 1874 manžela Smetanovy dcery Žofie z prvního manželství, na myslivnu
do Jabkenic u
Mladé Boleslavi. Spolu s ním u Schwarzů bydlela i jeho manželka
Betty a jejich dvě dcerky Zdeňka a Božena. V Jabkenicích
vytvořil B. Smetana důležité součásti svého hudebního díla, jímž se
dnes
řadí k nejlepším světovým romantikům. Po r. 1874 se
zvětšovalo citové odcizování skladatele s manželkou Betty,
která byla o 16 let starší a pro manžela neměla velké pochopení. Ale
přesto, a nehledě na permanentní finanční
potíže,
zažíval tehdy Smetana v Jabkenicích kromě
tvůrčí práce, občasných návštěv přátel nebo výletů se zeťem
Schwarzem po okolí, a uklidňován procházkami v jabkenické
přírodě, také
slavné společenské chvíle v nedaleké Praze. Bylo to např. na
pražském
koncertě na Žofíně, konaném 4. 1. 1880
na jeho počest a s jeho
klavírním
vystoupením, 5. 5. 1882
v Novém českém
divadle (to byla provizorní
dřevěná divadelní budova, postavená na přechodnou dobu
v blízkosti
dnešního Národního muzea) při oslavách stého uvedení Prodané
nevěsty, opět na Žofíně dne 5. 11. 1882 během prvního
kompletního provedení Mé vlasti (dirigoval
A. Čech), při prvním otevření Národního divadla
s uvedením Libuše (11. 6.
1881) a při
definitivním
otevření téže operní budovy a opět s Libuší
dne 18. 11. 1883.
Po rapidním zhoršování zdravotního
stavu během první
poloviny roku 1884
byl Smetana 22. 4. téhož roku převezen do Prahy, kde
o
několik dní později – 12. května 1884
– zemřel.
Bedřich Smetana je pro českou hudbu mimořádně důležitý jako národní hudební skladatel, který etabloval žánr moderní české opery a přispěl významně do oboru symfonické, komorní, klavírní a sborové hudby. Byl to zároveň důležitý dirigent a organizátor, především v roli kapelníka Prozatímního divadla. Při své bohaté činnosti divadelního dirigenta Smetana navázal na svou myšlenku pražských abonentních symfonických koncertů, které uskutečnil poprvé v součinnosti s Uměleckou besedou v sezóně 1864–1865. Nyní, v roce 1869, se nepodařilo spojit orchestry Stavovského a Prozatímního divadla jako před 5 lety (to se povedlo až o rok později), ale díky výpomocem se nakonec mohla hrát na prvním koncertě na Žofíně Beethovenova Eroica, spolu s dalším programem. Abonentní koncerty dirigoval Smetana až do svého ohluchnutí, od r. 1873 se střídal s kapelníkem Stavovského divadla L. Slánským. Ve zpěvoherní dramaturgii Prozatímního divadla Smetana v době svého působení (1866–1874) postupoval uvážlivě cestou kompromisu mezi líbivostí, nutnou pro komerční úspěch podniku, a uměleckou kvalitou.
Smetanův význam hájil v první pol. 20. století až nekriticky, zato vášnivě, muzikolog a historik Zdeněk Nejedlý, který Smetanu stavěl proti A. Dvořákovi. Toto neblahé soupeření odkazu dvou nejvýznamnějších skladatelů české národní hudby je dnes již dávnou minulostí a považujeme ho za nesmyslné. Smetanovo zakladatelské prvenství při rozvoji romantické české hudby a jeho snaha o její povznesení na evropskou úroveň jsou dnes uznávány domácími i zahraničními odborníky, stvrzovány vděčnými posluchači po celém světě a zůstávají trvalou zásluhou tohoto skladatele, který všechny své životní síly obětoval myšlence národní kulturní suverenity a rovnoprávnosti české hudby s hudbou ostatních vyspělých národů a zemí.
Dílo (výběr):
Bedřich Smetana je vlastním zakladatelem české národní hudby v romantickém smyslu slova „národní“, tzn., že jeho hudba tvoří hudební identifikaci a charakteristiku českého národa během jeho spolužití a hospodářském a kulturním soutěžení s ostatními národy Evropy a světa. Smetanova hudební tvorba se stala od druhé poloviny 19. století jedním ze symbolů snah česky hovořícího a cítícího obyvatelstva českých zemí o politickou rovnoprávnost s Rakušany a Maďary v rámci rakouské monarchie a po roce 1918 spolu s hudbou dalších domácích skladatelů jedním z výrazných znaků kulturní vyspělosti nového evropského státu – Československa.
Opery: Bedřich Smetana je tvůrcem velmi hodnotné operní kolekce, kterou do české hudby plánovitě uváděl jednotlivé operní typy (Braniboři v Čechách – historická opera, Prodaná nevěsta – komická opera typu italské buffy, původně vlastně opereta, Dalibor – tragická opera, Libuše – slavnostní opera, Dvě vdovy – konverzační opera francouzského střihu, Hubička – lyrická opera s komickými prvky, Tajemství – opět komická opera, ovšem značně prokomponovaná, Čertova stěna – komicko-romantická opera), jako základ dalšího vývoje těchto operních žánrů v českém prostředí.
Smetana nebyl prvním skladatelem, píšícím českou operu s původním českým textem. Jeho nejvýznamnějším předchůdcem se stal v tomto směru František Škroup (zpěvohry resp. opery Dráteník, Oldřich a Božena, Libušin sňatek). Smetana však byl prvním z českých skladatelů, který českou operu zpívanou v českém jazyce dovedl kvalitativně až na soudobou evropskou (a tedy zároveň světovou) úroveň. Wagneriánství, Smetanovi v jeho době i později některými kritiky vyčítané (zejména u Dalibora) a projevující se jistou komplikovaností a zahuštěním hudebního přediva, bylo pouze přirozenou snahou vnímavého hudebníka, navíc bytostného novoromantika (i když se silným vztahem k symetricky vyvážené a výrazově uměřené a elegantní hudbě Mozarta, raných romantiků a zejména Chopina), vyrovnat se s obřím a revolučním, znepokojivě vyzývavým zjevem Richarda Wagnera, největšího německého operního tvůrce všech dob, jehož hudbu musel každý z Wagnerových současníků a následovníků tak či onak vzít na vědomí a ve svých kompozicích zohlednit (ať již příklonem k ní nebo odmítáním jejích principů a hlavních znaků).
Smetana však od
počátků své symfonické a
operní
tvorby tvořil poměrně osobitě a vytvářel si postupně svou
typickou hudební
mluvu, která v pozdější tvorbě často naznačuje své „češství".
To dnes
bývá v české hudbě B. Smetany, A. Dvořáka,
J. B. Foerstera,
B. Martinů a dalších skladatelů spatřováno
v jisté vroucnosti,
zpěvnosti, lyričnosti, popř.
v jasné, nevyumělkované a prosté
hudební myšlence
(jako nejznámější příklady záměrné lidovosti lze vybrat hudbu Prodané nevěsty s jejími
názvuky českého folklóru
a jadrným dramatickým spádem nebo hlavní motiv Vltavy ve stejnojmenné
Smetanově
symfonické básni, nápadně připomínající známou českou lidovou píseň
Kočka leze
dírou). Jindy ale Smetana naopak využívá rafinované, světovým vývojem
do té
doby vynalezené umělecké prostředky hudebního vyjadřování, včetně
bouřlivých inovací
Berlioze, Liszta a Wagnera (podobné postupy jako u jmenovaných
novoromantiků můžeme slyšet např. na počátku symfonické básně Šárka
v Mé
vlasti, ale také již u dřívějších Smetanových symfonických
básní
zkomponovaných
ještě ve Švédsku). Když Jaroslav Jiránek srovnával ve 20. století
přístupy Františka
Škroupa a Bedřicha Smetany v navazování na domácí hudební
tradice a
lidovou píseň při jejich pokusech o vytvoření umělecky náročné české
opery,
vyzdvihl právě Smetanovu schopnost přetavit domácí hudební podněty
osobní
stylizací v „objektivizovaný projev
národní“ a zdůraznil nejen skladatelovo nadání
hudební, ale
i dramatické.[1]
Jednotlivé opery
B. Smetany:
Orchestrální
skladby:
Komorní hudba
Skladby pro klavír
Vokální
, popř. vokálně-instrumentální hudba
[1]
JIRÁNEK, Jaroslav. Dílo a život Bedřicha
Smetany: Smetanova
operní tvorba I.: Od Braniborů k Libuši. Praha,
1984, s. 36.
![]() |
|
![]() |
K Richardu Wagnerovi: WAGNER, Richard. O hudbě a o umění. Praha: SNKLHU, 1959. WAGNER, Richard. Opera a drama. Praha; Litomyšl: Paseka, 2002. WAGNER, Richard. Můj život. Praha: Národní divadlo, 2007. WAGNER, Richard – operní libreta na stránkách české Společnosti R. Wagnera (německy a česky). NEJEDLÝ, Zdeněk. Richard Wagner: Zrození romantika. Praha: Státní hudební vydavatelství, 1961. GREGOR-DELLIN, Martin. Richard Wagner: Sein Leben: Sein Werk: Sein Jahrhundert. Berlin: Henschelverlag Kunst und Gesellschaft, 1984 WAGNER, Richard. Das Kunstwerk der Zukunft. Leipzig: Wigand, 1850 WAGNER, Richard. Oper und Drama. Leipzig: Weber, 1852 GLASENAPP, Carl Friedrich. Life of Richard Wagner. London: Kegan Paul, Trench, Trübner, 1900–1908. Sv. 1, 2, 3, 4, 5, 6 GLASENAPP, Carl Friedrich. Das Leben Richard Wagners. 4., neu bearbeitete Ausgabe. Leipzig: Breitkopf & Härtel, 1905. 6 sv. K Bedřichu Smetanovi: HOLZKNECHT, Václav. Bedřich
Smetana: Život a dílo. Praha: Panton, 1984. HONS, Miloš. Boj o českou moderní hudbu: (1900–1939). Praha: TOGGA, 2013. PROCHÁZKA, Ludevít. Slavná doba české hudby: Výbor z kritik a článků. Praha: SNKLHU, 1958. |