Dějiny hudby - romantismus
Pozdní romantismus (druhá část)
Cíl: doplnění znalosti skladatelů pozdního romantismu, usměrňujících hlavní linie hudebního vývoje, o osobnosti z Německa, Ruska a Anglie. Základní přehled o jejich tvorbě pro vytvoření konkrétnější představy o vyústění hudebního romantismu do 20. století. | |
Anotace: Vedle Gustava Mahlera byl druhým dominantním skladatelem pozdního romantismu v německy mluvících zemích Richard Strauss, který byl povahou své technicky suverénní, zvukově oslnivé hudby protipólem introvertního a nervního G. Mahlera. V závěru 19. století se vedle nich jako renomovaný autor prosadil také wagnerián Anton Bruckner, který se ovšem na rozdíl od R. Wagnera soustředil hlavně na oblast symfonie a duchovní katolické hudby. Proto ho dnes vnímáme přednostně nikoli jako novoromantika, nýbrž jako třetího význačného pozdního romantika německých zemí. Významnými osobnostmi v tomto období připělo pozdnímu romantismu také Rusko (A. Skrjabin, S. Rachmaninov), a svých velkých hudebních romantiků se tehdy konečně dočkala i vedoucí světová velmoc – Anglie (E. Elgar, G. Holst). | |
Klíčová slova: pozdní romantismus, R. Strauss, A. Bruckner, A. Skrjabin, S. Rachmaninov, E. Elgar, G. Holst | |
Čas potřebný k prostudování kapitoly: 60 minut. |
Přelom 19. a 20. století byl v klasické hudbě velkou křižovatkou. Romantismus pomalu končil. Ale co dál? V úvodu kurzu jsme si vysvětlili, že slovo "romantický" v sobě vlastně nese skrytě (implicitně) pociťované významy "úžasný", "krásný", "nevšední", "neskutečný", "pohádkový", "fantastický", "zajímavý", "atraktivní" ap. Ve slovním spojení "romantická dovolená" bývá po jejím absolvování skutečně slovo "romantická" často nahrazováno některým z právě uvedených adjektiv. Po r. 1900 však začalo přibývat skladatelů, kteří již nechtěli dále zavírat oči před realitou, která byla mnohdy drsná, hrubá, ale pravdivá, nikoli romanticky vysněná. Byli to např. L. Janáček, A. Schönberg a I. Stravinskij. Hudba pozdních romantiků představuje poslední výspu starého hudebního světa, který miloval především vše krásné a ozdobné a právě narozenému 20. století se začal nezadržitelně vzdalovat. Tento romantický svět však má dnes stále dostatek svých obdivovatelů v koncertních síních a operních domech. Lidé dnešní doby si totiž většinou přejí, aby jejich život nebyl všední, nýbrž "romantický", se všemi jeho implicitními významy. Hudba romantismu, i toho pozdního, přestože jeho snivost je už často zastíněna disonancemi vyjadřujícími racionální poznání reality (Mahler), jejich přání po světě krásna naplňuje. |
Námět k zamyšlení: hudba romantiků nezmizela z našeho života s jejich tvůrci. Kromě toho, že ji slýcháme na koncertech, reprodukovanou ze záznamu či hranou z rozhlasu a dalších médií, je dodnes znovu vytvářena a obnovována (reinkarnována) např. v hudbě pro film, televizi, reklamu, v populární hudbě ap. Abychom uvedli alespoň jeden příklad, připomeňme si oskarový film Gladiator z r. 2000, v němž skladatel Hans Zimmer založil svou doprovodnou hudbu v některých dramatických a patetických scénách právě na hudbě pozdního romantismu. |
|
Osobnost a osudy Richarda Strausse (1864–1949) a jeho hudba se zdají být v mnoha ohledech kontrastními k životu a dílu Gustava Mahlera, který byl o 4 roky starší. To, co oba dva skladatele spojuje, je především jejich výrazná dirigentská činnost, která dala oběma vyniknout jako výkonným interpretům a založila jejich mezinárodní slávu, a potom také jejich důležitý kompoziční odkaz, který má ovšem u každého z nich zásadně rozdílné vnitřní charakteristiky. Mahlerova hudba je silně introvertní, tedy subjektivně založená, typická svou vnitřní stylovou a žánrovou různorodostí, rozervaná a provokující posluchače ke stále novému přemýšlení a nikdy nepřestávajícím otázkám. R. Strauss je především skladatelským orchestrálním a instrumentačním virtuozem, vycházejícím z novoromantické tradice, kterou rozvinul. Suverénně ovládá vytvářenou skladbu po její formální i obsahové stránce. R. Strauss dosahoval svými efektními kompozičními postupy, včetně odvážných, překvapujících harmonických inovací, ohromujícího výsledku u svých posluchačů a jejich nadšených reakcí (viz Enšpíglova šibalství). Těžiště Mahlerovy tvorby leží v jeho symfoniích, u Strausse dominují svou kvalitou symfonické básně a opery. Straussovo dílo je ovšem kvantitativně nepoměrně rozsáhlejší než Mahlerovo. Oba skladatelé – každý po svém – se úspěšně vyrovnali s odkazem R. Wagnera a ve svých symfonických partiturách jej rozvinuli. Zatímco Mahler platil až do své předčasné smrti (1911) za hudebního revolucionáře a fantastu, vytvářejícího nové zvukové a myšlenkové světy, Straussova hudba byla po konci první světové války chápána již jako součást evropské tradice, protože úlohu hudební avantgardy v té době již převzali mladší autoři (např. I. Stravinskij a skladatelé tzv. Pařížské šestky). Ovšem nehledě na to G. Mahler i R. Strauss zůstavají pro hudební historii dvěma srovnatelně významnými, dominantními hudebními tvůrci pozdního romantismu.
R. Strauss
se narodil v Mnichově
v prominentní a zámožné rodině – otec byl prvním hornistou
dvorního
orchestru, později profesor lesního rohu na mnichovské hudební
akademii, matka pocházela
z rodiny slavných
a majetných mnichovských pivovarníků. Mladý Strauss studoval hudbu
soukromě a
brzo začal sám komponovat. Díky pomoci H. v. Bülowa
začal jednadvacetiletý
R. Strauss v r. 1885 dirigovat na svém
prvním profesionálním
místě – u dvorního orchestru v Meiningenu ve středním Německu
(orchestr je
činný dodnes). Následovala dirigentská angažmá ve dvorní opeře
v Mnichově
(1886–1889), v Bayreuthu na wagnerovském festivalu (1889)
a ve
dvorním divadle ve Výmaru (1889–1894), 1894 opět v Bayreuthu,
poté opět v Mnichově
(1894–1898). Dalších 20 let (1898–1918) stál R. Strauss jako
dirigent
v čele Berlínských filharmoniků. V létech 1919–1924
byl
R. Strauss (spolu s Franzem Schalkem) jedním ze dvou
ředitelů vídeňské
opery. V roce 1933 – po uchopení moci nacisty
v Německu – byl
R. Strauss povolán do čela nově zřízené Říšské hudební komory.
Jeho
spolupráce s nacistickým režimem ovšem utrpěla těžkou ránu již
o 2 roky
později (1935), když Strauss přijal libreto od rakouského spisovatele
židovského původu S. Zweiga ke své nové opeře Mlčenlivá
žena. V důsledku této aféry byl Strauss donucen
místo prezidenta Říšské hudební komory opustit, i nadále byl ale
nacisty
považován za prominentního hudebníka Třetí říše a ti se jemu ani jeho
rodině
neodvažovali ublížit. Poslední léta svého života prožíval
R. Strauss ve
Švýcarsku, ze kterého se do Německa vrátil až v roce své smrti
(1949), kdy
ještě v Mnichově v rámci oslav svých 85. narozenin
naposledy
předstoupil před orchestr jako dirigent.
Písně (kolem 150 s doprovodem klavíru, mnohé z nich Strauss upravil pro doprovod orchestru)
Dále sbory,
baletní hudba, sonáta pro
violoncello, hudba pro dechový
soubor, klavírní hudba. R. Strauss napsal doplňky k Berliozově
nauce o
instrumentaci.
Důležitým
prvkem ve vývoji pozdního romantismu je pro svou kvalitu hudba
Rakušana Antona
Brucknera (1824–1896),
který by měl přitom podle svých životopisných dat patřit spolu
s Brahmsem,
Dvořákem a Čajkovským spíše mezi skladatele klasicko-romantické
syntézy. Zbožný katolík Bruckner,
původně venkovský varhaník a učitel v Horním Rakousku, který
se v r.
1868 stal uznávaným profesorem vídeňské konzervatoře, byl však případ
hudebního
tvůrce, který šel svou vlastní cestou a vyvinul si vlastní
kompoziční styl.
Zatímco skladatelé klasicko-romantické syntézy se stylově obraceli zpět
do
hudební historie k Beethovenovi a k raným
romantikům, Bruckner
postupoval opačně – zpočátku komponoval tradičněji a teprve
později,
přibližně po 40. roce svého života, podlehl vlivům novoromantiků,
studoval
jejich partitury a spojil svůj kompoziční
výraz a styl, ovlivněný
varhanní
improvizací
a duchovní katolickou
hudbou, s hudebními postupy tzv.
novoněmecké školy,
především hudby F. Liszta
a zejména
R. Wagnera.
Zatímco Wagner
spatřoval budoucnost symfonické hudby v jejím sepětí
s hudebním
divadlem, Bruckner, který se wagnerovským symfonismem velmi inspiroval,
z něj
vytvořil základnu pro svůj svět výhradně symfonické hudby, formálně
sevřený klasickou
formou symfonie. Ve Vídni poslední třetiny 19. století byl A. Bruckner
vystaven
nepřízní mocného hudebního kritika Hanslicka a s ním
myšlenkově
spřízněných odborníků a hudebních příznivců, kteří Brucknera
označovali
jako wagneriána a stavěli jeho hudbu do nepříznivého světla
jako protiklad
ke klasicky zaměřené tvorbě J. Brahmse, protagonisty
tradicionalistického
směru tehdejší soudobé tvorby a hlavního pilíře odporu
konzervativní Vídně
proti programní hudbě. Bruckner se však nakonec stal jedním
z největších
symfoniků 19. století, jeho význam byl ale plně doceněn teprve ve 20.
století. Vedle
symfonií je z jeho tvorby nejdůležitější hudba duchovní.
Dílo (výběr):
Symfonická
hudba
Světská
vokálně-instrumentální a vokální
hudba
Dílo (výběr):
Symfonická
hudba
Dále
duchovní a světské sborové
skladby a capella i s doprovodem, přes 80 písní s doprovodem
klavíru, kantáty
Jaro (op. 20) a Zvony
(op. 35) pro sóla, sbor a orchestr, komorní hudba.
Edward
Elgar (1857–1934) byl prvním
mezinárodně uznávaným anglickým skladatelem od dob
G. F. Händela (který pocházel z Německa).
Svým stylem může být
zařazen do pozdního romantismu, protože se opíral
o novoromantiky, včetně
R. Strausse, jejich odkaz však dále konsekventně rozvíjel.
Z jeho
skladeb je dnes světoznámý především orchestrální pochod Pomp
& Circumstance March No. 1, jehož střední část, se
zpěvným
vznešeným tématem, slouží ve filmových a televizních dokumentech často
jako hudební
symbol velmocenské Anglie viktoriánského období (královna Viktorie
vládla
v létech 1837–1901), s textem
A. Ch. Bensona (Land of Hope
and Glory) pak slouží jako
neoficiální hymna Velké Británie.
Z
díla: Orchestrální
variace Enigma, 3
symfonie, houslový a violoncellový koncert, další orchestrální a
komorní
skladby, klavírní a varhanní hudba, oratoria, sbory, písně, scénická
hudba.
Některé další
skladby: A
Somerset Rhapsody (1907),
A Fugal Overture (1922), Sborová
symfonie pro soprán, sbor a orchestr (1923–1924), Fugal
Concerto (1923) pro flétnu, hoboj a smyčcový
orchestr, Koncert
pro 2 housle a orchestr (1929), opery Savitri
(1908), The Perfect Fool (1918–1922/1923),
At the Boar's Head (1924–1925), The Tale of the Wandering Scholar
(1929).
|
KRAUSE,
Ernst. Richard Strauss.
Praha: SNKLHU, 1959. STRAUSS, Richard. Dokumente: Aufsätze, Aufzeichnungen, Vorworte, Reden, Briefe. Leipzig: Reclam, 1980. NOWAK, Leopold. Anton Bruckner: Musik und Leben. Wien, München: Österreichischer Bundesverlag, 1964. |