1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13

Dějiny hudby - romantismus


Kapitola 10

Pozdní romantismus (druhá část)


Cíl Cíl: doplnění znalosti skladatelů pozdního romantismu, usměrňujících hlavní linie hudebního vývoje, o osobnosti  z Německa, Ruska a Anglie. Základní přehled o jejich tvorbě pro vytvoření konkrétnější představy o vyústění hudebního romantismu do 20. století. 
Anotace
Anotace: Vedle Gustava Mahlera byl druhým dominantním skladatelem pozdního romantismu v německy mluvících zemích Richard Strauss, který byl povahou své technicky suverénní, zvukově oslnivé hudby protipólem  introvertního a nervního G. Mahlera. V závěru 19. století se vedle nich jako renomovaný autor prosadil také wagnerián Anton Bruckner, který se ovšem na rozdíl od R. Wagnera soustředil hlavně na oblast symfonie a duchovní katolické hudby. Proto ho dnes vnímáme přednostně nikoli jako novoromantika, nýbrž jako třetího význačného pozdního romantika německých zemí. Významnými osobnostmi v tomto období připělo pozdnímu romantismu také Rusko (A. Skrjabin, S. Rachmaninov), a svých velkých hudebních romantiků se tehdy konečně dočkala i vedoucí světová velmoc – Anglie (E. Elgar, G. Holst). 
Klíčová slova
Klíčová slova: pozdní romantismus, R. Strauss, A. Bruckner, A. Skrjabin, S. Rachmaninov, E. Elgar, G. Holst
Čas ke studiu Čas potřebný k prostudování kapitoly: 60 minut. 
Přelom 19. a 20. století byl v klasické hudbě velkou křižovatkou. Romantismus pomalu končil. Ale co dál? V úvodu kurzu jsme si vysvětlili, že slovo "romantický" v sobě vlastně nese skrytě (implicitně) pociťované významy "úžasný", "krásný", "nevšední", "neskutečný", "pohádkový", "fantastický", "zajímavý", "atraktivní" ap. Ve slovním spojení "romantická dovolená" bývá po jejím absolvování skutečně slovo "romantická" často nahrazováno některým z právě uvedených adjektiv. Po r. 1900 však začalo přibývat skladatelů, kteří již nechtěli dále zavírat oči před realitou, která byla mnohdy drsná, hrubá, ale pravdivá, nikoli romanticky vysněná. Byli to např. L. Janáček, A. Schönberg a I. Stravinskij. Hudba pozdních romantiků představuje poslední výspu starého hudebního světa, který miloval především vše krásné a ozdobné a právě narozenému 20. století se začal nezadržitelně vzdalovat. Tento romantický svět však má dnes stále dostatek svých obdivovatelů v koncertních síních a operních domech. Lidé dnešní doby si totiž většinou přejí, aby jejich život nebyl všední, nýbrž "romantický", se všemi jeho implicitními významy. Hudba romantismu, i toho pozdního, přestože jeho snivost je už často zastíněna disonancemi vyjadřujícími racionální poznání reality (Mahler), jejich přání po světě krásna naplňuje.
K zamyšlení


Námět
k zamyšlení: hudba romantiků nezmizela z našeho života s jejich tvůrci. Kromě toho, že ji slýcháme na koncertech, reprodukovanou ze záznamu či hranou z rozhlasu a dalších médií, je dodnes znovu vytvářena a obnovována (reinkarnována) např. v hudbě pro film, televizi, reklamu, v populární hudbě ap. Abychom uvedli alespoň jeden příklad, připomeňme si oskarový film Gladiator z r. 2000, v němž skladatel Hans Zimmer založil svou doprovodnou hudbu v některých dramatických a patetických scénách právě na hudbě pozdního romantismu. 




Pozdní romantismus

R. Strauss

Osobnost a osudy Richarda Strausse (1864–1949) a jeho hudba se zdají být v mnoha ohledech kontrastními k životu a dílu Gustava Mahlera, který byl o 4 roky starší. To, co oba dva skladatele spojuje, je především jejich výrazná dirigentská činnost, která dala oběma vyniknout jako výkonným interpretům a založila jejich mezinárodní slávu, a potom také jejich důležitý kompoziční odkaz, který má ovšem u každého z nich zásadně rozdílné vnitřní charakteristiky. Mahlerova hudba je silně introvertní, tedy subjektivně založená, typická svou vnitřní stylovou a žánrovou různorodostí, rozervanáprovokující posluchače ke stále novému přemýšlení a nikdy nepřestávajícím otázkám. R. Strauss je především skladatelským orchestrálním instrumentačním virtuozem, vycházejícím z novoromantické tradice,  kterou rozvinul. Suverénně ovládá vytvářenou skladbu po její formální i obsahové stránce. R. Strauss dosahoval svými efektními kompozičními postupy, včetně odvážných, překvapujících harmonických inovací, ohromujícího výsledku u svých posluchačů a jejich nadšených reakcí (viz Enšpíglova šibalství). Těžiště Mahlerovy tvorby leží v jeho symfoniích, u Strausse dominují svou kvalitou symfonické básněopery. Straussovo dílo je ovšem kvantitativně nepoměrně rozsáhlejší než Mahlerovo. Oba skladatelé – každý po svém – se úspěšně vyrovnali s odkazem R. Wagnera a ve svých symfonických partiturách jej rozvinuli. Zatímco Mahler platil až do své předčasné smrti (1911) za hudebního revolucionáře a fantastu, vytvářejícího nové zvukové a myšlenkové světy, Straussova hudba byla po konci první světové války chápána již jako součást evropské tradice, protože úlohu hudební avantgardy v té době již převzali mladší autoři (např. I. Stravinskij a skladatelé tzv. Pařížské šestky). Ovšem nehledě na to G. MahlerR. Strauss zůstavají pro hudební historii dvěma srovnatelně významnými, dominantními hudebními tvůrci pozdního romantismu.

     R. Strauss se narodil v Mnichově v prominentní a zámožné rodině – otec byl prvním hornistou dvorního orchestru, později profesor lesního rohu na mnichovské hudební akademii, matka pocházela z rodiny slavných a majetných mnichovských pivovarníků. Mladý Strauss studoval hudbu soukromě a brzo začal sám komponovat. Díky pomoci H. v. Bülowa začal jednadvacetiletý R. Strauss v r. 1885 dirigovat na svém prvním profesionálním místě – u dvorního orchestru v Meiningenu ve středním Německu (orchestr je činný dodnes). Následovala dirigentská angažmá ve dvorní opeře v Mnichově (1886–1889), v Bayreuthu na wagnerovském festivalu (1889) a ve dvorním divadle ve Výmaru (1889–1894), 1894 opět v Bayreuthu, poté opět v Mnichově (1894–1898). Dalších 20 let (1898–1918) stál R. Strauss jako dirigent v čele Berlínských filharmoniků. V létech 1919–1924 byl R. Strauss (spolu s Franzem Schalkem) jedním ze dvou ředitelů vídeňské opery. V roce 1933 – po uchopení moci nacisty v Německu – byl R. Strauss povolán do čela nově zřízené Říšské hudební komory. Jeho spolupráce s nacistickým režimem ovšem utrpěla těžkou ránu již o 2 roky později (1935), když Strauss přijal libreto od rakouského spisovatele židovského původu S. Zweiga ke své nové opeře Mlčenlivá žena. V důsledku této aféry byl Strauss donucen místo prezidenta Říšské hudební komory opustit, i nadále byl ale nacisty považován za prominentního hudebníka Třetí říše a ti se jemu ani jeho rodině neodvažovali ublížit. Poslední léta svého života prožíval R. Strauss ve Švýcarsku, ze kterého se do Německa vrátil až v roce své smrti (1949), kdy ještě v Mnichově v rámci oslav svých 85. narozenin naposledy předstoupil před orchestr jako dirigent.


Dílo (výběr):

Symfonická hudba 

symfonické básně
 
symfonie
další orch. skladby

Opery (celkem 15)

Písně (kolem 150 s doprovodem klavíru, mnohé z nich Strauss upravil pro doprovod orchestru)

Dále sbory, baletní hudba, sonáta pro violoncello, hudba pro dechový soubor, klavírní hudba. R. Strauss napsal doplňky k Berliozově nauce o instrumentaci.

Důležitým prvkem ve vývoji pozdního romantismu je pro svou kvalitu hudba Rakušana Antona Brucknera (1824–1896), který by měl přitom podle svých životopisných dat patřit spolu s Brahmsem, Dvořákem a Čajkovským spíše mezi skladatele klasicko-romantické syntézy. Zbožný katolík Bruckner, původně venkovský varhaník a učitel v Horním Rakousku, který se v r. 1868 stal uznávaným profesorem vídeňské konzervatoře, byl však případ hudebního tvůrce, který šel svou vlastní cestou a vyvinul si vlastní kompoziční styl. Zatímco skladatelé klasicko-romantické syntézy se stylově obraceli zpět do hudební historie k Beethovenovi a k raným romantikům, Bruckner postupoval opačně – zpočátku komponoval tradičněji a teprve později, přibližně po 40. roce svého života, podlehl vlivům novoromantiků, studoval jejich partitury a spojil svůj  kompoziční výraz a styl, ovlivněný varhanní improvizací a duchovní katolickou hudbou, s hudebními postupy tzv. novoněmecké školy, především hudby F. Liszta a zejména R. Wagnera. Zatímco Wagner spatřoval budoucnost symfonické hudby v jejím sepětí s hudebním divadlem, Bruckner, který se wagnerovským symfonismem velmi inspiroval, z něj vytvořil základnu pro svůj svět výhradně symfonické hudby, formálně sevřený klasickou formou symfonie. Ve Vídni poslední třetiny 19. století byl A. Bruckner vystaven nepřízní mocného hudebního kritika Hanslicka a s ním myšlenkově spřízněných odborníků a hudebních příznivců, kteří Brucknera označovali jako wagneriána a stavěli jeho hudbu do nepříznivého světla jako protiklad ke klasicky zaměřené tvorbě J. Brahmse, protagonisty tradicionalistického směru tehdejší soudobé tvorby a hlavního pilíře odporu konzervativní Vídně proti programní hudbě. Bruckner se však nakonec stal jedním z největších symfoniků 19. století, jeho význam byl ale plně doceněn teprve ve 20. století. Vedle symfonií je z jeho tvorby nejdůležitější hudba duchovní.

Dílo (výběr):

Symfonická hudba

Duchovní vokálně-instrumentální a vokální hudba

Světská vokálně-instrumentální a vokální hudba



A. Skrjabin
Zpočátku uprostřed hudby pozdního romantismu, později na přechodu k Nové hudbě, tzn. moderní hudbě 20. století, tvořil ruský pianista a skladatel Alexandr Nikolajevič Skrjabin (1872–1915). Vyšel z odkazu F. Chopina, klavíru je také věnována stěžejní část jeho tvorby (sonáty, preludia, etudy). Po studiích na moskevské konzervatoři na této významné ruské hudební instituci sám vyučoval (1898–1903), nežli se odebral do západní Evropy (Švýcarsko, Belgie, Itálie, Francie), kde začala růst jeho sláva pianisty a klavírního i orchestrálního skladatele. Jako klavírista přednášel Skrjabin na svých koncertech téměř výhradně vlastní skladby. Zabýval se teosofií, v hudbě podnikal smělé harmonické výboje, porušující tradiční dur-mollový systém užíváním kvartových harmonií (Skrjabinův „mystický“ akord c-fis-b-e-a-d). Činil pokusy ohledně spojení hudby a barevných světelných efektů, ve své orchestrální skladbě Prometheus. Další orchestrální dílo, Poéma ohně (1909–1910), požaduje uplatnění tzv. „světelného klavíru“, což se v jisté formě podařilo uskutečnit až při uvedení díla r. 1915 v newyorské Carnegie Hall, kdy byly světelné efekty promítány na plátno před obecenstvem. V posledních létech života se Skrjabin obíral myšlenkou tzv. „mystéria“, což měla být jakási obdoba Wagnerova Gesamtkunstwerku. Na posluchače měly přitom působit ve vzájemné interakci prvky, obsažené ve všech známých formách umění (slovesného, hudebního, výtvarného, architektury, tance), ale např. i vůně a doteky.  Skrjabin byl dvakrát ženatý, obě jeho manželky byly Rusky.

Dílo (výběr):


Symfonická hudba
3 symfonické básně Klavírní hudba 

S. Rachmaninov
Sergej Vasiljevič Rachmaninov (1873–1943) je považován za „posledního romantika“ ruské školy. Jeho hudební styl by se dal označit za pokračování melodických, poněkud melancholických, ale snad právě proto překrásných myšlenek P. I. Čajkovského. Rachmaninov až do svých posledních let zůstal věrný romantické, tonální, velmi emocionálně bohaté hudební řeči, která byla sice některými odborníky označována ve své době za nemoderní, nepokrokovou, kterou ale široké obecenstvo právě proto milovalo a již s porozuměním přijímá v koncertních sálech dodnes. Rachmaninovova hudba má nadto přitažlivost nástrojové virtuozity, tak jako ji měl za svého života i její tvůrce, jeden z posledních skladatelů, klavírních virtuozů a dirigentů v jedné osobě. Vystudoval klavír na petrohradské a moskevské konzervatoři, při ukončení studií zkomponoval operu Aleko (1893), která byla přijata se všeobecným uznáním. Zato Rachmaninovova 1. symfonie při své premiéře (1897) propadla a skladatel upadl do těžké deprese, ze které se musel medicínsky léčit. Výsledkem úspěšné terapie byl 2. klavírní koncert (premiéra 1901), věnovaný skladatelově lékaři Dahlovi, dnes jedno z nejslavnějších děl světové klavírní literatury. V létech 1904–1906 byl Rachmaninov dirigentem Velkého divadla v Moskvě, v dalších rocích (1906–1909) zajížděl se svou rodinou na několikaměsíční pobyty do Drážďan, v létech 1909–1910 podnikl turné do Ameriky, pro které zvlášť zkomponoval 3. klavírní koncert, který tam také na koncertech jako sólista sám hrál. Při druhém uvedení 3. koncertu, 16. 1. 1910 v Carnegie Hall (New York), byl dirigentem orchestru se sólistou Rachmaninovem slavný Gustav Mahler. Po socialistické říjnové ruské revoluci (1917) využil Rachmaninov nabídky na účinkování v cizině a se svou rodinou z Ruska navždy odcestoval. Usadil se v USA, kde žil jako vyhledávaný klavírní virtuóz a uznávaný skladatel.
Dílo (výběr): 

Symfonická hudba

Klavírní hudba (s doprovodem, sólová, pro 4 a více rukou, pro 2 klavíry)
Opery

Dále duchovní a světské sborové skladby a capella i s doprovodem, přes 80 písní s doprovodem klavíru, kantáty Jaro (op. 20) a Zvony (op. 35) pro sóla, sbor a orchestr, komorní hudba.


E. Elgar

Edward Elgar (1857–1934) byl prvním mezinárodně uznávaným anglickým skladatelem od dob G. F. Händela (který pocházel z Německa). Svým stylem může být zařazen do pozdního romantismu, protože se opíral o novoromantiky, včetně R. Strausse, jejich odkaz však dále konsekventně rozvíjel. Z jeho skladeb je dnes světoznámý především orchestrální pochod Pomp & Circumstance March No. 1, jehož střední část, se zpěvným vznešeným tématem, slouží ve filmových a televizních dokumentech často jako hudební symbol velmocenské Anglie viktoriánského období (královna Viktorie vládla v létech 1837–1901), s textem A. Ch. Bensona (Land of Hope and Glory) pak slouží jako neoficiální hymna Velké Británie. 
Z díla: Orchestrální variace Enigma, 3 symfonie, houslový a violoncellový koncert, další orchestrální a komorní skladby, klavírní a varhanní hudba, oratoria, sbory, písně, scénická hudba.




G. Holst
Gustav Holst (1874–1934) se stal za hranicemi Anglie proslulým především svou orchestrální suitou Planety (1914–1916), která pozdně romantickým stylem líčí mimohudební program, kterým jsou charakteristiky 7 planet sluneční soustavy (Mars, Venuše, Merkur, Jupiter, Saturn, Uran, Neptun), tak jak je zná lidská kultura od starých Římanů, zprostředkované navíc moderní populární astrologií (Mars –  válečník, Venuše – zvěstovatelka míru, Merkur – okřídlený posel, Jupiter, přinášející veselí, Saturn – zástupce stáří, Uran – kouzelník, Neptun – mystik). Holst, inspirovaný soudobou novou hudbou (především Stravinského), projevil velký smysl pro barevné odstíny orchestru, současně prokázal ve své partituře nevšední harmonickou a melodickou představivost. Holstovy Planety se staly předobrazem a inspirací moderní filmové hudby, zejména v USA. Střední zpěvná část „Jupitera“ se stala neoficiální anglickou hymnou (s textem I Vow to Thee, My Country. V poslední části Planet (Neptun) zaznívají hlasy ženského sboru zpívajícího na vokály bez textu.  

Některé další skladby: A Somerset Rhapsody (1907), A Fugal Overture (1922), Sborová symfonie pro soprán, sbor a orchestr (1923–1924), Fugal Concerto (1923) pro flétnu, hoboj a smyčcový orchestr, Koncert pro 2 housle a orchestr (1929), opery Savitri (1908), The Perfect Fool (1918–1922/1923), At the Boar's Head (1924–1925), The Tale of the Wandering Scholar (1929). 




Kontrolní otázky

Otázky
  1. Kdo napsal orchestrální dílo Enšpíglova šibalství a jaká je to hudební forma?
  2. Který skladatel symfonií pozdního romantismu v Rakousku byl současně skvělým varhaníkem a autorem duchovní hudby?
  3. Který je nejpopulárnější klavírní koncert S. Rachmaninova?
  4. Jaká skladba E. Elgara se hrává nejčastěji ?
  5. Jak se jmenuje nejvíce oblíbený soubor orchestrálních skladeb G. Holsta? Je to programní hudba či nikoli?


Literatura

Literatura
KRAUSE, Ernst. Richard Strauss. Praha: SNKLHU, 1959.
STRAUSS, Richard. Dokumente: Aufsätze, Aufzeichnungen, Vorworte, Reden, Briefe. Leipzig: Reclam, 1980.
NOWAK, Leopold. Anton Bruckner: Musik und Leben. Wien, München: Österreichischer Bundesverlag, 1964.

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13