Dějiny hudby - romantismus
Národní školy
Cíl: vysvětlení pojmu národní školy v kontextu hudby 19. století, vytvoření základního přehledu o nich a jejich nejvýraznějších představitelích. Student má být schopen po prostudování kapitoly vysvětlit, v čem byly národní školy specifické a jaký byl jejich poměr k dalším směrům a stylům romantické hudby. | |
Anotace: V hudbě 19. století hrají značnou roli tzv. národní školy. Je to souhrnné označení pro skladatele, kteří se rozhodli, že se ve svých skladbách nechají inspirovat lidovou hudbou. Národní školy procházejí hudbou romantismu od jejích počátku až do jejího vyznění na počátku 20. století. Mezi výrazné evropské národní školy patří např. národní škola česká, ruská a severská. Umělá národní hudba se však během 19. století počala postupně tvořit prakticky v celé hospodářsky a kulturně vyspělé Evropě. | |
Klíčová slova: národní školy, Zdeněk Fibich, Michail Ivanovič Glinka, Mocná hrstka, Modest Petrovič Musorgskij, Edvard Grieg. | |
Čas potřebný k prostudování kapitoly: 70 minut. |
Národní školy představují v hudbě 19. století fenomén, který nelze oddělit od celospolečenského vývoje v Evropě a v jejích jednotlivých zemích a státech. Při jejich konstituci hrálo roli několik faktorů, z nichž nejdůležitější bylov prvopočátku osvícenství 18. století a z něj pramenící Francouzská revoluce. V národních školách se umělá hudba začala obohacovat neumělými, lidovými hudebními prvky a tím dostávala národní ráz. To bylo spojeno s všeobecným zájmem o lidovou kulturu v jednotlivých zemích, a s celkovým uvědomováním jedinečnosti a svébytnosti jejich obyvatel, jejich kultury a jejich existence. Stále častěji byla skloňována slova národ, národní a národnost. V Evropě začínal být stále zřejmější zájem o všestranné naplňování a posilování těchto pojmů v životě národních společenství, spojených především sdíleným jazykem, společnou historií, kulturou a pocitem sounáležitosti. Zvlášť silné byly tyto tendence u těch společenství, která byla pod cizí nadvládou a toužila po svém osamostatnění (např. Češi, Italové). |
Námět k zamyšlení: Historie českých zemí je po roce 1800 spojována velmi často s pojmy národní obrození, český jazyk, česká kultura, česká literatura, český národ. Součástí tohoto procesu se stala i hudba tzv. české národní školy, pod kterou si představujeme především B. Smetanu, A. Dvořáka a Z. Fibicha s jejich národně orientovanou hudbou (u Dvořáka a Fibicha byla tato národní orientace podstatně slabší než u Smetany, ale její existence je v jejich tvorbě přesto dostatečně průkazná). Češi dovedli své národní obrození až k vytvoření svého samostatného státu, Československa. Protože však národnostní princip, na jehož základě byl tento stát vytvořen, během první i druhé poloviny 20. století v podstatě selhal, Československo už dnes neexistuje a na jeho bývalém území se dokonce již ani nenachází několik miliónů jeho bývalých obyvatel české a německé národnosti, které doplatily na – národním principem zdůvodněnou – 2. světovou válku a její následky. To vše by dnes mohlo vztyčit otazník u čehokoli, co je spojeno s pojmem národ, tedy i u romantické národní hudby a národních škol. Jenom proto však není potřeba tyto pojmy zatracovat. Je to jako se vším v lidském životě: různé věci, myšlenky a pojmy mohou být užitečné nebo také škodlivé, podle toho, jak rozumně nebo hloupě se použijí. Národní hudba 19. století nechtěla být původně žádným šovinistickým nástrojem, jaký udělal např. německý nacismus po r. 1933 z hudby R. Wagnera. Proto se o ni můžeme dnes zajímat a je nám dovoleno se z ní těšit, aniž bychom jejím studiem či poslechem ten nebo onen národ povyšovali nebo ponižovali. Podmínkou a předpokladem k takovému přístupu je uznání zásady, že všechny národy jsou si rovny a žádný nemá právo utlačovat jiný. Národní školy v 19. století hudbu obohatily a přinesly do ní nové impulsy. Byl to vlastně tehdejší příspěvek hudby ke globalizaci světa, která je v dnešní době všudypřítomnou skutečností. |
Národní školy
Bez
nápěvů, zařazených přímo do textové
části sbírky písní, zůstala v 19. století rovněž všechna
vydání obdobného
díla pocházejícího z českých zemí, jejichž autorem byl Karel Jaromír Erben (1811-1870). Byly to
jeho
proslulé Pjsně národnj w Čechách,
3 sv., 1842–1845, 2. vyd. 1852 (1. svazek) a 1856 (2.
svazek). První
vydání Erbenova písňového souboru však přesto nezůstalo bez notového
zápisu,
protože k němu byl jako doplněk postupně (1842–1870, celkem 5
svazků po
100 písních) vydáván soubor nápěvů v jednoduché, ale vkusně
stylizované
klavírní harmonizaci, již pořizoval strahovský varhaník Jan
Pavel Michael Martinovský (1808—1873). Teprve
v 60. letech 19. století
K. J. Erben
svou sbírku vydal jako Prostonárodní
písně a říkadla (1864), které předcházela notová
příloha s nápěvy
písní, vydaná Erbenem již o dva roky dříve,
v r. 1862, s názvem Nápěvy
prostonárodních písní českých.
Zájem
o lidovou píseň však byl
v Čechách a na Moravě pozoruhodný již dlouho před
prvním vydáním Erbenovy
sbírky. Rukopisné soubory lidových písní u nás vznikaly v 18.
století
(podobně tomu bylo i na Slovensku), na počátku 19. století české lidové
písně
schraňovali např. Václav Hanka,
Josef Dobrovský, hudební skladatel Václav Jan Tomášek, František Ladislav
Čelakovský (ten
je vydal jako součást svého souboru Slovanské
národní písně (1822, 1852, 1827) ad.
V r. 1819 přišel nečekaný
zásah přímo z vládních míst ve Vídni, protože byl vládou
nařízen sběr
lidových písní (nápěvy a texty), melodií tanců a kostelních písní
v historických
zemích Rakouska, včetně Čech, Moravy a rakouského Slezska.
Z materiálu
této tzv. guberniální sbírky byla
v r. 1825 v Praze vydána publikace České národní písně – Böhmische Volkslieder,
obsahující písně české
a německé včetně jejich nápěvů, a také melodie několika desítek tanců
(tzv. Rittersberkova sbírka). Na
Moravě
prosluli v 19. století sběratelé lidových písní František Sušil,
František Bartoš,
Leoš Janáček, Martin Zeman
a další. Sbírky lidových písní, zejména ta Erbenova
ve své klavírní verzi, působily jako mocný katalyzátor českého národní
obrození
a rozvoje české hudby. Po svém návratu ze Švédska svedl
v Praze začínající
operní skladatel Bedřich Smetana
názorový střet se zastánci citací českých lidových písní
v umělé národní
hudbě, za což si vysloužil nepřízeň mocného a vlivného obrozeneckého
politika
F. L. Riegera
(1818–1903). Rieger se oženil s dcerou historika Fr.
Palackého,
byl hlavním autorem první české encyklopedie, slavného Slovníku
naučného, a později se stal poslancem vídeňského
parlamentu. Smetana však svou hudbou prokázal, že správná byla jeho
koncepce inspirace lidovou písní,
nikoliv jejího
doslovného citování.
Slovní spojení národní škola má v
hudbě příbuzný obsah s pojmem národní
styl. Národní
styly nepřicházely do evropského hudebního vývoje teprve
v 19.
století, ale byly v něm přítomné již v předchozích
staletích. Kolem
roku 1700 spolu soupeřily o prvenství v hudbě zejména dva
evropské národy, Italové
a Francouzi. Paradoxem
hudebních
dějin je fakt, že skladatel Jean-Baptiste Lully (1632–1687), který na
dvoře
„krále Slunce“ Ludvíka XIV. ve Versailles vytvořil styl francouzské
dvorní
opery, baletu a instrumentální hudby, jenž platil za typicky
francouzský, byl
původem Ital z Florencie. I když si Francie nechtěla italský
styl nechat
vnutit, nakonec k tomu ve druhé polovině 18. století přece
jenom došlo,
ale jinak, než si Itálie představovala. Stalo se
tak prostřednictvím
hudby vídeňského klasicismu (Haydn, Gluck, Mozart, Beethoven a jejich
současníci), která je syntézou zvláště italských a německých
vývojových
tendencí artificiální (tj. umělé) hudby, ale také lidové hudby Italů,
Němců a
Rakušanů, Čechů a Poláků, Chorvatů a dalších národů střední,
jihovýchodní a východní Evropy, jejichž hudbu ve svých
skladbách v polovině 18.
století geniálně přetavil J. Haydn a položil tak základy
vrcholného
klasicismu. Na nich vyrostl
také Ludwig van Beethoven (1770-1827) a ten se stal
východiskem a vzorem pro velkou část
skladatelů nového hudebního stylu – romantismu.
Příslušnost k určité národní škole může být v širším slova smyslu také vyvozována z využívání ideových, resp. inspiračních národních zdrojů, což je případ námětů z germánské mytologie nebo německé historie, které si vybíral pro své opery R. Wagner (např. opery Tannhäuser, Lohengrin, Prsten Nibelungův ad.). Dalším příkladem podobného zařazení skladatele do určitého národního okruhu je používání harmonicky hutného, často polyfonního stylu u německých autorů, což je poznávacím znakem německé hudby (zejména severoněmecké, popř. nizozemské - Sweelinck, Praetorius, Schein, Schütz, Buxtehude, ale i Jihoněmec Froberger ad.) již od pozdní renesance a v baroku (v romantismu např. Schumann, Wagner, Brahms ad.). Podobně zase francouzští skladatelé usilovali o formální čistotu, jasnost a přehlednost (Saint-Saëns, Franck, Fauré). V případě uvedených specifických kompozičního způsobů bychom ale patrně raději hovořili o národním stylu než národní škole. Pojem národní škola by měl zůstat pro rezervován pro spojení umělé hudby s lidovou hudbou nebo národní kulturou (písemnictvím, historií, mytologií, pohádkami, folklorem, krajinou resp. přírodou, stavebními památkami dané země atd.).
Na
druhou
stranu bývá
leckdy obtížné formulovat „národní“ znaky v romantické hudbě,
pokud jsou
překryty obecně rozšířenými stylovými prvky, běžnými v širokém
tvůrčím
okruhu. Tak např. vliv hudby novoromantiků zasáhl
rovněž generace později nastupujících skladatelů. Osmá symfonie (G
dur)
A. Dvořáka
nám při poslechu připadá více „česká“ nežli jeho
symfonie sedmá
(d moll), která je inspirována hudbou
J. Brahmse, či symfonie
devátá (e moll,
Z Nového světa), kde Dvořák používá pentatoniku a
poněkud
úsečnější,
stručnější
tvarování hudebních myšlenek, než jaké u něj bylo
předtím zvykem
u skladeb, komponovaných ještě v Evropě. U Dvořákovy deváté
symfonie
je patrný
vliv
pragmatického anglosaského světa a jeho snahy o racionalitu.
Ale přesto si
i symfonie Z Nového světa ponechává jisté typické
„dvořákovské“ rysy.
Ovšem při pokusu o analytický odborný popis symfonie Z Nového
světa by
byla dobře patrná potíž, spojená s exaktním
a terminologicky
korektním vymezením a popsáním „národního“ a „univerzálního“
v artificiální hudbě. Při všech takových snahách se dostaneme
pouze
k určité hranici, za kterou začíná těžko vědecky postižitelná
oblast
tvůrčí geniality a jejího spojování různorodých elementů
hudební řeči do
jednolitého, logicky přesvědčivého a emocionálně uspokojivého
uměleckého
tvaru. Přesto lze jisté závěry v tomto smyslu učinit.
„Českost“ Dvořákovy
osmé symfonie
bychom asi nejlépe postihli jejím něžným, pozitivně
laděným lyrismem,
korunovaným posléze ve čtvrté větě bujarým závěrem. Jakýsi lyrismus je možná
typickou součástí české národní povahy (viz poetický a vroucný
charakter
české státní hymny Kde
domov můj), zatímco jí je poněkud vzdáleno
složité filozofování německého
ražení, které u Dvořáka překvapivě zaznívá na několika místech
jeho sedmé symfonie.
Českému naturelu naopak vyhovují „hranatější“, ale strhující tvary
hudebních
myšlenek energií nabité symfonie Z Nového
světa, která ovšem
ve své druhé
větě přináší opět odzbrojující, prostý a proto hluboký
lyrismus,
pro
Dvořáka příznačný.
Významné
národní školy
hudebního
romantismu a význační romantičtí skladatelé, užívající ve své hudbě
stylotvorné
prvky typické pro hudební folklor a hudební tradice jejich národa,
popř. tyto tradice svou hudbou rozvíjející. Německo je
vysvětleno poněkud podrobněji, protože jeho podíl na národních školách
hudebního romantismu je vzhledem k jeho dominantnímu vlivu na celý hudební romantismus
netypický:
České země – F. Škroup (1801–1862), P. Křížkovský (1820–1885), B. Smetana (1824–1884), A. Dvořák (1841–1904), Z. Fibich (1850–1900), částečně L. Janáček (1854–1928, ten většinou své tvorby opouští hudební romantismus a patří již do hudby 20. století), J. B. Foerster (1859–1851), J. Suk (1874–1935), V. Novák (1870–1949) – tři naposled jmenovaní skladatelé patří do 19. století především svými mladšími díly, ve 20. století pak svoji hudební řeč zmodernizovali (zejména prvky impresionismu) Rusko – M. I. Glinka (1804–1857), A. S. Dargomyžskij (1813–1869), P. I. Čajkovskij, skladatelé Mocné hrstky – M. A. Balakirev (1837–1910), C. A. Kjuj (1835–1918), A. P. Borodin (1833–1887), M. P. Musorgskij (1839–1881), N. Rimskij-Korsakov (1844–1908) Severská
(skandinávská) národní škola:
Dánsko (N. W.
Gade, 1817–1890), Norsko (E. Grieg,
1843–1907, Johann Severin Svendsen
(1840–1911), Finsko (J. Sibelius,
1865–1957) Polsko – F. Chopin (1810–1849), S. Moniuzsko (1819–1872), H. Wieniawski (1835–1880) Maďarsko – F. Erkel (1810–1893) Anglie – E. Elgar (1857–1934), G. Holst (1874–1934) Francie – C. Saint-Saëns (1835–1921), C. Franck (1822–1890), Ch. Gounod (1818–1893), G. Fauré (1845–1924) Německo – L. v. Beethoven (1770–1827), ten patří sice rámcově do klasicismu, ale předznamenává romantismus (např. v 6. symfonii Pastorální, 9. symfonii s Ódou na radost, pozdních klavírních sonátách a smyčcových kvartetech, v Misse solemnis ap.) a uvádí jej do života, je pro romantiky východiskem a vzorem. Dále C. M. Weber (1786–1826, zakladatel německé romantické opery), F. Schubert (1797–1828, zakladatel německé romantické písně, v nástrojové hudbě např. zužitkovával jihoněmecký lidový tanec ländler), R. Schumann (1810–1856, důležitý pro vytvoření německého romantického klavírního stylu, německé hudební publicistiky, psal písně na slova německých básníků), R. Wagner (1813–1883, námětově zpracovával germánskou mytologii a německou historii), J. Brahms (1833–1897, navazoval na staleté tradice německé hudby), R. Strauss (1864–1949, rozvinul Lisztův a Wagnerův novoromantický odkaz a německý smysl pro vynalézavou harmonii a brilantní orchestrální hru), E. Humperdinck (1854–1921, napsal oceňovanou operu Perníková chaloupka podle pohádky Jeníček a Mařenka [něm. Hänsel und Gretel] ze sbírky pohádek bratří Grimmů. Dále tzv. novoněmecká škola – skladatelé kolem F. Liszta, ze kterých vynikl P. Cornelius (1824–1875) a J. Raff (1822–1882), lipská škola (navazovala na Mendelssohna a Schumanna) – C. Reinecke (1824–1910), F. Hiller (1811–1885), berlínská škola – její hlavní postavou byl Max Bruch (1838–1920), slavný svým houslovým koncertem g moll. Itálie – G. Rossini (1792–1868), V. Bellini (1801–1835), G. Donizetti (1797–1848), G. Verdi (1813–1901), G. Puccini (1858–1924) |
Česká národní škola (Smetana, Dvořák, Fibich)
Důstojným partnerem B. Smetany a A. Dvořáka v zakladatelské generaci české národní hudby se stal Zdeněk Fibich (1850–1900).Tento baladický romantik hlubokého vzdělání a širokého kulturního rozhledu tvořil velmi snadno a rychle, nerad však svá díla opravoval nebo důkladněji přepracovával (většinou takovou skladbu nebo její část škrtl a napsal znovu), proto se ve srovnání se Smetanou, který mu byl vzorem, jeví jeho tvorba slabší po tektonické stránce. Inspiroval se německým romantismem (Schumann, Wagner), věnoval se však také tvůrčím způsobem českému národnímu programu. Přesto vůči jeho osobě za jeho života existovala silná domácí opozice, která ho obviňovala z nedostatečného češství a z přílišného obdivu k Wagnerovi.
Fibich byl mistrem klavírní miniatury, nadaným symfonikem, proslavil se také jako tvůrce scénického a koncertního melodramu a oper na světové i domácí náměty. Za svého života nedošel v Praze náležitého uznání ani nezískal na delší dobu existenčně významné místo na konzervatoři či v jiné důležité instituci, podstatnou část jeho příjmů tvořilo soukromé vyučování. Pohoršení úzkoprsé pražské měšťanské společnosti vzbudil v posledním desetiletí jeho života rozchod s druhou ženou Betty, operní zpěvačkou (první manželka Růžena Hanušová, sestra Betty, zemřela v r. 1774, krátce předtím a zanedlouho potom zemřely obě malé děti novomanželů Fibichových) a milostný vztah, který navázal se svou o 18 let mladší žačkou, kultivovanou a emancipovanou Anežkou Schulzovou (1868–1905). Ta mu psala operní libreta a stála mu po boku lidsky i umělecky.
Fibichova hudba
si až dodnes nezískala
v koncertních
síních ani na jevištích místo odpovídající její kvalitě a stojí ve
stínu skladeb
Smetany, Dvořáka, Suka, Nováka, Janáčka a Martinů. Nesporný je ale
přinejmenším
její velký význam pro kulturní emancipaci a uznání Čechů
v Rakousku-Uhersku v závěrečné etapě českého
národního obrození a pro
jejich mezinárodní prestiž jako vyspělého, i když státoprávně zatím
nesamostatného
národa.
Dílo (výběr):
Opery
Melodramy
Scénické melodramy (spojení mluvené řeči a hudby)
Koncertní melodramy (s klavírem, některé také s orchestrem)
Orchestrální skladby
Klavírní skladby
Dále komorní hudba, písně, mužské, ženské a smíšené sbory, kantáta Jarní romance, Kantáta na památku pětistého výročí úmrtí Karla IV., Missa brevis F dur
V samém konci 19. století nebo těsně po něm vytvořili některá svá dodnes velmi populární díla čeští skladatelé Josef Bohuslav Foerster (Devět mužských sborů, 1894–1897), Josef Suk (Radúz a Mahulena, 1898) a Vítězslav Novák (Slovácká suita, 1903), jejichž tvorba bude samostatně uvedena v kapitole 11, věnované pozdnímu romantismu v českých zemích.
Ruská národní škola
Ruská umělá (artificiální) hudba se v 18. století řídila především vkusem carského dvora v Petrohradě, kde se střídaly italské operní společnosti a italští hudebníci slavných jmen (Galuppi, Paisiello, Cimarosa ad.) jako na běžícím pásu. Ti přinášeli do Ruska evropskou hudební kulturu a konfrontovali ji s ruskou, která byla ovlivněna pravoslavným církevním zpěvem. Z domácích skladatelů, kteří napodobovali západní vzory, ale projevili také vlastní originalitu, vynikl v církevní hudbě a v opeře Ukrajinec D. S. Bortňanskij (1751–1825), který pozvedl úroveň hudby na carském dvoře a byl nazýván ruským Palestrinou, a dále A. N. Verstovskij (1799–1862) působící v Moskvě, autor několika oper. Na počátku 19. století pobývali v Petrohradě pianisté-virtuozové M. Clementi a jeho žák J. Field, důležitý vzor F. Chopina. Zatímco Clementi z Ruska opět odcestoval, Field si ho vybral jako svou hlavní rezidenci (od r. 1822 až do své smrti v r. 1837 žil v Moskvě, odkud podnikal koncertní cesty po Evropě). Oblíbeným typem ruské hudby byl v té době romans – umělá píseň s klavírním doprovodem.
M.
I. Glinka
|
Po vítězství nad Napoleonem v r. 1812 ožilo národní sebevědomí a vytvořily se příhodné podmínky pro vznik ruské národní hudby. Jejím zakladatelem se stal Michail Ivanovič Glinka (1804–1857). Byl mj. krátce žákem Fielda, cestoval po Evropě, několik let žil v Itálii a ve Španělsku. Ve svých skladbách spojil západní vlivy s ruskými a orientálními a dal jako první ruský skladatel ruské hudbě prvotřídní kvalitu a mistrovství srovnatelné s vrcholnou dobovou evropskou produkcí. Zásadní význam mají obě dvě Glinkovy opery – historický epos Život za cara (s alternativním názvem Ivan Susanin) a pohádková opera Ruslan a Ludmila podle A. S. Puškina. Sborové scény z Ivana Susanina se staly příkladné pro další generace ruských skladatelů, orientalismy v Ruslanovi zase předznamenaly obdobné hudební postupy skladatelů Mocné hrstky. Z dalšího díla Glinky jsou pozoruhodné především tři orchestrální předehry: Jota Aragonesa (Aragonská jota), Vzpomínka na letní noc v Madridě a Kamarinskaja (orchestrální fantazie na ruské lidové melodie). Glinka napsal dále několik menších orch. skladeb, početné romansy, skladby klavírní, komorní, sborové a capella i s orchestrem, scénickou hudbu. Pro ruskou hudbu má Glinka srovnatelný význam jako B. Smetana pro hudbu českou. |
A.
S. Dargomyžskij
|
Následovníkem a osobním přítelem Glinky byl samouk Alexandr Sergejevič Dargomyžskij (1813–1869). Podobně jako Glinka pocházel ze zámožné rodiny. Napsal skladby klavírní, sborové a capella, kolem 100 romansů pro sólový hlas a klavír, písně pro 2 a 3 hlasy s doprovodem klavíru, orchestrální kompozice Bolero a fantazie Baba Jaga aneb Od Volgy do Rigy, Maloruský kozáček a Čuchonská fantazie. Pro evropskou hudbu jsou nejvýznamnější Dargomyžského opery: ani ne tak prvotina Esmeralda nebo baletní opera Bakchova slavnost, jako Rusalka (na námět Puškina) a Kamenný host (psána přímo na originální Puškinovy verše), kterou dokončili C. Kjuj a N. Rimskij-Korsakov. V obou posledních operách skladatel rozvíjel důsledným respektováním deklamačního spádu ruštiny operní recitativ do ariózní podoby, podobně jako se o to ve svých operách snažil R. Wagner s němčinou. Dargomyžskij ale Wagnera nekopíroval a postupoval nezávisle na něm, bez vytváření jednolitého symfonického proudu s příznačnými motivy po Wagnerově vzoru. Orchestr ruského skladatele se soustřeďuje na to, aby dramatizoval a psychologizoval jevištní děj a vytvořil zpěvákům, přednášejícím ariózní recitativy, hudební podklad. Vzniká tak hudebně-divadelní tvar, kterému dnes říkáme komorní opera. |
Dargomyžskij se
stýkal v Petrohradě
se skladateli seskupenými kolem geniálního
samorostlého pianisty, dirigenta a skladatele Balakireva.
Skupinka později dostala označení Mocná hrstka.
Kritikem a literárním zástupcem Balakirevova kroužku
byl
V. V. Stasov
(1824–1906). Tito umělci byli hudební amatéři a
velmi si na tom zakládali.
Měli vyhraněně kritický vztah k hudbě evropského Západu a
usilovali o vytvoření
ruské národní hudby po vzoru Glinky a Dargomyžského.
Modest Petrovič Musorgskij
(1839–1881)
–
nejoriginálnější člen Mocné hrstky, byl impulsívní, spontánní talent,
původně
vojenský důstojník. Dopracoval se postupně k hudebnímu
realismu, který se důrazem na nepřikrašlování skutečnosti
a zájmem o obyčejné lidi vlastně obrátil proti původním
estetickým a
ideovým
východiskům hudebního romantismu, která preferovala snivost,
neskutečnost
a fantazii, harmonii přírody. V hudební oblasti
navazoval Musorgskij kromě Glinky
a Dargomyžského zejména na novoromantiky Berlioze a Liszta.
Dílo (výběr):
Opery
Písně
Klavírní skladby
Jednotlivé části
klavírního cyklu Obrázky
z výstavy (s
poznámkami podle prvního vydání z r. 1886): Promenade.
[I]
Promenáda.
(Jednotlivé Promenády nebyly skladatelem očíslovány).
1.
Gnomus. / Skřítek. Pozn.:
Obrázek zobrazující malého skřítka,
nešikovně se pohybujícího na křivých nožkách. |
M. A. Balakirev |
Milij
Alexejevič Balakirev ((1837–1910)
byl skvělý
pianista a dirigent, jako skladatel se však
na koncertních pódiích neprosadil, protože komponoval nesoustavně a
mnoho svých
skladeb dokončil až po mnoha letech, kdy již jejich styl vyšel
z módy.
Jeho největší zásluhou tak zůstává podpora, inspirace
a vyučování svých
druhů z Mocné hrstky, které uváděl do kompozice.
V r. 1862
založil v Petrohradě bezplatnou hudební školu, v r.
1867 dirigoval
v Praze představení Glinkových oper Ruslan
a Ludmila a Život za cara,
byl
sběratelem lidových písní, v létech 1883–1894 vedl carskou
pěveckou
kapelu. |
A. P. Borodin |
Alexandr Porfirjevič Borodin (1833–1887) byl původním povoláním lékař a profesor chemie, pro svou časovou zaneprázdněnost mohl komponovat jenom příležitostně. Jeho hudební talent byl ovšem obrovský. Dnes si na jeho hudbě ceníme zejména její melodickou nápaditost a orientální kolorit. Borodin je významný svou operou Kníže Igor, jejíž součástí jsou slavné Polovecké tance. Operu Borodin nedokončil, o to se postaral A. Glazunov a N. Rimskij Korsakov. Často se hrává Borodinův symfonický obraz Ve stepích střední Asie. Z dalších skladeb: 2 symfonie (třetí dokončil A. Glazunov), komorní a klavírní hudba, písně. |
Nikolaj
Andrejevič Rimskij-Korsakov (1844–1908) byl sice
také původně hudebním amatérem, protože se měl stát námořníkem
a dokonce jako
mladík absolvoval tříletou cestu kolem světa na ruské válečné lodi
(1862–1865).
Jako jediný z Mocné hrstky však nakonec dosáhl díky vlastní
píli
a ctižádostí vysokého hudebního vzdělání a významného
oficiálního postavení
jako profesor kompozice a instrumentace na petrohradské konzervatoři.
Mezi jeho
žáky byli I. Stravinskij, S. Prokofjev, Ital
O. Respighi,
A. K. Glazunov, A. Ljadov ad. Dokončil
a / nebo zinstrumentoval
řadu skladeb svých kolegů z Mocné hrstky, ale také např.
Dargomyžského
operu Kamenný host. V jeho
hudbě
lze nalézt archaické modální postupy, diatoniku, chromatiku i
celotónové
stupnice, orientální inspirace, ohlasy ruské lidové hudby, barevnou
orchestraci, pohádkové náměty. Napsal teoretické práce Základy
instrumentace, Praktická
učebnice harmonie, zanechal knihu vzpomínek Letopis
mého hudebního života.
Opery – celkem 15, provozně náročné pro těžké hudební party, je v nich bohatě zastoupen orchestr, z řady z nich skladatel pořídil samostatné orchestrální suity, uváděné koncertně.
Orchestrální skladby
|
Z dalších skladeb:
Cezar Antonovič Kjuj, psáván Cui (1835–1918) – povoláním vojenský inženýr pro opevňování, důstojník a profesor na vojenské akademii, patřil zpočátku ideově do Mocné hrstky a zastával její pozice, později se od ní ale odpoutal a ve vlastní korespondenci se dokonce přiznal, že jako syn Litevky a Francouze nemá pro ruskou národní hudbu dostatek smyslu. Přesto se stal nejdéle žijícím členem Mocné hrstky a jako takový měl i svou vážnost. Jeho dílo je značně rozsáhlé, ale dnes není často uváděno, protože má epigonský charakter. Patří do něho mj: 15 oper (mezi nimi Kavkazský zajatec, 1857–1882), orchestrální suity, komorní (3 smyčcové kvartety, houslová sonáta) a klavírní hudba, sbory a písně. Kjuj byl také literárně činný, vedle odborných prací z oblasti vojenství zanechal řadu publikací hudebních, např. knihu La musique en Russie (Hudba v Rusku, Paříž 1880, francouzsky), hudební kritiky atd.
Severská národní škola a její nejznámější představitelé
Severská národní škola byla značně ovlivněna německým romantismem lipského směru (vlivy Mendelssohna a Schumanna).
Norsko
Nejsilnější dojem zanechává v posluchačích Griegova klavírní a komorní hudba, některé orchestrální skladby (především z obou suit Peer Gynt) a klavírní koncert. Grieg je mistrem miniatur, zádumčivé melodie a vynalézavé harmonie, zabarvené někdy téměř impresionisticky Hudební motivy bývají u Griega mnohdy inspirované melodikou a rytmikou norské národní hudby. Podobně jako P. I. Čajkovskij a A. Dvořák dokázal E. Grieg ve své hudbě spojit národní elementy s evropskou tradicí. Jeho hudební styl je typický melancholicky laděným výrazem, jemno, zasněnou melodií, ale také plnou a výraznou harmonií, důraznými rytmy a smyslem pro efekt. Stylově patří Grieg do klasicko-romantické syntézy.
Výběr z díla:
2
orchestrální
suity ze scénické
hudby k dramatu H. Ibsena Peer Gynt (první suita
– 1. Jitřní nálada 2. Ásina
smrt
3. Tanec Anitry 4.
V jeskyni krále
hor, druhá suita – 1. Únos
nevěsty 2. Arabský tanec 3. Návrat Peera Gynta do vlasti 4. Solvejžina
píseň).
Další
orchestrální skladby – suita pro
smyčcový orch. Z časů Holbergových
(původně pro klavír), 1. symfonie c moll,
4 symfonické tance
klavírní
koncert
a moll – nejlepší
Griegovo dílo
klavírní
hudba
– 10 sešitů cyklu Lyrické
kusy, sonáta e
moll, Humoresky
komorní
hudba –
3 sonáty pro housle a klavír, sonáta pro violoncello a klavír,
smyčcový
kvartet
písně,
sbory
Finsko
|
NEJEDLÝ, Zdeněk. Zdenko Fibich: zakladatel scénického melodramatu. Praha: Hejda & Tuček, 1901. NEJEDLÝ, Zdeněk. Zdenka Fibicha milostný deník: Nálady, dojmy a upomínky. Praha: Hudební matice Umělecké besedy, 1925. SCHULZOVÁ, Anežka. Zdenko Fibich: Hrstka upomínek a intimních rysů. Praha: Orbis, 1950. JIRÁNEK, Jaroslav. Zdeněk Fibich. Praha: AMU, 2000. LUDVOVÁ, Jitka a kolektiv. Hudební divadlo v českých zemích: Osobnosti 19. století. Praha: Academia, 2006, s. 152–157. Projekt Česká divadelní encyklopedie. KOPECKÝ, Jiří. Opery Zdeňka Fibicha z devadesátých let 19. století. Olomouc: UP, 2008. HELFERT, Vladimír. Česká moderní hudba In: Vybrané studie I.: O hudební tvořivosti. Praha: Supraphon, 1970, s. 204–208. HUDEC, Vladimír. Zdeněk Fibich: Tematický katalog. Praha: Bärenreiter, 2009. LAPŠIN, Ivan. Ruská hudba: Profily skladatelů. Praha: Vydavatelství za svobodu, 1947. RIMSKIJ-KORSAKOV, Nikolaj Andrejevič. Letopis mého hudebního života. Praha: SNKLHU, 1958. MUSORGSKIJ, Modest Petrovič. Hudba života. Praha: SNKLHU, 1959. STASOV, Vladimír Vasiljevič. O ruské hudební klasice. Praha: SNKLHU, 1960. HOFMANN, Michel R. Život Musorgského. Praha: Odeon, 1971. |