Dějiny hudby - romantismus
Novoromantismus – Liszt, Berlioz
Cíl: poznat základní rysy novoromantismu , jeho význačné představitele, jeho místo a význam v hudebním vývoji. Seznámit se tvrbou Hectora Berlioze a Franze Liszta. | |
Anotace: Čtvrtá kapitola kurzu je věnována hudbě tzv. novoromantismu a dvěma jeho důležitým skladatelům – F. Lisztovi a H. Berliozovi. Novoromantismus byl revolučním směrem ve vývoji evropské hudby 19. století a jeho počátek klademe k roku 1830. Částečně tedy splývá s raným romantismem, ale pokračuje i po jeho odeznění a po několika desetiletích se bude v závěru 19. století překrývat s periodou klasicko-romantické syntézy a pozdního romantismu. Hlavním poznávacím znakem novoromantismu je programní hudba, programní symfonie a symfonická báseň. Je orientován převážně na hudbu symfonickou (Berlioz, Liszt), operní (Wagner) a klavírní (Liszt). Během novoromantismu se dále rozvíjela virtuózní nástrojová literatura, zejména pro nejrozšířenější hudební nástroj 19. století – klavír (Liszt), ale i housle a další hudební nástroje. | |
Klíčová slova: programní hudba, programní symfonie, symfonická báseň, Hector Berlioz, Franz Liszt, Richard Wagner | |
Čas potřebný k prostudování kapitoly: 60 minut. |
Novoromantismus
znamenal ve své podstatě definitivní oproštění romantické hudby od její
původní závislosti na vyjadřovacích prostředcích vídeňského klasicismu,
které ještě vnímáme u Webera, Schuberta
a Mendelssohna. Toto oproštění se manifestovalo
nejenom ve volnějším vedení a klenutí fantazijně vzletné melodie, v
aplikaci čím dál tím odvážnějších a častějších harmonických a
formálních změn hudebního proudu a v demonstraci dosud nebývalé
klavírní virtuozity, napodobující orchestrální zvukovost (Liszt), ale
zejména v plné a bezvýhradné individualizaci
hudby podle potřeb, představ a citu skladatele. Je to tedy hlavně rozchod s tradicí,
kterým je novoromantismus
v 19. století tak novým a nezvyklým hudebním stylem. |
Námět k zamyšlení: uvědomte si souvislost novoromantického hudebního směru programní hudby a ostatních umění, zejména literatury a umění výtvarných, jakož i náboženství a filozofie. Hudba novoromantismu tyto disciplíny nutně potřebovala jako své náměty. Bez nich by nemohla žádný program zobrazit, vyjma ten svůj čistě hudební, který ale nyní novoromantickým skladatelům přestává stačit. Pro porozumění ideím hudebního novoromantismu je proto užitečné kromě poslechu hudby také pozorovat obrazy a sochy, číst literární díla, seznamovat se s filozofií, křesťanstvím a lidskými dějinami. To vše a mnoho dalšího mohlo být námětem programní hudby. |
Symfonická
báseň je jednovětá orchestrální skladba bez
specificky závazné formy, líčící mimohudební
program.
Za jejího tvůrce považujeme F. Liszta. Gesamtkunstwerk je německý výraz, zavedený R. Wagnerem pro jeho ideu univerzálního (vše obsahujícího, vše zahrnujícího) uměleckého díla v opeře. Leitmotiv [lajtmotif] je tzv. příznačný motiv, hudební myšlenka, symbolizující u R. Wagnera postavu, situaci či jiný prvek operního děje. Idée fixe [idé fix] je ve své základní funkci shodná s Leitmotivem, zavedl ji H. Berlioz ve Fantastické symfonii. Idée fixe v ní symbolizuje milovanou ženu. |
Hector
Berlioz (1803
– 1869)
byl nejenom nejstarším skladatelem mezi třemi
nejznámějšími novoromantiky,
ale narodil se dokonce dříve nežli raní romantikové Schumann, Liszt
a Chopin. O to překvapivější bylo jeho bouřliváctví, se kterým
do
hudebního světa vstoupil a sehrál v něm roli novotáře,
provokujícího vším
a všechny.[2]
Berlioz se narodil
v malém městečku La
Côte-Saint-André v jihovýchodní
Francii, mezi
městy Lyon a Grenoble, v kulturním ovzduší rodiny venkovského
lékaře. Ten
svého nadaného synka nejdříve podporoval v hudebních zálibách,
jmenovitě
ve hře na flétnu a kytaru, a Hector začal kolem svého třináctého roku
dokonce
komponovat komorní hudbu. Ve stejné době se však otec této situace
zalekl,
protože chtěl, aby se syn stal lékařem. Z tohoto důvodu ani
nenechal
studovat Hectora hru na klavír a v devatenácti
letech (1821) ho
vyslal na medicínská studia do Paříže. Berlioz tam však záhy souběžně
s poznáváním lékařské vědy začal komponovat a také studovat
hudební teorii.
Chodil si prohlížet do knihovny konzervatoře volně přístupné partitury
oper
Ch. W. Glucka a stal se soukromým žákem
v kompoziční třídě
J.-F. Lesueura, významného skladatele, vyučujícího na pařížské
konzervatoři
(1822). V roce 1826 se již oficiálně zapsal mezi žáky
konzervatoře u
profesorů Lesueura (skladba) a A. Rejchy (kontrapunkt a fuga).
Mezitím
stačil zkomponovat několik významných skladeb a započal také svou
žurnalistickou dráhu hudebního kritika, ve které pak pokračoval po celý
život. Mezi
prvními kompozicemi Berlioze zaujímá významné místo Slavnostní
mše (Messe sollenelle)
dvacetiletého skladatele, poprvé provedená
v Paříži v kostele sv. Rocha v létě 1825 a u
sv. Eustacha
v r. 1827. Tam její provedení [3]
V té
době
došlo k dramatické scéně v La Côte-Saint-André.
Berliozovi rodiče
syna vyzvali, aby si místo lékařství zvolil jiné povolání a hlavně, aby
opustil
Paříž. Otec přitom vyhrožoval, že pokud Hector u hudby zůstane,
přestane ho
finančně podporovat.[4]
Nakonec se však otec obměkčil a
dal skladateli své svolení k jeho hudební kariéře, nábožensky
založená
matka se ale zatvrdila, syna odsoudila a dokonce proklela. Šťastný i
nešťastný
Hector odejel zpět do Paříže, aniž mu rozzlobená matka dovolila se
s ní
rozloučit. Po návratu do Paříže Berlioz přežíval za velkého hmotného
nedostatku, kvůli kterému se dočasně živil jako sborista
v Divadle
novinek. Současně však pilně studoval kompozici a
instrumentaci,
navštěvoval koncertní a operní představení a pokračoval ve skládání.
Jako svá první
velká orchestrální díla z tohoto období Berlioz ve svých
Pamětech označuje
předehru k opeře Soudcové fémy a
předehru Waverley. Z let
1828–1829
pochází Osm scén z Fausta,
které
po přepracování budou tvořit pozdější dramatické legendy Faustovo
prokletí. V r. 1830 vznikla nejslavnější skladba
H. Berlioze – pětidílná programní Fantastická
symfonie. Berlioz v Pamětech vzpomíná,
že největší
úspěch u obecenstva
měla u obecenstva při
premiéře část
druhá – Na plese, čtvrtá – Pochod na popraviště a pátá – Sabat čarodějnic, zatímco pomalá část
střední – Scéna na venkově – se
posluchačům nelíbila. O části první – Sny
a vášně – není v Pamětech při této příležitosti
psáno nic, ale protože
její forma je stejně rozbitá a tím pádem zdlouhavá jako u třetí
(prostřední)
části,
nelíbila se patrně ani ona. Postupem doby se však Fantastická
symfonie stala jednou z nejhranějších orchestrální
skladeb světového koncertního repertoáru. Ve stejném roce (1830) dosáhl
Berlioz
po několika pokusech z předchozích let dalšího výrazného úspěchu, když
za
kantátu Sardanapal obdržel tzv.
Římskou cenu Francouzského
institutu,
spojenou se stipendijním pobytem v Itálii. Desetiletí
1830–1840 se
stalo
nejvýraznějším obdobím Berliozova života, ve které vznikla velká část
jeho
díla. Skladatel dále rozvinul svoji činnost literárně kritickou a
dirigentskou,
díky níž procestoval mnoho států Evropy a navštívil jako dirigent svých
děl
jejich důležitá kulturní centra, včetně Prahy (1846). Po posledním
turné po
Rusku (1867–1868) skladatel na počátku března 1869 v Paříži
umírá.
1825 – Messe sollenelle (Slavnostní mše) – viz charakteristiku uvedenou výše.
1828 – Waverley – orchestrální předehra
1828 – Les
francs-juges (Soudcové
fémy) – orchestrální
předehra k nedokončené
opeře
1829 – Huit
Scčnes de
Faust (Osm scén z Fausta) – kantáta pro sóla, sbor a orchestr
1829–1830 – Symphonie fantastique, épisode de la vie d´un artiste (Fantastická symfonie, epizoda ze života umělce) – pětidílná programní symfonie, doplněná skladatelovým epicky psaným mimohudebním programem
1831
– Lélio
ou Le
retour ŕ la vie (Lélio aneb Návrat do života)
– monodrama
pro sóla, sbor, recitátora, klavír a orchestr. Jde o ideové pokračování
Fantastické symfonie, nedosahuje
však
jejích kvalit.
1831 –
Le
roi Lear (Král Lear)
– orchestrální
předehra
1832 – Rob
Roy –
orchestrální předehra
1834
– Harold
en Italie (Harold v Itálii) – programní symfonie, která měla být
původně koncertem pro violu a
orchestr, objednaným Paganinim. Když slavný houslista poznal, že
Berlioz pro
něj nemíní vytvořit typický koncertantní sólový part, protože violu
příliš
podřizuje orchestrálnímu zvuku a nechává ji často mlčet, o dílo ztratil
zájem.
Berlioz dal posléze skladbě poetický charakter a formu čtyřdílné
orchestrální
skladby,
inspirované jeho někdejšími romantickými toulkami v italských
Abruzzách a
básní Lorda Byrona Childe Harold's
Pilgrimage. Berliozova kompozice by se dala též označit za
symfonii
s koncertantní violou. Názvy jednotlivých částí: 1. Harold aux Montagnes. Scčne de mélancolie, de
bonheur et de joie. (Harold
v horách. Scény melancholie, štěstí a radosti). 2.
Marche de
Pélerins, chantant la pričre du soir. (Pochod poutníků, zpívajících
večerní
modlitbu). 3. Sérénade d´un Montagnard des Abbruzzes ŕ sa maîtresse.
(Serenáda
abruzzského horala jeho milé). 4. Orgie de brigands. Souvenirs des
scčnes
précédentes. (Loupežnické orgie. Vzpomínky na předešlé scény).
1834–1838 – Benvenuto Cellini – opera, zejména kvůli námětu a
velké interpretační náročnosti neúspěšná
1837
– Requiem
(Grande messe des morts)
–
Rekviem, smuteční mše, zkomponovaná na zakázku francouzského
státu pro
uctění památky hrdinů padlých v pařížské revoluci v r. 1830.
Berlioz
předepsal pro provedení této skladby kromě tenorového sóla také
orchestr
doplněný čtyřmi dechovými orchestry, rozesazenými v rozích
koncertní
prostory a doprovázených 16 tympány. Premiéra skladby
v pařížské
Invalidovně (5. 12. 1837), navštívená špičkami francouzského státu a
pařížské
a zahraniční honorace, zástupci francouzského a cizího tisku,
jakož i
velkým množstvím dalšího publika, se stala jedním z největších
životních
úspěchů skladatele. Ten ale ale musel před provedením i po něm
bojovat
s mnohými rafinovanými úklady vysoce postavených závistivců
(dokonce i
dirigent Habeneck přestal v nejvypjatějším místě skladby –
před nástupem
žesťů v Tuba mirum – schválně
dirigovat a situaci zachránil duchapřítomně Berlioz, který během
koncertu preventivně
prodléval v blízkosti dirigentského stupínku a po svém
bleskurychlém
přískoku chybějící dirigentova gesta nahradil
svým taktováním).
1839
– Roméo
et Juliette (Romeo a Julie)
– dramatická symfonie podle Shakespeara pro sóla, sbor,
sborové recitativy a
orchestr, podnícená finační podporou N. Paganiniho (sám vážně nemocen,
věnoval
Paganini Berliozovi 20 000 franků v nadšení nad jeho
uměním
a talentem). Paganinimu je symfonie také věnována.
Původní
Berliozův prozaický
text k symfonii přebásnil E. Deschamps.
1840
– Grande
symphonie funčbre et triomphale (Velká symfonie smuteční a triumfální) – třídílná monumentálně vystavěná
skladba je opět věnována připomínce červencové revoluce
v Paříži (1830) a
opět vznikla na státní zakázku. První věta je grandiózním pohřebním
pochodem (I. Marche funčbre),
druhá smuteční řečí (II. Oraison
funčbre ) a třetí oslavným
hymnem, apotéózou (III. Apothéose). Původní obsazení pro
dechový orchestr
Berlioz později rozšířil o smyčcové nástroje a sbor. Skladba
zazněla při
oficiální pompézní slavnosti v Paříži dne 28. 7. 1840,
zakončené na
náměstí Bastily. Symfonii dirigoval její autor, oblečený
v uniformě
Národní gardy. Při tomto provedení pod širým nebem byl zvuk dechových a
bicích
nástrojů příliš rušen davem a vojenskou přehlídkou Národní gardy, která
začala
předčasně. Dílo však pro svou důstojnou okázalost, monumentalitu a
vlastenectví
bylo a zůstalo po Requiem jedním z dalších nemnohých
jednoznačných hudebních
a společenských triumfů svého tvůrce, jinak často
pronásledovaného
nepochopením a záští.
1843 – Le carnaval romain (Římský karneval) – orchestrální předehra, jejím nejvýraznějším tématem je melodie italského tance saltarello, karnevalového popěvku v 6/8 taktu, zpívaného a tančeného ve druhého dějství opery Benvenuto Cellini (viz obr.)
1846
– Le
damnation de Faust (Faustovo prokletí)
– čtyřdílná dramatická
legenda pro pěvecká sóla, sbor, dětský sbor a orchestr na motivy
Goethova
Fausta, formálně a obsahově příbuzná s operou i
kantátou. Jejím
základem bylo Osm scén z Fausta z r. 1829.
Při premiéře zaznamenala neúspěch (podle Berliozova vyjádření
v Pamětech k ní
zůstalo publikum
lhostejné), dnes je však ceněnou a uváděnou kompozicí.
1849
– Te
Deum – pro
tenor, 3
sbory (STB, STB, SA), dětský sbor, orchestr a varhany.
1850–1854
– L´enfance du Christ (Dětství
Ježíšovo)
– oratorium
1856–1858 – Les Troyens (Trojané)
– opera
1860–1862 – Béatrice et Bénédict (Blažena a Beneš) – komická opera podle Shakespearovy veselohry Mnoho povyku pro nic
Idée
fixe
z Fantastické symfonie, její první uvedení
v 1. větě skladby (takty 72–111), part prvních houslí:
1.
v novější verzi (1855) hrdina požije opium již před
začátkem děje symfonie
Berliozův program Fantastické symfonie z r. 1845:
"Upozornění.
Cílem skladatele bylo vylíčit, do té míry, jak to jen hudba dovoluje,
různé scény ze života umělce. Protože průběh tohoto instrumentálního
dramatu je ochuzen o podporu slov, je třeba ho představit předem.
Následující program
[pozn. 1]
je
proto třeba chápat podobně jako mluvený text opery, protože slouží k
uvedení do jednotlivých hudebních částí a zdůvodňuje jejich charakter a
obsah. První část. Sny, vášně. Autor si představuje, že mladý hudebník, zasažený onou duševní nemocí, již jeden slavný spisovatel nazývá "vlna vášní", uvidí poprvé ženu, spojující v sobě všechny půvaby vysněného ideálu, a beznadějně se do ní zamiluje. Jakýmsi podivným řízením se umělci obraz jeho milované zjeví vždy spojen s hudební myšlenkou, ve které nalézá jisté uchvacující, ale ušlechtilé a nesmělé rysy, podobné těm, jež si spojuje s milovaným objektem. Tento melodický odraz a jeho předloha ho pronásledují jako dvojnásobná utkvělá myšlenka [ve franc. originálu "idée fixe"]. To je tím důvodem, proč se melodie, kterou začíná první Allegro, stále znovu objevuje ve všech částech symfonie. Přechod z tohoto stavu melancholického snění, přerušovaný několika výbuchy nevysvětlitelné radosti, k šílené vášni, s jejími momenty vzteku, žárlivosti, jejích návratů k něžnosti, jejích slz, jejích náboženských útěch, je předmětem první části. Druhá část. Ples. Umělec se ocitá v nejrůznějších životních situacích, uprostřed rušné slavnosti, v poklidném přemýšlení o přírodních krásách; ale všude, ve městě, na venkově, milovaný obraz se mu neustále ukazuje a vnáší neklid do jeho duše. Třetí část. Scéna na venkově. Jednoho večera, při pobytu na venkově, slyší z dálky halekání pastevců; pastorální duo, místo děje, slabé šumění stromů jemně houpaných vánkem, několik záchvěvů opětovné naděje, to vše vnáší do jeho duše nezvyklý klid a jeho myšlenkám dává příjemnější zabarvení. Přemýšlí o svém osamění; doufá, že brzy už nebude sám... Ale kdyby ho oklamala!... Ta směsice naděje a obav, ty šťastné myšlenky, kalené černými předtuchami, tvoří náplň Adagia. Na konci jeden z pastýřů opět započne svou píseň; druhý už neodpovídá... Vzdálené hřmění bouřky... samota ... klid... Čtvrtá část. Pochod na popraviště. Poznavše, že jeho láska není opětována, otráví se umělec opiem. Dávka narkotika, příliš slabá, než aby ho usmrtila, ho uvrhne do spánku doprovázeného podivnými vidinami. Zdá se mu, že zabil tu, kterou miloval, že je odsouzen, veden na popraviště, a že přihlíží vlastní popravě. Průvod se blíží za zvuků brzo divoce pochmurného, brzo zářivě slavnostního pochodu, v němž tupý rachot těžkých kroků bez přechodů následuje výbuchy největšího hřmotu. Na konci pochodu se objevují první čtyři takty idée fixe jako poslední myšlenka na lásku, přerušené smrtelnou ránou. Pátá část. Sen o noci sabatu. Vidí sám sebe na sabatu, uprostřed houfu děsivých stínů, čarodějů a příšer všeho druhu, shromážděných, aby slavili své pohřební obřady. Podivný hluk, sténání, divoký smích, vzdálené výkřiky, kterým se zdají odpovídat jiné. Milovaná melodie ještě znovu zaznívá, ale nyní ztratila svůj ušlechtilý a zdrženlivý půvab, už je to pouze přízemní, hrubý, posměšný taneční popěvek; to je ona, která přišla na sabat... Radostný jekot při jejím příchodu... Zapojuje se do ďábelských rejů... Umíráček, směšná parodie na Dies irae [pozn. 2], rej čarodějnic. Rej čarodějnic a Dies irae dohromady. [Pozn. 1]: Na koncertě, na němž zazní tato symfonie, je distribuce tohoto programu mezi posluchače nezbytná pro jejich plné pochopení dramatického plánu díla. [H. B.] [Pozn. 2]: Hymnus zpívaný při pohřebních obřadech katolické církve. [H. B.]" |
Hudební odkaz
Hectora Berlioze
tvoří
ještě řada dalších skladeb, většinou vokálně instrumentálních, např. La révolution grecque, La
mort d´Ophélie, Le ballet des ombres,
písně aj. Významná je také jeho činnost literární – zde vynikají
především Velké pojednání o moderní
instrumentaci
a orchestraci (Grand Traité
d’instrumentation et d’orchestration modernes), Večery v orchestru (Les
Soirées de l’Orchestre), Hudební
grotesky (Les Grotesques de la
Musique) a Paměti (Mémoires). Vedle dalších knih jsou
dokladem nesmírného Berliozova intelektu ještě stovky pronikavých
časopiseckých
článků a recenzí, vytvořených během 40 let jeho publikační činnosti.
Hector Berlioz vyznačil ostrý předěl v romantické hudbě Evropy směrem k její modernější podobě a svobodnějšímu pojetí. Byl prototypem romantického umělce, který jde za svojí pravdou přes všechny překážky, i za cenu osobního strádání. Jeho smysl pro pravdu mu zjednal kromě příznivců i řadu nepřátel a zasloužil se o to, že jediná pracovní pozice v oficiálním francouzském hudebním životě, která na něj zbyla, bylo místo knihovníka pařížské konzervatoře. Jeho umělecké renomé však ještě za jeho života vzrostlo do té míry, že byl uznáván nejenom jako první skladatel Francie, ale spolu s Mendelssohnem a Lisztem, později i Wagnerem, byl počítán mezi vedoucí skladatelské osobnosti evropského kontinentu.
F. Liszt proslul
v Evropě v prvé řadě jako klavírní virtuos.
Narodil se
v malém
městě Raiding nedaleko maďarské Šoproně. Dnes je Raiding součástí
rakouské
spolkové země Burgenland, v Lisztově době patřil do uherského
království a
spolu s ním do státního útvaru Rakouska (Rakousko-Uhersko
vzniklo ažv r. 1867). Franz Liszt byl od malička
podporován
v hudbě svým otcem. Již jako devítiletý koncertoval na klavír
v Bratislavě.
Ve Vídni studoval klavír u proslulého pedagoga českého původu
C. Czerného
a kompozici u neméně známého Itala A. Salieriho.
V roce 1823 odcestovala
rodina Lisztových do Paříže, aby
tam Franz studoval na konzervatoři, což ovšem její ředitel Cherubini
odmítl
s poukazem na předpis, zakazující na tomto učilišti vzdělávání
cizinců.
Proto byl mladý Liszt v Paříži v kompozici soukromým
žákem F. Paera
a A. Rejchy,
ve studiu
klavíru ho vedl otec. Ten vzal syna také na zahraniční cesty do Anglie,
kde
Franzova hra sklidila velký úspěch. Lisztův otec však v r.
1827 zemřel. Liszt
zůstal v Paříži se svou matkou, studoval duchovní,
beletristickou a
filozofickou literaturu, jen příležitostně hrával veřejně, dával hodiny
klavíru
a kompozice a navazoval společenské kontakty (mezi jeho
známosti patřil
A. Dumas, V. Hugo, H. Heine, G. Sand,
F. Chopin,
H. Berlioz, N. Paganini,
F. M. Bartholdy, G. Rossini aj.). Po
poslechu Paganiniho (1832) se Liszt pustil se zvýšeným úsilím do
cvičení na
klavír, aby na tomto nástroji dokázal to, co Paganini na houslích.
Nepolevoval
ale ani ve studiu teoretických spisů, jejichž četbou doháněl nedostatky
ve svém
vzdělání. Ty šly na vrub jeho jednostranné výchově pro dráhu
klavírního
virtuosa, ke které ho kdysi předurčil otec. Od r. 1832 se také
opět začal
věnovat koncertní činnosti, podnikal i pokusy kompoziční, prozatím ale
s nevelkými výsledky. V té době (1832–33) se Liszt
seznámil s o
šest let starší hraběnkou Marií d´Agoult
(1805–1876) a mezi oběma se vytvořil milenecký vztah. Marie
byla sice
provdanou matkou
dvou dětí, její manželství však nebylo šťastné. Tím pro Liszta
nastala
nová,
osudová etapa jeho života, která měla trvat až do roku 1843, kdy se
s Marií definitivně rozešel. Mezitím se však z jejich svazku
narodily tři
děti, z nichž druhorozená dcera Cosima byla později
ženou
dirigenta
H. v. Bülowa a po něm také dalšího velkého
novoromantika –skladatele
R. Wagnera.
Pro
Liszta začalo od
počátku jeho známosti s hraběnkou d´Agoult velmi neklidné, ale
také
umělecky úspěšné období, kdy jako cestující virtuos koncertoval po celé
Evropě
(v letech 1840
a 1846
slavil velké úspěchy při svých
recitálech
v českých zemích,
při pražských koncertech
v r. 1846
se tam sešel
s H. Berliozem).
Na svých klavírních recitálech hrával skladby
svoje
i jiných skladatelů (např. Chopina), často improvizoval.
Dobové zprávy
žasnou nejenom nad jeho technikou, ale ještě více nad kouzlem jeho
umělecké
osobnosti a krásou jím přednášené hudby. Svou hrou prý doslova
elektrizoval
publikum a udržel je ve stavu napjaté pozornosti od začátku až do
konce, jako by
bylo
očarované. V roce 1847
však přišla nečekaná zpráva: Liszt
opustil dráhu klavírního
virtuosa a usadil se ve Výmaru, kde byl již
r. 1842 jmenován dvorním
kapelníkem. Přispěla k tomu jeho druhá vážná známost (těch
méně vážných
měl prý za celý život více), kterou poznal v Kijevě za
svého
východoevropského turné v roce 1847 – kněžna Carolyne
Sayn-Wittgensteinová (1819–1887). Liszt s ní hodlal
prožít druhou polovinu svého života a protože jeho vztah
s Marií d´Agoult
ztroskotal do značné míry právě kvůli jeho dlouhodobým koncertním
zájezdům,
zdálo se mu být nyní vhodné, zklidnit ve Výmaru své životní tempo, což
by mu navíc
umožnilo věnovat se intenzívně kompozici. Lisztův plán se do značné
míry
zrealizoval, alespoň co se týká jeho hudební tvorby a činnosti. Během
výmarského pobytu Liszt zkomponoval mnohá svá závažná klavírní díla
(např. Sonátu h-moll, Harmonie poetické a
náboženské, většinu Uherských
rapsódií, Klavírní koncert Es-dur), většinu symfonických
básní a další
hudbu. Současně byl aktivní coby dirigent, organizátor a pedagog. Za
jeho
působení se Výmar stal ideovým hudebním ohniskem Evropy, kam se pro
radu a
poučení sjížděli hudebníci celého kontinentu, mezi nimi také
B. Smetana.
V roce 1948
se Liszt sešel v Drážďanech
s R. Wagnerem,
v roce
1850 premiéroval ve Výmaru Lohengrina
(Wagner
byl v té době ve švýcarském exilu). Liszt propagoval i díla
jiných
skladatelů, např. Berlioze, Mendelssohna, Schumanna. V roce
1861, po
odmítnutí kněžny Wittgensteinové vdát se za Liszta, začíná třetí,
duchovní a
nacionálně-maďarské období jeho kariéry. Svůj čas skladatel nyní dělil
mezi Řím,
Budapešť a Výmar, uváděl svá
díla, vyučoval a užíval si své zasloužené slávy
skladatele. V roce 1886,
při návštěvě Bayreuthského festivalu,
Liszt umírá
a je v Bayreuthu
na městském hřbitově pochován.
Lisztovo
hudební
dílo je obrovské (zhruba 700 opusů), kvalitativně ovšem nevyrovnané.
Z jeho klavírní hudby tvoří největší část úpravy a
transkripce, které se
však dnes téměř nehrají. Životné jsou např. mnohé klavírní etudy,
některé Uherské
rapsódie a varhanní
skladby, oba dva klavírní
koncerty, Sonáta
h-moll, některé symfonické
básně (Liszt platí za zakladatele
žánru), oratorium Christus a další
skladby, včetně známého klavírního Snu lásky.
Etudy
– Etude en
douze exercices (1826),
Etudes d´éxecution transcendante d´aprčs
Paganini (1838, zde mj. slavná Campanella),
Mazzepa (cca 1840), 3
études de concert (cca. 1848), Etudes
d´éxecution transcendante (1851, zde
mj. Feux follets, Wilde Jagd, Harmonies
du soir, Chasse-neige), Zwei
Konzertetüden (cca. 1862, 1.
Waldesrauschen 2. Gnomenreigen)
Další
klavírní skladby:
Sonáta h
moll (1852–53), Années de
pčlerinage.
Premičere année. Suisse (Léta putování. První rok.
Švýcarsko. Tiskem 1855),
Années
de pčlerinage. Deuxičme année. Italie (Léta putování. Druhý
rok. Itálie.
Tiskem 1858), Venezia e Napoli (Benátky
a Neapol. Dodatek k Années de pčlerinage.
Tiskem 1861), Années de pčlerinage.
Troisičme
année. (Léta putování. Třetí rok. Tiskem 1863), Harmonies poétiques et religieuses (Harmonie
poetické a religiózní,
1845–52), Consolations (Útěchy,
1849–50),
Weihnachtsbaum – Arbre de Noël
(cyklus
skladeb Vánoční stromeček, 1874–76), Uherské
rapsodie (celkem 19, nejpopulárnější č. 2
z r. 1847), 3 Sny lásky (1850,
klavírní přepracování 3
původních Lisztových písní), variace, balady, legendy, elegie, valčíky
(např. virtuózní Mefisto-Walzer), pochody, polonézy, transkripce (např.
Berliozova Fantastická symfonie a
Beethovenovy
symfonie 1–9), fantazie, koncertní parafráze ad.
Varhanní skladby
Fantazie a fuga na chorál Ad nos, ad salutarem undam (nejvýznamnější varhanní skladba F. Liszta, na téma z opery Le prophčte G. Meyerbeera), Preludium a fuga na jméno BACH (1855), Variace na Weinen, Klagen, Sorgen, Zagen (podle basové linie z první části stejnojmenné kantáty J. S. Bacha, která je též součástí Bachova Crucifixus z jeho Mše h moll. Liszt skladbu napsal původně pro klavír) a další.
Orchestrální skladby
Symfonické básně – celkem jich je 13, mají programní hudbu, Liszt je psal od r. 1848. Celková formální podoba těchto skladeb je v zásadě volná a slouží skladateli pro vyjádření mimohudebního významu – programu. Mimohudební náměty (programy) bývají u Liszta vypůjčeny z literatury a výtvarného umění, obsah některých symfonických básní je také všeobecně či symbolicky filozofující.
Symfonické
básně s literárními
náměty (programy):
Symfonické
básně
s filozofujícími
/ symbolickými náměty (programy):
Programní
symfonie – následují svou
programní koncepcí vzor
Berliozovy Fantastické symfonie
Klavírní koncerty
– patří mezi
Lisztovy nejoblíbenější skladby. Klavír v nich má rovnocennou
úlohu
s orchestrem, obě skladby jsou v podstatě
symfonickými básněmi s účastí
koncertantního klavíru. Koncerty jsou jednověté, jsou však vnitřně
členěné na
kontrastní díly.
|
HILLER, Ferdinand. Hector Berlioz. In: Künstlerleben. Köln: M. Du Mont-Schauberg, 1880, s. 63–143. BERLIOZ, Hector. Paměti. Praha: SNKLHU, 1954. COHEN, Robert H. a Yves GÉRARD (eds.). Hector Berlioz: Critique musicale: Volume 1 (1823-1834). Paris: Buchet/Chastel, 1996. The Hector Berlioz Website – životopis, seznamy skladeb, partitury, hudební záznamy, plná znění textů (fr./angl,) VOJTĚCH, Ivan (ed.). Liszt o svých současnících: Z kroniky hudebního pokroku. Praha: SNKLHU, 1956. CHIESA, Maria Tibaldi. Romantický život Lisztův. Praha: Topičova edice, 1948. WENIG, Jan. Byli v Praze. Praha: Editio Supraphon, 1980. PLEVKA, Bohumil. Liszt a Praha. Praha: Editio Supraphon, 1986. |