Průchod studijním plánem
PdF NAJ2ck Učitelství anglického jazyka pro základní školy
Název anglicky: Lower Secondary School English Language Teacher Training
navazující kombinovaný jednooborový, vyučovací jazyk: čeština
Zahrnut v programu: PdF N-AJ2 Učitelství anglického jazyka pro základní školy
navazující kombinovaný jednooborový, vyučovací jazyk: čeština
Zahrnut v programu: PdF N-AJ2 Učitelství anglického jazyka pro základní školy
Informace o studiu
- Součásti SZZ a jejich obsahIntegrovaná zkouška z pedagogiky, psychologie a didaktiky oboru je zkouškou způsobilosti, v níž student/ka prokazuje schopnost propojit a syntetizovat poznatky oborové didaktiky a základních pedagogických a psychologických disciplín a začlenit je do určitého teoretického výkladového rámce (či více rámců) při řešení konkrétních výukových situací.
Praktický rámec aplikace těchto poznatků představuje buď příprava na konkrétní hodinu, která byla odučena a písemná reflexe této hodiny (nebo videonahrávka vyučovací hodiny doplněná písemnou reflexí) a studentské portfolio (přípravy, seminární práce, portfoliové úkoly atd.). S těmito materiály studující pracuje při přípravě na ústní zkoušku.
Pro oblast pedagogiky si student se připraví na diskusi v uvedených okruzích tak, aby o nich mohl diskutovat s oporou o odborné publikace z oboru, výsledky pedagogického výzkumu a portfolio. Na příkladu vybraného příspěvku a studia odborného periodika uvede aktuálně řešená témata v pedagogických vědách.
Pro oblast didaktiky je důležité, aby student propojoval poznatky ze studia odborné literatury se svou dosavadní pedagogickou zkušeností, dokázal obojí kriticky zhodnotit a využít při formulaci vlastních přístupů k řešení oborově didaktické problematiky.
Zkouška je hodnocena dvěma známkami: z pedagogiky a psychologie; z oborové didaktiky.
Hodnocení probíhá podle sady kritérií, které jsou studentům známy.
SZZ z anglického jazyka se skládá ze 2 složek: lingvistické a literární. V obou případech je součástí hodnocení i úroveň mluveného projevu studenta. Zkouška vychází z prostudované literatury a je odbornou diskuzí, během které studenti prokáží schopnost argumentace a konfrontace různých názorů a nastíní možnosti aplikace získaných poznatků a dovedností ve své pedagogické praxi.
Ústní zkouška z lingvistiky, která vychází ze studia odborné lingvisticky zaměřené literatury, prokazuje schopnosti studentů posoudit a představit názory odborníků, porovnat je s vlastními poznatky a zdůvodnit své postoje k dané tematice. Studenti povinně prostudují vybrané odborné publikace z vymezených oblastí lingvistiky (odpovídajících studovaným povinným předmětům lingvistického zaměření) a během odborné diskuse předvedou schopnost argumentace a konfrontace různých názorů a nastíní možnosti aplikace získaných poznatků ve své pedagogické praxi.
Další informace jsou dostupné na http://katedry.ped.muni.cz/anglictina/current-students/ucitelstvi-pro-zs/state-exam-format/linguistics-necessary-publications.
Okruh 1 – Základní směry v obecné lingvistice. Základní lingvistické pojmy. Lingvistické disciplíny a přístupy k analýze jazyka. Diversifikace a vývoj anglického jazyka.
Okruh 2 – Lingvistické teorie a specifické analytické přístupy ke studiu jazykových jevů.
Okruh 3 – Základní charakteristika jednotlivých lingvistických disciplín z hlediska profese učitele anglického jazyka.
Při ústní zkoušce z literatury student prokáže schopnost kritické analýzy a nezávislé argumentace v rámci širšího teoretického zázemí na základě rozboru konkrétního literárního textu z období po r. 1945. Úkolem studenta je prezentovat původní, avšak odborně podložený argument na základě autonomní práce s textem a obhájit jej v následné diskusi, která dokládá studentovu čtenářskou a jazykovou erudici a schopnost aplikace, prohloubení, rozvíjení a propojování nabytých znalostí. - Návrh témat kvalifikačních prací a témata obhájených pracíVšechny práce jsou uloženy v archivu MU. Přístup k pracím prostřednictvím informačního systému IS MUNI: www.is.muni.cz . Zde uvádíme pouze příklady.
Plná verze diplomových prací včetně příloh a obou posudků je v elektronické formě akreditačního spisu k dispozici ve veřejně přístupném archivu závěrečných prací Informačního systému Masarykovy university prostřednictvím přímého odkazu uvedeného za názvem práce.
Veronika Čenkovičová,2023. Analysis of two young adult novels from the perspective of their bibliotherapeutic use in schools. https://is.muni.cz/auth/th/k3owv/
Ilona Husáková. Commitment to the Heart: The Source of Hester Prynne's Inner Strength, 2022. https://is.muni.cz/auth/th/oc27j/
Anna Laslettová. Inclusion and Individual Education Plan from English Teachers’ Perspective, 2021. https://is.muni.cz/auth/th/pvv8d/
Kateřina Pešáková, Racial Issues in Theodor's Geisel selected children's books. 2023. https://is.muni.cz/auth/th/dokqi/
Veronika Šedovičová. Cohesion and coherence in a science podcast, 2019. https://is.muni.cz/auth/th/p4weg/
Eva Šolcová, Scaffolding strategies in CLIL history lessons: A Case Study. 2019, https://is.muni.cz/auth/th/oaakr/
Doporučený průchod studijním plánem
Učitelská propedeutika (20 kr.)
Povinné předměty
Kód | Název | Ukončení | Kreditů | Semestr | Profilace |
PdF:SZ6049 | Pedagogická psychologie | zk | 4 | 1 | P |
PdF:SZ6051 | Školní pedagogika | zk | 4 | 2 | Z |
PdF:SZ6052 | Pedagogicko-psychologická diagnostika v práci učitele | k | 3 | 3 | Z |
11 kreditů |
Povinně volitelné
Student během studia zapisuje jeden z nabízených předmětů.
Kód | Název | Ukončení | Kreditů | Semestr | Profilace |
PdF:SZ6053 | Školský a školní management | z | 2 | 1 | P |
PdF:SZ6054 | Inkluzivní vzdělávání | z | 2 | 1 | P |
PdF:SZ6092 | Alternativní a inovativní pedagogika | z | 2 | 1 | P |
6 kreditů |
Cizí jazyk
Kód | Název | Ukončení | Kreditů | Semestr | Profilace |
PdF:JVk032 | Němčina pro pedagogy II | zk | 7 | 1 | - |
7 kreditů |
Oborová část (53 kr.)
Povinné předměty (P+PV 53 kr.)
Kód | Název | Ukončení | Kreditů | Semestr | Profilace |
PdF:AJ3101 | Praktická a profesní angličtina 1 | k | 3 | 1 | P |
PdF:AJ3102 | Praktická a profesní angličtina 2 | zk | 4 | 2 | P |
PdF:AJ3201 | Lexikologie a lexikografie | zk | 4 | 1 | P |
PdF:AJ3202 | Stylistika | zk | 4 | 2 | P |
PdF:AJ3203 | Pragmatika | zk | 4 | 3 | P |
PdF:AJ3204 | Akademické psaní | k | 3 | 2 | P |
PdF:AJ3301 | Současná britská literatura a společnost | zk | 5 | 1 | P |
PdF:AJ3302 | Současná americká literatura a společnost | zk | 5 | 2 | P |
PdF:AJ3303 | Literatura pro děti a mládež | zk | 5 | 3 | P |
37 kreditů |
Povinně-volitelné předměty
Studenti si zapisují povinně volitelné předměty v hodnotě 16 kreditů za studium.
Kód | Název | Ukončení | Kreditů | Semestr | Profilace |
PdF:AJ0102 | Intenzivní jazykový kurz | z | 2 | 3 | - |
PdF:AJ0208 | Akademické dovednosti: mluvení | z | 2 | 2 | - |
PdF:AJ0302 | Současné události v anglicky mluvících zemích | k | 3 | 3 | - |
PdF:AJ0310 | Vztahy mezi kulturami | z | 2 | 3 | - |
PdF:AJ0409 | Výuka dětí | k | 2 | 2 | - |
PdF:AJ5201 | Analýza konverzačního jazyka | k | 3 | 3 | - |
PdF:AJ5301 | Afroamerická historická zkušenost | k | 3 | 3 | - |
PdF:AJ5403 | Hry a aktivity pro výuku AJ | z | 3 | 3 | - |
PdF:AJ5410 | Videoweb | k | 3 | 2 | - |
PdF:AJ5501 | Primární zdroje ve výuce angličtiny 1 | z | 3 | 3 | - |
PdF:AJ5502 | Primární zdroje ve výuce angličtiny 2 | z | 3 | 2 | - |
29 kreditů |
Oborové didaktiky (17 kr.)
Kód | Název | Ukončení | Kreditů | Semestr | Profilace |
PdF:AJ3401 | Didaktika anglického jazyka 1A | z | 2 | 1 | Z |
PdF:AJ3402 | Didaktika anglického jazyka 1B | k | 3 | 2 | Z |
PdF:AJ3403 | Didaktika anglického jazyka 2A | zk | 4 | 3 | Z |
PdF:AJ3404 | Didaktika anglického jazyka 2B | k | 3 | 4 | Z |
PdF:AJ3405 | Literatura ve výuce AJ na ZŠ | k | 3 | 3 | P |
PdF:AJ3406 | Testování a hodnocení ve výuce anglického jazyka | z | 2 | 4 | P |
17 kreditů |
Praxe (14 kr.)
Předmět SZ6056 studenti absolvují dvakrát (v 1. a 2. semestru) a získají celkem 2 kredity.
Kód | Název | Ukončení | Kreditů | Semestr | Profilace |
PdF:SZ6099 | Učitelská praxe 1 | z | 4 | 1 | P |
PdF:SZ6056 | Reflexe praxe | z | 1*2 | 1 | P |
PdF:AJ6007 | Učitelská praxe 2 | z | 4 | 2 | P |
PdF:AJ6008 | Učitelská praxe 3 | z | 4 | 3 | P |
14 kreditů |
Diplomová práce (16 kr.)
Kód | Název | Ukončení | Kreditů | Semestr | Profilace |
PdF:AJ_DP | Diplomová práce | z | 4 | 3 | P |
PdF:AJ_DPd | Diplomová práce - Dokončení | z | 8 | 4 | P |
PdF:AJ_DPp | Diplomová práce - Projekt | z | 4 | 2 | P |
16 kreditů |