Průchod studijním plánem
PdF BPR3Shp Přírodopis se zaměřením na vzdělávání
Název anglicky: Natural Science for Education
bakalářský prezenční hlavní, vyučovací jazyk: čeština![čeština čeština](/pics/flags_svg/cz.svg)
Zahrnut v programu: PdF B-PR3S Přírodopis se zaměřením na vzdělávání
bakalářský prezenční hlavní, vyučovací jazyk: čeština
Zahrnut v programu: PdF B-PR3S Přírodopis se zaměřením na vzdělávání
Informace o studiu
- Součásti SZZ a jejich obsahObsah státní závěrečné zkoušky
Přírodopis
Druhý obor
Obhajoba bakalářské práce
Pedagogicko-psychologický základ pro bakalářské studium
Struktura státní závěrečné zkoušky z přírodopisu
Písemná část zkoušky má prokázat teoretické znalosti uchazeče napříč jednotlivými disciplínami spadající pod vzdělávací obor přírodopis (botanika, zoologie, antropologie a neživá příroda); viz okruhy ke státní závěrečné zkoušce a orientaci ve formální organizaci a pojetí přírodopisného učiva na základní škole.
Poznávací část zkoušky má prokázat u uchazeče dovednost determinace a specifikace vybraných přírodnin (živých i neživých) a orgánů lidského těla.
Didaktická část
Didaktika přírodopisu jako věda
Kurikulární dokumenty
Postavení přírodopisného učiva v RVP ZV
Didaktické principy a zásady
Didaktická analýza přírodopisného učiva
odkaz na podrobnější informace
http://katedry.ped.muni.cz/biologie/studium/bakarske-szz - Návrh témat kvalifikačních prací a témata obhájených pracíNávrh témat bc. prací:
zaměření na zoologii – doc. RNDr. Alena Žákovská, Ph.D.
Např. Aktivita klíšťat Ixodes ricinus na jedné z lokalitě v okolí Brna apod.
zaměření na zoologii bezobratlých živočichů – Mgr. Robert Vlk, Ph.D.
Přednostně zaměření na rovnokřídlý hmyz (kobylky, cvrčci, saranče aj.)
zaměření na zoologii – Ing. Radovan Smolinský, Ph.D. et Ph.D.
Např. Zpracování výukové (exkurzní) trasy se zaměřením na obratlovce.
zaměření na antropologii a genetiku – Mgr. Martina Jančová, Ph.D.
Např. Měření somatických parametrů – jejich srovnání, vztahy, rozdíly mezi pohlavími, věkovými kategoriemi, typy aglomerací. Jejich souvztažnost ke zdraví člověka a prevenci onemocnění.
zaměření na sinice a řasy, anatomii a morfologii rostlin – Mgr. Blažena Brabcová, Ph.D.
např. Taxonomické složení společenstva sinic a řas vybraných vodních biotopů.
zaměření na didaktiku přírodopisu 2. stupně ZŠ – Mgr. Libuše Vodová, Ph.D.
Např. Přírodní poměry a flóra vybraného území
zaměření na botaniku – Mgr. Natálie Čeplová, Ph.D.
Např. Přírodní poměry a květena vybraného území
zaměření na geologii – doc. Jindřich Štelcl, CSc.
Např. Geologická charakteristika vybrané lokality.
Obhájené bc. práce
Míka V. Tajemné receptury alchymistů, https://is.muni.cz/auth/th/yzxpu/?fakulta=1441;obdobi=8723;id=23919
Chvátalová E. Využití aktivizujících metod pro výuku přírodopisu na 2. stupni základní školy,
https://is.muni.cz/auth/th/y2jky/?fakulta=1441;obdobi=8723;id=23919
Šimšová K.: Čeleď vstavačovité (Orchidaceae)výskyt na území NPR Čertoryje a zpracování zjednodušeného atlasu, https://is.muni.cz/auth/th/s1x22/?fakulta=1441;obdobi=8723;id=23919
Kyselka J.:Určitý a křivkový integrál a jeho aplikace, https://is.muni.cz/auth/th/xo88h/?fakulta=1441;obdobi=8723;id=23919
Bc. Veronika Černá V.: Potravinové alergie a povědomí o nich mezi studenty pedagogické fakulty, https://is.muni.cz/auth/th/zfdwo/?fakulta=1441;obdobi=8723;id=23919
Reischl J.:Chronické neinfekční choroby a zdravý životní styl, https://is.muni.cz/auth/th/qavps/?fakulta=1441;obdobi=8723;id=23919
Valentová H.: Sledování přítomnosti patogenních mikroorganismů z klíšťat u ještěrek, https://is.muni.cz/auth/th/zn6f2/?fakulta=1441;obdobi=8723;id=23919
Dvořáková B.: Prevence osteoporózy u žáků 2. stupně ZŠ, https://is.muni.cz/auth/th/dshsb/?fakulta=1441;obdobi=8723;id=23919
Litenová D.:Řasová flóra vybraných rybníků a přilehlého mokřadu v katastru obce Jindřichův Hradec, https://is.muni.cz/auth/th/t46gl/?fakulta=1441;obdobi=8723;id=23919
Sopuch M.: Mapování vybraných druhů rovnokřídlých ve dvou faunistických čtvercích v oblasti Štramberku, https://is.muni.cz/auth/th/qkgki/?fakulta=1441;obdobi=8723;id=23919
Zatloukalová S.: Přírodní poměry a květena okolí města Valašské Klobouky, https://is.muni.cz/auth/th/ispre/?fakulta=1441;obdobi=8723;id=23919
Oláhová V.:Floristický průzkum břehů revitalizované říčky Teplice na katastrálním území obce Kuželov, https://is.muni.cz/auth/th/rg79l/?fakulta=1441;obdobi=8723;id=23919
Naňáková P. : Změny v zastoupení rozsivek v podélném profilu Hložeckého potoka v Bílých Karpatech), https://is.muni.cz/auth/th/t03qw/?fakulta=1441;obdobi=8723;id=23919
Landová K.: 3D tisk modelů pro výuku mitózy na ZŠ,
https://is.muni.cz/auth/th/qobpg/?fakulta=1441;obdobi=8723;id=23919
/
Doporučený průchod studijním plánem
Učitelská propedeutika (36 kr.)
Povinné předměty
Kód | Název | Ukončení | Kreditů | Semestr | Profilace |
PdF:SZ6000 | Úvod do pedagogiky a psychologie | zk | 4 | 1 | Z |
PdF:SZ6001 | Seminář k úvodu do pedagogiky a psychologie | z | 2 | 1 | Z |
PdF:SZ6003 | Vývojová psychologie | k | 3 | 2 | Z |
PdF:SZ6004 | Teorie a metodika výchovy | k | 2 | 2 | Z |
PdF:SZ6005 | Speciální a inkluzivní pedagogika | z | 3 | 3 | Z |
PdF:SZ6006 | Výzkum v pedagogické praxi | zk | 4 | 3 | Z |
PdF:SZ6010 | Základy pedagogické diagnostiky | z | 2 | 4 | Z |
PdF:SZ6012 | Pedagogická komunikace | k | 3 | 4 | Z |
PdF:SZ6009 | Sociální psychologie | k | 3 | 5 | Z |
26 kreditů |
Povinně volitelné předměty
Pravidla pro výběr: 1 předmět za studium
Kód | Název | Ukončení | Kreditů | Semestr | Profilace |
PdF:SZ6013 | Dramatická výchova v pedagogické praxi | z | 2 | 2 | - |
PdF:SZ6014 | Globální rozvojové vzdělávání v přípravě učitele | z | 2 | 2 | - |
PdF:SZ6015 | Metodika průřezových témat v RVP | z | 2 | 2 | - |
PdF:SZ6016 | Metodika respektující výchovy | z | 2 | 2 | - |
PdF:SZ6018 | Osobnostní a sociální příprava | z | 2 | 2 | - |
PdF:SZ6019 | Podpora seberozvoje žáka skrze koučovací techniky | z | 2 | 2 | - |
PdF:SZ6020 | Specifika práce v multietnické třídě | z | 2 | 2 | - |
PdF:SZ6022 | Výchova k hodnotám jako součást pedagogické profese | z | 2 | 2 | - |
PdF:SZ6023 | Výchova nadaných žáků | z | 2 | 2 | - |
PdF:SZ6118 | Učíme (se) v kruhu | z | 2 | 2 | - |
PdF:SZ6119 | Projekty jako nástroj rozvoje kompetencí k podnikavosti | z | 2 | 2 | - |
PdF:SZ6120 | Výchovné situace ve škole: kazuistiky, analýza a interpretace | z | 2 | 2 | - |
24 kreditů |
Cizí jazyk
Kód | Název | Ukončení | Kreditů | Semestr | Profilace |
PdF:JVp001 | Vstupní test A2 - AJ | z | 1 | 1 | - |
PdF:JVp011 | Angličtina pro pedagogy - A | z | 2 | 2 | - |
PdF:JVp012 | Angličtina pro pedagogy - B | zk | 3 | 3 | - |
6 kreditů |
Sportovní aktivity
Oborová část (61 kr.)
Povinné předměty (P+PV 55 kr.)
Kód | Název | Ukončení | Kreditů | Semestr | Profilace |
PdF:BIp001 | Úvod do studia biologie | zk | 2 | 1 | - |
PdF:BIp002 | Neživá příroda 1 | zk | 4 | 1 | P |
PdF:BIp003 | Biologická technika | z | 2 | 1 | - |
PdF:BIp004 | Neživá příroda 2 | zk | 4 | 2 | P |
PdF:BIp005 | Základy obecné botaniky | k | 3 | 2 | P |
PdF:BIp006 | Základy obecné zoologie | k | 3 | 2 | P |
PdF:BIp007 | Cvičení v terénu - neživá příroda | z | 2 | 2 | - |
PdF:BIp008 | Základy systému a evoluce řas a hub | zk | 4 | 3 | P |
PdF:BIp009 | Základy zoologie bezobratlých | zk | 4 | 3 | P |
PdF:BIp010 | Základy systému a evoluce vyšších rostlin | zk | 4 | 4 | P |
PdF:BIp011 | Základy zoologie strunatců s využitím IT | zk | 4 | 4 | P |
PdF:BIp012 | Základy ekologie a ochrany přírody | k | 3 | 4 | P |
PdF:BIp013 | Cvičení v terénu - botanika, zoologie a ekologie | z | 3 | 4 | - |
PdF:BIp014 | Fyziologie rostlin | k | 3 | 5 | P |
PdF:BIp015 | Fyziologie živočichů | k | 3 | 5 | P |
PdF:BIp016 | Anatomie a fyziologie člověka 1 | zk | 4 | 5 | P |
PdF:BIp019 | Anatomie a fyziologie člověka 2 | k | 3 | 6 | P |
55 kreditů |
Volitelné předměty (6 kr.)
Uvedené předměty jsou pouze příkladem, student si vybírá z nabídky volitelných předmětů Pedagogické fakulty MU předměty v hodnotě 6 kreditů.
Kód | Název | Ukončení | Kreditů | Semestr | Profilace |
PdF:BIp021 | Determinační praktikum - sinice a řasy | z | 3 | 3 | - |
PdF:BIp022 | Dendrologie pro základní vzdělávání | k | 5 | 3 | - |
PdF:BIp020 | Základy hydrobiologie | z | 3 | 4 | - |
11 kreditů |
Oborové didaktiky (5 kr.)
Kód | Název | Ukončení | Kreditů | Semestr | Profilace |
PdF:BIp017 | Úvod do didaktiky přírodopisu | k | 2 | 5 | Z |
PdF:BIp018 | Praktikum k didaktice přírodopisu | k | 3 | 6 | Z |
5 kreditů |
Praxe (10 kr.)
Pravidla pro výběr: Student vybírá jednu z dvojic předmětů SZ6055+SZ6085 nebo SZ6007+SZ6086, všichni pak povinně plní SZ6008, SZ6011 a SZ6084.
Kód | Název | Ukončení | Kreditů | Semestr | Profilace |
PdF:SZ6055 | Asistentská praxe - asistent pedagoga 1 | z | 2 | 3 | P |
PdF:SZ6085 | Asistentská praxe - asistent pedagoga 2 | z | 2 | 4 | P |
PdF:SZ6007 | Asistentská praxe - doučování 1 | z | 2 | 3 | P |
PdF:SZ6086 | Asistentská praxe - doučování 2 | z | 2 | 4 | P |
PdF:SZ6008 | Sebezkušenostní příprava na profesi I | z | 2 | 3 | P |
PdF:SZ6011 | Sebezkušenostní příprava na profesi II | z | 2 | 4 | P |
PdF:SZ6084 | Asistentská praxe - asistent pedagoga 3 | z | 2 | 5 | P |
14 kreditů |
Bakalářská práce (8 kr.)
Kód | Název | Ukončení | Kreditů | Semestr | Profilace |
PdF:BI_BP | Bakalářská práce | z | 2 | 5 | P |
PdF:BI_BPd | Bakalářská práce - Dokončení | z | 4 | 6 | P |
PdF:BI_BPp | Bakalářská práce - Projekt | z | 2 | 4 | P |
8 kreditů |