PdF:SZ6020 Specifika práce v multietnické - Informace o předmětu
SZ6020 Specifika práce v multietnické třídě
Pedagogická fakultajaro 2025
- Rozsah
- 0/2/0. 2 kr. Ukončení: z.
Vyučováno kontaktně - Vyučující
- Mgr. et Mgr. Martina Kurowski, Ph.D. (přednášející)
Mgr. et Mgr. Markéta Košatková, Ph.D. (cvičící) - Garance
- Mgr. et Mgr. Martina Kurowski, Ph.D.
Katedra sociální pedagogiky – Pedagogická fakulta
Dodavatelské pracoviště: Katedra sociální pedagogiky – Pedagogická fakulta - Rozvrh seminárních/paralelních skupin
- SZ6020/01: Út 16:00–17:50 učebna 24, M. Kurowski
SZ6020/02: Út 14:00–15:50 učebna 24, M. Kurowski - Předpoklady
- !NOWANY( SZ6013 Dramatická výchova v pedagogické praxi , SZ6014 Globální rozvojové vzdělávání v přípravě učitele , SZ6015 Metodika průřezových témat v RVP , SZ6016 Metodika respektující výchovy , SZ6018 Osobnostní a sociální příprava , SZ6019 Podpora seberozvoje žáka skrze koučovací techniky , SZ6118 Učíme (se) v kruhu , SZ6021 Sociálně patologické jevy v životě žáků ZŠ a studentů SŠ , SZ6022 Výchova k hodnotám jako součást pedagogické profese , SZ6023 Výchova nadaných žáků , SZ6119 Projekty jako nástroj rozvoje kompetencí k podnikavosti , SZ6120 Výchovné situace ve škole: kazuistiky, analýza a interpretace )
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Předmět si smí zapsat nejvýše 44 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/44, pouze zareg.: 24/44, pouze zareg. s předností (mateřské obory): 24/44 - Mateřské obory/plány
- předmět má 61 mateřských oborů, zobrazit
- Cíle předmětu
- Seminář nabídne teoretický a metodický vhled do problematiky kulturně citlivého vzdělávání (nejen do vzdělávání žáků s odlišným mateřským jazykem). Studující získají přehled o možnostech zapojení žáků s kulturní a etnickou jinakostí do běžné výuky a pochopí principy podpůrných opatření, která poskytuje český vzdělávací systém. Dále představíme model interkulturních kompetencí podle Derdoff a pokusíme se prakticky tyto kompetence kultivovat. Studujícícm představíme pestrou škálu metodických materiálů, které budou schopni používat, orientovat se v nich a kriticky reflektovat.
- Výstupy z učení
- Po absolvování předmětu bude student umět: • popsat cílové skupiny žáků a představit problematiku kulturně citlivého přístupu v kontextu České republiky • orientovat v základních principech inkluzivního vzdělávání a tyto principy kriticky reflektovat • orientovat se v systému podpůrných opatření, v alternativních přístupech podpory žáků s kulturní jinakostí • charakterizovat instituce a organizace, které se zabývají problematikou vzdělávání žáků s OMJ a inkluzivním vzděláváním • aktivně využívat podpůrné informační a metodické materiály
- Osnova
- Význam inkluzivního vzdělávání ve společnosti 21. století Labyrint migrace: migrující osoby v ČR a v mezinárodním kontextu Diverzita ve společnosti - interkulturní komptenece Budování interkulturních kompetencí Parktické přístupy v multikulturní výchově Příklady dobré praxe, odborná literatura a metodické materiály
- Literatura
- doporučená literatura
- JARKOVSKÁ, Lucie, Kateřina LIŠKOVÁ, Jana OBROVSKÁ a Adéla SOURALOVÁ. (2015) Etnická rozmanitost ve škole: stejnost v různosti. Vydání první. Praha: Portál
- Bernkopfová, M. a kol. (2020) Průvodce začleňováním žáků s odlišným mateřským jazykem. Meta, o.p.s.
- KALU, Ntite Orji a Martina KUROWSKI. Culturally Responsive Teaching for Learner Diversity in Czech Schools: A Literature Review. European Journal of Education and Pedagogy. European Open Science Publishing, 2021, roč. 2, č. 6, s. 106-110. ISSN 2736-4534. Dostupné z: https://dx.doi.org/10.24018/ejedu.2021.2.6.202. URL info
- Výukové metody
- Důraz ve výuce je kladen především na interaktivní metody výuky a metody aktivizující studenty ke spolupráci. Studující jsou ve vzájemné roli kolegů, hierarchie studující-vyučující ve studiu tohoto kurzu nehraje roli. Na základě využitých metod studující konstruují svoji vlastní znalost. Studující jsou chápáni jako individuality s různorodými potřebami a takto k nim v kurzu přistupujeme.
- Metody hodnocení
- aktivní účast + písemná reflexe rozhovoru s cizincem/člověkem s etnickou jinakostí
- Informace učitele
- https://is.muni.cz/auth/el/ped/jaro2023/SZ6020/index.qwarp
- Nachází se v prerekvizitách jiných předmětů
- SZ6013 Dramatická výchova v pedagogické praxi
!NOWANY(SZ6118, SZ6014, SZ6015, SZ6016, SZ6018, SZ6019, SZ6020, SZ6021, SZ6022, SZ6023, SZ6119, SZ6120) - SZ6014 Globální rozvojové vzdělávání v přípravě učitele
!NOWANY(SZ6013, SZ6118, SZ6015, SZ6016, SZ6018, SZ6019, SZ6020, SZ6021, SZ6022, SZ6023, SZ6119, SZ6120) - SZ6015 Metodika průřezových témat v RVP
!NOWANY(SZ6013, SZ6014, SZ6118, SZ6016, SZ6018, SZ6019, SZ6020, SZ6021, SZ6022, SZ6023, SZ6119, SZ6120)&&(semestr(1)||semestr(2)) - SZ6016 Metodika respektující výchovy
!NOWANY(SZ6013, SZ6014, SZ6015, SZ6118, SZ6018, SZ6019, SZ6020, SZ6021, SZ6022, SZ6023, SZ6119, SZ6120)&&(semestr(1)||semestr(2)) - SZ6018 Osobnostní a sociální příprava
!NOWANY(SZ6013, SZ6014, SZ6015, SZ6016, SZ6118, SZ6019, SZ6020, SZ6021, SZ6022, SZ6023, SZ6119, SZ6120) - SZ6021 Sociálně patologické jevy v životě žáků ZŠ a studentů SŠ
!NOWANY(SZ6013, SZ6014, SZ6015, SZ6016, SZ6018, SZ6019, SZ6020, SZ6118, SZ6022, SZ6023, SZ6119, SZ6120)&&(semestr(1)||semestr(2)) - SZ6022 Výchova k hodnotám jako součást pedagogické profese
!NOWANY(SZ6013, SZ6014, SZ6015, SZ6016, SZ6018, SZ6019, SZ6020, SZ6021, SZ6118, SZ6023, SZ6119, SZ6120) - SZ6023 Výchova nadaných žáků
!NOWANY(SZ6013, SZ6014, SZ6015, SZ6016, SZ6018, SZ6019, SZ6020, SZ6021, SZ6022, SZ6118, SZ6119, SZ6120)&&(semestr(1)||semestr(2)) - SZ6118 Učíme (se) v kruhu
!NOWANY(SZ6013, SZ6014, SZ6015, SZ6016, SZ6018, SZ6019, SZ6020, SZ6021, SZ6022, SZ6023, SZ6119, SZ6120)
- SZ6013 Dramatická výchova v pedagogické praxi
- Statistika zápisu (nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/jaro2025/SZ6020