SZ6021 Sociálně patologické jevy v životě žáků ZŠ a studentů SŠ

Pedagogická fakulta
jaro 2025
Rozsah
0/2/0. 2 kr. Ukončení: z.
Vyučováno kontaktně
Vyučující
Mgr. Marek Matouš Bula (přednášející)
Mgr. et Mgr. Martin Šťastný (cvičící)
Mgr. Lucie Škarková, Ph.D. (pomocník)
Poskytovatelé Specifické podpory výuky
Zbyněk Cincibus (přepisovatel)
Garance
Mgr. Marek Matouš Bula
Katedra pedagogiky – Pedagogická fakulta
Dodavatelské pracoviště: Katedra pedagogiky – Pedagogická fakulta
Rozvrh seminárních/paralelních skupin
SZ6021/01: Út 18. 2. 15:00–16:50 učebna 42, Út 25. 2. 15:00–16:50 učebna 34, Út 4. 3. 15:00–16:50 učebna 39, Út 11. 3. 15:00–16:50 učebna 42, Út 18. 3. 15:00–16:50 učebna 39, Út 25. 3. 15:00–16:50 učebna 34, Út 1. 4. 15:00–16:50 učebna 42, Út 8. 4. 15:00–16:50 učebna 42, Út 15. 4. 15:00–16:50 učebna 42, Út 22. 4. 15:00–16:50 učebna 34, Út 29. 4. 15:00–16:50 učebna 39, Út 6. 5. 15:00–16:50 učebna 42, M. Bula
SZ6021/02: Út 17:00–18:50 učebna 34, kromě Út 6. 5. ; a Út 6. 5. 17:00–18:50 učebna 42, M. Bula
Předpoklady
!NOWANY( SZ6013 Dramatická výchova v pedagogické praxi , SZ6014 Globální rozvojové vzdělávání v přípravě učitele , SZ6015 Metodika průřezových témat v RVP , SZ6016 Metodika respektující výchovy , SZ6018 Osobnostní a sociální příprava , SZ6019 Podpora seberozvoje žáka skrze koučovací techniky , SZ6020 Specifika práce v multietnické třídě , SZ6118 Učíme (se) v kruhu , SZ6022 Výchova k hodnotám jako součást pedagogické profese , SZ6023 Výchova nadaných žáků , SZ6119 Projekty jako nástroj rozvoje kompetencí k podnikavosti , SZ6120 Výchovné situace ve škole: kazuistiky, analýza a interpretace )&&(SEMESTR(1)||SEMESTR(2))
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Předmět si smí zapsat nejvýše 44 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 46/44, pouze zareg.: 8/44, pouze zareg. s předností (mateřské obory): 8/44
Mateřské obory/plány
předmět má 61 mateřských oborů, zobrazit
Cíle předmětu
Cílem předmětu je poskytnout studentům kritický rámec pro chápání sociálně patologických jevů a rizikového chování, se kterým se mohou setkat u svých žáků a studentů, a seznámit je s možnostmi primární prevence. Teoretický rámec vychází z teorií sociálních deviací v komplexním bio-psycho-sociálním modelu a z poznatků z mezinárodních výzkumů. Těžiště semináře spočívá v seznámení s vybranými aktivitami specifické a nespecifické primární prevence využitelnými ve škole. Semináře budou probíhat interaktivně, studenti si vyzkouší preventivní aktivity na vlastní kůži a poté je budou reflektovat. Jednotlivá témata jsou také ilustrována na příkladu skutečných příběhů, které jsou v semináři kriticky interpretovány. Seminář klade důraz na interdisciplinaritu, opírá se o sociologické, filozofické, psychologické a antropologické poznatky a zasazuje je do kontextu pedagogického. Cílem není připravit studenty na práci s "kuchařkami" preventivních aktivit, nýbrž je vést k situačnímu porozumění rizikovému chování a zejména k jeho systematické prevenci v pedagogickém působení ve školním i mimoškolním prostředí. Součástí semináře jsou diskuse s hosty působícími v prevenci rizikového chování: např. Městská policie, Pedagogicko-psychologická poradna, Orgán sociálně-právní ochrany dětí, Podané ruce.
Výstupy z učení
Výstupy z učení:
• porozumění teoriím sociálních deviací: student chápe příčiny sociálních deviací v rovině biologické, psychologické, sociální a v jejich vzájemné provázanosti;
• dovednost aplikovat teorie sociálních deviací na vysvětlení vzniku, průběhu a společenského hodnocení rizikového chování žáků a studentů;
• porozumění žákům a připravenost řešit problémy žáků spojené s rizikovým chováním ve spolupráci s dalšími odborníky ve škole (školní poradenské pracoviště) a mimo školu (SVP, PPP, zařízení pro výkon ústavní a ochranné výchovy)
• student dokáže kriticky posoudit dostupné preventivní aktivity a navrhnout a vyhodnotit preventivní aktivitu/opatření dle potřeb žáků.
Osnova
  • Hlavní témata (osnova):
  • 1. Normální, deviantní, sociálně patologické a rizikové chování. Teorie nálepkování (labellingu) a její vztah ke škole. Učitel jako “agent” sociální kontroly a moc spojená s procesem nálepkování a sekundární deviací.
  • 2. Primární prevence rizikového chování ve školní třídě: od pravidel třídy k řešení vybraných projevů rizikového chování. Institucionální rámec primární, sekundární a terciární prevence. Spolupráce školy a pedagogicko-psychologické poradny v prevenci rizikového chování.
  • 3. Agresivita a šikana ve škole a budování zdravého klimatu školní třídy jako prevence šikany. Popis šikany, jejích aktéru a možných řešení ze strany školy. Konflikt na půdě školy a jeho vymezení vůči šikaně.
  • 4. Kyberšikana. Popis vztahu mezi šikanou a kyberšikanou. Specifika oběti či agresora šikany v online prostředí oproti šikaně ve třídě? Nejčastější prostředky kyberšikany v kontextu školy. Prevence kyberšikany, příklad projektu http://www.e-bezpeci.cz/. Zdravé užívání technologií ve výuce.
  • 5. Látkové a nelátkové závislosti a jejich prevence. Charakteristika návykových látek a důvody užívání u dětí. Znaky závislého člověka. Jak by škola měla přistupovat k návykovým látkám na její půdě. Organizace spolupracující na řešení.
  • 6. Projevy úzkosti, deprese u žáků a žaček a jejich prevalence v ČR i ve světě. Faktory přispívající k prožívané úzkosti a depresi a nástroje prevence. Sebevražednost (suicidalita) a sebepoškozování u dětí a dospívajících.
  • 7. Prevence xenofobie, homofobie, rasismu a extremismu ve škole. Téma LGBTQ+, etnických a národnostních menšin v českých školách.
  • 8. Vztah vyučující - žák. Manipulace. Přenos. Sexuální a romantické vztahy. Děti a dospívající jako oběť pedofila. Analýza strategie pedofila k získání oběti. Spolupráce školy a OSPOD.
  • 9. Prevence a řešení sociálně patologických jevů ve škole ve spolupráci s neziskovými organizacemi.
Literatura
  • Fordham S., & Ogbu, J. (1986). Black students' school success: Coping with the “burden of ‘acting white’”. The Urban Review, 18(3), 176–206.
  • Tutenges, S., & Rod, M. H. (2009). ‘We got incredibly drunk… it was damned fun’: Drinking stories among Danish youth. Journal of youth studies, 12(4), 355–370.
  • FISCHER, Slavomil a Jiří ŠKODA. Sociální patologie : závažné sociálně patologické jevy, příčiny, prevence, možnosti řešení. 2., rozšířené a aktualiz. Praha: Grada Publishing, 2014, 231 stran. ISBN 9788024750460. URL info
  • HRČKA, Michal. Sociální deviace. Vyd. 1. Praha: Sociologické nakladatelství, 2001, 302 s. ISBN 80-85850-68-0. info
Výukové metody
diskuse, skupinový projekt
Metody hodnocení
1) Aktivní účast na semináři;
2) příprava na semináře – odevzdání tezí (četba výzkumů, shlédnutí videa/filmu);
3) zápočet – analýza případu a možnosti řešení z pozice učitele/asistenta pedagoga.
Nachází se v prerekvizitách jiných předmětů

Zobrazit další předměty

Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2017, jaro 2018, jaro 2019, jaro 2020, jaro 2021, jaro 2022, jaro 2023, jaro 2024.
  • Statistika zápisu (nejnovější)
  • Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/jaro2025/SZ6021