PdF:SZ6014 Globální rozvojové vzdělávání - Informace o předmětu
SZ6014 Globální rozvojové vzdělávání v přípravě učitele
Pedagogická fakultajaro 2025
- Rozsah
- 0/2/0. 2 kr. Ukončení: z.
Vyučováno kontaktně - Vyučující
- Mgr. et Mgr. Martina Kurowski, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Martina Holková (cvičící) - Garance
- Mgr. et Mgr. Martina Kurowski, Ph.D.
Katedra sociální pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Ing. et Ing. Jana Šajkovicsová
Dodavatelské pracoviště: Katedra sociální pedagogiky – Pedagogická fakulta - Rozvrh seminárních/paralelních skupin
- SZ6014/01: každý sudý čtvrtek 9:00–12:50 učebna 67, M. Holková
SZ6014/02: Út 12:00–13:50 učebna 41, M. Kurowski - Předpoklady
- !NOWANY( SZ6013 Dramatická výchova v pedagogické praxi , SZ6118 Učíme (se) v kruhu , SZ6015 Metodika průřezových témat v RVP , SZ6016 Metodika respektující výchovy , SZ6018 Osobnostní a sociální příprava , SZ6019 Podpora seberozvoje žáka skrze koučovací techniky , SZ6020 Specifika práce v multietnické třídě , SZ6021 Sociálně patologické jevy v životě žáků ZŠ a studentů SŠ , SZ6022 Výchova k hodnotám jako součást pedagogické profese , SZ6023 Výchova nadaných žáků , SZ6119 Projekty jako nástroj rozvoje kompetencí k podnikavosti , SZ6120 Výchovné situace ve škole: kazuistiky, analýza a interpretace )
Seminář je povinně volitelný k přednášce Teorie a metodika výchovy - Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Předmět si smí zapsat nejvýše 44 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 43/44, pouze zareg.: 6/44, pouze zareg. s předností (mateřské obory): 5/44 - Mateřské obory/plány
- předmět má 61 mateřských oborů, zobrazit
- Cíle předmětu
- Seminář nabídne tematický a metodický vhled do oblasti globálního rozvojového vzdělávání (GRV). Studenti získají přehled o konceptu a aktuálních tématech globálního rozvojového vzdělávání a jeho významu ve vzdělávání pro 21. století. Zároveň bude studentům představena možnost jak problematiku GRV začlenit do výuky na ZŠ i SŠ. Osvojí si základní kompetence spojené s metodickými přístupy kritického myšlení a filozofie pro děti. Důraz bude kladen především na interaktivní metody výuky a metody aktivizující studenty ke spolupráci, neboť semináře poskytnou prostor modelovým lekcím, které si studenti budou moci zažít v roli účastníků. Studenti se budou orientovat v existujících materiálech pro praxi GRV, porozumí cílům a koncepci GRV, budou schopni posuzovat různé zdroje informací o GRV a kriticky je reflektovat. Po absolvování předmětu bude student umět: • popsat sociální, kulturní a ekonomické procesy utvářející současný svět, hlavní aktéry globalizace; • nejzávažnější globální témata současnosti a možnosti jejich řešení; • orientovat se v trendech současné pedagogiky a v interaktivních metodách výuky; • charakterizovat instituce a organizace, které se zabývají problematikou rozvojové spolupráce; • aplikovat metody při přípravě vlastní GRV výukové aktivity; • pracovat s principy kritického myšlení a filosofie pro děti; • aktivně využívat podpůrné informační a metodické materiály.
- Výstupy z učení
- Po absolvování kurzu bude student schopen:
• Popisat sociální, kulturní a ekonomické procesy, které formují současný svět, hlavní aktéry globalizace;
• popsat nejdůležitější globální témata současnosti a jejich možné řešení;
• mít přehled o trendech v současné pedagogice a interaktivních metodách výuky;
• charakterizovat instituce a organizace zabývající se otázkami rozvojové spolupráce;
• aplikovat metody na přípravu vlastní výukové aktivity GRV;
• pracovat se zásadami kritického myšlení a filosofie pro děti;
• aktivně využívat podpůrné informační a metodické materiály. - Osnova
- 1. Ekonomická provázanost světa, rozmanitost perspektiv, vzájemná propojenost světa v 21. století.
- 2. Globální rozvojové vzdělávání – východiska a cíle; globální dimenze ve výuce (národní strategie GRV).
- 3. Globální odpovědnost a aktivní občanství.
- 4. Co je to rozvoj: chudoba a nerovnost ve světovém měřítku.
- 5. Základní metody aktivního učení (třífázový model učení, učení prožitkem, atd.).
- 6. Evokační otázky a vztah k výukovým cílům.
- Literatura
- povinná literatura
- BIOLEK, Jaroslav. PodObal : příručka pro výuku o globálních souvislostech našeho obchodování. Edited by Eva Malířová. Brno: NaZemi - Společnost pro fair trade, 2011, 264 s. ISBN 9788026006923. info
- doporučená literatura
- BELZ, Horst a Marco SIEGRIST. Klíčové kompetence a jejich rozvíjení : východiska, metody, cvičení a hry. Translated by Dana Lisá. Vyd. 1. Praha: Portál, 2001, 375 s. ISBN 8071784796. info
- PIKE, Graham a David SELBY. Globální výchova. Translated by Monika Cahová - Milan Caha. Praha: Grada, 1994, 322 s. ISBN 8085623986. info
- neurčeno
- Hicks, D. (2008). Ways of seeing: The origins of global education in the UK. Background paper for: UK ITE network inaugural conference on education for sustainable development/global citizenship. London. http://www.teaching4abetterworld.co.uk/docs/downlo
- Jánská, I. (Ed.). (2008). Než začneme s multikulturní výchovou: od skupinových konceptů k osobnostnímu přístupu. Praha: Člověk v tísni.
- Bourn, D. (Ed.). (2008). Development education: Debates and dialogue. London: Institute of Education, University of London.
- de Oliveira Andreotti, V. (2014). Soft versus critical global citizenship education. Development Education in Policy and Practice, 21(3), 40–51.
- FREIRE, Paulo. Pedagogika utlačovaných. Translated by Eva Batličková. V Praze: Svobodná knihovna, z.s., 2022, 229 stran. ISBN 9788090824799. info
- DEMLOVÁ, Veronika. Svět do všech předmětů : globální témata pro 2. stupeň ZŠ a víceletá gymnázia. Brno: Společnost pro Fair Trade ve spolupráci s Agenturou rozvojové a humanitární pomoci Olomouckého kraje, 2009, 334 s. ISBN 9788025456781. info
- DLOUHÁ, Regina. Metodika : výchova k myšlení v evropských a globálních souvislostech. Praha: www.scio.cz, 2006, 47 s. ISBN 8086910520. info
- Výukové metody
- Přednášky a prezentace
Diskuse a skupinové projekty
Samostudium a četba
Snažíme se zohlednit různé styly učení studujících a vytváříme různé formáty výuky a zadání, aby se každý mohl učit a vyjadřovat svým preferovaným způsobem.
Abychom dosáli výstupů z učení, je také nezbytná samostatná učební aktivita a převzetí zodpovědnosti za výsledky učeni studujícícmi - Metody hodnocení
- Pro úspěšné ukončení předmětu je žádoucí aktivní účast na výuce a splnění jednoho písemného výstupu: reflexe rozhovoru s učitelem Vaší aprobace o zařazení GRV do výuky (detailní popis viz interaktivní osnova).
V odůvodněných případech můžeme nabídnout i diverzifikované metody hodnocení dle možností a potřeb studujících. - Náhradní absolvování
- V náhradní podobě lze předmět absolvovat po předchozí domluvě s~garantkou předmětu. Alternativou budou další písemné úkoly a závěrečná rozprava nad všemi probíranými tématy.
- Informace učitele
- V případě onemocnění, prosíme všechny studující, aby situaci aktuálně oznámili neprodleně vyučujícím. Jakákoli omezení, pokud o nich víme, máme možnost řešit a neměla by být překážkou aktivní participace na výuce. V případě jakýchkoli specifických požadavků můžete také oslovit vyučující předmětu nebo navázat spolupráci se střediskem Teiresias či poradenským centrem MU. Veškerá jinakost je vítaná, jsme otevření náboženské, kulturní, genderové odlišnosti, respekt k jinakosti je podstatnou našeho oboru. Předmět i vyučující respektují diverzitu a jakákoliv diskriminace nebude tolerována. Těšíme se na spolupráci, tým vyučujících ;-)
- Další komentáře
- Studijní materiály
- Nachází se v prerekvizitách jiných předmětů
- SZ6013 Dramatická výchova v pedagogické praxi
!NOWANY(SZ6118, SZ6014, SZ6015, SZ6016, SZ6018, SZ6019, SZ6020, SZ6021, SZ6022, SZ6023, SZ6119, SZ6120) - SZ6015 Metodika průřezových témat v RVP
!NOWANY(SZ6013, SZ6014, SZ6118, SZ6016, SZ6018, SZ6019, SZ6020, SZ6021, SZ6022, SZ6023, SZ6119, SZ6120)&&(semestr(1)||semestr(2)) - SZ6016 Metodika respektující výchovy
!NOWANY(SZ6013, SZ6014, SZ6015, SZ6118, SZ6018, SZ6019, SZ6020, SZ6021, SZ6022, SZ6023, SZ6119, SZ6120)&&(semestr(1)||semestr(2)) - SZ6018 Osobnostní a sociální příprava
!NOWANY(SZ6013, SZ6014, SZ6015, SZ6016, SZ6118, SZ6019, SZ6020, SZ6021, SZ6022, SZ6023, SZ6119, SZ6120) - SZ6020 Specifika práce v multietnické třídě
!NOWANY(SZ6013, SZ6014, SZ6015, SZ6016, SZ6018, SZ6019, SZ6118, SZ6021, SZ6022, SZ6023, SZ6119, SZ6120) - SZ6021 Sociálně patologické jevy v životě žáků ZŠ a studentů SŠ
!NOWANY(SZ6013, SZ6014, SZ6015, SZ6016, SZ6018, SZ6019, SZ6020, SZ6118, SZ6022, SZ6023, SZ6119, SZ6120)&&(semestr(1)||semestr(2)) - SZ6022 Výchova k hodnotám jako součást pedagogické profese
!NOWANY(SZ6013, SZ6014, SZ6015, SZ6016, SZ6018, SZ6019, SZ6020, SZ6021, SZ6118, SZ6023, SZ6119, SZ6120) - SZ6023 Výchova nadaných žáků
!NOWANY(SZ6013, SZ6014, SZ6015, SZ6016, SZ6018, SZ6019, SZ6020, SZ6021, SZ6022, SZ6118, SZ6119, SZ6120)&&(semestr(1)||semestr(2)) - SZ6118 Učíme (se) v kruhu
!NOWANY(SZ6013, SZ6014, SZ6015, SZ6016, SZ6018, SZ6019, SZ6020, SZ6021, SZ6022, SZ6023, SZ6119, SZ6120)
- SZ6013 Dramatická výchova v pedagogické praxi
- Statistika zápisu (nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/jaro2025/SZ6014