PdF:SZ6118 Učíme (se) v kruhu - Informace o předmětu
SZ6118 Učíme (se) v kruhu
Pedagogická fakultajaro 2025
- Rozsah
- 0/2/0. 2 kr. Ukončení: z.
Vyučováno kontaktně - Vyučující
- Mgr. et Mgr. Martina Kurowski, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Eva Dittingerová (cvičící)
Mgr. Lenka Gulová, Ph.D. (přednášející) - Garance
- Mgr. et Mgr. Martina Kurowski, Ph.D.
Katedra sociální pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Ing. et Ing. Jana Šajkovicsová
Dodavatelské pracoviště: Katedra sociální pedagogiky – Pedagogická fakulta - Rozvrh seminárních/paralelních skupin
- SZ6118/01: Pá 21. 2. 8:00–13:50 učebna 41, Pá 28. 2. 8:00–13:50 učebna 41, Pá 14. 3. 8:00–13:50 učebna 37, Pá 21. 3. 8:00–13:50 učebna 39, M. Kurowski
- Předpoklady
- !NOWANY( SZ6013 Dramatická výchova v pedagogické praxi , SZ6014 Globální rozvojové vzdělávání v přípravě učitele , SZ6015 Metodika průřezových témat v RVP , SZ6016 Metodika respektující výchovy , SZ6018 Osobnostní a sociální příprava , SZ6019 Podpora seberozvoje žáka skrze koučovací techniky , SZ6020 Specifika práce v multietnické třídě , SZ6021 Sociálně patologické jevy v životě žáků ZŠ a studentů SŠ , SZ6022 Výchova k hodnotám jako součást pedagogické profese , SZ6023 Výchova nadaných žáků , SZ6119 Projekty jako nástroj rozvoje kompetencí k podnikavosti , SZ6120 Výchovné situace ve škole: kazuistiky, analýza a interpretace )
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Předmět si smí zapsat nejvýše 44 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/44, pouze zareg.: 52/44, pouze zareg. s předností (mateřské obory): 49/44 - Mateřské obory/plány
- předmět má 61 mateřských oborů, zobrazit
- Cíle předmětu
- Předmět představuje praxi poradních kruhů (angl. Way of Council), kterou lze velmi smysluplně využít ve školním prostředí. Jedná se o způsob práce se skupinou založený na nehierarchických formách partnerské komunikace, který vede k aktivnímu naslouchání a upřímnému vyjadřování. Jde o specifickou praxi nejčastěji realizovanou v kruhovém uspořádání, která přináší účastníkům inspiraci, nové pohledy, zkušenosti, porozumění, přispívá k řešení konfliktů, či ke skupinovému rozhodování. Od jiných forem kruhových praxí se poradní kruh liší např. varietou forem, záměry, rolí facilitátora, apod. Poradní kruh nabízí bezpečný rámec pro sociální a emocionální rozvoj žáků i sdílení vzdělávacích obsahů. Cíle předmětu: 1. Poznání historie kruhových praxí, vymezení aplikace v nejrůznějších typech prostředí. 2. Představení a realizace různých forem poradních kruhů. Pochopení a zhodnocení, na základě vlastní zkušenosti, role účastníka, svědka a facilitátora v souvislosti s pedagogickou profesí. 3. Využití poradních kruhů v případě definování učebních obsahů, předávání a zpracovávání kurikula, hodnocení porozumění, stanovování záměrů a oslavování úspěchů. 4. Posouzení vhodné formy poradních kruhů při práci s heterogenními skupinami (např. s žáky se speciálními vzdělávacími potřebami).
- Výstupy z učení
- Studenti budou po absolvování kurzu schopni (výstupy z učení): 1. Chápat a vymezit historii kruhových praxí a aplikovat v nejrůznějších typech prostředí. 2. Realizovat v praxi různé formy poradních kruhů. 3. Reflektovat svoji roli účastníka, svědka a facilitátora poradních kruhů. 4. Klasifikovat využití poradních kruhů v případě definování učebních obsahů, předávání a zpracovávání kurikula, hodnocení porozumění, stanovování záměrů a oslavování úspěchů. 5. Posoudit možnosti práce s rozmanitostí všech žáků, včetně žáků se speciálními vzdělávacími potřebami, jak vytvářet kulturně relevantní a citlivé klima třídy (prozkoumávání konfliktů).
- Osnova
- 1. Představení praxe poradních kruhů, historie kruhových praxí, představení cílů a mapování očekávání. 2. Rozehřívací aktivity a hry v kruhu jako součást zavádění poradních kruhů do školní praxe. Základní východiska poradních kruhů (záměry, mluvící předmět, role facilitátora, principy). 3. Různé formy poradního kruhu (základní, síť, akvárium, učící se kruh, dyáda, virtuální kruh, svědecký kruh, apod.). Praxe záměrů poradního kruhu. 4. Náměty a zadání poradního kruhu, zásady pro vhodnou formulaci zadání. 5. Role facilitátora a účastníka poradního kruhu v kontextu pedagogických profesí. 6. Aplikace poradních kruhů v různých pedagogických situacích. 7. Výzvy práce v kruhu s různorodým kolektivem (různé věkově a sociální skupiny žáků). 8. Vlastní studentské praxe a její reflexe.
- Literatura
- povinná literatura
- ZIMMERMAN, Jack M. a Virginia COYLE. Cesta poradního kruhu : umění otevřené komunikace. Translated by Saša Neuman. V Praze: DharmaGaia, 2016, 379 stran. ISBN 9788074360619. info
- doporučená literatura
- Baldwin, Ch. (2010). The Circle Way: A Leader in Every Chair. Berrett-Koehler Publishers.
- Výukové metody
- Studenti zakusí poradní kruh jako účastníci i facilitátoři (v tandemu přímo v rámci semináře i ve své vlastní pedagogické praxi), součástí semináře bude i reflexe facilitátorských praxí.
- Metody hodnocení
- zápočet = aktivní účast (sebezkušenost a sebereflexe)
- Informace učitele
- Video Council - poradní kruhy ve školách (v angličtině s českými titulky, 8 minut), https://www.youtube.com/watch?v=NioRoFQ_fPg
Doporučení pro školní poradní kruhy v době pandemie od Joe Provisora: https://www.nazemi.cz/cs/doporuceni-pro-skolni-poradni-kruhy-v-case-globalni-pandemie-0
Rozhovor s Joe Provisorem v časopisu Komenský (3/144): https://www.ped.muni.cz/komensky/clanky/joe-provisor-o-poradnich-kruzich-jako-o-prastarem-a-uzitecnem-zpusobu-otevrene-komunikace-mezi-zaky-a-uciteli
Recenze knihy Cesta poradního kruhu od Petry Banďouchové. Najdete: https://www.ped.muni.cz/komensky/clanky/cesta-poradniho-kruhu-umeni-otevrene-komunikace
Video s Helenou Koskovou o poradních kruzích, 8 minut, ke shlédnutí:https://www.youtube.com/watch?v=aSrPt2PSc-k
Tahák pro účastníky a facilitátory kruhů od Roba Dreaminga: https://naturalspirit.cz/wp-content/uploads/2020/04/Council-letak_pro_facilitatory.pdf - Další komentáře
- Předmět je vyučován každý semestr.
- Nachází se v prerekvizitách jiných předmětů
- SZ6013 Dramatická výchova v pedagogické praxi
!NOWANY(SZ6118, SZ6014, SZ6015, SZ6016, SZ6018, SZ6019, SZ6020, SZ6021, SZ6022, SZ6023, SZ6119, SZ6120) - SZ6014 Globální rozvojové vzdělávání v přípravě učitele
!NOWANY(SZ6013, SZ6118, SZ6015, SZ6016, SZ6018, SZ6019, SZ6020, SZ6021, SZ6022, SZ6023, SZ6119, SZ6120) - SZ6015 Metodika průřezových témat v RVP
!NOWANY(SZ6013, SZ6014, SZ6118, SZ6016, SZ6018, SZ6019, SZ6020, SZ6021, SZ6022, SZ6023, SZ6119, SZ6120)&&(semestr(1)||semestr(2)) - SZ6016 Metodika respektující výchovy
!NOWANY(SZ6013, SZ6014, SZ6015, SZ6118, SZ6018, SZ6019, SZ6020, SZ6021, SZ6022, SZ6023, SZ6119, SZ6120)&&(semestr(1)||semestr(2)) - SZ6018 Osobnostní a sociální příprava
!NOWANY(SZ6013, SZ6014, SZ6015, SZ6016, SZ6118, SZ6019, SZ6020, SZ6021, SZ6022, SZ6023, SZ6119, SZ6120) - SZ6020 Specifika práce v multietnické třídě
!NOWANY(SZ6013, SZ6014, SZ6015, SZ6016, SZ6018, SZ6019, SZ6118, SZ6021, SZ6022, SZ6023, SZ6119, SZ6120) - SZ6021 Sociálně patologické jevy v životě žáků ZŠ a studentů SŠ
!NOWANY(SZ6013, SZ6014, SZ6015, SZ6016, SZ6018, SZ6019, SZ6020, SZ6118, SZ6022, SZ6023, SZ6119, SZ6120)&&(semestr(1)||semestr(2)) - SZ6022 Výchova k hodnotám jako součást pedagogické profese
!NOWANY(SZ6013, SZ6014, SZ6015, SZ6016, SZ6018, SZ6019, SZ6020, SZ6021, SZ6118, SZ6023, SZ6119, SZ6120) - SZ6023 Výchova nadaných žáků
!NOWANY(SZ6013, SZ6014, SZ6015, SZ6016, SZ6018, SZ6019, SZ6020, SZ6021, SZ6022, SZ6118, SZ6119, SZ6120)&&(semestr(1)||semestr(2))
- SZ6013 Dramatická výchova v pedagogické praxi
- Statistika zápisu (nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/jaro2025/SZ6118