PdF:SZ6120 Výchovné situace ve škole: kaz - Informace o předmětu
SZ6120 Výchovné situace ve škole: kazuistiky, analýza a interpretace
Pedagogická fakultajaro 2025
- Rozsah
- 0/2/0. 2 kr. Ukončení: z.
Vyučováno kontaktně - Vyučující
- Mgr. Lenka Ďulíková, Ph.D. (cvičící)
doc. PaedDr. Hana Horká, CSc. (cvičící)
Mgr. Radek Pospíšil, Ph.D. (cvičící)
Mgr. Oksana Yuriyivna Stupak, Ph.D., DrSc. (cvičící) - Garance
- Mgr. Radek Pospíšil, Ph.D.
Katedra pedagogiky – Pedagogická fakulta
Dodavatelské pracoviště: Katedra pedagogiky – Pedagogická fakulta - Rozvrh seminárních/paralelních skupin
- SZ6120/01: Po 9:00–10:50 učebna 51, H. Horká
SZ6120/02: Po 11:00–12:50 učebna 22, R. Pospíšil
SZ6120/03: Po 11:00–12:50 učebna 32, O. Stupak
SZ6120/04: Út 15:00–16:50 učebna 51, L. Ďulíková - Předpoklady
- !NOWANY( SZ6013 Dramatická výchova v pedagogické praxi , SZ6014 Globální rozvojové vzdělávání v přípravě učitele , SZ6015 Metodika průřezových témat v RVP , SZ6016 Metodika respektující výchovy , SZ6018 Osobnostní a sociální příprava , SZ6019 Podpora seberozvoje žáka skrze koučovací techniky , SZ6020 Specifika práce v multietnické třídě , SZ6021 Sociálně patologické jevy v životě žáků ZŠ a studentů SŠ , SZ6022 Výchova k hodnotám jako součást pedagogické profese , SZ6023 Výchova nadaných žáků , SZ6119 Projekty jako nástroj rozvoje kompetencí k podnikavosti , SZ6118 Učíme (se) v kruhu )&&(SEMESTR(1)||SEMESTR(2))
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Předmět si smí zapsat nejvýše 88 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/88, pouze zareg.: 38/88, pouze zareg. s předností (mateřské obory): 38/88 - Mateřské obory/plány
- předmět má 61 mateřských oborů, zobrazit
- Cíle předmětu
- Předmět seznamuje studenty s různými typy situací, ve kterých vyučující přistupuje k žákům výchovně. Prostřednictvím relevantních teoretických konceptů, výsledků výzkumů a kurikulárních dokumentů, které se vztahují k výchovné složce práce učitele, budou studenti seznámeni s dynamikou, možnými příčinami i řešeními nevhodného chování ve školním prostředí. Těžiště semináře spočívá v praktické aplikaci osvojených teoretických poznatků. Za pomocí kazuistik se studenti obeznámí s technikami a postupy, které jsou klíčové pro zvládnutí problémových situací ve třídě. Jednotlivé techniky budou studenti trénovat v rámci modelových situací ve skupinách
- Výstupy z učení
- Student po absolvování předmětu:
- Charakterizuje význam výchovné složky práce učitele
- Hodnotí a srovnává různé výchovné strategie
- Identifikuje situace ve třídě, které vyžadují učitelovu výchovnou intervenci
- Rozklíčuje dynamiku problémového chování žáků a navrhuje možná řešení různých výchovných situací
- Uvažuje a diskutuje o nástrojích, jimiž jako učitel může ovlivňovat klima třídy a předcházet nežádoucím projevům chování žáků
- Posoudí kazuistiku žáka a navrhne možné výchovné přístupy a řešení, která podloží adekvátními argumenty
- Formuluje vlastní pojetí výchovy, které by rád uplatňoval ve své budoucí učitelské profesi, z něhož je patrný kritický přístup k nastudovaným odborným zdrojům - Osnova
- 1. Výchova v práci učitele
- 2. Sociální a osobnostní rozvoj třídy, techniky práce se třídou
- 3. Výchovné oblasti v kurikulu jako nástroj k rozvíjení postojů a hodnot
- 4. Etická výchova v kurikulu základní školy
- 5. Prostředky výchovné práce. Metodické pokyny MŠMT
- 6. - 7. Práce s pravidly ve třídě, neklid ve třídě, vyrušování
- 8. - 9. Projevy a příčiny nevhodného chování žáků
- 10. Průřezová témata RVP ZV jako nástroj k rozvíjení postojů a hodnot
- 11. Řešení výchovných situací – principy a postupy
- 12. Shrnutí, prezentace studentských pojetí výchovy a reflexe semináře
- Literatura
- ROGERS, Bill. Classroom behaviour: a practical guide to effective teaching, behaviour management and colleague support. 4. vyd. Los Angeles: SAGE, 2015. 324 s. ISBN 978-1-4462-9533-5.
- SVOBODA, Jan a Leona JOCHMANNOVÁ. Krizové situace výchovy a výuky. 1. vydání. Praha: Stanislav Juhaňák - Triton, 2015. 211 stran. ISBN 9788073879358.
- KOPŘIVA, Pavel, Jana NOVÁČKOVÁ, Dobromila NEVOLOVÁ a Tatjana KOPŘIVOVÁ. Respektovat a být respektován. 3. vydání. Bystřice pod Hostýnem: P. Kopřiva - Spirála, 2008. 286 stran. ISBN 9788090403000.
- HOLEČEK, Václav. Aplikovaná psychologie pro učitele. 1. vyd. V Plzni: Západočeská univerzita v Plzni, 2001. 109 s. ISBN 8070828099.
- BRÉDA, Jiří, Robert ČAPEK, Eva DANDOVÁ a Jitka KENDÍKOVÁ. Třídní učitel jako kouč. 1. vyd. Praha: Raabe, 2017. 125 s. ISBN 978-80-7496-293-6.
- CANGELOSI, James S. Strategie řízení třídy : jak získat a udržet spolupráci žáků při výuce. Translated by Milan Koldinský. Vydání první. Praha: Portál, 1994, 289 stran. ISBN 8071780146. info
- Výukové metody
- Znalostní zakotvení v tématu, skupinová diskuse, práce ve dvojicích, práce ve skupinách, práce s odbornou literaturou, rozbor kazuistik, nácvik řešení modelových situací
- Metody hodnocení
- - 80% účast v semináři
- Pravidelná příprava na výuku, studium doporučené literatury
- Aktivní participace v semináři
- Odevzdání zadaného seminárního úkolu - Informace učitele
- Zadání seminárního úkolu:
1. krok:
• Na základě svých zkušeností popište nevhodné/problémové chování žáka/žáků – aktéry, průběh, podmínky, kontext … co se stalo?
2. krok:
• Analyzujte možné příčiny takového jednání… proč se to stalo?
3. krok:
• Uveďte řešení situace, které jste zažil/a jako žák/žákyně, student/studentka, učitel/učitelka. K uvedenému řešení zaujměte stanovisko. Navrhněte Váš vlastní způsob řešení a zdůvodněte … jak byla situace řešena/ jak mohla být řešena? - Nachází se v prerekvizitách jiných předmětů
- SZ6013 Dramatická výchova v pedagogické praxi
!NOWANY(SZ6118, SZ6014, SZ6015, SZ6016, SZ6018, SZ6019, SZ6020, SZ6021, SZ6022, SZ6023, SZ6119, SZ6120) - SZ6014 Globální rozvojové vzdělávání v přípravě učitele
!NOWANY(SZ6013, SZ6118, SZ6015, SZ6016, SZ6018, SZ6019, SZ6020, SZ6021, SZ6022, SZ6023, SZ6119, SZ6120) - SZ6015 Metodika průřezových témat v RVP
!NOWANY(SZ6013, SZ6014, SZ6118, SZ6016, SZ6018, SZ6019, SZ6020, SZ6021, SZ6022, SZ6023, SZ6119, SZ6120)&&(semestr(1)||semestr(2)) - SZ6016 Metodika respektující výchovy
!NOWANY(SZ6013, SZ6014, SZ6015, SZ6118, SZ6018, SZ6019, SZ6020, SZ6021, SZ6022, SZ6023, SZ6119, SZ6120)&&(semestr(1)||semestr(2)) - SZ6018 Osobnostní a sociální příprava
!NOWANY(SZ6013, SZ6014, SZ6015, SZ6016, SZ6118, SZ6019, SZ6020, SZ6021, SZ6022, SZ6023, SZ6119, SZ6120) - SZ6020 Specifika práce v multietnické třídě
!NOWANY(SZ6013, SZ6014, SZ6015, SZ6016, SZ6018, SZ6019, SZ6118, SZ6021, SZ6022, SZ6023, SZ6119, SZ6120) - SZ6021 Sociálně patologické jevy v životě žáků ZŠ a studentů SŠ
!NOWANY(SZ6013, SZ6014, SZ6015, SZ6016, SZ6018, SZ6019, SZ6020, SZ6118, SZ6022, SZ6023, SZ6119, SZ6120)&&(semestr(1)||semestr(2)) - SZ6022 Výchova k hodnotám jako součást pedagogické profese
!NOWANY(SZ6013, SZ6014, SZ6015, SZ6016, SZ6018, SZ6019, SZ6020, SZ6021, SZ6118, SZ6023, SZ6119, SZ6120) - SZ6023 Výchova nadaných žáků
!NOWANY(SZ6013, SZ6014, SZ6015, SZ6016, SZ6018, SZ6019, SZ6020, SZ6021, SZ6022, SZ6118, SZ6119, SZ6120)&&(semestr(1)||semestr(2))
- SZ6013 Dramatická výchova v pedagogické praxi
- Statistika zápisu (nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/jaro2025/SZ6120