PdF:SZ6015 Metodika průřezových témat v R - Informace o předmětu
SZ6015 Metodika průřezových témat v RVP
Pedagogická fakultajaro 2025
- Rozsah
- 0/2/0. 2 kr. Ukončení: z.
Vyučováno kontaktně - Vyučující
- doc. PaedDr. Hana Horká, CSc. (přednášející)
- Garance
- doc. Mgr. Kateřina Lojdová, Ph.D.
Katedra pedagogiky – Pedagogická fakulta
Dodavatelské pracoviště: Katedra pedagogiky – Pedagogická fakulta - Rozvrh seminárních/paralelních skupin
- SZ6015/01: Po 12:00–13:50 učebna 39, H. Horká
- Předpoklady
- !NOWANY( SZ6013 Dramatická výchova v pedagogické praxi , SZ6014 Globální rozvojové vzdělávání v přípravě učitele , SZ6118 Učíme (se) v kruhu , SZ6016 Metodika respektující výchovy , SZ6018 Osobnostní a sociální příprava , SZ6019 Podpora seberozvoje žáka skrze koučovací techniky , SZ6020 Specifika práce v multietnické třídě , SZ6021 Sociálně patologické jevy v životě žáků ZŠ a studentů SŠ , SZ6022 Výchova k hodnotám jako součást pedagogické profese , SZ6023 Výchova nadaných žáků , SZ6119 Projekty jako nástroj rozvoje kompetencí k podnikavosti , SZ6120 Výchovné situace ve škole: kazuistiky, analýza a interpretace )&&(SEMESTR(1)||SEMESTR(2))
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Předmět si smí zapsat nejvýše 22 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/22, pouze zareg.: 5/22, pouze zareg. s předností (mateřské obory): 5/22 - Mateřské obory/plány
- předmět má 61 mateřských oborů, zobrazit
- Cíle předmětu
- Předmět seznamuje studenty s průřezovými tématy v RVP. Pojmenovává hodnoty spojené s průřezovými tématy a konceptualizuje průřezová témata jako významné výchovné oblasti v současném vzdělávání. Ukazuje možnosti začlenění průřezových témat do kurikula. Studenti si poté vyberou jedno z průřezových témat, navrhnou, v seminární skupině realizují a poté vyhodnotí výchovně vzdělávací aktivitu v rámci tohoto tématu. Získají zpětnou vazbu od spolužáků a vyučujících a sami budou reflektovat tuto aktivitu, včetně návrhu možných alterací. Výstupem je také tvorba metodiky této aktivity. Nejlepší metodika bude nabídnuta k publikaci v časopisu Komenský.
- Výstupy z učení
- Na konci kurzu bude student schopen:
charakterizovat průřezová témata RVP jako výchovná témata v kurikulu;
pojmenovat hodnoty spojené s průřezovými tématy;
navrhnout začlenění průřezových témat do ŠVP;
navrhnout, realizovat a vyhodnotit dílčí aktivitu v rámci průřezových témat;
vytvořit metodiku dílčí výchovné aktivity v rámci průřezového tématu. - Osnova
- 1. Průřezová témata RVP jako odraz hodnot ve vzdělávání. Průřezová témata jako výchovná témata v současné škole. Hodnoty v průřezových tématech. Zařazení průřezových témat do kurikula.
- 2. Průřezové téma Osobnostní a sociální výchova. Ukázky projektů a aktivit.
- 3. Průřezové téma Výchova demokratického občana. Ukázky projektů a aktivit. Průřezové téma Výchova k myšlení v evropských a globálních souvislostech. Ukázky projektů a aktivit.
- 4. Průřezové téma Multikulturní výchova. Ukázky projektů a aktivit.
- 5. Průřezové téma Environmentální výchova. Ukázky projektů a aktivit.
- 6. Průřezové téma Mediální výchova. Ukázky projektů a aktivit. 7. Realizace výchovně vzdělávací aktivity v rámci průřezového tématu Osobnostní a sociální výchova. Zpětná vazba, reflexe k aktivitě a k vytvořené metodice.
- 8. Realizace výchovně vzdělávací aktivity v rámci průřezového tématu Výchova demokratického občana. Zpětná vazba, reflexe k aktivitě a k vytvořené metodice.
- 9. Realizace výchovně vzdělávací aktivity v rámci průřezového tématu Výchova k myšlení v evropských a globálních souvislostech. Zpětná vazba, reflexe k aktivitě a k vytvořené metodice.
- 10. Realizace výchovně vzdělávací aktivity v rámci průřezového tématu Multikulturní výchova. Zpětná vazba, reflexe k aktivitě a k vytvořené metodice.
- 11. Realizace výchovně vzdělávací aktivity v rámci průřezového tématu Environmentální výchova. Zpětná vazba, reflexe k aktivitě a k vytvořené metodice.
- 12. Realizace výchovně vzdělávací aktivity v rámci průřezového tématu Mediální výchova. Zpětná vazba, reflexe k aktivitě a k vytvořené metodice. Shrnutí, reflexe semináře, sebereflexe.
- Literatura
- povinná literatura
- Gulová, L. (2012). Kompendium multikulturní výchovy: výukové materiály. Brno: Masarykova univerzita.
- Demokracie versus extremismus: výchova k aktivnímu občanství. (2013). Praha: Asi-milování.
- Šišková, T. (1998). Výchova k toleranci a proti rasismu: hry a cvičení pro žáky a studenty. Praha: Portál.
- Valenta, J. (2006). Osobnostní a sociální výchova a její cesty k žákovi. Kladno: Aisis.
- Šmajs, J. (2014). O smiřování kultury s přírodou: čtyři rozhovory a tři dokumenty. Brno: Miloš Vávrů.
- ŠEĎOVÁ, Klára. Děti a rodiče před televizí. Rodinná socializace dětského televizního diváctví. Brno: Paido, 2007, 157 s. edice pedagogické literatury. ISBN 978-80-7315-149-2. info
- doporučená literatura
- Hudson, R. A. (Ed.). (1999). The sociology and psychology of terrorism: Who becomes a terrorist and why? Washington: Library of Congress.
- Binka, B. (2008). Environmentální etika. Brno: Masarykova univerzita.
- Šalamounová, Z. (2015). Když to bylo ve zprávách, musí to být pravda: jak ve výuce interpretovat novinové zprávy. Komenský, 140(4), 55−57.
- Lojdová, K. (2013). Třídíme s krysou Belisou aneb Environmentální výchova v 1. třídě. Komenský, 137(3), 34−37.
- Vidláková, J. (2011). Hlas žáků jako součást jejich participace na životě školy (Disertační práce). Dostupné z http://is.muni.cz/th/40185/ff_d/
- Charvát, J. (2007). Současný politický extremismus a radikalismus. Praha: Portál.
- LOJDOVÁ, Kateřina. Socializace do subkultury skinheads. Sborník prací Filozofické fakulty brněnské univerzity, Studia Paedagogica, U13. Brno: Masarykova univerzita, 2008, roč. 13, 1., s. 141-150. ISSN 1211-6971. URL info
- Výukové metody
- projekty, reflexe, diskuse
- Metody hodnocení
- Realizace a reflexe vybrané výchovně vzdělávací aktivity, tvorba metodiky k této aktivitě. Nejlepší metodika bude nabídnuta k publikaci v časopisu Komenský.
- Nachází se v prerekvizitách jiných předmětů
- SZ6013 Dramatická výchova v pedagogické praxi
!NOWANY(SZ6118, SZ6014, SZ6015, SZ6016, SZ6018, SZ6019, SZ6020, SZ6021, SZ6022, SZ6023, SZ6119, SZ6120) - SZ6014 Globální rozvojové vzdělávání v přípravě učitele
!NOWANY(SZ6013, SZ6118, SZ6015, SZ6016, SZ6018, SZ6019, SZ6020, SZ6021, SZ6022, SZ6023, SZ6119, SZ6120) - SZ6016 Metodika respektující výchovy
!NOWANY(SZ6013, SZ6014, SZ6015, SZ6118, SZ6018, SZ6019, SZ6020, SZ6021, SZ6022, SZ6023, SZ6119, SZ6120)&&(semestr(1)||semestr(2)) - SZ6018 Osobnostní a sociální příprava
!NOWANY(SZ6013, SZ6014, SZ6015, SZ6016, SZ6118, SZ6019, SZ6020, SZ6021, SZ6022, SZ6023, SZ6119, SZ6120) - SZ6020 Specifika práce v multietnické třídě
!NOWANY(SZ6013, SZ6014, SZ6015, SZ6016, SZ6018, SZ6019, SZ6118, SZ6021, SZ6022, SZ6023, SZ6119, SZ6120) - SZ6021 Sociálně patologické jevy v životě žáků ZŠ a studentů SŠ
!NOWANY(SZ6013, SZ6014, SZ6015, SZ6016, SZ6018, SZ6019, SZ6020, SZ6118, SZ6022, SZ6023, SZ6119, SZ6120)&&(semestr(1)||semestr(2)) - SZ6022 Výchova k hodnotám jako součást pedagogické profese
!NOWANY(SZ6013, SZ6014, SZ6015, SZ6016, SZ6018, SZ6019, SZ6020, SZ6021, SZ6118, SZ6023, SZ6119, SZ6120) - SZ6023 Výchova nadaných žáků
!NOWANY(SZ6013, SZ6014, SZ6015, SZ6016, SZ6018, SZ6019, SZ6020, SZ6021, SZ6022, SZ6118, SZ6119, SZ6120)&&(semestr(1)||semestr(2)) - SZ6118 Učíme (se) v kruhu
!NOWANY(SZ6013, SZ6014, SZ6015, SZ6016, SZ6018, SZ6019, SZ6020, SZ6021, SZ6022, SZ6023, SZ6119, SZ6120)
- SZ6013 Dramatická výchova v pedagogické praxi
- Statistika zápisu (nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/jaro2025/SZ6015