PdF:SZ6016 Metodika respektující výchovy - Informace o předmětu
SZ6016 Metodika respektující výchovy
Pedagogická fakultajaro 2025
- Rozsah
- 0/2/0. 2 kr. Ukončení: z.
Vyučováno kontaktně - Vyučující
- Mgr. Bc. Jan Nehyba, Ph.D. (přednášející)
- Garance
- Mgr. Bc. Jan Nehyba, Ph.D.
Katedra pedagogiky – Pedagogická fakulta
Dodavatelské pracoviště: Katedra pedagogiky – Pedagogická fakulta - Předpoklady
- !NOWANY( SZ6013 Dramatická výchova v pedagogické praxi , SZ6014 Globální rozvojové vzdělávání v přípravě učitele , SZ6015 Metodika průřezových témat v RVP , SZ6118 Učíme (se) v kruhu , SZ6018 Osobnostní a sociální příprava , SZ6019 Podpora seberozvoje žáka skrze koučovací techniky , SZ6020 Specifika práce v multietnické třídě , SZ6021 Sociálně patologické jevy v životě žáků ZŠ a studentů SŠ , SZ6022 Výchova k hodnotám jako součást pedagogické profese , SZ6023 Výchova nadaných žáků , SZ6119 Projekty jako nástroj rozvoje kompetencí k podnikavosti , SZ6120 Výchovné situace ve škole: kazuistiky, analýza a interpretace )&&(SEMESTR(1)||SEMESTR(2))
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Předmět si smí zapsat nejvýše 48 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/48, pouze zareg.: 0/48, pouze zareg. s předností (mateřské obory): 0/48 - Mateřské obory/plány
- předmět má 61 mateřských oborů, zobrazit
- Cíle předmětu
- Seminář se zaměřuje na praktické seznámení s nejrůznějšími koncepty respektující výchovy. Jde v něm o vyzdvižení praktických nástrojů pro výchovnou činnost, které jsou často opřeny o nejrůznější (teoreticky ukotvené) převážně komunikační modely a koncepty (já-výrok, přirozené a umělé důsledky, metoda bez poražených, a podobně). Zároveň v semináři bude každý student mít možnost zaujmout kritické stanovisko k představovaným metodám a konceptům respektující výchovy. Jádro semináře leží v zprostředkování sebezkušenosti s těmito technikami.
- Výstupy z učení
- Výstupy předmětu: - Studenti znají nejdůležitější koncepty respektující výchovy (Indikátor: ověření bude probíhat v každé hodině, kde budeme reflektovat minulou hodinu) - Studenti mají reálnou zkušenost na sobě s jednotlivými technikami respektující výchovy (Indikátor: aktivní účast na seminářích). - Aplikují vybrané techniky respektující výchovy ve svém životě mimo kontext semináře (Indikátor: Pozorování při reflexi o průběžných praktických úkolech mezi semináři) - Mají utvořený postoj k tématu respektující výchovy (Indikátor: pozorování při závěreční reflexi v semináři)
- Osnova
- Osnova: 1. Hranice ve výchově (nastavování pravidel, hranic) – J. Rogge 2. Škola bez poražených – T. Gordon: Komu náleží problém, seznámení s třemi metodami řešení konflitků. 3. Respektovat a být respektován – česká verze respektující výchovy (P. Kopřiva) 4. Nenásilná komunikace ve výchově: Já-výrok jako forma efektivní komunikace v konfliktní situaci a i jako forma ocenění, identifikace potřeb učitele a žáka 5. Nerespektující komunikace ve výchově (No Excuses Charter Schools (školy bez výmluv), kazuistika A. Chua a jejího přístupu „tygří výchova“) 6. Jak na disciplínu pomocí klidné výchovy – sociální neurověda ve výchově (D. Siegel) 7. Summerhill – radikální demokracie ve škole 8. Rozdíl mezi umělými a přirozenými důsledky výchovy, základní potřeby dětí – výchova dle R. Dreikurse 9. Teorie solení – konfúzní a provokativní techniky ve výchově (inspirace od F. Farelly, M. H, Ericksona) 10. Psychoterapeutické inspirace pro řešení výchovných problémů: jak budovat dětské dovednosti (B. Furman) jak k výchově přistupovat kolaborativně (M. Selekman)
- Literatura
- povinná literatura
- • GORDON, Thomas. Škola bez poražených: řešení konfliktů mezi rodiči a dětmi. Praha: Malvern, 2015. ISBN: 978-80-7530-006-5.
- ROSENBERG, Marshall B. Nenásilná komunikace - řeč života. Translated by Norma Garcíová. Vyd. 2. Praha: Portál, 2012, 221 s. ISBN 9788026201410. info
- neurčeno
- • FURMAN, B. (ed.) Kids‘ skills in Action: Stories of playful and practical solution-finding with children. Bendigo: St. Luke’s Innovative Resources, 2010.
- • CHUA, Amy. Bojová pieseň tigrej matky. Bratislava: Premedia, 2013. ISBN: 9788089594528
- Siegel, D. J., & Bryson, T. P. (2015). Klidná výchova k disciplíně. V Praze: Triton.
- • DREIKURS, Rudolf a Vicki SOLTZ. Deti ako výzva. 2. vyd. Bratislava: Adlerovská psychoterapeutická spoločnosť, 2012, 293 s. ISBN 9788097086909.
- • ALDORT, Naomi. Vychováváme děti a rosteme s nimi. Vyd. 1. Praha: Práh, 2010. 227 s. ISBN 978-80-7252-287-3.
- Duckworth, A. (2017). Grit: The power of passion and perseverance. New York: Scribner
- • DREIKURS, Rudolf a Loren GREY. Logické dôsledky: praktická príručka ako učiť deti a dospievajúcu mládež zodpovednému správaniu. 1. vyd. Nové Zámky: Psychprof, spol. s.r.o., 1997, 171 s. ISBN 80-967148-7-2.
- NEILL, Alexander Sutherland. Summerhill : příběh první demokratické školy na světě. Edited by Albert Lamb, Translated by Viktor Jurek. 1. vyd. Praha: PeopleComm, 2013, 348 s. ISBN 9788090489059. info
- KOPŘIVA, Pavel, Jana NOVÁČKOVÁ, Dobromila NEVOLOVÁ a Tatjana KOPŘIVOVÁ. Respektovat a být respektován. 3. vydání. Bystřice pod Hostýnem: P. Kopřiva - Spirála, 2008, 286 stran. ISBN 9788090403000. info
- ROGGE, Jan-Uwe. Děti potřebují hranice. Translated by Alžběta Sirovátková. Vyd. 2. Praha: Portál, 2007, 131 s. ISBN 9788073673307. info
- FRANKE-GRICKSCH, Marianne. "Patříš k nám!" : rodinné konstelace s dětmi. Translated by Marcela Freyová. 1. vyd. Praha: Shambhala, 2006, 163 s. ISBN 9788023969542. info
- Výukové metody
- Metody: Hraní rolí, komunikační nácvik jednotlivých technik respektující výchovy, skupinová diskuze nad technikami a filozofií respektující výchovy.
- Metody hodnocení
- Dvě možnosti ukončení: reflexe nad jednou z knih z literatury (co mi kniha přinesla, s čím souhlasím, co vidím jinak a proč) nebo rozbor jedné své aplikované techniky respektující výchovy. Doporučený návod pro rozbor: 1. Popsat situaci: jak to probíhalo 2. Analýza situace, kde je vidět předkládaný přístup 3. Co si z toho odnáším. Rozsah minimálně 3 strany. Odevzdávání průběžných úkolů do odevzdávárny v informačním systému (cca 3 až 5 úkolů).
- Informace učitele
- To gain a credit, a student is required to actively participace in the seminars and submit the assigned tasks.
- Nachází se v prerekvizitách jiných předmětů
- SZ6013 Dramatická výchova v pedagogické praxi
!NOWANY(SZ6118, SZ6014, SZ6015, SZ6016, SZ6018, SZ6019, SZ6020, SZ6021, SZ6022, SZ6023, SZ6119, SZ6120) - SZ6014 Globální rozvojové vzdělávání v přípravě učitele
!NOWANY(SZ6013, SZ6118, SZ6015, SZ6016, SZ6018, SZ6019, SZ6020, SZ6021, SZ6022, SZ6023, SZ6119, SZ6120) - SZ6015 Metodika průřezových témat v RVP
!NOWANY(SZ6013, SZ6014, SZ6118, SZ6016, SZ6018, SZ6019, SZ6020, SZ6021, SZ6022, SZ6023, SZ6119, SZ6120)&&(semestr(1)||semestr(2)) - SZ6018 Osobnostní a sociální příprava
!NOWANY(SZ6013, SZ6014, SZ6015, SZ6016, SZ6118, SZ6019, SZ6020, SZ6021, SZ6022, SZ6023, SZ6119, SZ6120) - SZ6020 Specifika práce v multietnické třídě
!NOWANY(SZ6013, SZ6014, SZ6015, SZ6016, SZ6018, SZ6019, SZ6118, SZ6021, SZ6022, SZ6023, SZ6119, SZ6120) - SZ6021 Sociálně patologické jevy v životě žáků ZŠ a studentů SŠ
!NOWANY(SZ6013, SZ6014, SZ6015, SZ6016, SZ6018, SZ6019, SZ6020, SZ6118, SZ6022, SZ6023, SZ6119, SZ6120)&&(semestr(1)||semestr(2)) - SZ6022 Výchova k hodnotám jako součást pedagogické profese
!NOWANY(SZ6013, SZ6014, SZ6015, SZ6016, SZ6018, SZ6019, SZ6020, SZ6021, SZ6118, SZ6023, SZ6119, SZ6120) - SZ6023 Výchova nadaných žáků
!NOWANY(SZ6013, SZ6014, SZ6015, SZ6016, SZ6018, SZ6019, SZ6020, SZ6021, SZ6022, SZ6118, SZ6119, SZ6120)&&(semestr(1)||semestr(2)) - SZ6118 Učíme (se) v kruhu
!NOWANY(SZ6013, SZ6014, SZ6015, SZ6016, SZ6018, SZ6019, SZ6020, SZ6021, SZ6022, SZ6023, SZ6119, SZ6120)
- SZ6013 Dramatická výchova v pedagogické praxi
- Statistika zápisu (jaro 2025, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/jaro2025/SZ6016