bakalářský prezenční jednooborový, vyučovací jazyk: čeština
Zahrnut v programu: PřF B-ZPZ Životní prostředí a zdraví
Informace o studiu
- Součásti SZZ a jejich obsah
Státní závěrečnou zkouškou (SZZ) studující prokazuje teoretické i praktické znalosti nabyté během bakalářského studia programu/plánu Životní prostředí a zdraví. Cílem není opakovat zkoušky z individuálních předmětů. Spíše než encyklopedické detaily jsou očekávány znalosti základních faktů a porozumění nejdůležitějším fenoménům z těchto předmětů a na těchto základech postavená schopnost logicky propojovat a kombinovat znalosti a dovednosti z více disciplín. Cílem je ověřit, zda si absolventi/absolventky programu odnáší znalosti a schopnosti uvedené v tzv. výstupech z učení pro program ŽPZ - https://is.muni.cz/auth/program/24088/zivotni-prostredi-a-zdravi?obdobi=8903.
SZZ sestává z prezentace závěrečného projektu a písemné zkoušky z těchto předmětů:
1) Biologie a chemie
2) Environmentální vědy
Písemná zkouška z každého předmětu obsahuje deset otevřených otázek. Potřebné znalosti a dovednosti k zodpovězení těchto otázek získá studující absolvováním povinných předmětů studijního plánu. Základní okruhy, z nichž vychází otázky u SZZ, jsou uvedeny na webu RECETOX: https://www.recetox.muni.cz/student/pokyny-pro-studium.
Časový limit na písemnou zkoušku z každého předmětu je 60 minut. Očekávaný rozsah odpovědi na každou otázku koresponduje s celkovým časem na zkoušku, tedy v průměru 5-7 min na jednu otázku. Každou otázku hodnotí dva členové komise z hlediska relevantnosti, správnosti a přesnosti odpovědi. Stručně okomentují důvody svého hodnocení a přidělí 0-5 bodů. Celá komise pak dle celkového počtu bodů rozhodne o výsledku.
Součástí státní závěrečné zkoušky je též prezentace závěrečného projektu, při níž má studující prokázat schopnost prezentovat získané výsledky a orientovat se v problematice specializované oblasti i širší disciplíny na současné odborné úrovni. Dokazuje tím také, že je schopen/schopna sbírat, analyzovat, zpracovávat a syntetizovat odborné informace a psát odborný text. Během prezentace studující seznámí komisi a ostatní přítomné s tématem a cíli projektu, řešenými problémy, použitými metodami a získanými výsledky. Poté odpovídá na připomínky a dotazy obsažené ve stanoviscích vedoucí či vedoucího a zpravodaje či zpravodajky a reaguje na dotazy vznesené v průběhu diskuse. Prokáže tím schopnost odborné komunikace, diskuse a kritického myšlení.
- Studijní povinnostiVeškeré povinnosti studia vyplývají ze studijního plánu a povinností definovaných u jednotlivých předmětů.
- Návrh témat kvalifikačních prací a témata obhájených pracíNíže je uvedeno několik typických prací, které byly obhájeny v minulých letech. Další práce lze dohledat v archivu závěrečných prací obhájených na Masarykově univerzitě na webové stránce: http://is.muni.cz/thesis/.
Využití mikro-extrakce na pevnou fázi pro analýzu pevných environmentálních vzorků - https://is.muni.cz/th/358248/prif_b/
Dostupné in vitro modely ke studiu testikulární toxicity - https://is.muni.cz/th/423765/prif_b/
Nové metody stanovení genotoxicity v ekotoxikologii - https://is.muni.cz/th/357375/prif_b/
Hodnocení cytotoxicity v in vitro kulturách buněčných sferoidů - https://is.muni.cz/th/409284/prif_b/
Půdní organická hmota - nejmodernější poznatky ve vztahu k obsahům PAHs ve vybraných půdách ČR - https://is.muni.cz/th/270404/prif_b/
Degradace polycyklických aromatických uhlovodíků půdními mikroorganismy - https://is.muni.cz/th/408729/prif_b/
Rovnovážné pasivní vzorkování organických kontaminantů v tkáních ryb - https://is.muni.cz/th/423538/prif_b/
Instrumentální metody pro stanovení retinoidů ve vzorcích životního prostředí - https://is.muni.cz/th/380302/prif_b/
Biochemické markery v ekotoxikologii terestrických plžů - https://is.muni.cz/th/376278/prif_b/
Comet assay: nové trendy a aplikace v testování genotoxicity - https://is.muni.cz/th/394388/prif_b/
Triclosan a triclocarban: výskyt v prostředí, toxicita a mechanismy účinku - https://is.muni.cz/th/269362/prif_b/
Doporučený průchod studijním plánem
Společný univerzitní základ (15 kr.)
K úspěšnému zakončení studia student v bakalářských studijních programech získá 15 kr. z předmětů tzv. Společného univerzitního základu. Mezi tyto kredity se počítají 2 kredity z předmětů sportovních aktivit (TV), 4 kredity za cizí jazyk, a 9 kreditů za předměty společensko-vědního či přírodovědného základu – tzv. CORE předmětů. Aktuální nabídka CORE předmětů je k dispozici zde: https://www.muni.cz/studenti/spolecny-univerzitni-zaklad
Společensko-vědní a přírodovědný základ
Student povinně zapisuje předměty v minimální celkové hodnotě 9 kreditů za celé bakalářské studium ze základní nabídky Společného univerzitního základu. https://www.muni.cz/studenti/spolecny-univerzitni-zaklad
Jazyky
K úspěšnému ukončení studia na PřF má student povinnost absolvovat zkoušku JASUZ Odborná angličtina - zkouška za 4 kredity. Výuka jazyků je zajišťována Centrem jazykového vzdělávání MU.
Kód | Název | Ukončení | Kreditů | Semestr | Profilace |
PřF:JASUZ | Odborná angličtina - zkouška | zk | 4 | - | - |
4 kredity |
TV
Všichni studenti prezenčního studia bakalářských studijních programů mají povinnost během studia splnit podmínky pro udělení dvou zápočtů (1 zápočet = 1 kredit) z předmětů sportovních aktivit vypisovaných pod kódy P9. Předměty zajišťuje Centrum univerzitního sportu Fakulty sportovních studií.
Závěrečný projekt (min. 10 kr)
Povinné předměty (P+PV více než 135kr.)
Kód | Název | Ukončení | Kreditů | Semestr | Profilace |
PřF:C7777 | Zacházení s chemickými látkami | z | - | 1 | - |
PřF:Bi1700 | Buněčná biologie | zk | 2+2 | 1 | Z |
PřF:Bi5080 | Základy ekologie | zk | 2+2 | 1 | Z |
PřF:C1020 | Obecná chemie | zk | 4+2 | 1 | Z |
PřF:C1040 | Obecná chemie - seminář | z | 2 | 1 | P |
PřF:C1460 | Úvod do matematiky | zk | 1+2 | 1 | - |
PřF:C1480 | Úvod do matematiky - seminář | z | 2 | 1 | - |
PřF:E1000 | ŽP & zdraví I - Globální environmentální výzvy a jejich řešení | k | 2+1 | 1 | Z |
PřF:E1020 | Soft-skills I - Počítačová gramotnost | z | 1 | 1 | - |
PřF:E1030 | Základní chemické výpočty v environmentálních vědách | z | 2 | 1 | P |
PřF:Bi6790 | Biologie živočichů | zk | 2+2 | 2 | Z |
PřF:Bi6790c | Biologie živočichů - cvičení | z | 2 | 2 | P |
PřF:Bi6180 | Biologie rostlin | zk | 2+2 | 2 | Z |
PřF:Bi6180c | Biologie rostlin - cvičení | z | 2 | 2 | P |
PřF:C2021 | Organická chemie I | zk | 2+2 | 2 | Z |
PřF:C2022 | Organická chemie I - seminář | z | 2 | 2 | P |
PřF:C1600 | Základní praktikum z chemie | z | 4 | 2 | P |
PřF:C4660 | Fyzikální chemie I | zk | 2+2 | 2 | Z |
PřF:C3150 | Fyzikální chemie I - seminář | z | 2 | 2 | P |
PřF:E2000 | ŽP & zdraví II - Environmentální politiky, strategie a nástroje | k | 1+1 | 2 | P |
PřF:E2030 | ŽP & zdraví - týdenní terénní cvičení | z | 4 | 2 | P |
PřF:E2020 | Soft-skills II - Informační gramotnost | z | 1 | 2 | - |
LF:BKFY0121p | Fyziologie I - přednáška | z | 1 | 3 | Z |
LF:BKFY0121c | Fyziologie I - cvičení | z | 1 | 3 | P |
PřF:C3580 | Biochemie | zk | 3+2 | 3 | Z |
PřF:C3620 | Biochemie - laboratorní cvičení | z | 3 | 3 | P |
PřF:C3050 | Organická chemie II | zk | 2+2 | 3 | Z |
PřF:C3100 | Analytická chemie I | zk | 2+2 | 3 | Z |
PřF:C3110 | Analytická chemie I - seminář | z | 1 | 3 | P |
PřF:C1635 | Analytická chemie - praktikum | z | 3 | 3 | P |
PřF:E3000n | ŽP & zdraví III - Sociální, ekonomický a politický kontext | k | 1+1 | 3 | P |
PřF:E3020 | Soft-skills III - Vědecké myšlení | z | 1 | 3 | - |
LF:BKFY0222p | Fyziologie II - přednáška | zk | 3 | 4 | Z |
LF:BKFY0222c | Fyziologie II - cvičení | z | 1 | 4 | P |
PřF:Bi4010 | Základy molekulární biologie | zk | 2+2 | 4 | Z |
PřF:Bi4010c | Základy molekulární biologie - seminář | z | 1 | 4 | P |
PřF:C4050 | Analytická chemie II | zk | 2+2 | 4 | Z |
PřF:E4060 | Environmentální zdravotní aspekty | k | 1+1 | 6 | P |
PřF:E4070 | Základy toxikologie pro přírodovědce | zk | 2+2 | 4 | Z |
PřF:E4020 | Soft-skills IV - Prezentační dovednosti | z | 1 | 4 | - |
PřF:Bi3060 | Obecná genetika | zk | 3+2 | 5 | Z |
PřF:E5040 | Složky životního prostředí a jejich znečištění | zk | 2+2 | 5 | Z |
PřF:E5080 | General Ecotoxicology | zk | 2+2 | 5 | Z |
PřF:E5081 | Obecná ekotoxikologie - cvičení | z | 3 | 5 | P |
PřF:E5000 | Oborový seminář ŽP & zdraví bc-I | z | 2 | 5 | P |
PřF:Bi2060 | Základy mikrobiologie | zk | 2+2 | 6 | Z |
PřF:E6050 | Osud toxických látek v prostředí | zk | 2+2 | 6 | Z |
PřF:E6051 | Osud toxických látek v prostředí - cvičení | z | 1 | 6 | P |
PřF:E5041 | Složky životního prostředí a jejich znečištění - cvičení | z | 1 | 5 | - |
PřF:E5540 | Biostatistika - základní kurz | zk | 3+2 | 5 | - |
PřF:E5540c | Biostatistika - cvičení | z | 1 | 5 | P |
PřF:E6000 | Oborový seminář ŽP & zdraví bc-II | z | 2 | 6 | P |
143 kreditů |
Volitelné předměty
Student si volí z nabídky volitelných předmětů MU do celkové výše 180 kreditů
Kód | Název | Ukončení | Kreditů | Semestr | Profilace |
PřF:Bi1700c | Buněčná biologie - cvičení | z | 1 | 1 | - |
PřF:C3055 | Organická chemie II - seminář | z | 2 | 3 | - |
PřF:Bi2060c | Základy mikrobiologie - cvičení | z | 1 | 6 | - |
PřF:Bi3060c | Obecná genetika - cvičení | z | 2 | 5 | - |
PřF:C6160 | Analytická chemie II - seminář | z | 2 | 4 | - |
PřF:E4040 | Samostatný projekt z ŽP & zdraví | z | 2 | 4 | - |
10 kreditů |