PdF NVZ2hk Učitelství výchovy ke zdraví pro základní školy
Název anglicky: Lower Secondary School Teacher Training in Health Education
navazující kombinovaný hlavní, vyučovací jazyk: čeština čeština
Zahrnut v programu: PdF N-VZ2 Učitelství výchovy ke zdraví pro základní školy

Informace o studiu

  • Součásti SZZ a jejich obsah
    Státní závěrečná zkouška z pedagogiky a psychologie je zkouškou způsobilosti, v níž student/ka prokazuje poznatky ze základních pedagogických a psychologických disciplín, propojuje je, začleňuje do teoretických souvislostí a vyvozuje z nich praktické implikace. Student/ka se na zkoušku připraví dle stanovených okruhů s oporou o odborné publikace (včetně výsledků pedagogického a psychologického výzkumu) a studentské portfolio (přípravy na vyučovací hodiny, videonahrávky, písemné sebereflexe, seminární práce, portfoliové úkoly atd.). Důraz je kladen na kritické uchopení poznatků, jejich vzájemné propojení, vztažení k dosavadní pedagogické zkušenosti studenta/studentky a k řešení pedagogicko-psychologických problémů ve výukové praxi. Zkouška z pedagogiky a psychologie je hodnocena jednou známkou.
    Státní zkouška z výchovy ke zdraví s didaktikou se skládá z části biomedicínské, části společenskovědní a části didaktické. V části biomedicínské a části společenskovědní si student/ka vylosuje tematické okruhy a odpovídá na dílčí otázky uvedené ve vylosovaných okruzích. Tematické okruhy státní zkoušky z učitelství výchovy ke zdraví jsou zveřejněny na stránkách Katedry tělesné výchovy a výchovy ke zdraví.
    Pro oblast didaktiky je důležité, aby student propojoval poznatky ze studia odborné literatury se svou dosavadní pedagogickou zkušeností, dokázal obojí kriticky zhodnotit a využít při formulaci vlastních přístupů k řešení oborově specifické problematiky. Didaktickou připravenost prokazuje formou obhajoby didaktického projektu. Téma projektu si student/ka vybírá ze vzdělávacího obsahu vzdělávací oblasti Člověk a zdraví pro obor Výchova ke zdraví v Rámcovém vzdělávacím programu pro základní vzdělávání. Student/ka si promyslí didaktickou transformaci tématu a koncipuje její konkrétní realizaci ve vyučovacím procesu.
    Státní zkouška je hodnocena dvěma známkami: z pedagogiky a psychologie a z výchovy ke zdraví s didaktikou. Hodnocení probíhá podle sady kritérií, které jsou studentům známy.
  • Návrh témat kvalifikačních prací a témata obhájených prací
    Rámcové tematické okruhy diplomových prací v programu Učitelství výchovy ke zdraví pro základní školy:

    - Implementace výchovy ke zdraví do školní praxe
    - Rozvoj zdravotní gramotnosti dětí a dospívajících
    - Implementace první pomoci do školní praxe
    - Psychodidaktika výchovy ke zdraví, pedagogický konstruktivismus ve výchovy ke zdraví
    - Školní vzdělávací programy a výchova ke zdraví
    - Optimalizace výuky výchovy ke zdraví

    Příklady obhájených diplomových prací:

    JANKOVÁ, Natálie. Závažná somatická onemocnění ve školním kontextu [online]. Brno, 2021 [cit. 2022-01-19]. Dostupné z: https://is.muni.cz/th/q5vlm/. Diplomová práce. Masarykova univerzita, Pedagogická fakulta. Vedoucí práce Alice PROKOPOVÁ.
    LÍZALOVÁ, Vanda. Návrh metodického materiálu k výuce první pomoci v oblasti ochrany člověka za mimořádných událostí [online]. Brno, 2021 [cit. 2022-01-19]. Dostupné z: https://is.muni.cz/th/fijkr/. Diplomová práce. Masarykova univerzita, Pedagogická fakulta. Vedoucí práce Jitka SLANÁ REISSMANNOVÁ.
    MERTOVÁ, Markéta. Návrh metodického materiálu k výuce ochrany člověka za mimořádných událostí [online]. Brno, 2021 [cit. 2022-01-19]. Dostupné z: https://is.muni.cz/th/yru6a/. Diplomová práce. Masarykova univerzita, Pedagogická fakulta. Vedoucí práce Jitka SLANÁ REISSMANNOVÁ.
    POŽÁROVÁ, Markéta. Alkoholismus jako maladaptace na krizovou situaci v souvislosti s jeho prevencí na ZŠ [online]. Brno, 2021 [cit. 2022-01-19]. Dostupné z: https://is.muni.cz/th/tf6af/. Diplomová práce. Masarykova univerzita, Pedagogická fakulta. Vedoucí práce Alice PROKOPOVÁ.
    SMEJKALOVÁ, Zdeňka. Návrh metodického materiálu k výuce onkologické prevence na 2. stupni základní školy [online]. Brno, 2019 [cit. 2022-01-19]. Dostupné z: https://is.muni.cz/th/pxw5h/. Diplomová práce. Masarykova univerzita, Pedagogická fakulta. Vedoucí práce Jitka SLANÁ REISSMANNOVÁ.
    ŠIMČÍKOVÁ, Tereza. Analýza projektovaného kurikula vzdělávacího oboru Výchova ke zdraví [online]. Brno, 2021 [cit. 2022-01-19]. Dostupné z: https://is.muni.cz/th/n44o8/. Diplomová práce. Masarykova univerzita, Pedagogická fakulta. Vedoucí práce Leona MUŽÍKOVÁ.
    TERLOVÁ, Eliška. Návrh průvodce bezpečného chování v online prostředí pro žáky na 2. stupni základní školy [online]. Brno, 2021 [cit. 2022-01-19]. Dostupné z: https://is.muni.cz/th/hmkpt/. Diplomová práce. Masarykova univerzita, Pedagogická fakulta. Vedoucí práce Alice PROKOPOVÁ.
    TOMAŠÍKOVÁ, Tereza. Psychické trauma v kontextu posttraumatického růstu [online]. Brno, 2019 [cit. 2022-01-19]. Dostupné z: https://is.muni.cz/th/o55fj/. Diplomová práce. Masarykova univerzita, Pedagogická fakulta. Vedoucí práce Alice PROKOPOVÁ.

Doporučený průchod studijním plánem

Učitelská propedeutika (20 kr.)

Povinné předměty

Kód Název Garant Ukončení Rozsah Kreditů Semestr Profilace
PdF:SZ6049Pedagogická psychologie P. Macekzk 0/0/.5 6 hodin.4 1Z
PdF:SZ6051Školní pedagogika H. Horkázk 0/0/.5 6 hodin.4 1Z
PdF:SZ6052Pedagogicko-psychologická diagnostika v práci učitele J. Kratochvílovák 0/0/.5 6 hodin.3 3Z
11 kreditů

Povinně volitelné

Student během studia zapisuje jeden z nabízených předmětů.

Kód Název Garant Ukončení Rozsah Kreditů Semestr Profilace
PdF:SZ6053Školský a školní management D. Veseláz 0/0/.3 4 hodiny.2 2P
PdF:SZ6054Inkluzivní vzdělávání K. Pančochaz 0/0/.3 4 hodiny.2 2P
PdF:SZ6092Alternativní a inovativní pedagogika H. Horkáz 0/0/.3 4 hodiny.2 2P
6 kreditů

Cizí jazyk

Kód Název Garant Ukončení Rozsah Kreditů Semestr Profilace
PdF:JVk012Angličtina pro pedagogy II R. Heroutzk 0/0/1.3 15 hodin.7 1-
7 kreditů

Oborová část (27 kr.)

Povinné předměty (P+PV 23 kr.)

Kód Název Garant Ukončení Rozsah Kreditů Semestr Profilace
PdF:VZM13Osobnostně sociální rozvoj V. Pacholíkk 0/1/1 8 hodin.3 2P
PdF:VZM21Problematika bezpečí ve školním prostředí J. Reissmannovázk 1/2/1 16 hodin.6 1P
PdF:VZM22Problematika rizikového chování A. Prokopovák 0/2/1 8 hodin.4 2P
PdF:VZM23Právo pro učitele výchovy ke zdraví J. Dudovák 0/1/0 4 hodiny.2 1P
PdF:VZM33Psychologicky náročné situace v kontextu podpory zdraví A. Prokopovák 0/2/2 16 hodin.5 3P
PdF:VZM41Repetitorium a aktuální témata výchovy ke zdraví P. Kachlíkk 0/1/1 8 hodin.3 4P
PdF:VZM43Internacionalizace ve výchově ke zdraví J. Reissmannováz 0/0/0- 4-
23 kreditů

Volitelné předměty (4 kr.)

Uvedený předmět je pouze příkladem, student si vybírá z nabídky volitelných předmětů Pedagogické fakulty MU předměty v hodnotě 4 kreditů.

Kód Název Garant Ukončení Rozsah Kreditů Semestr Profilace
PdF:VZM24Prevence chronických neinfekčních chorob a syndromu stáří J. Reissmannovák 0/2/1 12 hodin.4 2-
4 kredity

Oborové didaktiky (10 kr.)

Kód Název Garant Ukončení Rozsah Kreditů Semestr Profilace
PdF:VZM12Didaktika výchovy ke zdraví 1 B. Bazalováz 0/2/0 8 hodin.2 1Z
PdF:VZM31Didaktika výchovy ke zdraví 2 B. Bazalováz 0/2/0 8 hodin.2 3Z
PdF:VZM32Problematika ochrany a podpory zdraví B. Bazalováz 0/1/1 8 hodin.2 3Z
PdF:VZM42Didaktika výchovy ke zdraví 3 B. Bazalovázk 0/2/1 12 hodin.4 4Z
10 kreditů

Praxe (7 kr.)

Kód Název Garant Ukončení Rozsah Kreditů Semestr Profilace
PdF:SZ6050Učitelská praxe 1 P. Svojanovskýz 0/0/.5 60 hodin.2 1P
PdF:SZ6056Reflexe praxe P. Svojanovskýz 0/0/.6 2x 180 minut.1 1P
PdF:VZ6005Učitelská praxe 2 J. Reissmannováz 0/0/5 60 hodin.2 2P
PdF:VZ6006Učitelská praxe 3 J. Reissmannováz 0/0/5 60 hodin.2 3P
7 kreditů

Diplomová práce (16 kr.)

Kód Název Garant Ukončení Rozsah Kreditů Semestr Profilace
PdF:TZ_DPDiplomová práce V. Mužíkz 0/0/1 Individuální konzultace.4 3P
PdF:TZ_DPdDiplomová práce - Dokončení V. Mužíkz 0/0/1 Odevzdání DP.8 4P
PdF:TZ_DPpDiplomová práce - Projekt V. Mužíkz 0/0/1 výuka, příp.individuální konzultace.4 2P
16 kreditů