Průchod studijním plánem
PdF NVZ2vk Učitelství výchovy ke zdraví pro základní školy
Název anglicky: Lower Secondary School Teacher Training in Health Education
navazující kombinovaný vedlejší, vyučovací jazyk: čeština
Zahrnut v programu: PdF N-VZ2 Učitelství výchovy ke zdraví pro základní školy
navazující kombinovaný vedlejší, vyučovací jazyk: čeština
Zahrnut v programu: PdF N-VZ2 Učitelství výchovy ke zdraví pro základní školy
Informace o studiu
- Součásti SZZ a jejich obsahStátní závěrečná zkouška z pedagogiky a psychologie je zkouškou způsobilosti, v níž student/ka prokazuje poznatky ze základních pedagogických a psychologických disciplín, propojuje je, začleňuje do teoretických souvislostí a vyvozuje z nich praktické implikace. Student/ka se na zkoušku připraví dle stanovených okruhů s oporou o odborné publikace (včetně výsledků pedagogického a psychologického výzkumu) a studentské portfolio (přípravy na vyučovací hodiny, videonahrávky, písemné sebereflexe, seminární práce, portfoliové úkoly atd.). Důraz je kladen na kritické uchopení poznatků, jejich vzájemné propojení, vztažení k dosavadní pedagogické zkušenosti studenta/studentky a k řešení pedagogicko-psychologických problémů ve výukové praxi. Zkouška z pedagogiky a psychologie je hodnocena jednou známkou.
Státní zkouška z výchovy ke zdraví s didaktikou se skládá z části biomedicínské, části společenskovědní a části didaktické. V části biomedicínské a části společenskovědní si student/ka vylosuje tematické okruhy a odpovídá na dílčí otázky uvedené ve vylosovaných okruzích. Tematické okruhy státní zkoušky z učitelství výchovy ke zdraví jsou zveřejněny na stránkách Katedry tělesné výchovy a výchovy ke zdraví.
Pro oblast didaktiky je důležité, aby student propojoval poznatky ze studia odborné literatury se svou dosavadní pedagogickou zkušeností, dokázal obojí kriticky zhodnotit a využít při formulaci vlastních přístupů k řešení oborově specifické problematiky. Didaktickou připravenost prokazuje formou obhajoby didaktického projektu. Téma projektu si student/ka vybírá ze vzdělávacího obsahu vzdělávací oblasti Člověk a zdraví pro obor Výchova ke zdraví v Rámcovém vzdělávacím programu pro základní vzdělávání. Student/ka si promyslí didaktickou transformaci tématu a koncipuje její konkrétní realizaci ve vyučovacím procesu.
Státní zkouška je hodnocena dvěma známkami: z pedagogiky a psychologie a z výchovy ke zdraví s didaktikou. Hodnocení probíhá podle sady kritérií, které jsou studentům známy. - Návrh témat kvalifikačních prací a témata obhájených pracíRámcové tematické okruhy diplomových prací v programu Učitelství výchovy ke zdraví pro základní školy:
- Implementace výchovy ke zdraví do školní praxe
- Rozvoj zdravotní gramotnosti dětí a dospívajících
- Implementace první pomoci do školní praxe
- Psychodidaktika výchovy ke zdraví, pedagogický konstruktivismus ve výchovy ke zdraví
- Školní vzdělávací programy a výchova ke zdraví
- Optimalizace výuky výchovy ke zdraví
Příklady obhájených diplomových prací:
JANKOVÁ, Natálie. Závažná somatická onemocnění ve školním kontextu [online]. Brno, 2021 [cit. 2022-01-19]. Dostupné z: https://is.muni.cz/th/q5vlm/. Diplomová práce. Masarykova univerzita, Pedagogická fakulta. Vedoucí práce Alice PROKOPOVÁ.
LÍZALOVÁ, Vanda. Návrh metodického materiálu k výuce první pomoci v oblasti ochrany člověka za mimořádných událostí [online]. Brno, 2021 [cit. 2022-01-19]. Dostupné z: https://is.muni.cz/th/fijkr/. Diplomová práce. Masarykova univerzita, Pedagogická fakulta. Vedoucí práce Jitka SLANÁ REISSMANNOVÁ.
MERTOVÁ, Markéta. Návrh metodického materiálu k výuce ochrany člověka za mimořádných událostí [online]. Brno, 2021 [cit. 2022-01-19]. Dostupné z: https://is.muni.cz/th/yru6a/. Diplomová práce. Masarykova univerzita, Pedagogická fakulta. Vedoucí práce Jitka SLANÁ REISSMANNOVÁ.
POŽÁROVÁ, Markéta. Alkoholismus jako maladaptace na krizovou situaci v souvislosti s jeho prevencí na ZŠ [online]. Brno, 2021 [cit. 2022-01-19]. Dostupné z: https://is.muni.cz/th/tf6af/. Diplomová práce. Masarykova univerzita, Pedagogická fakulta. Vedoucí práce Alice PROKOPOVÁ.
SMEJKALOVÁ, Zdeňka. Návrh metodického materiálu k výuce onkologické prevence na 2. stupni základní školy [online]. Brno, 2019 [cit. 2022-01-19]. Dostupné z: https://is.muni.cz/th/pxw5h/. Diplomová práce. Masarykova univerzita, Pedagogická fakulta. Vedoucí práce Jitka SLANÁ REISSMANNOVÁ.
ŠIMČÍKOVÁ, Tereza. Analýza projektovaného kurikula vzdělávacího oboru Výchova ke zdraví [online]. Brno, 2021 [cit. 2022-01-19]. Dostupné z: https://is.muni.cz/th/n44o8/. Diplomová práce. Masarykova univerzita, Pedagogická fakulta. Vedoucí práce Leona MUŽÍKOVÁ.
TERLOVÁ, Eliška. Návrh průvodce bezpečného chování v online prostředí pro žáky na 2. stupni základní školy [online]. Brno, 2021 [cit. 2022-01-19]. Dostupné z: https://is.muni.cz/th/hmkpt/. Diplomová práce. Masarykova univerzita, Pedagogická fakulta. Vedoucí práce Alice PROKOPOVÁ.
TOMAŠÍKOVÁ, Tereza. Psychické trauma v kontextu posttraumatického růstu [online]. Brno, 2019 [cit. 2022-01-19]. Dostupné z: https://is.muni.cz/th/o55fj/. Diplomová práce. Masarykova univerzita, Pedagogická fakulta. Vedoucí práce Alice PROKOPOVÁ.
Doporučený průchod studijním plánem
Povinné předměty (P+PV 23 kr.)
Kód | Název | Ukončení | Kreditů | Semestr | Profilace |
PdF:VZM13 | Osobnostně sociální rozvoj | k | 3 | 2 | P |
PdF:VZM21 | Problematika bezpečí ve školním prostředí | zk | 6 | 2 | P |
PdF:VZM22 | Problematika rizikového chování | k | 4 | 2 | P |
PdF:VZM23 | Právo pro učitele výchovy ke zdraví | k | 2 | 1 | P |
PdF:VZM33 | Psychologicky náročné situace v kontextu podpory zdraví | k | 5 | 3 | P |
PdF:VZM41 | Repetitorium a aktuální témata výchovy ke zdraví | k | 3 | 4 | P |
PdF:VZM43 | Internacionalizace ve výchově ke zdraví | z | - | 4 | - |
23 kreditů |
Oborové didaktiky (10 kr.)
Praxe (7 kr.)
Kód | Název | Ukončení | Kreditů | Semestr | Profilace |
PdF:SZ6095 | Učitelská praxe 1 | z | 2 | 1 | P |
PdF:SZ6096 | Reflexe praxe | z | 1 | 1 | P |
PdF:VZ6005 | Učitelská praxe 2 | z | 2 | 2 | P |
PdF:VZ6006 | Učitelská praxe 3 | z | 2 | 3 | P |
7 kreditů |