PdF NSPZP3p Speciální pedagogika (Specializace 3 - poruchy chování)
Název anglicky: Special Education (Specialization 3 - Behavioral Disorders)
navazující prezenční se specializací, vyučovací jazyk: čeština![čeština čeština](/pics/flags_svg/cz.svg)
Zahrnut v programu: PdF N-SPZP Speciální pedagogika
navazující prezenční se specializací, vyučovací jazyk: čeština
Zahrnut v programu: PdF N-SPZP Speciální pedagogika
Informace o studiu
- Součásti SZZ a jejich obsahPovinný předmět
Speciální pedagogika (test)
Pedagogika a psychologie (společný základ)
Obhajoba diplomové práce (i když bude zadaná na jiné katedře, např. na psychologii, téma bude vždy speciálněpedagogické)
Povinně volitelný předmět
Poruchy chování
Volitelný předmět
Specifické poruchy učení
SZZ je tematickými okruhy zaměřena na získání prohloubených poznatků z oboru inkluzivní a speciální pedagogiky a z patopsychologie. Dále je zaměřena na následující kompetence studentů - má široké odborné znalosti a dovednosti ze speciální pedagogiky se zaměřením na poruchy chování. Má základní komunikační vědomosti a dovednosti, je schopen aplikovat přístupy ke vzdělávání a výchově žáků se speciálními vzdělávacími potřebami do jejich výuky, ovládá práci se žáky se SVP na úrovni speciálního pedagogika – zpracování speciálněpedagogické diagnostiky, individuálního vzdělávacího plánu, intervence, práce se skupinou i jednotlivcem. Je schopen vytvářet a provádět vlastní aktivity, reflektovat své schopnosti a dovednosti, je schopen analyzovat životní situace osob s postižením a volit vhodný postup pro intervenci a podporu. Dokáže provádět speciálněpedagogickou a poradenskou činnost, je schopen metodologicky navrhnout a zpracovat výzkum v edukaci žáka se SVP, argumentovat ve prospěch zvoleného postupu.
Státní závěrečná zkouška z pedagogiky a psychologie je zkouškou způsobilosti, v níž student/ka prokazuje poznatky ze základních pedagogických a psychologických disciplín, propojuje je, začleňuje do teoretických souvislostí a vyvozuje z nich praktické implikace. Student/ka se na zkoušku připraví dle stanovených okruhů s oporou o odborné publikace (včetně výsledků pedagogického a psychologického výzkumu) a studentské portfolio (přípravy na vyučovací hodiny, videonahrávky, písemné sebereflexe, seminární práce, portfoliové úkoly atd.). Důraz je kladen na kritické uchopení poznatků, jejich vzájemné propojení, vztažení k dosavadní pedagogické zkušenosti studenta/studentky a k řešení pedagogicko-psychologických problémů ve výukové praxi. Zkouška z pedagogiky a psychologie je hodnocena jednou známkou.
Student v případě zájmu může absolvovat i Státní rigorózní zkoušky z oboru Speciální pedagogika
Struktura rigorózní zkoušky
Část povinná
- Filosofie
- Patopsychologie
- Inkluzivní (speciální) pedagogika
Část povinně volitelná (1 předmět)
- Logopedie
- Surdopedie
- Psychopedie
- Somatopedie
- Oftalmopedi
- Etopedie
- Specifické poruchy učení
- Souběžné postižení více vadami
- Adiktologie
- Speciální andragogika
Obhajoba rigorózní práce
Student se zaměřuje na řešení konkrétního výzkumného tématu, které je v souladu s výzkumným zaměřením katedry, které byla udělená akreditace pro rigorózní řízení pro příslušný studijní program. Rigorózní práce je zpracována obvykle v rozsahu cca 100 stran, z toho cca polovinu textu tvoří teoretická východiska a druhou polovinu výzkumný projekt. - Návrh témat kvalifikačních prací a témata obhájených pracíNávrh témat kvalifikačních prací
Bariéry a zdroje podpory u žáků s poruchami emocí a chování ve vzdělávacím procesu v prostředí dětského diagnostického ústavu
Systemická terapie při práci s dětmi s problémy v chování
Myšlenky Dona Bosca jako východisko pro práci s dětmi s problémovým chováním
Dítě s problémy v chování v předškolním vzdělávání
Specifické edukační potřeby dětí s poruchami chování
Strategie intervence u dětí v riziku/s problémy/s poruchami chování
Postoje k učení žáků v riziku/s problémy/s poruchami chování
ADHD jako riziko poruchy chování
Témata obhájených diplomových prací
Metodický průvodce pro děti odcházející z ústavní výchovy
https://is.muni.cz/auth/th/gjb1f/Metodicky_pruvodce_pro_deti_odchazejici_z_ustavni_vychovy.pdf?info=1
Tendence utváření a rozvíjení klíčových kompetencí u dětí v dětském domově
https://is.muni.cz/auth/th/owit4/
Postoje dívek s poruchami chování k profesní přípravě
https://is.muni.cz/auth/th/rohlu/
Témata obhájených rigorózních prací
Specifika vzdělávací dráhy žáků se sociálním znevýhodněním
https://is.muni.cz/auth/th/m3c55/
Podpůrná dimenze institucionální a preventivně výchovné edukace
https://is.muni.cz/auth/th/t7r8e/
Analýza podpůrných opatření u žáků s tělesným postižením v inkluzivním prostředí škol hlavního vzdělávacího proudu
https://is.muni.cz/auth/th/zksuy/
Doporučený průchod studijním plánem
Pedagogicko-psychologická propedeutika (19 kr.)
Kód | Název | Ukončení | Kreditů | Semestr | Profilace |
PdF:SP2000 | Strategie podpory matematické gramotnosti | zk | 3 | 1 | P |
PdF:SP2007 | Metodologie speciálně pedagogického výzkumu 2 | zk | 3 | 2 | Z |
PdF:SZ6039 | Pedagogická psychologie | zk | 4 | 1 | - |
PdF:SZ6042 | Školní pedagogika | zk | 2 | 2 | - |
12 kreditů |
Cizí jazyky
Kód | Název | Ukončení | Kreditů | Semestr | Profilace |
PdF:JVp017 | Angličtina pro speciální pedagogy - C | z | 3 | 1 | - |
PdF:JVp018 | Angličtina pro speciální pedagogy - D | zk | 4 | 2 | - |
7 kreditů |
Speciálněpedagogický základ (14 kr.)
Kód | Název | Ukončení | Kreditů | Semestr | Profilace |
PdF:SP2001 | Strategie podpory funkční gramotnosti | zk | 4 | 2 | Z |
PdF:SP2002 | Strategie podpory v učení a práce s žáky se speciálními vzdělávacími potřebami na ZŠ | k | 4 | 3 | Z |
PdF:SP2004 | Inkluzivní didaktika | k | 2 | 4 | Z |
PdF:SP2330 | Inkluzivní vzdělávání jedinců s poruchami chování | k | 4 | 1 | P |
PdF:SP2999 | Internacionalizace oboru Speciální pedagogika | z | - | 2 | - |
14 kreditů |
Profilace (specializace) (29 kr.)
Kód | Název | Ukončení | Kreditů | Semestr | Profilace |
PdF:SP2003 | Obor: Specifické poruchy učení | zk | 6 | 1 | P |
PdF:SP2005 | Diagnostické domény | k | 4 | 4 | P |
PdF:SP2009 | Patopsychologie 2 | k | 3 | 1 | P |
PdF:SP2331 | Poruchy chování 1 | zk | 5 | 2 | P |
PdF:SP2332 | Poruchy chování 2 | zk | 5 | 3 | P |
PdF:SP2904 | Poruchy autistického spektra | zk | 4 | 3 | P |
27 kreditů |
Povinně volitelné předměty
Studující si zapisují jeden z níže uvedených předmětů.
Kód | Název | Ukončení | Kreditů | Semestr | Profilace |
PdF:SP2905 | Snoezelen | z | 2 | 2 | - |
PdF:SP2906 | Psychomotorika | z | 2 | 2 | - |
4 kredity |
Praxe (30 kr.)
Kód | Název | Ukončení | Kreditů | Semestr | Profilace |
PdF:SP2006 | Podpůrná opatření | k | 3 | 4 | P |
PdF:SP2008 | Jednopřípadové výzkumné strategie v praxi | k | 6 | 2 | Z |
PdF:SP2381 | Odborná praxe souvislá 1 – PCh | z | 4 | 2 | P |
PdF:SP2382 | Odborná praxe souvislá 2 – PCh | z | 4 | 3 | P |
PdF:SP2383 | Odborná praxe souvislá 3 – PCh | z | 4 | 4 | P |
PdF:SP2981 | Reflektivní seminář 1 | z | 3 | 2 | - |
PdF:SP2982 | Reflektivní seminář 2 | z | 3 | 3 | - |
PdF:SP2983 | Reflektivní seminář 3 | z | 3 | 4 | - |
30 kreditů |
Medicínská propedeutika (12 kr.)
Kód | Název | Ukončení | Kreditů | Semestr | Profilace |
PdF:SP2901 | ADHD | z | 2 | 3 | - |
PdF:SP2903 | Krizová intervence | k | 4 | 3 | P |
PdF:SP2934 | Behaviorální přístupy v učení | k | 6 | 4 | P |
12 kreditů |
Závěrečná práce (16 kr.)
Kód | Název | Ukončení | Kreditů | Semestr | Profilace |
PdF:SP_DP | Diplomová práce | z | 4 | 3 | P |
PdF:SP_DPd | Diplomová práce - Dokončení | z | 8 | 4 | P |
PdF:SP_DPp | Diplomová práce - Projekt | z | 4 | 2 | P |
16 kreditů |