FF FNPGkSZRU Zkušenostně reflektivní učení
Název anglicky: Reflective and experiential learning
navazující kombinovaný se specializací, vyučovací jazyk: čeština
Zahrnut v programu: FF N-PG_ Pedagogika
navazující kombinovaný se specializací, vyučovací jazyk: čeština
Zahrnut v programu: FF N-PG_ Pedagogika
Informace o studiu
- Součásti SZZ a jejich obsahStudium je ukončeno státní závěrečnou zkouškou, která se skládá ze dvou částí – obhajoby písemné magisterské diplomové práce a ústní zkoušky.
V magisterské diplomové práci, jejíž téma úzce souvisí se zaměřením specializace, studenti prokazují, že jsou schopni kriticky pracovat s odbornou literaturou (českou i zahraniční), jsou schopni studovat i využívat v práci teorie a koncepty, konzistentně užívat odbornou terminologii a samostatně realizovat empirický výzkum nebo vytvořit projekt realizovatelný v pedagogické praxi.
Studenti si vybírají ze tří základních typů diplomové práce, jejichž zaměření se odvíjí zejména od zaměření specializačního studia:
1) teoreticko-empirická práce obsahující výzkumný projekt (obsahující všechny náležitosti, jako např. metodologický postup, popis sběru dat, jejich interpretaci i diskuzi výsledků a shrnutí výzkumného šetření);
2) teoreticko-aplikační práce, která obsahuje modelový projekt směřující k využití v pedagogické praxi;
3) Teoretická práce (teoretické zpracování vybraného tématu/problému, kde student využívá adekvátních metod, zdrojová literatura je aktuální a reprezentativní, hlavní argumenty jsou průkazné, text je terminologicky jednotný, práce má jasné závěry).
Podrobnější informace jsou uvedeny ve Standardu pro písemné práce k magisterské státní zkoušce na Ústavu pedagogických věd FF MU. Dostupné z: http://pedagogika.phil.muni.cz/studium/magisterska-prace.
Ústní část zkoušky probíhá podle okruhů otázek, které jsou strukturovány do tří částí:
1) Teorie výchovy a vzdělávání,
2) Řízení vzdělávání a vzdělávacích institucí,
3) Pedagogický výzkum
4) Školská správa a vzdělávací politika
5) Teorie a praxe zkušenostně reflektivního učení.
Okruhy otázek i jednotlivé otázky jsou odvozeny z výstupů z učení celého programu, ale i z výstupů z učení povinných a povinně volitelných předmětů. - Návrh témat kvalifikačních prací a témata obhájených pracíNávrh témat kvalifikačních prací:
Jak studenti s pedagogickou praxí vnímají studium pedagogických disciplín na vysoké škole
Strach žáků ze školy
Vzájemné hospitace učitelů základních škol jako nástroj organizačního učení ve školách
Spravedlnost a nespravedlnost ve škole očima žáků
Ředitel školy v českém školství - historicko-srovnávací studie
Vývoj vzdělávací politiky v ČR od 90. let do současnosti (v dokumentech a v realizovaných opatřeních) - na příkladu jednoho tématu
Adaptace dítěte v MŠ
Témata obhájených prací:
Motivace žáků ZŠ k učení.
archiv: http://is.muni.cz/th/231619/ff_m_a2/
Fenomén školního hodnocení očima matek
archiv: http://is.muni.cz/th/190781/ff_m/
Víceletá gymnázia v českém vzdělávacím systému: funkce a dopady
archiv: http://is.muni.cz/th/327525/ff_m/
Vzdělávání pedagogů pro mateřské školy v České republice
archiv: http://is.muni.cz/th/362957/ff_m/
Sociální vztahy mezi žáky na málotřídní škole
archiv: http://is.muni.cz/th/384534/ff_m/
ICT koordinátor v životě základní školy
archiv: http://is.muni.cz/th/64342/ff_m/
Digitální technologie v životě předškoláků pohledem rodičů
archiv: http://is.muni.cz/th/350453/ff_m/
Mezigenerační učení v malé výrobní firmě
archiv: http://is.muni.cz/th/371754/ff_m/
Faktory ovlivňující podvádění studentů středních škol
archiv: http://is.muni.cz/th/371639/ff_m/
Zvládání stresu při státních závěrečných zkouškách pohledem studentů vysokých škol
archiv: http://is.muni.cz/th/350128/ff_m/
Doporučený průchod studijním plánem
Společná část (60-80 kr.)
Diplomová práce (min 20kr.)
Kód | Název | Ukončení | Kreditů | Semestr | Profilace |
FF:PGMK008 | Seminář k magisterské diplomové práci I | z | 10 | 4 | P |
FF:PGMK009 | Seminář k magisterské diplomové práci II | z | 10 | 4 | P |
20 kreditů |
Povinné předměty
Kód | Název | Ukončení | Kreditů | Semestr | Profilace |
FF:PGMK001 | Srovnávací pedagogika | zk | 6 | 1 | Z |
FF:PGMK002 | Vzdělávací politika | zk | 6 | 3 | Z |
FF:PGMK003 | Filozofie výchovy a vzdělání | zk | 6 | 3 | P |
FF:PGMK004 | Řízení vzdělávacích institucí | z | 4 | 1 | Z |
FF:PGMK005 | Pedagogická evaluace | zk | 6 | 2 | Z |
FF:PGMK006 | Kvantitativní výzkum | zk | 6 | 2 | P |
FF:PGMK007 | Kvalitativní výzkum | zk | 6 | 1 | Z |
FF:PGMK201 | Státní závěrečná zkouška magisterská | SZk | - | 4 | P |
FF:PGMK202 | Magisterská diplomová práce | z | - | 4 | P |
FF:PGMK505 | Právo | zk | 6 | - | - |
46 kreditů |
Povinně-volitelné předměty
Povinně-volitelné předměty
Kód | Název | Ukončení | Kreditů | Semestr | Profilace |
FF:PGMK101 | Inovace v české škole | z | 4 | 1 | P |
FF:PGMK102 | E-learning | z | 6 | 2 | P |
FF:PGMK104 | Andragogika | z | 4 | - | - |
FF:PGMK108 | Osobnostně sociální výchova | z | 6 | - | - |
20 kreditů |
Specializační část (40-60 kr.)
Povinné předměty
Kód | Název | Ukončení | Kreditů | Semestr | Profilace |
FF:PGMK501 | Teorie zkušenostně reflektivního učení | zk | 6 | 3 | P |
FF:PGMK502 | Současná pojetí zkušenostně reflektivního učení | z | 6 | 1 | P |
FF:PGMK503 | Práce s reflexí | k | 6 | 3 | P |
FF:PGMK504 | Metody zkušenostně reflektivního učení | z | 6 | 2 | P |
FF:PGMK507 | Terénní praxe | z | 8 | 3 | P |
FF:PGMK511 | Dramaturgie programů zkušenostně reflektivního učení | z | 6 | 2 | P |
FF:PGMK512 | Základy práce se skupinou | z | 6 | 4 | P |
44 kreditů |