MKH_RLIZ Řízení lidských zdrojů

Ekonomicko-správní fakulta
podzim 2021
Rozsah
26/0/0. tutorial 16 hodin. 8 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
Mag. Dr. Eva Born (přednášející)
Mgr. et Mgr. Tomáš Ondráček, Ph.D. (přednášející)
doc. Ing. Mgr. Jakub Procházka, Ph.D. (přednášející)
Ing. Peter Kelemen, Ph.D. (pomocník)
Garance
Mag. Dr. Eva Born
Katedra podnikové ekonomiky a managementu – Ekonomicko-správní fakulta
Kontaktní osoba: Vlasta Radová
Dodavatelské pracoviště: Katedra podnikové ekonomiky a managementu – Ekonomicko-správní fakulta
Rozvrh
So 2. 10. 8:00–11:50 P101, So 16. 10. 12:00–15:50 P101, So 6. 11. 12:00–15:50 P101, So 20. 11. 16:00–19:50 P101
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem předmětu je seznámit studenty se základními pojmy a koncepty v oblasti organizačního chování a řízení lidských zdrojů a zároveň jim ukázat jejich aplikování v rámci podnikatelské a manažerské praxe.
Výstupy z učení
Student bude po absolvování předmětu zejména schopen:
- porozumět a být schopný pracovat s diverzitou, rozdílnými osobnostmi, emocemi a náladami v rámci organizace
- porozumět skupinovému chování a procesům rozhodování
- korektivně aplikovat základní koncepce motivace, leadershipu a moci v organizaci
- porozumět významu komunikace v rámci organizace a být schopen odlišit její jednotlivé typy
- bude schopný analyzovat, navrhnout a řídit organizační změny
- bude znát a umět aplikovat postupy a metody řízení lidských zdrojů
Osnova
  • 1. Úvod
  • - základy, metody, cíle a výzvy
  • - dovednosti, role, aktivity, chování, Well-Being (spokojenost), prostředí
  • 2. Diverzita v organizacích
  • - diverzita, úrovně diverzity, demografické charakteristiky, biografické charakteristiky, další rozlišující charakteristiky
  • - diskriminace, nebezpečí stereotypů
  • 3. Postoje a pracovní spokojenost
  • - postoje, spokojenost, zapojenost
  • 4. Emoce a nálady
  • - základní emoce, morální emoce, afekty, funkce emocí, zdroje emocí a nálad
  • - emocionální inteligence, emocionální regulace
  • 5. Osobnost a hodnoty
  • - The Big Five test osobnosti, Core Self-Evaluations, sebepozorování, proaktivní osobnost
  • - hodnoty
  • 6. Vnímání a individuální rozhodování
  • - vnímání, faktory ovliňující vnímání
  • - atribuční teorie, zkratky
  • - rozhodování, kreativita, inovace
  • 7. Koncepty motivace
  • - hierarchická teorie potřeb, dvou-faktorová teorie, McClellandova teorie potřeb, teorie stanovování cílů, teorie sebe-účinnosti, teorie posilování, teorie očekávání
  • - pracovní závazky
  • 8. Motivace
  • - pracovní dohoda, návrh práce
  • - odměny, benefity coby motivace
  • 9. Základy skupinového chování
  • - sociální identita, vnější a vnitřní skupiny, vývoj skupiny
  • - role, normy, status, vlastnosti skupin, soudržnost, diverzita, velikost a dynamika
  • - skupinové rozhodování
  • 10. Porozumění pracovní skupině
  • - typy, výběr, trénink, odměny
  • 11. Komunikace
  • - funkce, způsoby, kanály, bezpečnost
  • - persuazivní komunikace
  • - překážky efektivní komunikace
  • 12. Leadership
  • - behaviorální teorie, zodpovědný leadership, pozitivní leadership, online leadership
  • 13. Moc a politika
  • - základy moci, závislost, taktiky moci, proměnné moci
  • - politické chování
  • - zpracování dojmů
  • 14. Konflikty a vyjednávání
  • - vymezení konfliktů, proces konfliktů, vyjednávání
  • 15. Základy organizační struktury
  • - struktury, rámce, strategie, velikost, prostředí, instituce 16. Kultura organizace
  • - slabá a silná kultura, formalizace, klima, udržitelnost
  • - příběhy, rituály, symboly, jazyk
  • 17. Personální management
  • - náborové strategie, výběrové praktiky
  • - tréninkové a rozvojové programy, hodnocení výkonu
  • - mediace, ukončování pracovního poměru, propouštění
  • 18. Změny v organizaci a zvládání stresu
  • - přístupy ke změnám a zvládání stresu
  • - paradoxy zvládání změn a stresu
  • - stres na pracovišti, zvládání stresu
Literatura
    povinná literatura
  • Reader (k dispozici na začátku semestru)
  • ROBBINS, Stephen P. a Tim JUDGE. Organizational behavior. 17 global edition. Boston: Pearson, 2017, 739 stran. ISBN 9781292146348. info
    doporučená literatura
  • WILTON, Nick. An introduction to human resource management. 2nd ed. Los Angeles: Sage, 2013, xx, 455. ISBN 9781446255841. info
  • ARMSTRONG, Michael. Řízení lidských zdrojů. 10. vyd. Praha: Grada Publishing, a.s., 2008, 798 s. ISBN 978-80-247-1407-3. info
Výukové metody
přednáškové lekce; individuální příprava; studium, analýza, syntéza a interpretace vědecké literatury; prezentace; skupinové diskuze; závěrečná písemná zkouška
Metody hodnocení
1. Seminární práce (přijato - nepřijato) – vypracování literární rešerše nebo empirické studie na zadané téma
2. Závěrečný test
Jakékoli opisování, zaznamenávání nebo vynášení testů, používání nedovolených pomůcek jakož i komunikačních prostředků nebo jiné narušování objektivity zkoušky (zápočtu) bude považováno za nesplnění podmínek k ukončení předmětu a za hrubé porušení studijních předpisů. Následkem toho uzavře vyučující zkoušku (zápočet) hodnocením v ISu známkou "F" a děkan zahájí disciplinární řízení, jehož výsledkem může být až ukončení studia.
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2009, podzim 2010, podzim 2011, podzim 2012, podzim 2013, podzim 2014, podzim 2015, podzim 2016, podzim 2017, podzim 2018, podzim 2019, podzim 2020, podzim 2022, podzim 2023, podzim 2024.