DUCIT Teaching Lab

Fakulta informatiky
jaro 2020
Rozsah
0/2/1. 3 kr. Ukončení: z.
Vyučující
Mgr. Ondřej Přibyla (přednášející)
RNDr. Martin Ukrop, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Martina Cvinčeková (cvičící)
RNDr. Tomáš Effenberger, Ph.D. (cvičící)
Mgr. Imrich Nagy (cvičící)
Garance
prof. RNDr. Petr Hliněný, Ph.D.
Fakulta informatiky
Kontaktní osoba: RNDr. Martin Ukrop, Ph.D.
Dodavatelské pracoviště: Fakulta informatiky
Rozvrh seminárních/paralelních skupin
DUCIT/01: Po 17. 2. až Pá 15. 5. Út 10:00–11:50 A220, I. Nagy, O. Přibyla, M. Ukrop
Předpoklady
SOUHLAS
Student vede alespoň jednu hodinu výuky (cvičení) každý týden. Předmět si mohou zapisovat studenti bakalářského, mgisterského i doktorského studia.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Předmět si smí zapsat nejvýše 40 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 1/40, pouze zareg.: 0/40, pouze zareg. s předností (mateřské obory): 0/40
Jiné omezení: Učitel omezuje zápis na studenty, kteří aktuálně vedou cvičení.
Mateřské obory/plány
předmět má 6 mateřských oborů, zobrazit
Cíle předmětu
Rozvinout dovednosti relevantní pro budoucí učitelské působení studentů, např. vysvětlovat látku, ovlivňovat atmosféru ve třídě nebo uvažovat koncepčně nad plánem výuky.
Výstupy z učení
Student bude po absolvování předmětu schopen:
- tvořit, uvádět a analyzovat inovativní výukové aktivity
- reflektovat vlastní výuku
- pojmenovat a vhodně použít různé pedagogické nástroje
- nastavovat normy ve výuce
- líp řešit problémy, které ve výuce můžou nastat
- chápat smysl hospitací a správně je realizovat
Osnova
  • Co je úkolem cvičícího? Jak dobře udělat první hodinu?
  • Jak klást otázky? Jak přemýšlet o přemýšlení?
  • Jak srozumitelně zadávat úkoly? Na co je úloha zaměřená?
  • Jak strukturovat hodinu?
  • Jak srozumitelně vysvětlovat?
  • Jak přemýšlet o přemýšlení studentů?
  • Jak motivovat studenty?
  • Jak klást otázky (ještě lépe)?
  • Jaké nástroje mám jako cvičící k dispozici?
  • Jak dávat zpětnou vazbu?
  • Jak získávat zpětnou vazbu?
  • Jaké úkoly zadávat? Jaký je cíl cvičení?
  • Jak testovat to, co chci testovat?
Literatura
    doporučená literatura
  • WILSON, Greg. Teaching Tech Together: How to Make Your Lessons Work and Build a Teaching Community around Them. 1st Edition. Chapman and Hall/CRC, 2019, 248 s. ISBN 978-0-367-35297-4. Full version of the book available online. info
  • BELL, Tim, Ian H. WITTEN a Mike FELLOWS. CS Unplugged: An enrichment and extension programme for primary-aged students. 2015 edition. 2015. project homepage info
  • PETTY, Geoffrey. Teaching today : a practical guide. Fifth edition. Oxford: University Press, 2014, 624 stran. ISBN 9781408523148. info
  • AMBROSE, Susan A. How learning works : seven research-based principles for smart teaching. Edited by Richard E. Mayer. 1st ed. San Francisco, CA: Jossey-Bass, 2010, xxii, 301. ISBN 9780470484104. info
Výukové metody
workshopy (předpokládá se aktivita studenta), učení zážitkem, diskuse reflexe, prezentace zkušených učitelů
Metody hodnocení
Požadavkem k zápočtu je aktivní reflektování vlastní výuky a odevzdání závěrečné reflektivní práce.
Informace učitele
Mohlo by vás zajímat také VV069 Prezentační dovednosti vyučované na FI MUNI nebo XS450 Komunikační trénink, XS451 Komunikační trénink 2, XS020 Inspiratorium pro učitele, F2452 Inspiratorium pro učitele 2 a XS350 Práce se skupinovou dynamikou vyučované na Přírodovědecké fakultě
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2016, podzim 2016, podzim 2017, podzim 2018, jaro 2019, podzim 2019, podzim 2021, jaro 2022, podzim 2022, jaro 2023, podzim 2023, jaro 2024, podzim 2024, jaro 2025.