PV237 Strategy and Leadership

Fakulta informatiky
podzim 2014
Rozsah
2/0/2. 2 kr. (plus ukončení). Ukončení: k.
Vyučující
Matteo Olivieri, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Jitka Kitner (pomocník)
Ing. Leonard Walletzký, Ph.D. (pomocník)
Garance
doc. RNDr. Eva Hladká, Ph.D.
Katedra počítačových systémů a komunikací – Fakulta informatiky
Dodavatelské pracoviště: Katedra počítačových systémů a komunikací – Fakulta informatiky
Rozvrh
Čt 20. 11. 16:00–17:50 D3, Pá 21. 11. 14:00–15:50 A217, Po 24. 11. 16:00–17:50 B204, Út 25. 11. 8:00–9:50 D2, St 26. 11. 14:00–16:50 D2, Čt 27. 11. 16:00–17:50 D3, Pá 28. 11. 14:00–16:50 A217, Po 1. 12. 16:00–18:50 D2, Út 2. 12. 12:00–13:50 D3, St 3. 12. 14:00–16:50 D2
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
PV237 Strategy and Leadership (S&L) is a 2 weeks course delivered in the Fall term. The course consists of 3 weekly four-hour sessions which will include lectures, case studies, student presentations, and class discussions. The course offers a comprehensive Strategy and Leadership curriculum that prepares people to assume greater responsibility in our society, amid a global environment facing increasing challenges. Designed for people with an interest in strategic issues, the course aims to forge outstanding leaders who can improve the company's business model and profitability by leveraging distinctive knowledge through analytical skills and sound judgment.
Osnova
  • According to a study by McKinsey & Company (2012), «Many organizations struggle with strategic alignment: even at the healthiest companies, about 25 percent of employees are unclear about their company’s direction». PV237 aims to provide an understanding of S&L in the organization’s decision making process, by promoting an emerging management vocabulary, where words like epiphanies, business models, vision, mission, strategy, linear and non-linear logic, business ecosystem, entrepreneurial patterns are used extensively, to plot viable ideas that fit to the market. In particular, the first part of the course examines fundamental strategic concepts, such as vision and mission, and shows how to construct a coherent narrative (plot) which offers a critical source of information to company’s stakeholders. The second part of the course tackles the pros and cons of the main leadership theories and focuses on the coherence between strategy and leadership.
Literatura
    doporučená literatura
  • KIM, W. Chan a Renée MAUBORGNE. Strategie modrého oceánu : umění vytvořit si svrchovaný tržní prostor a vyřadit tak konkurenty ze hry. Translated by Irena Grusová. Vyd. 1. Praha: Management Press, 2005, 236 s. ISBN 8072611283. info
Výukové metody
Lectures, discussion sessions, class meetings, presentation.
Metody hodnocení
Short presentation during the lectures, and a maximum 3 pages take home essay due at the end of the course.
Vyučovací jazyk
Angličtina
Informace učitele
(Final schedule) - Fall 2014 Thu 20. 11. 16:00–17:50 D3, Fri 21. 11. 14:00–15:50 A217, Mon 24. 11. 16:00–17:50 B204, Tue 25. 11. 8:00–9:50 D2, Wed 26. 11. 14:00–16:50 D2, (*) Thu 27. 11. 16:00–17:50 D3, Fri 28. 11. 14:00–16:50 A217, (*) Mon 1. 12. 16:00–18:50 D2, (*) Tue 2. 12. 12:00–13:50 D3, Wed 3. 12. 14:00–16:50 D2 (*) *) 3 hour-lecture
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Předmět je vyučován jednorázově.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2011, podzim 2012, podzim 2013, podzim 2015, jaro 2017, jaro 2018, jaro 2019, jaro 2020, jaro 2021, jaro 2022, jaro 2023, jaro 2024, jaro 2025.