FSpS:n4111 Úvod do pedagogické praxe - Informace o předmětu
n4111 Úvod do pedagogické praxe
Fakulta sportovních studiípodzim 2024
- Rozsah
- 120 hodin. 4 kr. Ukončení: z.
Vyučováno kontaktně - Vyučující
- Mgr. Jiří Sliacky, Ph.D. (cvičící)
Mgr. Andrea Novotná (pomocník) - Garance
- Mgr. Jiří Sliacky, Ph.D.
Katedra tělesné výchovy a společenských věd – Fakulta sportovních studií
Dodavatelské pracoviště: Katedra tělesné výchovy a společenských věd – Fakulta sportovních studií - Předpoklady
- BOZP_OK(bozp_po_stud) && BOZP_OK(bozp_po_stud_fsps)
Pro potřebu přípravy a realizace výuky tělesné výchovy je jedním z klíčových předpokladů plnění požadavků předmětu výborná znalost odborné terminologie tělesných cvičení. - Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
- Mateřské obory/plány
- předmět má 6 mateřských oborů, zobrazit
- Cíle předmětu
- Hlavním cílem předmětu je komplexně a systematicky rozvíjet předpoklady a budovat profesní kompetence studujících učitelství pro práci učitele. Tento cíl je naplňován prostřednictvím hospitací, konzultací a samotným vyučováním pod vedením provázejícího učitele, přičemž klíčovými prvky pedagogické praxe, kromě samotné praktické zkušenosti s výukou, jsou sdílení zkušeností, mentoring a reflexe. Mezi dílčí cíle předmětu patří uvedení studujících do reálného školního prostředí na úrovni základní školy a jejich následná orientace v hlavních oblastech práce učitele, jako jsou pedagogické činnosti, školská legislativa, reflexe výuky, práva a povinnosti učitele atd. Dalšími dílčími cíli jsou ukotvení teoretických poznatků a praktických dovedností z teoretické i praktické fakultní výuky a nastartování vlastního profesního rozvoje.
- Výstupy z učení
- Po absolvování předmětu studující:
- charakterizuje organizaci základní školy a vyučovací proces v rámci třídy
- charakterizuje základní pedagogické činnosti učitele v rámci přípravy, realizace a hodnocení výuky
- popíše základní práva a povinnosti učitele jako pedagoga i jako zaměstnance
- naplánuje, připraví, vede a zhodnotí vyučovací jednotku tělesné výchovy, nebo její vybranou část
- aplikuje své teoretické pedagogicko-didaktické znalosti a praktické dovednosti při vlastní výuce
- analyzuje průběh výuky z pohledu učitele
- pracuje v souladu se školskou legislativou a s příslušnou pedagogickou dokumentací
- reflektuje vlastní pedagogickou práci a rozvoj svých profesních kompetencí - Osnova
- 1. Organizace základní školy a vyučovacího procesu, práva a povinnosti učitele.
- 2. Pedagogické činnosti učitele v jednotlivých fázích vyučovacího procesu.
- 3. Hospitování a reflexe vyučovacích jednotek provázejícího učitele nebo jiného studenta.
- 4. Partnerská (tandemová, párová) výuka s provázejícím učitelem či druhým studentem.
- 5. Samostatné vedení vybrané části vyučovací jednotky (mikrovýstup).
- 6. Samostatné vedení celé vyučovací jednotky.
- 7. Ve spolupráci s provázejícím učitelem a oborovým didaktikem reflexe vlastní výuky s ohledem na kompetenční rámec absolventa a absolventky učitelství.
- 8. Zpracování písemných podkladů pro potřeby předmětu pedagogické praxe.
- Literatura
- Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání. Praha: Výzkumný ústav pedagogický. 2007. Dostupný na www.msmt.cz/vzdelavani/ramcovy-vzdelavaci-program-pro-zakladni-vzdělávání-verze-2007
- DANDOVÁ, Eva. Bezpečnost a ochrana zdraví dětí ve školách. 1. vyd. Praha: ASPI, 2008, 171 s. ISBN 9788073573737. info
- JABŮRKOVÁ, Vendula a Veronika VLČKOVÁ. Pedagogický pracovník mezi paragrafy. Vyd. 1. Olomouc: Hanex, 2005, 135 s. ISBN 80-85783-55-X. info
- SKOPOVÁ, Marie a Miroslav ZÍTKO. Základní gymnastika. 1. vyd. Praha: Karolinum, 2005, 178 s. ISBN 8024609738. info
- BENDL, S. Jak předcházet nekázni. 2004. vyd. Praha: ISV, 2004. info
- VILÍMOVÁ, Vlasta. Didaktika tělesné výchovy. 1. vyd. Brno: Paido, 2002, 103 s. Skriptum, edice pedagogické literatury. ISBN 80-7315-033-6. info
- TILINGER, Pavel. Pedagogická praxe v tělesné výchově a sportu. 1. vyd. Praha: Karolinum, 2002, 82 s. ISBN 8024605155. info
- PODLAHOVÁ, Libuše. Ze studenta učitelem : student - praktikant - začínající učitel. 1. vyd. Olomouc: Univerzita Palackého, 2002, 145 s. ISBN 8024404443. info
- RYCHTECKÝ, Antonín a Ludmila FIALOVÁ. Didaktika školní tělesné výchovy. 2. přeprac. vyd. Praha: Karolinum, 1998, 171 s. ISBN 8071846597. info
- LOCHMANOVÁ, Ludmila a Ferdinand MAZAL. Učitel tělesné výchovy mezi paragrafy. Vyd. 1. Olomouc: Hanex, 1998, 107 s. ISBN 80-85783-21-5. info
- Klíčové dovednosti učitele :cesty k lepšímu vyučování. Edited by Chris Kyriacou, Translated by Dominik Dvořák - Milan Koldinský. 1. vyd. Praha: Portál, 1996, 155 s. ISBN 80-7178-022-7. info
- Tělesná výchova : učební osnovy pro 1. až 9. ročník : vzdělávací program Základní škola. 1. vyd. Praha: Fortuna, 1996, 36 s. info
- FIALA, Václav. Základní názvosloví tělesných cvičení. Vyd. 1. Praha: Olympia, 1971, 213 s. URL info
- Výukové metody
- Slovní, názorně-demonstrační, diskusní, partnerská výuka, praktická výuka, samostatná práce, kritické myšlení.
- Metody hodnocení
- Formativní zpětná vazba v rámci reflexe výuky, praxe jako celku a na základě analýzy odevzdaných písemných podkladů.
- Navazující předměty
- Informace učitele
- Pedagogická praxe je organizována jako průběžná a je vykonávána na základní škole, po domluvě s vyučujícím je možné využít i odpovídající ročníky nižšího stupně víceletého gymnázia. Časová zátěž studia předmětu činí 120 hodin za semestr. Z toho je přímá účast studujících ve výuce 18 vyučovacích hodin (podíl hospitací, tandemové a samostatně vedené výuky je dán příslušnými pokyny k předmětu v interaktivních osnovách či studijních materiálech). Zbývající časová zátěž je podle potřeby rozložena mezi konzultace s provázejícím učitelem, nepřímou pedagogickou práci ve škole, přípravu na výuku, přípravu a realizaci reflexe, teoretickou přípravu formou samostudia, zpracování písemných podkladů pro potřeby praxe a organizační a administrativní úkony související s realizací pedagogické praxe. Studující prezenčního studia volí pro svoji pedagogickou praxi školu z nabídky fakultních škol, studující kombinovaného studia mají možnost volit školu vlastní (bližší informace vždy v pokynech k předmětu v interaktivní osnově či studijních materiálech).
- Další komentáře
- Studijní materiály
- Nachází se v prerekvizitách jiných předmětů
- nk4121 Reflexe praxe 1
(nk4111||n4111) &&bozp_ok(bozp_po_stud) && bozp_ok(bozp_po_stud_fsps) - np4121 Reflexe praxe 1
(np4111||n4111) &&bozp_ok(bozp_po_stud) && bozp_ok(bozp_po_stud_fsps) - n4120 Pedagogická praxe 1
bozp_ok(bozp_po_stud) && bozp_ok(bozp_po_stud_fsps) && (np4111 || nk4111 || n4111)
- nk4121 Reflexe praxe 1
- Statistika zápisu (nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/fsps/podzim2024/n4111