FSS:PSY411 Pedagogická a "školská" psych. - Informace o předmětu
PSY411 Pedagogická a školní psychologie
Fakulta sociálních studiíjaro 2011
- Rozsah
- 1/1/0. 4 kr. Ukončení: zk.
- Vyučující
- Mgr. et Mgr. Jan Mareš, Ph.D. (přednášející)
PhDr. Lenka Chalupníčková (cvičící)
Mgr. Martin Krajča (cvičící) - Garance
- Mgr. et Mgr. Jan Mareš, Ph.D.
Katedra psychologie – Fakulta sociálních studií - Rozvrh
- Čt 10. 3. 8:00–13:30 U23, Čt 7. 4. 8:00–13:30 U23, Čt 21. 4. 8:00–13:30 U23
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
- Mateřské obory/plány
- Psychologie (program FSS, N-PS)
- Cíle předmětu
- Cílem kurzu je seznámit studenty s vybranými tématy pedagogické a školní psychologie. Studenti získají vhled do současných teoriích v rámci okruhů a dovednost je prakticky aplikovat.
Na konci kurzu budou studenti:
umět chápat a umět vysvětlit systém poradenské péče v oblasti výchovy a vzdělávání
umět aplikovat současné teoretické koncepty v konkrétních modelových situacích
umět aplikovat na modelových případech své znalosti přípravy na práci s klienty, základy diagnostiky i intervenčních strategií vč. etických aspektů činnosti psychologa v dané oblasti
budou umět interpretovat výsledky modelových diagnostických situací
budou se orientovat v legislativním rámci upravujícím činnost psychologa v oblasti
budou se orientovat v profesní nabídce možných specializacích v oblasti - Osnova
- Pedagogická i školní psychologie v souvislostech (specializace, etické kodexy, platná legislativa, odborné společnočnosti atd.)
- Žak v procesu učení (učení, chyba a učení, styly učení, elektronické učení, autoregulace učení; psychologický pohled na učivo: žákovské pojetí učiva, strukturování učiva, akademické aspirace, inkluze atd.)
- Interakce učitel a žák (interakční styly učitele, pojetí profesní role atd.)
- Škola jako sociální prostředí (klima školní třídy a školy, stres a zvládání školní zátěže žáky, sociální opora u dětí a dospívajících atd.)
- Řešení modelových situací
- Literatura
- ČÁP, Jan a Jiří [pedagog] MAREŠ. Psychologie pro učitele [Čáp, 2001]. Vyd. 1. Praha: Portál, 2001, 655 s. ISBN 80-7178-463-X. info
- FONTANA, David. Psychologie ve školní praxi. Vyd. 1. Praha: Portál, 1997, 383 s. ISBN 80-7178-063-4. info
- BERTRAND, Yves. Soudobé teorie vzdělávání. Vyd. 1. Praha: Portál, 1998, 247 s. ISBN 80-7178-216-5. info
- a další - viz sylabus kurzu
- KREJČÍŘOVÁ, Dana a Marie VÁGNEROVÁ. Psychodiagnostika dětí a dospívajících. Edited by Mojmír Svoboda. Vydání první. Praha: Portál, 2001, 791 stran. ISBN 8071785458. info
- VÁGNEROVÁ, Marie, Zuzana HADJ-MOUSSOVÁ a Stanislav ŠTECH. Psychologie handicapu. 2. vyd. Praha: Karolinum, 2000, 230 s. ISBN 8071849294. info
- VÁGNEROVÁ, Marie. Psychologie školního dítěte. 1. vyd. Praha: Karolinum, 1997, 66 s. ISBN 807184487X. info
- VÁGNEROVÁ, Marie. Psychologie problémového dítěte školního věku. Praha, 1995, 108 s. info
- Výukové metody
- výuka probíhá blokově; má podobu přednášky, skupinová diskuse v hodině, prezentace a diskuse s odborníky z praxe, řešení modelových případů, četba, domácí příprava
- Metody hodnocení
- aktivní účast na výuce (75 % účast), 3 krátké průběžné testy (65% bodů), zpracování a prezentace posteru na vybrané téma, zkouška - písemný test (70%)
- Informace učitele
- https://is.muni.cz/auth/dok/rfmgr.pl?fakulta=1423;obdobi=3566;kod=PSY411;furl=%2Fel%2F1423%2Fjaro2007%2FPSY411
- Další komentáře
- Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně. - Nachází se v prerekvizitách jiných předmětů
- PSYn4110 Pedagogická a školní psychologie I
!PSY411 - PSYn4130 Praxe a stáže (pedagogická a školní psychologie)
!PSY413 && (PSY411 || PSYn4110) && (PSY534 || PSYn5340) - PSYn5370 Pedagogická a školní psychologie II
!PSY537 && (PSY411 || PSYn4110) - PSYn5380 Praktikum ve speciální pedagogice
!PSY538 && (PSY411 || PSYn4110)
- PSYn4110 Pedagogická a školní psychologie I
- Statistika zápisu (jaro 2011, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/fss/jaro2011/PSY411