PSY261 Aplikovaná psychologie výchovy a vzdělávání

Fakulta sociálních studií
jaro 2012
Rozsah
0/2. 5 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
Mgr. et Mgr. Jan Mareš, Ph.D. (přednášející)
PhDr. Josef Lukas, Ph.D. (přednášející)
Garance
Mgr. et Mgr. Jan Mareš, Ph.D.
Katedra psychologie – Fakulta sociálních studií
Kontaktní osoba: Mgr. et Mgr. Jan Mareš, Ph.D.
Dodavatelské pracoviště: Katedra psychologie – Fakulta sociálních studií
Rozvrh
každý lichý čtvrtek 16:00–17:40 exP21, každý lichý čtvrtek 18:00–19:40 exP21
Předpoklady
PSY110 Psych. výchovy a vzdělávání
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem kurzu je doplnit teoretické znalosti z oblasti pedagogické psychologie o praktickou (sebe)zkušenost a dovednost. Na modelových příkladech jsou formou projektové výuky předváděny možnosti jednoduché diagnostiky, plánování intervence i praktických postupů při řešení problémů vznikajících při výchově a vzdělávání.
Osnova
  • Učení jako specifická dovednost i forma sebezkušenosti
  • Interakce učitele a žáka ve školním prostředí
  • Interakce rodičů a dětí při výchově a vzdělávání
Literatura
  • ŠEĎOVÁ, Klára, Roman ŠVAŘÍČEK a Zuzana ŠALAMOUNOVÁ. Komunikace ve školní třídě. Vyd. 1. Praha: Portál, 2012, 293 s. ISBN 978-80-262-0085-7. info
  • FISHER, Robert. Učíme děti myslet a učit se : praktický průvodce strategiemi vyučování. Translated by Karel Balcar. Vydání třetí. Praha: Portál, 2011, 172 stran. ISBN 9788026200437. info
  • ČÁP, Jan a Jiří MAREŠ. Psychologie pro učitele. Vydání druhé. Praha: Portál, 2007, 655 stran. ISBN 9788073672737. info
  • GAVORA, Peter. Učitel a žáci v komunikaci. Translated by Veronika Lyková. Brno: Paido, 2005, 165 stran. ISBN 8073151049. info
  • MAREŠ, Jiří. Styly učení žáků a studentů. Vyd. 1. Praha: Portál, 1998, 239 s. ISBN 80-7178-246-7. info
  • GAVORA, Peter. Žiak a text. 1. vyd. Bratislava: Slovenské pedagogické nakladateľstvo, 1992. ISBN 8008003332. info
  • MAREŠ, Jiří a Jaro KŘIVOHLAVÝ. Sociální a pedagogická komunikace ve škole. 1. vydání. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1990, 161 stran. ISBN 8004218547. info
Výukové metody
teoretická příprava, sběr dat ve školách a jejich vyhodnocení, skupinová diskuse, skupinový projekt
Metody hodnocení
domácí úkoly, četba
skupinový projekt, prezentace
zkouška - písemný test
Informace učitele
The course, its content and structure is still "work in progress"; is based on cooperation with schools and other institutions working in the field of education and training.
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2011, jaro 2013, jaro 2014, jaro 2015, jaro 2016, jaro 2017, jaro 2018.