FSS:PSY261 Aplikovaná psychologie výchovy - Informace o předmětu
PSY261 Aplikovaná psychologie výchovy a vzdělávání
Fakulta sociálních studiíjaro 2015
- Rozsah
- 0/2. 5 kr. Ukončení: zk.
- Vyučující
- doc. PhDr. Šárka Portešová, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Michal Jabůrek, Ph.D. (přednášející)
PhDr. Josef Lukas, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Veronika Mavrogiannopoulou Lapšanská (přednášející)
Mgr. Milan Růžička (přednášející)
Mgr. Kamila Dufková (pomocník) - Garance
- doc. PhDr. Šárka Portešová, Ph.D.
Katedra psychologie – Fakulta sociálních studií
Dodavatelské pracoviště: Katedra psychologie – Fakulta sociálních studií - Rozvrh
- každý lichý čtvrtek 13:30–15:00 exP21
- Předpoklady
- PSY110 Psych. výchovy a vzdělávání
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
- Mateřské obory/plány
- Psychologie (program FSS, B-PS)
- Cíle předmětu
- Cílem kurzu je doplnit teoretické znalosti z oblasti psychologie výchovy a vzdělávání (PSY110) o praktickou (sebe)zkušenost a dovednost. Rámec celého kurzu udává téma inkluzivního vzdělávání a integrace žáků s postižením, znevýhodněním či jinými specifickými potřebami v rámci běžných škol. Studenti budou v průběhu prvních tří seminářů připraveni na výjezd do ZŠ, které navštíví v kontextu projektu Mapa férových škol, kde následně uplatní získané znalosti a dovednosti.
- Osnova
- 1) Organizační záležitosti; vedení rozhovoru
- 2) Představení projektu Mapa férových škol; inkluze ve školní praxi
- 3) Práce s pomáhající kamerou v poradenství – metoda VTI
- 4) Samostatná aktivita studentů (sběr informací ve školách a jejich zpracování)
- 5) Prezentace studentských projektů, zhodnocení praxe na ZŠ (skupina 1-5)
- 6) Prezentace studentských projektů, zhodnocení praxe na ZŠ (skupina 6-10)
- Literatura
- povinná literatura
- LECHTA, Viktor. Základy inkluzivní pedagogiky. Praha: Portál, 2010, roč. 2010, 435 s. info
- neurčeno
- ŠEĎOVÁ, Klára, Roman ŠVAŘÍČEK a Zuzana ŠALAMOUNOVÁ. Komunikace ve školní třídě. Vyd. 1. Praha: Portál, 2012, 293 s. ISBN 978-80-262-0085-7. info
- FISHER, Robert. Učíme děti myslet a učit se : praktický průvodce strategiemi vyučování. Translated by Karel Balcar. Vydání třetí. Praha: Portál, 2011, 172 stran. ISBN 9788026200437. info
- ČÁP, Jan a Jiří MAREŠ. Psychologie pro učitele. Vydání druhé. Praha: Portál, 2007, 655 stran. ISBN 9788073672737. info
- GAVORA, Peter. Učitel a žáci v komunikaci. Translated by Veronika Lyková. Brno: Paido, 2005, 165 stran. ISBN 8073151049. info
- MAREŠ, Jiří. Styly učení žáků a studentů. Vyd. 1. Praha: Portál, 1998, 239 s. ISBN 80-7178-246-7. info
- GAVORA, Peter. Žiak a text. 1. vyd. Bratislava: Slovenské pedagogické nakladateľstvo, 1992. ISBN 8008003332. info
- MAREŠ, Jiří a Jaro KŘIVOHLAVÝ. Sociální a pedagogická komunikace ve škole. 1. vydání. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1990, 161 stran. ISBN 8004218547. info
- Výukové metody
- teoretická a praktická příprava, sběr dat ve školách a jejich vyhodnocení, skupinová diskuse, skupinový projekt
- Metody hodnocení
- 1) prezentace na semináři charakterizující vlastní kontakt se školou a získané informace (30 % z hodnocení, 1-30 bodů)
2) příběh pro Mapu férových škol (30 % z hodnocení, 1-30 bodů)
3) test (40 % z hodnocení, 1-40 bodů) - Informace učitele
- Další komentáře
- Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
- Statistika zápisu (jaro 2015, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/fss/jaro2015/PSY261