PSY261 Aplikovaná psychologie výchovy a vzdělávání

Fakulta sociálních studií
jaro 2015
Rozsah
0/2. 5 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
doc. PhDr. Šárka Portešová, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Michal Jabůrek, Ph.D. (přednášející)
PhDr. Josef Lukas, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Veronika Mavrogiannopoulou Lapšanská (přednášející)
Mgr. Milan Růžička (přednášející)
Mgr. Kamila Dufková (pomocník)
Garance
doc. PhDr. Šárka Portešová, Ph.D.
Katedra psychologie – Fakulta sociálních studií
Dodavatelské pracoviště: Katedra psychologie – Fakulta sociálních studií
Rozvrh
každý lichý čtvrtek 13:30–15:00 P21
Předpoklady
PSY110 Psych. výchovy a vzdělávání
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem kurzu je doplnit teoretické znalosti z oblasti psychologie výchovy a vzdělávání (PSY110) o praktickou (sebe)zkušenost a dovednost. Rámec celého kurzu udává téma inkluzivního vzdělávání a integrace žáků s postižením, znevýhodněním či jinými specifickými potřebami v rámci běžných škol. Studenti budou v průběhu prvních tří seminářů připraveni na výjezd do ZŠ, které navštíví v kontextu projektu Mapa férových škol, kde následně uplatní získané znalosti a dovednosti.
Osnova
  • 1) Organizační záležitosti; vedení rozhovoru
  • 2) Představení projektu Mapa férových škol; inkluze ve školní praxi
  • 3) Práce s pomáhající kamerou v poradenství – metoda VTI
  • 4) Samostatná aktivita studentů (sběr informací ve školách a jejich zpracování)
  • 5) Prezentace studentských projektů, zhodnocení praxe na ZŠ (skupina 1-5)
  • 6) Prezentace studentských projektů, zhodnocení praxe na ZŠ (skupina 6-10)
Literatura
    povinná literatura
  • LECHTA, Viktor. Základy inkluzivní pedagogiky. Praha: Portál, 2010, roč. 2010, 435 s. info
    neurčeno
  • ŠEĎOVÁ, Klára, Roman ŠVAŘÍČEK a Zuzana ŠALAMOUNOVÁ. Komunikace ve školní třídě. Vyd. 1. Praha: Portál, 2012, 293 s. ISBN 978-80-262-0085-7. info
  • FISHER, Robert. Učíme děti myslet a učit se : praktický průvodce strategiemi vyučování. Translated by Karel Balcar. Vydání třetí. Praha: Portál, 2011, 172 stran. ISBN 9788026200437. info
  • ČÁP, Jan a Jiří MAREŠ. Psychologie pro učitele. Vydání druhé. Praha: Portál, 2007, 655 stran. ISBN 9788073672737. info
  • GAVORA, Peter. Učitel a žáci v komunikaci. Translated by Veronika Lyková. Brno: Paido, 2005, 165 stran. ISBN 8073151049. info
  • MAREŠ, Jiří. Styly učení žáků a studentů. Vyd. 1. Praha: Portál, 1998, 239 s. ISBN 80-7178-246-7. info
  • GAVORA, Peter. Žiak a text. 1. vyd. Bratislava: Slovenské pedagogické nakladateľstvo, 1992. ISBN 8008003332. info
  • MAREŠ, Jiří a Jaro KŘIVOHLAVÝ. Sociální a pedagogická komunikace ve škole. 1. vydání. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1990, 161 stran. ISBN 8004218547. info
Výukové metody
teoretická a praktická příprava, sběr dat ve školách a jejich vyhodnocení, skupinová diskuse, skupinový projekt
Metody hodnocení
1) prezentace na semináři charakterizující vlastní kontakt se školou a získané informace (30 % z hodnocení, 1-30 bodů)
2) příběh pro Mapu férových škol (30 % z hodnocení, 1-30 bodů)
3) test (40 % z hodnocení, 1-40 bodů)
Informace učitele


Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2011, jaro 2012, jaro 2013, jaro 2014, jaro 2016, jaro 2017, jaro 2018.